• Lady Dahmer

Lek är lärande och jag tar det på fullt allvar!

I mitt föräldraskap så har jag från start valt att vara väldigt aktiv. Vare sig det gäller kläderna ungen har på sig, maten hon äter, leksakerna jag köper eller mitt förhållningssätt så har jag valt att vara medveten och engagerad.

Jag litar inte på det sunda förnuftet; Vad det sunda förnuftet säger till dig är inte nödvändigtsvis det det säger till mig, och tvärtom. (Sunt förnuft är en samling fördomar inlärda vid arton års ålder - Albert Einsten)

Det vi kallar sunt förnuft är egentligen våra erfarenheter av hur saker fungerar omkring oss, finslipade sedan födseln. Så länge saken gäller något inom eller kring vår direkta erfarenhet, så brukar sunt förnuft fungera alldeles utmärkt. Men om saken ligger utanför vår tidigare erfarenhet finns det inga garantier att sunt förnuft hjälper. Snarare tvärtom. 

Givetvis så sätter jag tilltro till min magkänsla, men när vet jag att jag kan lita på mina instinkter om jag inte har kunskap och erfarenhet att backa upp det med? Ju mer man vet om den naturliga utvecklingen ju bättre kan man förstå sitt barn och därigenom bättre ta hand om och stödja denne, samt göra kloka genomtänkta val i sitt föräldraskap.

Så litar på sitt "sunda förnuft" är det bara idioter som gör.
    Kloka människor söker kunskap. Kloka människor vill lära sig och utvecklas, Man måste tänka, analysera, ifrågasätta om man vill utvecklas som människa och som förälder.

Som sagt - jag har valt att vara aktiv. Att stödja, leda och styra. Hjälpa mitt barn, inte bara att bli lycklig, utan även till en tänkande individ och en produktiv samhällsmedborgare. Det är min uppgift som förälder. Inte att luta mig tillbaka och nöja mig med ett; "det går nog bra ändå". Så gör lata föräldrar. 

När det gäller lek så ser jag på den med allvarliga ögon. Lek är lärande. Leksaker är utvecklande (eller fördummande om man så vill) och ska väljas med omsorg. Jag tror inte på "låt barnet välja själv" för barn saknar mognad, kunskap och erfarenhet att ta kloka beslut kring sin egna fostran.

Jag väljer bort leksaker redan i butik. Det finns massvis med skit som jag inte vill att Ninja leker med eller påverkas av. Samtidigt som det finns flera saker jag tror är viktigt. Docklek lär barnet och uppmuntrar vissa egenskaper medans klosslekar uppmuntrar nåt annat. De kan inte ersätta varandra. 

Om jag köper in en leksak som mottas med måttligt intresse så väljer jag att tillfälligt plocka bort allt annat för att på så sätt ta bort distraktionerna och skapa intresse. Det funkar jävligt bra. Vi får tid att utforska det nya och ungen får tid att lära sig tycka om något nytt. För barn kan vara lite som vi vuxna; de väljer hellre det som de kan och vet om än det okända. Jag ser det i jobbet och jag ser det hemma.

Detta innebär givetvis inte en massa tvång. Tvärtom - vår tillvaro och Ninjas lek präglas av lust och glädje. Jag tillhandahåller materialet, men kreativiteten står hon för. Skulle det vara så att nåt inte faller henne i smaken så respekterar jag givetvis det, men jag vill ge henne chansen att utforska möjligheten. Det gör jag inte om jag lämnar över allt ansvar till henne.

Så tankar på det?

Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! Den är skitbra! - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Lek är lärande och jag tar det på fullt allvar!
  • lövet2

Ledsen, men det du beskriver ser jag som hjärntvätt; att försöka forma barnet till att tycka, tänka och göra precis det ni föräldrar tycker är lämpligt.

• Lady Dahmer
    lövet2 skrev 2010-07-04 19:14:33 följande:
    Ledsen, men det du beskriver ser jag som hjärntvätt; att försöka forma barnet till att tycka, tänka och göra precis det ni föräldrar tycker är lämpligt.
    är det hjärntvätt i skolan också där man uppmuntrar och lär barnen olika färdigheter? Och jag varken tvingar eller förbjuder. Jag uppmuntrar, tillhandahåller och inspirerar.
  • BlommyNess12

Jag är lite som du, fast inte fullt ut. Jag är väldigt restriktiv med vad Nicolas får se på TV (endast utvalda förhandsgranskade program och filmer typ) och hur mycket han får titta. Jag är noga med leksaker och kläder och vad för budskap de sände rhonom och vad han kommer lära sig av det.

Jag är också skitnoga med att styra upp leken om jag tycker det går överstyr, t.ex om han börjar sparka på dockan så är jag nästan löjligt noga med att visa att man ska hålla, krama och mata dockan och inte sparka. Dockan är ju en symbol för ett annat barn när det handlar om just docklek, och jag vill dessutom kväva våldsamma tendenser i dess linda.

Jag är överhuvudtaget noggrann i mitt föräldraskap tycker jag, även om jag inte sitter och läser massa böcker så läser jag det jag kommer över när det gäller uppfostran, barn och barns utveckling. Jag vill lära mig, och jag vill göra det som är bäst för mitt barn, och jag gör så gott jag förmår känns det som!

• Flickan och kråkan

Det är lite svårt att kommentera det du skriver eftersom det är svårt att veta hur ditt resonemang ser ut i verkligheten. Teori och praktik brukar som bekant vara väsensskilda .

