• Anonym (Tessa­n)
    Äldre 24 Jul 15:04
    9632 visningar
    41 svar
    41
    9632

    Umgängesvägran

    Efter en relativt lång och utdragen vårdnadstvist kom den slutliga domen i december 2009 där jag (mamman) fick ensam vårdnad och pappan fick igenom umgänge varannan helg. Pappan hade före vårdnadstvisten haft en väldigt knapphändigt umgänge på eget bevåg, men så snart vårdnadstvisten drog igång blev han plötsligt väldigt benägen om att få umgänge. Sonen är idag sex år.

    Precis som jag trodde svalnade intresset ganska direkt efter att domen sattes. De första två helgerna blev inte av då pappan ringde och ställde in. Från februari och fram tills nu har det endast blivit en umgängeshelg och ett sporadiskt dagumgänge. De resterande umgängena dök pappan inte upp för hämtning och struntade helt i att höra av sig. Detta gör det förstås oerhört svårt för mig då jag aldrig vet hur jag ska göra, om jag ska förbereda sonen på umgänge eller inte. Sonen vill inte träffa sin pappa, har ju aldrig haft något fungerande umgänge och känner inte sin pappa. Pappan har vid de uppsatta umgängestillfällena inte gått att få tag på. Vittnen finns på att pappan inte har kommit för hämtning den tid som domen säger. 

    Nu känner jag att det hela har gått för långt. Sonen mår inte bra av att aldrig veta hur det blir och pappan bryr sig helt enkelt inte. Umgänget kommer därför tas upp i domstolen igen i höst och inte ens inför denna förhandling har pappans intresse ökat. Fortfarande total tystnad. Nu undrar jag hur man i rätten resonerar kring detta? Jag yrkar nu på inget umgänge alls. Sunt förnuft är ju att detta inte fungerar alls, vår son mår dåligt av detta. Vad tror ni att det kan bli för umgängesdom?
     

  • Svar på tråden Umgängesvägran
  • sirisd­otter
    Äldre 29 Jul 09:34
    #31
    Anonym skrev 2010-07-29 09:26:33 följande:
    Nej. Jag har inte missat något.
    NadiaMi skrev 2010-07-29 08:49:44 följande:
    För att även barn kan behöva förberedas på en övernattning...
    Eller tycker du att det vore bättre för killen om han ska ha en väska packad och redo för en övernattning på bara några minuters förvarning de gånger pappan behagar dyka upp?

    Det handlar inte om några timmars umgänge utan en helg, vilket innebär en natts frånvaro från sitt vanliga invanda rum.
    Iallafall tills umgänget ändras. "Helgumgänge" brukar ju i regel sträcka sig över två oavbrutna dagar.
    Vore det bara några timmar skulle det snarare kallas "dagumgänge".
    Barn behöver inte förberedas i evigheter. De är väldigt flexibla i de flesta fall.

    Varför babbla o, helg- resp. dagumgänge? :S
    Och boendeföräldern är inte värd någon respekt?   Många har oregelbundna arbetstider.   En opålitlig uf innebär en massa planering med backup-barnomsorg varje gång  boendeföräldern är schemalagd under uf:s helg.  
  • Anonym
    Äldre 29 Jul 09:36
    #32
    sirisdotter skrev 2010-07-29 09:34:24 följande:
    Och boendeföräldern är inte värd någon respekt?   Många har oregelbundna arbetstider.   En opålitlig uf innebär en massa planering med backup-barnomsorg varje gång  boendeföräldern är schemalagd under uf:s helg.  
    Lagen ser ut som den gör. Vill du klaga rekommenderar jag dig att kontakta justitsieministern eller socialministern.

    Med en opålitlig uf får man pplanera in att man alltid har barnen. När det väl lir umgänge så blir det en positiv överraskning.
  • sirisd­otter
    Äldre 29 Jul 09:42
    #33
    Anonym skrev 2010-07-29 09:36:17 följande:
    Lagen ser ut som den gör. Vill du klaga rekommenderar jag dig att kontakta justitsieministern eller socialministern.

