Jessan skrev 2010-07-28 12:11:35 följande:
Hej hej!
Detta är nog ett väldigt angenämt problem, men jag måste bara få höra att jag inte är ensam om det ändå. Jag är gravid i 8:e veckan med mitt första barn och jag mår hur bra som helst.
Alltså, inget illamående, inga kräkningar - nada!
Jag läser och hör till höger och vänster hur folk kräks, blir sängliggande, får huvudvärk osv, men jag har inte alls några sådana problem. Ibland kan det hända att jag känner mig lite illamående precis efter första tuggorna av frukosten, men då nyser jag bara 1-2 gånger och så går det över! Haha, det låter kanske konstigt, men så är det för mig.
Snälla, kan någon bara skriva att detta OCKSÅ är normalt! Jag läste i ett forum att "om du själv mår illa så mår bebisen bra" och på Liberos graviditetskalender står det att "mår man illa så minskar risken för missfall"...
Jag är GLAD att jag mår bra, men det är samtidigt ett litet "moment av oro".
Hej TS!
Jag håller med dig, för jag känner inte heller mig ett dugg illamående.. mår relativt bra, det är bara om jag typ stressar i mig maten som jag mår illa. Alltså om jag får mkt mat i munnen, då kommer kväljningarna direkt och jag tvingas spotta ut allt innan jag kräks. Detta är ingenting jag haft problem med tidigare, bara först då jag blev gravid.. Är inte så värst hungrig heller, äter mest för att jag måste.. Känns otroligt svårt med kosten, vill äta så bra mat som möjligt och försöker därför äta mkt frukt och grönt. Men hur vet man att man fått i sig tillräckligt med nyttiga saker för att den lilla ska må bra, det känns verkligen konstigt att jag skulle ha någonting i magen överhuvudtaget. För jag har ju inte sett någonting ännu.. men har heller inte haft någon nidblödning eller blödning överhuvudtaget. Vilket är min största skräck.. men inget ännu. Så känns verkligen skönt..
Har inte så mkt jobbiga symptom, men har en hel del krämpor i magen och ner mot ljumskarna, som typ stark mensvärk. Detta brukar kännas mest på kvällarna... är även extremt kissnödig och gasig, går upp ca: 3ggr varje natt. Har otroligt svullna och ömma bröst, dom har typ blivit stenhårda. Haha... är i vecka 7+1 idag.. Men som sagt, inget illamående alls och mår relativt som vanligt för övrigt... Känns nästan lite för bra för att vara sant, detta är oxå vårt första barn. Kan inte bärga mig tills vårt första ultraljud i maj.. vill så gärna att allt ska vara okej med den lilla och att graviditeten ser fin och normal ut. Alla mina tester jag gjorde vid inskrivningen var iaf bra. Så håller verkligen tummar och tår!!!
Så jag tror dina symtom är normala, hoppas iaf på det då jag sitter i samma båt som dig typ. Kram
Stort grattis till alla er andra som oxå är gravida härinne.. :)