• Highlandertess

Beteende i affär

Jag blev vittne till något som jag tyckte var konstigt idag. I en affär så stod en mamma i kö med två barn. Barnen gjorde lite som de ville och hon sa till dem gång på gång att stanna hos henne. Detta sa hon försiktigt och barnen lydde förstås inte. Till slut röt hon till, grep tag i barnen och släpade dem med sig till platsen i kön. Det kom så plötsligt att jag bara gapade.

Nu har jag inget barn än, så kan inte säga med erfarenhet hur jag skulle göra, men min första tanke var att är det inte bättre att säga till allvarligt direkt så blir det inte så frustrerande att man tar och drar i barnen? När min syster inte lyssnade när vi var små så brukade mamma sätta sig på huk, ta tag i hennes axlar (mjukt alltså), se till att ha ögonkontakt och sa så till henne på allvar vad det var hon inte fick göra och efteråt frågade hon ifall min syster hört och förstått. Det funkade alltid.

Hur gör ni om barnen trilskas i affären?

• Svar på tråden Beteende i affär
  • Highlandertess
    Lillstrumpa 08 skrev 2010-05-31 10:38:54 följande:
    Jag var i en butik häromdagen, men vände igen eftersom det helt enkelt inte var läga att handla... Jag hämtar en tvååring efter 8 timmar på dagis, har får syn på en sån där bil som man kan stoppa pengar i utanför butiken den var tyvärr trasig, vilket min 2åring inte möjligtvis kan förstå. Där bröt han ihop. Jag kan inte i ett sånt läga kräva att han ska följa med in i affären och uppföra sig och jag går inte runt med en skrikande unge i affären. Vi åkte sonika hem och väntade in pappan så handlade jag senare. Man får välja sina stunder. Lite OT men jag önskar ibland att fler resonerade så.
    Det där tycker jag var riktigt snällt gjort mot ditt barn också Du prioriterade att barnet blev upprört. Man vet ju själv att om man är upprörd så kanske man inte är upplagd att träffa folk och vara ute. Själv så kan man då välja att undvika sådana situationer. Inte alltid så lätt för ett litet barn att få välja det.
  • Lillstrumpa 08
    Highlandertess skrev 2010-05-31 11:43:41 följande:
    Det där tycker jag var riktigt snällt gjort mot ditt barn också Du prioriterade att barnet blev upprört. Man vet ju själv att om man är upprörd så kanske man inte är upplagd att träffa folk och vara ute. Själv så kan man då välja att undvika sådana situationer. Inte alltid så lätt för ett litet barn att få välja det.
    Tack!
  • 85Susanne85

Bara för att det funkade på din systers barn så kanske det inte alls hade funkat på några andra barn, alla barn är inte likadana, så du vet.. Och alla mammor eller pappor är inte heller likadana som alla andra föräldrar... Så kan man ju inte tänka, så som du tänkte, alla har olika regler för sina barn...

