• UpsyDaisy

Svenska sättet att uppfostra är oehört GRYMT

Vad är ett barn mest rädd för? Vad är deras innersta fruktan? Jo att bli övergiven. Blir ett barn övergivet är det barnet dött...och barnet vet detta. Varje barn har innerst inne en enorm fruktan för att bli just...övergiven.

Och vad går det svenska uppfostringssättet ut på? Jo att hota barnet med att ÖVERGE det. Jag har hört många många föräldrar beklaga sig över föräldrar som slår sina barn eller ger sina barn time out eller kör med liknande straff...samma föräldrar säger sedan till sitt barn "kom nu annars går vi UTAN DIG".

Missuppfatta mig inte nu, jag tycker INTE det är rätt att slå barn och jag tycker att sådan bestraffning är helt fel....MEN jag tycker det är BETYDLIGT VÄRRE med föräldrar som hotar sina barn med att överge dem! Jag har gång på gång fått höra meningar som "om du inte kommer nu så går vi utan dig" och "hejdå X nu går vi" från föräldrar som samtidigt hävdar att de inte alls kör med några "uppfostringsmetoder". De verkar inte förstå att de skrämmer livet ur sina små barn...att de hotar barnet med det värsta barnet kan tänka sig...de hotar att överge barnet.

Jag hörde en psykolog prata om detta en gång. Det var länge sedan och jag minns inte namnet på henne. Hon pratade om två sätt att uppfostra, "lodjurets och rådjurets" kallade hon de för. När lodjurets små uppför sig dåligt så får de en smäll på nosen och sedan är det bra med det. När rådjurets föl uppför sig dåligt så smälter rådjuret in i bakgrunden och gör sig själv osynlig...fölet blir rädd och känner sig övergiven...hon vet inte var sin mamma är. Psykologen fortsatte med att berätta att rådjursmetoden är vad svenska familjer tenderar att använda mest. De tror att de inte använder en "uppfostringsmetod" men verkligheten visar att de väljer att lura barnet till att tro att de tänker överge det.

Snälla rara föräldrar...jag vet att ni älskar era barn...jag vet att ni vill deras bästa...använd INTE rådjursmetoden på dem.

• Svar på tråden Svenska sättet att uppfostra är oehört GRYMT
  • Sessilou
    3xmamma skrev 2010-08-03 23:09:40 följande:
    I naturen är ungarnas överlevnad beroende av att de följer mammans anvisningar och erfarenhet.
    Människobarn är som tur är rustade med intelligens och förstår redan från början vad som är bäst för dem...
    *ASG*Skrattande
    Less is more=)
  • Dimisi
    a75nnna skrev 2010-08-03 14:41:26 följande:
    Dessutom är det knappast en oerhört grym metod har aldrig träffat på barn som tagit skada över att en förälder skulle säga så.
    Har du inte? Samhället är ju fullt av människor som knaprar anti-depressiva piller, eller som försöker shoppa sig till lycka, eller som måste dricka alkohol för att kunna koppla av och umgås osv osv.

Jag tycker det verkar vara ganska få som har en grundtrygghet och kan njuta av nuet.
  • anne h
    Dimisi skrev 2010-08-04 01:27:26 följande:
    Har du inte? Samhället är ju fullt av människor som knaprar anti-depressiva piller, eller som försöker shoppa sig till lycka, eller som måste dricka alkohol för att kunna koppla av och umgås osv osv.

Jag tycker det verkar vara ganska få som har en grundtrygghet och kan njuta av nuet.
    ..och alla deras föräldrar har hotat att gå ifrån dem? Tvivlar faktiskt på det...
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • egoisten

håller med TS. VI som vuxna, eller som i vissa fall ska föreställa vuxna vet skillnaden, men det vet inte barn.. liksom barn vet inte skillnaden mellan ironi och verklighet.

• ysla

Att hota barnen med att de ska bli övergivna så att de verkligen tror på, det är grymt. Skulle tro att risken att tro att man ska bli övergiven är mycket större om man blivit utsatt för att någon faktiskt gått iväg och lämnat kvar barnet ensamt, eller använder sig av isolering såsom timeout i sin uppfostran.

Har man ett barn som är helt trygg med att det aldrig blir lämnat ensamt, tror jag inte det är farligt om man säger att nu ska vi gå och går några meter i förväg, men sedan inväntar att barnet följer med.

• Grus grus

Jag har läst om det där, och det räknas faktiskt som en svensk metod. Jag har mest fascinerats i alla år som förskollärare, där föräldrarna alltid använder den metoden när de hämtar sitt barn som inte har större lust att följa med. Sen undrar föräldrarna varför ungen blir ledsen ibland när de lämnar på morgonen???
    Jag skulle inte kunna hota min unge med att överge henne. Just denna diskussion har vi haft flera gånger på jobbet. Men däremot berättar jag för henne vad som kommer att hända nu, till exempel säger jag: -Kom nu Lovis, nu ska vi gå.
    Ifall Lovis vägrar komma ibland, blir det istället att jag säger tvärtom. Jag säger:
    - Kom nu, annars kommer jag och hämtar dig.
    Då brukar hon komma snabbt. För min unge vill klara sig själv, och att bli buren är inte kul.

