• Vildrosen

Kan Viktoria adoptera?

Liknande har nog diskuterats på Familjeliv tidigare. Men jag kan inte låta bli att i dessa fixerade Viktoria/Danilel-bröllopstider reta mig på att det dagligen pratas om deras kommande barn. Inte OM utan NÄR (Hovexperter säger tvärsäkert "födsel inom ett år", enligt pressen). Huruvida Daniels njursjukdom är ärftlig eller inte. Hur många barn de ska ha. Ja, rubrikerna och uttalandena är många, men med en gemensam nämnare "de tar för givet att de snart, snart får biologiska barn, ja en tronarvinge...utan minsta antydan till tvekan om att det kanske inte blir några biobarn". Det enda jag hört en tvekan till var faktiskt kön och ja, om de skulle lyckas få MÅNGA barn och om det kanske skulle ta någon extra månad. Det är så man undrar om de har gjort spermiekoll på Daniel, eller kanske till och med fryst ner befruktade ägg från då Viktoria och Danile träffades för 10 år (!) sedan... när de verkar så tvärsäkra. Eller ska de kanske adoptera och har varit med i AC 3 år och har godkänt av kommunen redan? När de är så tvärsäkra? (fast jag var inte ens tvärsäker i det läget)

Och en skrämmande sak är att när jag till mina kollegor förfasade mig över rubriken om Daniles eventuellt ärftliga njursjukdom och menade att vi ju inte ens vet om de får barn över huvudtaget så varför undra över en njursjukdom? 

Eftersom kronprinsessan anses vara en förebild, som måste tänka sig för vad hon gör för det är trendsättande. Ja, då tycker jag definitivt att denna jobbiga "Bröllop=Barn inom ett år" "sanning" borde ifrågasättas, så att folk slipper denna normpress. 

Till knäckfrågan: FÅR DE ADOPTERA OCH FÅR BARNET BLI TRONARVINGE I SÅ FALL? Det är faktiskt så man hoppas att de ställs inför denna fråga eller detta faktum!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-14 08:43
    Glömde skriva vad som var skrämmand emed kollegorna: De förstod inte alls min poäng!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-15 09:29
    I Metro idag på förstasidan finns rubriken: Får Viktoria adoptera?!!! Inne i tidningen finns frågan: Har de tagit reda på om daniel kan få biologiska barn?!!! Varifrån kom uppslaget, kanske från familjelivs adoptionsforum?
  • Svar på tråden Kan Viktoria adoptera?
  • Zixi
    JAG är BÄST skrev 2010-06-15 21:56:46 följande:
    Han kan genomgå hur många fertilitets tester han vill det betyder INTE att just dom två funkar ihop, el tex att Vickan drabbas av upprepade mf.

Dom kan vara helt felfria var för sig och det funkar ÄNDÅ INTE!!!!

FINNS inga garantier allsatt det blir barn bara för att prover tagits på dom båda.

Å dessutom för att inflika,,så får alla kungligheter som ska gifta sig kolla sig samt vederbörande som nu i detta fall Daniel.

Helt rätt! Det finns inga garantier.

Jag undrar vad som gäller om de använder sig av spermadonation... då borde ju barnet få ärva tronen då det är Viktorias biologiska barn. Men om de använder äggdonation, vad gäller då?

Juli - 2010
  • Utlandssvensk
    Zixi skrev 2010-06-16 00:21:36 följande:

Helt rätt! Det finns inga garantier.

Jag undrar vad som gäller om de använder sig av spermadonation... då borde ju barnet få ärva tronen då det är Viktorias biologiska barn. Men om de använder äggdonation, vad gäller då?

Juli - 2010
    Men sân information är väl konfidentiell sâ det kommer ju ingen att veta... (likasâ om hon skulle vara otrogen och bli gravid). Inte görs väl DNA prov automatiskt pâ kungabarn???
  • Pormoicheia
    Utlandssvensk skrev 2010-06-16 09:34:02 följande:
    Men sân information är väl konfidentiell sâ det kommer ju ingen att veta... (likasâ om hon skulle vara otrogen och bli gravid). Inte görs väl DNA prov automatiskt pâ kungabarn???
    Skulle de göras det och det skulle visa sig vara "fel" så skulle det nog tystas ner så mycket som möjligt.
    I spell like a rake because I'm in so fast in my fingers
  • Vildrosen

I Metro igår svarade Herman L på frågan om de kan skilja sig om ett år att det vore väldigt sorgligt för då förlorar Daniel alla sina titlar. Svaret gav svar på frågan om titlarna, däremot lät det konstigt att det vore det sorgligaste med en skiljsmässa... Jag så en intervju med paret i TV och då sa Daniel att det var bra att de varit ihop 10 år inna bröllopet, eftersom många par skiljer sig inom 10 år och att det inte var lämpligt att de skilde sig, med andra ord menade de nog att de haft sin lååånga prövotid före bröllopet istället.