• Bubbis10
    Highlandertess skrev 2010-05-31 11:43:41 följande:
    haha såå om mina barn har en grinig dag å jag behöver handla så ska jag avstå??
  • Lillstrumpa 08
    Pregga skrev 2010-05-31 15:45:38 följande:
    haha såå om mina barn har en grinig dag å jag behöver handla så ska jag avstå??
    Jag var ju inte tvungen utan hade ett val att vänta till senare o ja då tycker jag att man ska det.
  • Bubbis10
    Lillstrumpa 08 skrev 2010-05-31 18:12:42 följande:
    Jag var ju inte tvungen utan hade ett val att vänta till senare o ja då tycker jag att man ska det.
    Ok, mja då anser ju jag åxå att barnen tar över, med det menar jag att det är JAG som vuxen som avgör när det ska handlas å om det ska det. Inte mina barn. men alla e vi olika..skulle jag låta min dotter bestämma så skulle hon ta över direkt å ta sig friheter som en 11 åring inte ska.
  • Lillstrumpa 08
    Pregga skrev 2010-05-31 18:22:28 följande:
    Ok, mja då anser ju jag åxå att barnen tar över, med det menar jag att det är JAG som vuxen som avgör när det ska handlas å om det ska det. Inte mina barn. men alla e vi olika..skulle jag låta min dotter bestämma så skulle hon ta över direkt å ta sig friheter som en 11 åring inte ska.
    jag trodde vi pratade om småbarn, en 11 åring föväntar jag mig ska kunna uppföra sig i affären
  • Bubbis10
    Lillstrumpa 08 skrev 2010-05-31 18:26:39 följande:
    jag trodde vi pratade om småbarn, en 11 åring föväntar jag mig ska kunna uppföra sig i affären
    haha jo det e klart, men hon har åxå vart liten, födde inte henne som en 11 åring ;)
  • ominte
    Lillstrumpa 08 skrev 2010-05-31 10:38:54 följande:
    Jag var i en butik häromdagen, men vände igen eftersom det helt enkelt inte var läga att handla... Jag hämtar en tvååring efter 8 timmar på dagis, har får syn på en sån där bil som man kan stoppa pengar i utanför butiken den var tyvärr trasig, vilket min 2åring inte möjligtvis kan förstå. Där bröt han ihop. Jag kan inte i ett sånt läga kräva att han ska följa med in i affären och uppföra sig och jag går inte runt med en skrikande unge i affären. Vi åkte sonika hem och väntade in pappan så handlade jag senare. Man får välja sina stunder. Lite OT men jag önskar ibland att fler resonerade så.
    Ja lätt att resonera så när man utgår från sig själv. Det finns ensamstående föräldrar som inte har någon avlastning utan får fint gå och handla i affären ändå trots att de möter såna situationer som du gjorde. Och får gå med en skrikande unge i famnen eller rullandes på golvet.

Jag är själ i situationen att jag har ensamt ansvar om vår dotter då mannen är svårt sjuk och det finns ingen som helst möjlighet till vare sig planering eller prioritering. Det är bara att gilla läget och gå in och handla oavsett humöret dottern är på. Så jag önskar att fler kunde ha förståelse för att barn inte kan uppföra sig exemplariskt på beställning bara för att tillfredsställa omgivningen.
  • ominte
    Highlandertess skrev 2010-05-31 11:40:55 följande:
    Ja, då lär sig barnet att det funkar att krångla. Jag såg något liknande en gång. Två pojkar var besvärliga i en mataffär och då sa föräldrarna att om de inte skärpte sig så blev det mat hemma istället för McDonalds. Då blev de ännu mer högljudda och skrek och grät. Till slut sa föräldrarna..."ja ja, ni får McDonalds".
    Haha Så bara för att en till familj tyckte likadant så var det ni som hade rätt ?
    Du kommer nog lära dig att det finns olika typer av åsikter och sätt att behandla sina barn på när du själv får egna och att det os mandra tycker kanske inte alltid är det som är rätt.

