• flingansnö

MÅSTE jag verkligen koka vattnet?

Hej!

Jag har just börjat ge ersättning på kvällen till min 4 veckors tjej, jag har köpt tetrapack nu först för att kolla om det skulle funka (ville få henne att sova bättre) och eftersomd et funkar har jag nu köpt pulver, men på paketet står det att man ska koka vattnet, MÅSTE man verkligen det? Vi har kommunalt vatten där jag bor. Hur har ni adnra gjort?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-06-24 18:25
    Har fått mitt svar i tråden, men lägger det här också. Tack psykologistudenten

www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/Modersmjolksersattning/

• Svar på tråden MÅSTE jag verkligen koka vattnet?
  • La Lola
    hemljuvahem skrev 2010-06-24 18:32:35 följande:
    TS frågade om hon skulle koka vattnet.. hur ska det annars bli varmt?
    Finns ju de som tar varmvatten direkt från kranen till välling och ersättning.
    Jamen....ja...men.....ja, hon frågade om hon skulle koka vattnet ja..?...

Ingen har skrivit nåt om att ta varmt vatten från kranen?
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Psykologstudenten
    hemljuvahem skrev 2010-06-24 18:32:35 följande:
    TS frågade om hon skulle koka vattnet.. hur ska det annars bli varmt?
    Finns ju de som tar varmvatten direkt från kranen till välling och ersättning.
    Oj, jag hoppas att dom inte är många.

Sjävklart använder man kallt vatten från kranen som man värmer några sekunder i micro eller vattenkokare. 
  • La Lola
    La Lola skrev 2010-06-24 18:35:24 följande:

Hur det annars ska bli varmt? Obestämd

Ja jag värmer tex till ättemperatur i micron.......
  • Psykologstudenten

Nej, och i länken som jag postade så står det också att man ska ta kallt vatten från kranen och varför det inte är bra med varmvatten.
  • Julia08

Enligt bm så behöver man inte koka vattnet om man har kommunalt! Går bra med kallt kranvatten som man sen värmer i mickron till lagom (drick)temperatur!

• hemljuvahem

Nej och jag uppfattar TS fråga som: Måste man koka vattnet eller kan man ta varmt vatten från kranen ex. Därför postade jag min länk då jag för ett tag sedan satt inne i en tråd med väldigt många som faktiskt tog varmt vatten direkt från kranen för att blanda ersättning och välling med.

Är det något att bli upprörd över så säger jag förlåt att jag trampade dig på tårna?
  • flingansnö
    hemljuvahem skrev 2010-06-24 18:41:33 följande:
    Nej och jag uppfattar TS fråga som: Måste man koka vattnet eller kan man ta varmt vatten från kranen ex. Därför postade jag min länk då jag för ett tag sedan satt inne i en tråd med väldigt många som faktiskt tog varmt vatten direkt från kranen för att blanda ersättning och välling med.

Är det något att bli upprörd över så säger jag förlåt att jag trampade dig på tårna?
    oj, ja nej så menade jag inte, men visst kan det tolkas så, jag tycker det var bra att du sa det!
  • La Lola
    hemljuvahem skrev 2010-06-24 18:41:33 följande:

Jag ser bara att hon frågar om vattnet måste kokas?

Uppfattar du mig som upprörd? Obestämd
  • Mamma till Philip Nova Elliot
    Virrpirr skrev 2010-06-24 12:34:15 följande:
    Har aldrig nånsin kokat vattnet till ersättning och det gör de inte ens på BB här..

Är ju vanligt drickesvatten vi pratar om..
    På BB i Malmö kokar vi vattnet och blandar i 70 grader, ja så som det står på paketet. Hemma hos oss blandar vi kallt från kranen med kokande från vattenkokaren, har en flaska i kylen som vi sen micrar (delammar)
    ★*☆ Stolt mamma till Philip 021128, Nova 070810 & Elliot 100426 ★*☆
  • SötFlöt

Jag kokade vattnet tills hon var 3 månader ungefär, tror jag mikrade det tills det kokade efter 2 månader om jag minns rätt men JA, det är viktigt har jag förstått p g a bakterier.

★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • Uliise
    Zanna1983 skrev 2010-06-24 11:10:08 följande:
    Vi har alltid en flaska med kokt vatten står i kylskåpet.

Så här gör vi:

Till 200 ml färdig ersättning blandar vi 110 ml kallt vatten från kylskåpet och 70 ml varmt vatten ifrån vattenkokaren blandar i 6 skopor pulver och skakar och får du perfekt temperaratur så det är bara att mata

Så till en flaska med 100 ml färdig ska det vara 50 ml kallt vatten och 40 ml varmt vatten + pulver.
    För varje ökning så har vi ökat med 20ml kallt vatten och 10 ml varmt vatten!
     Hoppas ni förstår hur jag menar
    Har funkat otroligt bra för oss och det känns som att det inte är något krångel att göra flaska
    Men gud så smart! Att jag inte tänkt på det förut :)
  • hemljuvahem
    La Lola skrev 2010-06-24 18:47:14 följande:
    Jag ser bara att hon frågar om vattnet måste kokas?