Oavsett delar jag din åsikt vad gäller att vara en aktiv förälder och att vara påläst, däremot tycker jag att man ska försöka ta det lugnt med överanalyserandet och låta föräldraskapet gå från just föräldraskap till pedagogisk verksamhet. Ja, i mitt arbete som lärare analyserar jag och har en målmedveten plan för den pedagogiska verksamheten med de ungdomar jag träffa. Som förälder handlar det om så mycket mer, eller hur, och jag vill verkligen inte att failjelivet ska förvandlas till pedagogisk verksamhet. Jag är pedagog, men det går inte att jämföra skola med föräldraskap.

Det du tar upp är sådant jag också anser vara viktigt, men jag reagerar ändå på ditt sätt att lägga fram det......som del av verksamhetsplan för en förskola som har tydliga mål och riktlinjer från statligt håll, visst, men för samvaro med det egna barnet.....tveksamt. Men som sagt, teori och praktik är sällan samma sak .

• Lady Dahmer
    Oavsett delar jag din åsikt vad gäller att vara en aktiv förälder och att vara påläst, däremot tycker jag att man ska försöka ta det lugnt med överanalyserandet och låta föräldraskapet gå från just föräldraskap till pedagogisk verksamhet. Ja, i mitt arbete som lärare analyserar jag och har en målmedveten plan för den pedagogiska verksamheten med de ungdomar jag träffa. Som förälder handlar det om så mycket mer, eller hur, och jag vill verkligen inte att failjelivet ska förvandlas till pedagogisk verksamhet. Jag är pedagog, men det går inte att jämföra skola med föräldraskap.

Det du tar upp är sådant jag också anser vara viktigt, men jag reagerar ändå på ditt sätt att lägga fram det......som del av verksamhetsplan för en förskola som har tydliga mål och riktlinjer från statligt håll, visst, men för samvaro med det egna barnet.....tveksamt. Men som sagt, teori och praktik är sällan samma sak .
    jag är först och främst förälder. (även om pedagogen i mig är slightly neurotisk och gärna vill vara med på ett hörn)

men för mig är det även viktigt att även ha en plan, en vision, en bild av hur jag vill vara som förälder och hur jag vill gå tillväga.

Om jag bara låter saker vara och ske så skulle jag antagligen vara en ganska usel förälder. Detta gäller ju givetvis inte alla, utan handlar nog mer om vilka referenser man själv haft och har (taskig barndom, dåliga förebilder osv)

För mig som t.ex fått smisk som liten är steget kortare till att tappa humöret än för min make som alltid bemöts med respekt. osv. (förstår du hur jag menar?)
  • Lady Dahmer

...och sen, att jag är aktiv och engagerad innebär ju inte att jag ALLTID är med à la dagisfröken. Eller att jag är rigid. Tvärtom. Det innebär bara att jag är LIKA engagerad på alla områden, inte bara vissa.

• Tygtiiger

Jag var tvungen att gå in på din sida och kolla hur gammal Ninja var för jag hade för mig att hon var i tvåårsåldern. Jag var väldigt mycket mer kontrollerande och styrande i lek och dylikt när min son var två år, helt enkelt för att då var han ju så jäkla medgörlig om man jämför med nu när han är fem!

Jag tycker att man självklart ska reflektera över sitt föräldraskap och vad man vill att ens barn ska lära sig, hur de ska utvecklas och vad man tycker är bra och dåligt. All uppfostran är indoktrinering. Så även min. Men samtidigt kan man inte bortse från att det barn man har fått är på gott och ont en egen individ som är skild från en själv och som kommer att växa upp och ha delvis andra intressen och delvis andra värderingar.

Jag försöker också stimulera sådan lek som jag tycker är bra (som tex docklek och de flesta former av rollekar och fantasilek) och vägrar delta i sådant som jag inte gillar. Men jag kan inte på samma sätt styra vad min son får och inte får leka med. Jag kan erbjuda honom sådant som jag tycker är bra och jag kan såklart tvärvägra att köpa vissa saker, visa vissa filmer eller spela med i vissa lekar, men iom att han är fem så är han fullt kapabel att iscensätta lekar själv, med entusiasm lära sig saker av kompisar på förskolan och dessutom är han himla bra på att argumentera med mig. Ibland lyckas han vinna över mig på sin sida!

Summa summarum: man kan styra sitt barn intill en viss gräns. Samtidigt måste man vara beredd att ifrågasätta sina egna normer och hänga med när ens barn är annorlunda än man tänkt sig. Jag jobbar rätt mycket på att ta ett steg tillbaka och bara vara med i lek utan att det ska bli särskilt pedagogiskt, och då har vi väldigt roligt och i slutändan har det varit en otroligt utvecklande aktivitet för båda parter - jag får slappna av, bita ihop och hänga med, helt enkelt. 

(Just nu har vi starwarsfanatism här hemma. Bra? Tja, på vissa sätt. Star wars är ju kul. Jag gillar filmerna - de riktiga - och jag vill absolut att ungen blir scifinörd, eller åtminstone får en grundläggande allmänbildning kring sci fi och där ingår starwars. Gott och ont konflikter är kanon. Jag gillar inte att han leker strider med sina kompisar, men inser också att det är en viktig del av utvecklingen att få döda monster och vara stor och mäktig. Starwars är ett socialt kitt bland några av ungarna på dagis och det är roligt att se dem dela detta. Utmärkt social träning. Jag gillar INTE att han faktiskt är för liten för att förstå filmerna på riktigt och gillar inte kommersen som är kring det hela, men det är som det är och vi får göra det bästa av situationen - inkl sitta med och titta i böcker och förklara in absurdum.) 

Krupke, we've got problems of our own!
Svar på tråden Lek är lärande och jag tar det på fullt allvar!