Nej, precis detta med fertiliteten ihop vet inget nåt om, inte ens kungligheter har garantier. I så fall var väl norska kronprinsen lite smartare som visste i alla fall att blivande frugan hade varit gravid en gång och fött barn, det gav väl liiite mer svar och höjde oddsen. Ang spermiedonation så vore det hemskaste detta med journalister som kanske ska luska fram vem som är biologisk fader och gräva i det och försöka påskina att donatorn är riktige fadern...

• Utlandssvensk
    Vildrosen skrev 2010-06-16 10:39:47 följande:
    Nej, precis detta med fertiliteten ihop vet inget nåt om, inte ens kungligheter har garantier. I så fall var väl norska kronprinsen lite smartare som visste i alla fall att blivande frugan hade varit gravid en gång och fött barn, det gav väl liiite mer svar och höjde oddsen. Ang spermiedonation så vore det hemskaste detta med journalister som kanske ska luska fram vem som är biologisk fader och gräva i det och försöka påskina att donatorn är riktige fadern...
    eller försöka hitta "de riktiga föräldrarna" är om de adopterar ett barn. Ryyyyser!
  • Anna Paulita
    VNmamma skrev 2010-06-14 14:19:35 följande:
    Så tolkar även jag saken.

Låt oss hoppas att det inte går att skaka fram än enda godkänd tronarvinge och att monarkin därmed upphör!

Viktoria och Daniel adopterar i stället ett syskonpar från Kenya och blir lyckliga i alla sina dagar...
    Jag tror inte Kenya skulle bli deras första alternativ då man som adoptivföräldrar måste bo i det landet upp till ett år. ;)
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Anna Paulita
    Dr Mupp skrev 2010-06-15 08:41:53 följande:
    De båda är nog kontrollerade på alla sätt och vis för att "garantera" att det blir biobarn. Skulle det inte gå på egen hand så finns det ju pengar att pumpa in för otaliga IVF bahandlingar.
    Det är jag också helt övertygad om.
  • VNmamma
    Anna Paulita skrev 2010-06-16 11:09:10 följande:
    Det är jag också helt övertygad om.
    Otaliga IVF-behandlingar är heller ingen garanti för barn. Det kan många här vittna om...
  • Anna Paulita
    VNmamma skrev 2010-06-16 12:43:58 följande:
    Otaliga IVF-behandlingar är heller ingen garanti för barn. Det kan många här vittna om...
    Självklart inte, men i många andra dödligas fall så är ju ekonomin ett hinder, de flesta har inte råd tat göra hur många IVF som helst. I deras fall så är det ju inte så.

Alla de som får 2 eller 3 gånger kanske skulle ha blivit gravida om de fick prova 10 eller 15 gånger, det vet man ju inte och det är ju rätt få som faktiskt gör så många försök.
  • Utlandssvensk
    Anna Paulita skrev 2010-06-16 12:48:56 följande:
    Självklart inte, men i många andra dödligas fall så är ju ekonomin ett hinder, de flesta har inte råd tat göra hur många IVF som helst. I deras fall så är det ju inte så.

Alla de som får 2 eller 3 gånger kanske skulle ha blivit gravida om de fick prova 10 eller 15 gånger, det vet man ju inte och det är ju rätt få som faktiskt gör så många försök.

Tror inte mânga pallar för uppemot 15 IVF försök, hur mycket pengar man än hade.... Personligen skulle jag vägra! (där jag bor har vi rätt till 6 gratisförsök men det var för mycket för mig). Och rent praktiskt sâ mâste det ju bli väldigt krângligt.....  

• M2003

Tronarvinge får inte adoptera nu för tiden om jag förstår det rätt? Biologiska barn är väl det enda alternativet för de två!
    Å andra sidan spelar det kanske mindre roll eftersom det spås ett snart slut på monarkin.

• bakeacake
    M2003 skrev 2010-06-16 18:38:41 följande:
    Tronarvinge får inte adoptera nu för tiden om jag förstår det rätt? Biologiska barn är väl det enda alternativet för de två!
    Å andra sidan spelar det kanske mindre roll eftersom det spås ett snart slut på monarkin.
    Möjligtvis, fast när det gjordes en undersökning vem svenska folket ville se som president så ville majoriteten ha Carl Gustaf Bernadotte som president.... Så så impopulära är inte kungahuset...
  • swisch

Varför får inte kronarvingar adoptera sitt barn? Det är diskriminering tycker jag. Ska de straffas bara för att de har ett lite udda jobb. Och ett barn är ju ett barn oavsett hur det kommit och borde då bli tronarvinge. Men Kenya , nej, det blir det inte , iallafall inte inom ett år, man måste ju har varit gift i tre år. Undrar om ny njure är OK? Han verkar ju må bra dock den gode Daniel. Man det blir väl ett läkarintyg till den utredningen. Nigeria? Madagaskar? Det vore fint med en afrikafödd kung i Sverige efter Viktoria. Även om de fryst ner befruktade ägg så är ju det INGEN garanti. Som vi ju vet.

