• Probably the best    in the

När du går till doktorn

för säg urinvägsinfektion, ryggskott, sårskada el dylikt småakut problem som det kommer att bli ett besök av och ingen annan utredning eller så, du kommer dessutom på jourtid och det är lite halvfullt i väntrummet.

Självklart förväntar du dig ett trevligt bemötande från all personal, men förväntar du dig också att de ska tycka synd om dig? Beklaga det som inträffat och helst sitta ner och prata en stund om ditt problem?

Eller är du nöjd om du får ämna ett urinprov, konstatera att du har fått en uvi, du får medicin, råd om egenvård om det kommer åter, råd om hur du ska göra om det blir sämre trots behandling och sen är det tack och hej? Alt att du undersöks i ryggen, snabb anamens, du får smärtlindrande, råd om egenvård, ev remiss sjukgymnast/rtg och sen tack och hej?

Förväntar du dig att doktorn/sjuksköterska är korrekta i sitt bemötande men inte lägger ner hela sin själ i just dig? Eller nåt annat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-03 12:47
    Frågan ställs pga typ en händelse, jag undrar om den allmänna uppfattningen pga detta....

• Svar på tråden När du går till doktorn
  • LyckligtSlut

Men tycka synd om - NEJ. Hänsyn och visst medlidande kan man förstås ha om någon blivit våldtagen t ex, men det är inte samma sak alltid.

PMS året runt :(
  • Mandel

Så länge ingen anhörig är allvarligt skadad eller död så förväntar jag mig inte någon social samvaro med personalen på mottagningen.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Maggis
    MLT skrev 2010-08-04 12:04:16 följande:
    Jag vill få en diagnos, ett recept och sen gå hem, men självklart ett trevligt bemötande. Har lite svårt för läkare som säger åt en att 'du har ju inte alls ont', vilket jag faktiskt råkat ut för. Blev hemskickad av en märkbart irriterad läkare med rådet att ta en ipren, men fick åka in för akut operation 5 dagar senare..
    ! Ingen kan väl säga åt någon annan att de inte har ont? Helt sanslöst.
    //Maggis
  • Moonis

Självklart vill man bli vänligt bemött men har jag "bara" UVI så vill jag bara lämna prov och få medicinen utskriven.
    Är det något mer ingående vill jag självklart att dom tar tiden att lyssna på mig.
    Läkaren jag har är toppen, han lyssnar och man kan hålla en konstruktiv diskussion om problemet med honom.
    Hade jag fått en annan skulle jag nog inte fått så bra hjälp som jag fått, hade nog fått höra att allt sitter i huvudet och skickat hem mig. 

• lennartsdotter

Nej, jag vill inte att sjukvårdspersonalen ska tycka synd om mig. De ska lyssna på mina symptom, undersöka, ta relevanta prover och ge den behandling som krävs. Ibland tycks bara det grundläggande vara svårt att uppfylla.

• Milkina cerka

Vill bli tagen på allvar, och få relevanta prover o. senare  behandling för det läk. förmodar att jag lider av.
    Men det beror ju iofs också mycket på vilken sjukdom det handlar om.

Istina ne vidi Moze odrediti većinom glasova. -Sanningen kan inte avgöras med majoritetsbeslut / Benedictus XVI
  • Petra123

Jag avskyr långa besök. Jag vill veta felet, bli behandlad, få ev recept och sen få gå.

• Probably the best    in the

Så vid "enklare" åkommor önskar ni få ett korrekt och trevligt bemötande utan en massa krusiduller, men gärna ett krya på dig när ni går ut genom dörren! Däremot anser ni också att en person som söker akut på jourtid för UVI skall fångas upp om den verkar visa sig ha psykiska problem, så att jourläkaren kan ta tag i det också, eller? Att personalen är så oerhört lyhörd och kompetent så man bara kan läsa av alla underliggande problem? Ja ivarjefall att man har en empatisk för måga och kan läsa av om nån vill bli duttad med
    Verkar det vara en ok sammanfattning av tråden?

• brünnhilde

Jag förväntar mig att bli tagen på allvar. Inte mer.

• helenvaupptaget
    Primrose skrev 2010-08-04 10:14:23 följande:
    Jag tycker att du beskriver det ungefär som jag vill ha det. MEN jag vill gärna att de har en trevlig "ton" och ser en i ögonen och, inte minst, hör vad man säger. Inte sällan uppstår missförstånd för att de helt enkelt bara går på rutin och inte lyssnar.

Nu senast hade jag ett samtal med en läkare (endokrinolog) som tog onödigt lång tid eftersom han hade för bråttom och därför missade huvudpunkten i ärendet. Jag hade ringt dagen innan och sagt till sköterskan att jag var gravid igen (fick en son för knappt två år sedan). Jag sa: jag vet att jag ska sluta med medicineringen, är det ok att jag gör det (min ordinarie läkare var på semester). Nej, sa hon, jag ber en läkare att ringa dig i morgon, så att det blir rätt. När han sedan ringde drog han igenom hela min sjukdomshistoria från start (jag tänkte ok - han gör detta av någon anledning, jag försökte avbryta några gånger), han malde på och sa, till slut, att du kanske har blivit botad av att ha fått barn och kan sluta medicinera (min ordinarie läkare hade veckan innan sagt att jag måste medicinera fem år efter min förlossning). Då sa jag, du vet varför du ringer, va? Nej, sa han. Jag är gravid. Han: "igen?". Ja och då ska jag väl sluta med medicinien under graviditeten? Ja, det ska du. Så där pratade vi i 15 minuter i onödan....
    Varför samtal med hormonläkare? (ska dit snart så nu blev jag nyfiken) hehe :P
Svar på tråden När du går till doktorn