    Med en opålitlig uf får man pplanera in att man alltid har barnen. När det väl lir umgänge så blir det en positiv överraskning.
    Om!   Har själv cirka 18 års erfarenhet av det!   Nja, positiv överaskning blir det knappast varje gång.  Med tiden lever boendeförälder och barn sitt eget liv med egna planer.   Inte särskilt kul om uf plötsligt får för sig att  han vill umgås med sitt barn när hela gänget har planerat en skärgårdsvecka på vandrarhem eller en skidvecka i Abisko med samma kompisar med jämnåriga barn.
  • Anonym
    Äldre 29 Jul 09:44
    #34
    sirisdotter skrev 2010-07-29 09:42:11 följande:
    Om!   Har själv cirka 18 års erfarenhet av det!   Nja, positiv överaskning blir det knappast varje gång.  Med tiden lever boendeförälder och barn sitt eget liv med egna planer.   Inte särskilt kul om uf plötsligt får för sig att  han vill umgås med sitt barn när hela gänget har planerat en skärgårdsvecka på vandrarhem eller en skidvecka i Abisko med samma kompisar med jämnåriga barn.
    Man väljer väl att meddela uf och planera in resor på sin egen tid med barnet trots att man vet att den andre har umgängesrätt?
  • Äldre 29 Jul 09:45
    #35
    Anonym skrev 2010-07-29 09:26:33 följande:
    NadiaMi skrev 2010-07-29 08:49:44 följande:
    För att även barn kan behöva förberedas på en övernattning...
    Eller tycker du att det vore bättre för killen om han ska ha en väska packad och redo för en övernattning på bara några minuters förvarning de gånger pappan behagar dyka upp?

    Det handlar inte om några timmars umgänge utan en helg, vilket innebär en natts frånvaro från sitt vanliga invanda rum.
    Iallafall tills umgänget ändras. "Helgumgänge" brukar ju i regel sträcka sig över två oavbrutna dagar.
    Vore det bara några timmar skulle det snarare kallas "dagumgänge".
    Barn behöver inte förberedas i evigheter. De är väldigt flexibla i de flesta fall.

    Varför babbla o, helg- resp. dagumgänge? :S

    Nej, barn i allmänhet behöver inte förberedas i "evigheter", men vad är det som är så fel med ett par dagars förvarning?

    I TS fall har umgänget dessutom fungerat så pass dåligt att den 6-åriga pojken det handlar om inte alls mår bra av situationen.
    Saxat från trådstarten;
    "Sonen vill inte träffa sin pappa, har ju aldrig haft något fungerande umgänge och känner inte sin pappa."

    När relationen mellan sonen och pappan är så pass dålig skulle iallafall inte jag ha hjärta att när pappa står utanför dörren säga "Inatt ska du sova hos pappa. Mamma ska bara snabbt packa ner pyamasen åt dig i väskan."

    Anledningen till att jag tog upp helg- respektive dagumgänge var också pga förberedelsen.
    En övernattning kan barnet må bra av att informeras om iallafall en dag eller två i förväg om det är någon barnet inte redan känner sig trygg med (som t.ex. i dethär fallet).
    Ett dagumgänge kan lättare bli spontant eftersom det då handlar om en aktivitet och inte någon längre tids frånvaro från boendeföräldern (som i dethär fallet är barnets fasta punkt).

  • Anonym
    Äldre 29 Jul 09:49
    #36
    NadiaMi skrev 2010-07-29 09:45:50 följande:

    Nej, barn i allmänhet behöver inte förberedas i "evigheter", men vad är det som är så fel med ett par dagars förvarning?

    I TS fall har umgänget dessutom fungerat så pass dåligt att den 6-åriga pojken det handlar om inte alls mår bra av situationen.
    Saxat från trådstarten;
    "Sonen vill inte träffa sin pappa, har ju aldrig haft något fungerande umgänge och känner inte sin pappa."

    När relationen mellan sonen och pappan är så pass dålig skulle iallafall inte jag ha hjärta att när pappa står utanför dörren säga "Inatt ska du sova hos pappa. Mamma ska bara snabbt packa ner pyamasen åt dig i väskan."

    Anledningen till att jag tog upp helg- respektive dagumgänge var också pga förberedelsen.
    En övernattning kan barnet må bra av att informeras om iallafall en dag eller två i förväg om det är någon barnet inte redan känner sig trygg med (som t.ex. i dethär fallet).
    Ett dagumgänge kan lättare bli spontant eftersom det då handlar om en aktivitet och inte någon längre tids frånvaro från boendeföräldern (som i dethär fallet är barnets fasta punkt).


    Inget är fel med framförhållning. Däremot klarar alla inte av det.

    Klart barnet blir besviken av att pappa inte dyker upp som han ska.
  • Äldre 29 Jul 09:58
    #37
    Anonym skrev 2010-07-29 09:49:19 följande:
    Inget är fel med framförhållning. Däremot klarar alla inte av det.

    Klart barnet blir besviken av att pappa inte dyker upp som han ska.
    I dethär fallet är det ju inte heller sonen utan snarare pappan som har problem med framförhållning, med tanke på att umgänget har fungerat så pass dåligt som det har.
    Om pappan hade varit ärlig med när han skulle dyka upp och inte skulle sonen förmodligen inte vara lika besviken över hur det har utvecklats heller.