Detsamma gäller när man själv får ett barn som inte alltid lyssnar eller sitter still och gör som man själv vill. Man kan inte låsa in sig i hemmet bara för att man inte ska störa andra.
  • Lillstrumpa 08
    ominte skrev 2010-05-31 19:10:10 följande:
    Ja lätt att resonera så när man utgår från sig själv. Det finns ensamstående föräldrar som inte har någon avlastning utan får fint gå och handla i affären ändå trots att de möter såna situationer som du gjorde. Och får gå med en skrikande unge i famnen eller rullandes på golvet. Jag är själ i situationen att jag har ensamt ansvar om vår dotter då mannen är svårt sjuk och det finns ingen som helst möjlighet till vare sig planering eller prioritering. Det är bara att gilla läget och gå in och handla oavsett humöret dottern är på. Så jag önskar att fler kunde ha förståelse för att barn inte kan uppföra sig exemplariskt på beställning bara för att tillfredsställa omgivningen.
    Jag skrev att jag hade ett val. Då menar jag att jag förstår att alla inte har det. Jag gjode det för sonens o min skull, inte för att skona folk i affären. Jag önskar att de som har val ibland valde att inte strida med sina barn om det inte behövs.
  • ominte
    Lillstrumpa 08 skrev 2010-05-31 19:22:18 följande:
    Jag skrev att jag hade ett val. Då menar jag att jag förstår att alla inte har det. Jag gjode det för sonens o min skull, inte för att skona folk i affären. Jag önskar att de som har val ibland valde att inte strida med sina barn om det inte behövs.
    Självklart men det går ju inte för varken dig eller mig att veta om andra har ett val eller inte.
  • Highlandertess
    ominte skrev 2010-05-31 19:20:18 följande:
    Haha Så bara för att en till familj tyckte likadant så var det ni som hade rätt ?Du kommer nog lära dig att det finns olika typer av åsikter och sätt att behandla sina barn på när du själv får egna och att det os mandra tycker kanske inte alltid är det som är rätt.Detsamma gäller när man själv får ett barn som inte alltid lyssnar eller sitter still och gör som man själv vill. Man kan inte låsa in sig i hemmet bara för att man inte ska störa andra.
    Jag förstår inte riktigt varför man blir så påhoppad för att man uttrycker en önskan eller åsikt angående uppfostran? Ja, jag vet att det kan bli helt annorlunda när man väl har barn, men att ha en utgångspunkt för hur man VILL ha det är ändå bra. Då står man inte där som ett frågetecken sedan. Kan inte folk försöka komma med hjälpsamma råd och tips istället och föreslå att "det kanske inte funkar som ni tänkt er, ni kan tänka på detta också" och inte som nu bara komma med kommentarer som att "ni har fel" och "ni är naiva". Som blivande förälder är det sådant man behöver, inte en massa pekpinnar och att få höra hur dum man är
  • hewa
    Highlandertess skrev 2010-06-01 12:08:59 följande:
    Jag förstår inte riktigt varför man blir så påhoppad för att man uttrycker en önskan eller åsikt angående uppfostran? Ja, jag vet att det kan bli helt annorlunda när man väl har barn, men att ha en utgångspunkt för hur man VILL ha det är ändå bra. Då står man inte där som ett frågetecken sedan. Kan inte folk försöka komma med hjälpsamma råd och tips istället och föreslå att "det kanske inte funkar som ni tänkt er, ni kan tänka på detta också" och inte som nu bara komma med kommentarer som att "ni har fel" och "ni är naiva". Som blivande förälder är det sådant man behöver, inte en massa pekpinnar och att få höra hur dum man är
    Tycker du verkar ha rätt tänk, du verkar hajat att det inte alltid blir som man tänkt sig. Och jag håller absolut med om att det ändå är bra att åtminstone ha tänkt litegrann kring hur man skulle vilja ha det kring uppfostran och sin relation till barnen - redan innan man hamnar i situationen där barnen är sjövilda i affären
    Med erfarenhet av två barn kan jag bara säga att det som funkar på en inte nödvändigtvis funkar på den andra. Och då är de ju ändå uppfostrade av samma föräldrar, under samma tak så mao ganska lika förutsättningar - utom deras egna, personliga då.
    Jag hade nog också reagerat med lite höjda ögonbryn över den agerandet i ts. Sen kan det ju finnas en miljon mer eller mindre rimliga skäl till mammans hantering av situationen - det vet vi inte och kommer heller aldrig få reda på. Jag hade iaf agerat lite annorlunda med mina barn - sannolikt hade jag långt tidigare rent fysiskt gått ner på barnens nivå på allvar förklarat för dem vad som gäller när vi väntar i kön. Det brukar fungera rätt bra, på mina barn
  • Trollsländan

Nu får inte något av mina barn gå i affären om jag är själv, pojkarna som är ett och två år gamla sitter då i vagnen. Alla uppfostrar vi våra barn olika men det jag reagerar på ibland är att det är sådant tabu att höja rösten och ta tag i armen. Barnen måste också lära sig att det inte alltid är roligt, mamma o pappa måste också göra saker ibland! Våra barn är med nästan jämt vilket inte alltid uppskattas när man ska handla för hur det än är så är de små killar som låter en hel del ibland!

