Highlandertess skrev 2010-06-01 12:08:59 följande:
Jag förstår inte riktigt varför man blir så påhoppad för att man uttrycker en önskan eller åsikt angående uppfostran? Ja, jag vet att det kan bli helt annorlunda när man väl har barn, men att ha en utgångspunkt för hur man VILL ha det är ändå bra. Då står man inte där som ett frågetecken sedan. Kan inte folk försöka komma med hjälpsamma råd och tips istället och föreslå att "det kanske inte funkar som ni tänkt er, ni kan tänka på detta också" och inte som nu bara komma med kommentarer som att "ni har fel" och "ni är naiva". Som blivande förälder är det sådant man behöver, inte en massa pekpinnar och att få höra hur dum man är

Mja, tycker att alla får ha sin åsikt självklart men det är så himla lätt att säga att en annan förälder gör fel.
Jag är väldigt lättprovocerad vad gäller människor som har åsikter om hur man fostrar sina barn och hur barn överlag "får" eller "ska" bete sig i offentliga miljöer. Bland det värsta som finns tycker jag dessutom är kvinnor som sitter och fördömer andra kvinnors sätt att agera/fostra sina barn. Vi VET ju alla att kvinnor är överrepresenterade gällande dubbelarbete, dvs arbete med hem och barn + förvärvsarbete. Är det då så himla konstigt a tt man tappar tålamodet när ungarna tjoar och gapar och inte är så jäkla politiskt korrekt i sin uppfostran?
Det ÄR lättare att som utomstående döma och ha åsikter om att föräldern kunde sagt si eller så tidigare bla bla bla. Men vad vet vi egentligen? Den här mamman kanske kom från sitt heltidsjobb och just hämtat på dagis, stressar in i butiken med 3 ungar i släptåg. Det ÄR inte konstigt att man kanske beter sig som hon gör?!!
Sen kan man ha olika åsikter kring folk som "skaffar" fler barn än de egentligen orkar med men där är det också så lätt att tycka och tänka hur andra borde göra..
Tråkigt att du tar åt dig men jag tycker som sagt inte att man ska döma andra innan man gått i dennes skor. Oavsett om det handlar om barnuppfostran eller annat.