Uppfattar du mig som upprörd? Obestämd
    Ja jag uppfattade dig lite..eeuhm grinig av dina inlägg
    Fast det kanske är lätt hänt då detta är ett forum av skrift.
    flingansnö skrev 2010-06-24 18:45:58 följande:
    oj, ja nej så menade jag inte, men visst kan det tolkas så, jag tycker det var bra att du sa det!
    Okej men då vet jag (=
    My misstake, sorry!
  • Skogsflickan
    Anonyhm skrev 2010-06-24 15:43:44 följande:
    Jo det är du men du verkar inte förstå ANLEDNINGEN. De MÅSTE rekommendera kokning av vattnet eftersom de annars skulle kunna bli stämda om någon med t ex egen brunn struntade i att koka och barnet blev sjukt. Samma anledning som att de skriver ut onödigt många varningar och överdrivet detaljerade beskrivningar på leksaker som går att sätta i halsen om man pillar sönder dem. De måste varna alla eftersom ett fåtal inte förstår.

Att vattnet sedan ska svalna till 40 grader är av samma anledning. För att idioter ska fatta att vattnet inte får vara nykokt när de ger bebisen eftersom den då bränner sig.

Svårt? Nej. Men du bevisade precis varför de MÅSTE skriva övertydligt på förpackningen.  
    Exakt! idioter finns ju överallt o sen skylls det på andra..Men tillbaks till ts och diskutionen om 70 gradigt vatten. Jag frågade läkaren på bvc om det eftersom jag tyckte själv det var jobbigt att vänta då sonen inte har tålamod heller. Läkaren förklarade samma som dig och att företagen måste ha ryggen fri OM du tar med dig maten t.ex utomlands och de har dåligt vatten och barnet blir sjukt, därför har dom en REKOMMENDATION att man ska använda 70 gradigt vatten pga bakterierna i VATTNET inte i maten som många tror..

Kan tillägga att modersmjölkersättningarna tillverkas i sterila miljöer (enligt läkaren)..
  • myran82
    Skogsflickan skrev 2010-06-25 00:47:55 följande:
    Exakt! idioter finns ju överallt o sen skylls det på andra..Men tillbaks till ts och diskutionen om 70 gradigt vatten. Jag frågade läkaren på bvc om det eftersom jag tyckte själv det var jobbigt att vänta då sonen inte har tålamod heller. Läkaren förklarade samma som dig och att företagen måste ha ryggen fri OM du tar med dig maten t.ex utomlands och de har dåligt vatten och barnet blir sjukt, därför har dom en REKOMMENDATION att man ska använda 70 gradigt vatten pga bakterierna i VATTNET inte i maten som många tror..

Kan tillägga att modersmjölkersättningarna tillverkas i sterila miljöer (enligt läkaren)..
    Precis detta säger min sköterska på BVC också.
  • Novemberstjärnan

Ja jag kokade vattnet dvs, förljde anvisningarna på paketet. Detta gjorde jag i fem månader om jag inte minns fel.

Jag var ju nojjig också  

• Sodaspring

Jag kokade vattnet tils barnen var 4-5 månader. Jag kokade vatten och hade i termos och hade kokt kallt vatten i kylen så blandade jag. När jag skulle ut och åka så hade jag med mig en termos med kokt kallt vatten ochen termos med kokt varmt vatten. När första föddes så bodde vi i enköping och där fick vi veta på BVC att vi skulle koka vattnet när andra var nyfödd så flyttade vi till stockholms län, där sa de att man inte behövde koka kommunalt vatten. Jag är väldigt nojjig av mig och kokade ändå.
    Min syster har aldrig kokat vatten, nappar eller flaskor.

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • Anonyhm

Sedan förstår jag verkligen inte inläggen "vi kokte ALLT vatten tills h*n var 4 månader"...Jaha och vad fan hände sedan? Blev en fyra månader gammal mage PLÖTSLIGT immun mot de bakterier och smittor man (trodde att man) kokte bort tidigare?? 

Det är tydligt att det varken är biologer eller läkare som diskuterar.  

• La Lola
    Anonyhm skrev 2010-06-27 14:05:08 följande:
    Sedan förstår jag verkligen inte inläggen "vi kokte ALLT vatten tills h*n var 4 månader"...Jaha och vad fan hände sedan? Blev en fyra månader gammal mage PLÖTSLIGT immun mot de bakterier och smittor man (trodde att man) kokte bort tidigare?? 

Det är tydligt att det varken är biologer eller läkare som diskuterar.  
    Drömmer
Svar på tråden MÅSTE jag verkligen koka vattnet?