• ominte
    Highlandertess skrev 2010-06-01 12:08:59 följande:
    Mja, tycker att alla får ha sin åsikt självklart men det är så himla lätt att säga att en annan förälder gör fel.
    Jag är väldigt lättprovocerad vad gäller människor som har åsikter om hur man fostrar sina barn och hur barn överlag "får" eller "ska" bete sig i offentliga miljöer. Bland det värsta som finns tycker jag dessutom är kvinnor som sitter och fördömer andra kvinnors sätt att agera/fostra sina barn. Vi VET ju alla att kvinnor är överrepresenterade gällande dubbelarbete, dvs arbete med hem och barn + förvärvsarbete. Är det då så himla konstigt a tt man tappar tålamodet när ungarna tjoar och gapar och inte är så jäkla politiskt korrekt i sin uppfostran?
    Det ÄR lättare att som utomstående döma och ha åsikter om att föräldern kunde sagt si eller så tidigare bla bla bla. Men vad vet vi egentligen? Den här mamman kanske kom från sitt heltidsjobb och just hämtat på dagis, stressar in i butiken med 3 ungar i släptåg. Det ÄR inte konstigt att man kanske beter sig som hon gör?!!

Sen kan man ha olika åsikter kring folk som "skaffar" fler barn än de egentligen orkar med men där är det också så lätt att tycka och tänka hur andra borde göra..

Tråkigt att du tar åt dig men jag tycker som sagt inte att man ska döma andra innan man gått i dennes skor. Oavsett om det handlar om barnuppfostran eller annat.
  • Highlandertess
    ominte skrev 2010-06-01 21:26:52 följande:
    Mja, tycker att alla får ha sin åsikt självklart men det är så himla lätt att säga att en annan förälder gör fel.
    Jag är väldigt lättprovocerad vad gäller människor som har åsikter om hur man fostrar sina barn och hur barn överlag "får" eller "ska" bete sig i offentliga miljöer. Bland det värsta som finns tycker jag dessutom är kvinnor som sitter och fördömer andra kvinnors sätt att agera/fostra sina barn. Vi VET ju alla att kvinnor är överrepresenterade gällande dubbelarbete, dvs arbete med hem och barn + förvärvsarbete. Är det då så himla konstigt a tt man tappar tålamodet när ungarna tjoar och gapar och inte är så jäkla politiskt korrekt i sin uppfostran?
    Det ÄR lättare att som utomstående döma och ha åsikter om att föräldern kunde sagt si eller så tidigare bla bla bla. Men vad vet vi egentligen? Den här mamman kanske kom från sitt heltidsjobb och just hämtat på dagis, stressar in i butiken med 3 ungar i släptåg. Det ÄR inte konstigt att man kanske beter sig som hon gör?!!

Sen kan man ha olika åsikter kring folk som "skaffar" fler barn än de egentligen orkar med men där är det också så lätt att tycka och tänka hur andra borde göra..

Tråkigt att du tar åt dig men jag tycker som sagt inte att man ska döma andra innan man gått i dennes skor. Oavsett om det handlar om barnuppfostran eller annat.
    Nej, man ska ju inte döma då man inte vet all information bakom men man får ändå en instinktiv reaktion och ibland behöver man prata av sig lite och få lite fler personers perspektiv på det hela. Man lär sig genom att fråga och jag är en frågvis person. Har alltid varit kunskapstörstig. Men ibland känns det som att när man frågar och sedan säger hur man ser/sett saker, då blir man dumförklarad...Till slut kanske man inte vågar fråga... Tyst
  • I have a kid

I denna familj är det jag som sköter inhandlingen av mat osv..

Då vi är i affären så sitter Dottern snart 2  offtas i Sin barnvagn.. Men om hon vill ner så  får hon så klart det...         Vad gör hon då?

går till godis hyllan  eller lösviktsgodiser DIREKT!

Lyssnar själv fallet  INTE på då jag säger  NEJ så får man inte göra !

Då måste jag ta å bestämmt lyfta bort henne därifrån.   Sen fortsätta handla trots att hon skriker å grinar...

offta  MAN låter barnet  betämma å far hem!

Svar på tråden Beteende i affär