Så visst hotar jag min unge ibland, vilken förälder gör inte det? Men däremot försöker jag tänka på vad det faktiskt är jag säger till henne, ocfh hur jag hade reagerat om någon hotat mig på det sättet.

Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • anne h
    Grus grus skrev 2010-08-05 18:35:26 följande:
    Jag skulle inte kunna hota min unge med att överge henne. Just denna diskussion har vi haft flera gånger på jobbet. Men däremot berättar jag för henne vad som kommer att hända nu, till exempel säger jag: -Kom nu Lovis, nu ska vi gå.
    Ifall Lovis vägrar komma ibland, blir det istället att jag säger tvärtom. Jag säger:
    - Kom nu, annars kommer jag och hämtar dig.
    Då brukar hon komma snabbt. För min unge vill klara sig själv, och att bli buren är inte kul.
    Gissa om jag hade fått bära om jag sagt så!!! Inte sjutton hade de gått om de kunde blivit burna, dumma är de ju knappast, di små
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Sublime
    Dimisi skrev 2010-08-04 01:27:26 följande:

Tror knappast att de som går på antidepressiva gör det för att föräldrarna har sagt "nu går jag, du kan välja att stanna här eller följa med".
    Som många i tråden sagt så blir barn som känner sig trygga knappast skadade för livet (eller ens dagen) för att en förälder säger så. Det är en STOR skillnad på att "hota" ett barn med det och att faktiskt göra det och det är ju inte vad tråden handlar om, den handlar ju om att "hota".
  • midsomer

Usch jag får verkligen dåligt samvete för jag använder mig ganska ofta av den metoden. Men det är tyvärr det enda som funkar på en väldigt trotsig 2,5 åring. Saken är den att jag faktiskt känner mig elak ibland och det är inte kul men som sagt hon är så otroligt trotsig just nu att ibland är det som att man bara känner för att lägga sig ner själv på marken och bara strunta allt.

Ska försöka tänka på detta!!

• Grus grus
    anne h skrev 2010-08-05 19:12:03 följande:
    Gissa om jag hade fått bära om jag sagt så!!! Inte sjutton hade de gått om de kunde blivit burna, dumma är de ju knappast, di små
    Ja alla barn är unika, men man kan ju försöka hitta något annat att säga än att hota med att överge barnet. För min unge funkar det med att säga att jag annars kommer och hämtar henne, hon krånglar i famnen och säger att jag ska släppa ner henne för hon vill gå själv. Icke, säger jag då. Du kom inte när jag ropade flera gånger, så nu bär jag dig. Det tycker hon inte alls är roligt.
    Men det är klart, om dina barn skulle tycka det vore perfekt, är det kanske inte den bästa metoden!
    Mamma, kvinna, förskollärare, genuspedagog
  • tristania
    midsomer skrev 2010-08-05 21:13:15 följande:
    Usch jag får verkligen dåligt samvete för jag använder mig ganska ofta av den metoden. Men det är tyvärr det enda som funkar på en väldigt trotsig 2,5 åring. Saken är den att jag faktiskt känner mig elak ibland och det är inte kul men som sagt hon är så otroligt trotsig just nu att ibland är det som att man bara känner för att lägga sig ner själv på marken och bara strunta allt.

Ska försöka tänka på detta!!
    Jag håller med...Jag använder oxå den "metoden" ibland, våran är 2,5 år oxå, och när jag läser denna tråd så får jag oerhört dåligt samvete....Ska verkligen tänka på att INTE använda det.
  • Dais

Tänkte på en sak. Man "överger" ju sitt barn minst en gång i livet, första gången man lämnar på dagis osv. Där sker ju akten, och inte bara ord. Vissa barn tar ju väldigt hårt på det, men bara för stunden, inte i längden. Så jag tror knappast ett barn lider starkt i flera dagar och känner sig hotad hela sin barndom för att man säger att antagligen så kommer han eller så går jag själv..

• Machapuchare

TS: Vem har sagt att "det svenska sättet" att uppfostra barn innebär att man hotar med att överge dem??

• En kopp te
    FH Mamma skrev 2010-08-01 14:35:41 följande:
    jag tycker det funkar jättebra med att säga till min snart 6 åring om han säger jag ska bara, jag ska bara... att nej nu väntar jag inte längre för nu tänker jag gå.
    Han blir snabb då men jag tror inte han innerst inne trir att jag ska lämna honom helt..
    Det här tror jag på!
    Exempel:
    "Vi ska gå till affären om 10 minuter"
    "Jag ska bara..."
    "Jag ska bara..."
    och sen säga "Nu väntar jag inte längre"

Så har jag blivit uppfostrad och tycker att det är en bra metod. Jag har aldrig trott att jag skulle bli övergiven.

Har ett trotsigt snart-2-års-barn. Om h*n vägrar så tar jag helt sonika barnet under armen och bär med mig. Kränkande eller uppfostran? Ja, det är frågan men man får inte bete sig hur som helst anser vi.
Svar på tråden Svenska sättet att uppfostra är oehört GRYMT