    Personligen tror jag att dagumgänge skulle vara en bättre idé, både för att relationen mellan sonen och pappan skulle få en chans att byggas upp utan pressen på övernattning, och för att det skulle öppna för lite mer spontanitet utan så stor risk för besvikelse från sonens sida.
  • sirisd­otter
    Äldre 29 Jul 10:25
    #38
    Anonym skrev 2010-07-29 09:44:02 följande:
    Man väljer väl att meddela uf och planera in resor på sin egen tid med barnet trots att man vet att den andre har umgängesrätt?
    Har stoff för minst en bok på temat;  visst informerade jag.   Och märkte att ofta när jag planerat något (hade möjlighet att kosta på oss skidveckor i fjällen tre gånger på alla år)   blev det plötsligt intressant att ha barnet just då.  Och för vissa personer verkar det vara svårt att räkna ut vilken påsk/vilket sportlov som är vartannat....  Påsklov infaller i vissa delar av landet före påsk, i andra efter påsk.   Uf kan då verka ovetande om detta fenomen, trots att det upprepas årligen och göra anspråk på sin helg så att den krockar med skidresan...
  • sirisd­otter
    Äldre 29 Jul 10:27
    #39
    NadiaMi skrev 2010-07-29 09:45:50 följande:

    Nej, barn i allmänhet behöver inte förberedas i "evigheter", men vad är det som är så fel med ett par dagars förvarning?

    I TS fall har umgänget dessutom fungerat så pass dåligt att den 6-åriga pojken det handlar om inte alls mår bra av situationen.
    Saxat från trådstarten;
    "Sonen vill inte träffa sin pappa, har ju aldrig haft något fungerande umgänge och känner inte sin pappa."

    När relationen mellan sonen och pappan är så pass dålig skulle iallafall inte jag ha hjärta att när pappa står utanför dörren säga "Inatt ska du sova hos pappa. Mamma ska bara snabbt packa ner pyamasen åt dig i väskan."

    Anledningen till att jag tog upp helg- respektive dagumgänge var också pga förberedelsen.
    En övernattning kan barnet må bra av att informeras om iallafall en dag eller två i förväg om det är någon barnet inte redan känner sig trygg med (som t.ex. i dethär fallet).
    Ett dagumgänge kan lättare bli spontant eftersom det då handlar om en aktivitet och inte någon längre tids frånvaro från boendeföräldern (som i dethär fallet är barnets fasta punkt).


  • Anonym (X)
    Sat 6 Aug 2022 23:01
    #40

    Har många års erfarenhet av en pappa som umgängesvägrat. Idag är barnen tonåringar. Vägran från pappan har kommit i perioder. När pappan har en ny kvinna vill han inte bli ?störd? och när det tagit slut efter ngt år så har han träffat barnen lite. När han sedan träffat ny kvinna så utesluts barnen återigen. Barnen blir jättesvikna och har fått jobba enormt med bitterheten. Min äldsta dotter har haft mkt svårt att förstå hans vägran och skyllde en period allt på mig. Att allt egentligen var mitt fel för det sa ju pappan till henne. Hon krävde att jag inte fick ha någon kontakt med pappan då hon hade fått höra att problemet till hans icke engagemang var pga av mig(mamman, klassiskt jag vet) Fick rådet att backa och nu har min dotter istället fått kalla handen av pappan och ett blankt nej för fan kom inte hit, rakt i ansiktet ett antal gånger desse två år. Hon är helt förtvivlad, förvirrad och vilsen. Det enda bra är ju att jag inte längre är ?problemet? så nu är det upp till henne att arbeta med sin besvikelse. Men jag finns kvar för barnen, för alltid i evighet. Det måste räcka som tröst.

  • Sun 7 Aug 2022 07:44
    #41

    Dessa människor som hela tiden ger sig själva rätten att checka ut som förälder....
    Min exmans bror har gjort så under alla sina 5 barns (med 3 olika mammor) uppväxt. Nu som vuxna resp större tonåringar så vill barnen inte längre veta av honom, har blickar honom på sociala medier etc. Han har uppfört sig förjävligt mot de kvinnor som är mammor till barnen, men framförallt mot sina döttrar.

    Som tur är så är min exman raka motsatsen, och har verkligen varit en fantastisk pappa både då vi levde ihop och efteråt.

    När jag var lärare hade jag ett antal maskrosbarn som var familjehemsplacerade, och skulle umgås med bioföräldrarna. Väldigt ofta kom dessa ungdomar tillbaka efter helgen frustrerade, ledsna, besvikna och med en fullständig känsla av att vara oälskade och värdelösa - när deras mamma/pappa för tjugonde gången i ordningen inte dök upp. Ofta utan att ens ringa.

    Tror att det bästa för sonen är att pappan hör av sig när han vill ses, och att bollen ligger hos honom.

Svar på tråden Umgängesvägran