rattfylleri: ska rattfyllerister straffas lika illa, vare sig de krockat eller ej?
exempel:
på motorvägarna får man dagligen fast flera människor för rattfylleri. på ett ställe vid vägen står polisen och ser på hur hastigt man kör. de ser en man komma körande i sin bil och det märks tydligt att han inte är helt nykter, bilen kör inte helt normalt, så man kör efter honom och får honom att stanna. han har 1,2 promille alkohol i blodet.
3 kilometer fram på samma väg sker samtidigt en olycka. en rattfyllerist har kört rakt in i en personbil och fått den att köra av vägen så hela familjen inne i bilen dog. rattfylle föraren i andra bilen klarar sig chockad men fysiskt oskadd. när polisen når fram till honom har han 1,2 promille alkohol i blodet.
såå vad tycker ni? skall båda förarna straffas lika hårt? för mig är det ett självklart JA. det var bara slumpen som avgjorde att den ena föraren hann bli fast av polisen innan en olycka hann ske, och att den andre föraren körde ihjäl en hel familj. ingen tvekan om saken, deras brott var precis lika allvarligt i mina ögon.
men vad tycker ni? jag debatterade om detta med min far, och blev förbannad på honom när han vägrade tycka som jag, han tyckte att den som körde ihjäl familjen ska straffas hårdare än den som råkade bli fast i razzian...