• bubbelmaja

    Typiska saker man har hemma som man kan så inne.

    Mina barn älskar att plantera och pyssla i trädgården. De följer plantorna och äter gärna sådant vi själva odlat, typ spenat, ruccola. Men nu går ju säsongen snart mot sitt slut. Vi planterade hallonbuskar och jordgubbar häromdagen, men det var nog det sista vi gör utomhus.

    Blir då lite sugen på att så frön inne under vintern. När jag var liten ville jag alltid plantera äppelkärnor, apelsinkärnor, melon....allt jag kom åt. Kom med tips och idéer snälla. Vad kan man lyckas med, vad blir vackra gröna blad? Gärna praktiska tips så som om de behöver blötläggas, hur de vill sås, var de vill stå, om det ska vara plastpåse över osv.  


  • Svar på tråden Typiska saker man har hemma som man kan så inne.
  • CharlieF

    Jag har flera gånger sått citronkärnor, de tar dig lätt och får stora gröna blad som dessutom doftar citron om man gnider dem. Det är bara sätta ned kärnor i jord. Sen blir det nog inte frukt utan nån pollinering men de är vackra ändå. Avocadokärnor kan man oxå så men den plantan blir inte så rolig, bara en pinne rakt upp typ. Jag har ävenhört att man kan så kiwi och paprika men det har jag inte provat. Lycka till!

  • bubbelmaja

    Tack för era svar.

    En citron ska jag använda imorgon, så då ska jag spara kärnorna.

    Basilika sådde vi under sommaren, jättegott. Lite för stark för barnen men det finns kanske olika sorter. Blev lite besviken när jag såg att plantagen här hade tagit bort ALLA fröer sist, eftersom de skulle skickas tillbaka. Hade tänkt försöka fixa ruccola inomhus.

  • riboflavin

    Roligt projekt är att driva upp ingefära. Morotssnibbar, snutten på salladen, grodda lök och potatis osv


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
Svar på tråden Typiska saker man har hemma som man kan så inne.