• bakeacake
    swisch skrev 2010-06-16 20:59:13 följande:
    Varför får inte kronarvingar adoptera sitt barn? Det är diskriminering tycker jag. Ska de straffas bara för att de har ett lite udda jobb. Och ett barn är ju ett barn oavsett hur det kommit och borde då bli tronarvinge. Men Kenya , nej, det blir det inte , iallafall inte inom ett år, man måste ju har varit gift i tre år. Undrar om ny njure är OK? Han verkar ju må bra dock den gode Daniel. Man det blir väl ett läkarintyg till den utredningen. Nigeria? Madagaskar? Det vore fint med en afrikafödd kung i Sverige efter Viktoria. Även om de fryst ner befruktade ägg så är ju det INGEN garanti. Som vi ju vet.
    De FÅR adoptera, men barnet kan inte blir tronföljare...
  • Takpannan

Som jag ser det måste Viktoria avsäga sig tronen innan hon kan adoptera eftersom hon annars inte kan garantera att det adopterade barnet får samma juridiska rättigheter som ett biologiskt barn, villket är ett krav från de flesta adoptionsländerna. Att adoptera betyder ju att "ta upp som sin egen" och det ska inte finnas några skillnader i hur barnet blir behandlat jämfört med ett biologiskt barn!! 

• Emeli
    Utlandssvensk skrev 2010-06-16 13:55:36 följande:

Tror inte mânga pallar för uppemot 15 IVF försök, hur mycket pengar man än hade.... Personligen skulle jag vägra! (där jag bor har vi rätt till 6 gratisförsök men det var för mycket för mig). Och rent praktiskt sâ mâste det ju bli väldigt krângligt.....  

Håller med. Jag har gjort 8, och efter det fick det vara nog. Det var inte ekonomin som satte stopp. Jag hade inte pallat för fler. Jag tycker att jag var uthållig i jämförelse med många andra, men rätt som det är känner man att man inte orkar mer.

Man kan inte förutsätta att V orkar med hur många IVF som helst. För hennes och Boxer-Roberts skull hoppas jag att de får biobarn utan problem. Jag unnar dem att bli föräldrar, och adoption blir antagligen alltför krångligt för dem.
  • amalie79

Det är klart de kommer att sätta igång omgående. Hon är trettiotre år gammal, det är liksom läge : )

Men sen om det går, det är ju en annan fråga. Men hur funkar det ang om HAN inte skulle funka, det borde väl gå att använda någon annans sperma? Det viktigaste är väl att det är hennes biologiska barn?

Donerade ägg? Nej? Det borde ju inte  var tillåtet.

• Emeli
    Takpannan skrev 2010-06-18 15:39:47 följande:
    Som jag ser det måste Viktoria avsäga sig tronen innan hon kan adoptera eftersom hon annars inte kan garantera att det adopterade barnet får samma juridiska rättigheter som ett biologiskt barn, villket är ett krav från de flesta adoptionsländerna. Att adoptera betyder ju att "ta upp som sin egen" och det ska inte finnas några skillnader i hur barnet blir behandlat jämfört med ett biologiskt barn!! 
    Det var en intressant vinkel på det hela med tanke på att om adliga adopterar får inte barnet ärva grevetitlar och liknande. De skrivs heller inte in i adelskalendern. Det var en artikel om detta i "Att adoptera" för några år sedan.Av Riddarhuset räknas inte adopterade barn som "riktiga" barn och arvingar.
  • Chimamanda

Det finns ju faktiskt andra tronarvingar om Viktoria och Daniel inte skulle få biologiska barn. I första hand är det hennes syskon och i andra hand eventuella syskonbarn, vad jag kan förstå.
    Det är ju inte helt ovanligt genom historien att det ryktats att det inte varit "rätt" föräldrar till tronarvingarna. Vad gäller Gustav IV Adolf så sades det att det var Gustav IIIs stallchef som var pappan. Kanske inte alls sant, men ändå.

Jag skulle aldrig vilja ha den pressen som prinsessparet har på sig att prestera barn. Det räcker till fullt ut som det är idag med mer outtalade förväntningar och frågor från min egen omgivning. Man önskar sig inte i deras sits.

Vad gäller IVF. Det är ju inte en utväg för alla, t ex för såna som mig som fått slut på äggreserven alltför tidigt. Det har även drabbat kvinnor i Viktorias ålder. Jag undrar om hon skulle få hjälp med äggdonation, om hon ville/behövde?

Det finns ju många delar i detta, dels det som rör statsangelägenheterna och dels det som handlar om ett pars önskan att få barn.

• MammaHella

Men Karl den fjortonde Johan, ätten Bernadottes anfader, adopterades ju in som kronprins från Frankrike. Han är ju inte den enda i den kunglliga historien som blivit kung på det sättet! Varför skulle man inte få göra det i nutid?

Svar på tråden Kan Viktoria adoptera?