• Probably the best    in the

När du går till doktorn

för säg urinvägsinfektion, ryggskott, sårskada el dylikt småakut problem som det kommer att bli ett besök av och ingen annan utredning eller så, du kommer dessutom på jourtid och det är lite halvfullt i väntrummet.

Självklart förväntar du dig ett trevligt bemötande från all personal, men förväntar du dig också att de ska tycka synd om dig? Beklaga det som inträffat och helst sitta ner och prata en stund om ditt problem?

Eller är du nöjd om du får ämna ett urinprov, konstatera att du har fått en uvi, du får medicin, råd om egenvård om det kommer åter, råd om hur du ska göra om det blir sämre trots behandling och sen är det tack och hej? Alt att du undersöks i ryggen, snabb anamens, du får smärtlindrande, råd om egenvård, ev remiss sjukgymnast/rtg och sen tack och hej?

Förväntar du dig att doktorn/sjuksköterska är korrekta i sitt bemötande men inte lägger ner hela sin själ i just dig? Eller nåt annat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-03 12:47
    Frågan ställs pga typ en händelse, jag undrar om den allmänna uppfattningen pga detta....

• Svar på tråden När du går till doktorn
  • arkeologitjejen

Varför skulle de beklaga och tycka synd om mig? Det är ju inte precis en dödsdom om man får en uvi. Huvudsaken är att de gör sitt jobb, är trevliga och korrekta. Tror aldrig min husläkare beklagat att jag varit sjuk. Däremot har han koll på läget, är trevlig och kommer ihåg mig vilket ger mig väldigt mycket.

Linnea 080310 & BF 100930
  • Trollet Ludenben

Jag kräver att de gör de undersökningar som är nödvändiga och ger den behandlingen som behövs. Självklart ska de ha ett trevligt och varmt bemötande oavett vad man söker för. Men att de lägger ner hela sin själ i just mig, eh nä... att sitta och småprata och beklaga mig...eh nääää. Till vilken nytta då?? De undersöker, behandlar, är trevliga och sen går jag därifrån.

Älskade ungar
  • Waldo

Jag hade upplevet det som direkt obehagligt om dom hade tyckt synd om mig.
    Förmodligen hade jag bytt läkare omedelbart

När man skaffar en privatläkare som man av olika anledningar behöver besöka regelbundet och som kommer att känna en utan och innan, så för det det naturliga med sig att man pratar lite om väder och vind, man blir lite mer personlig än om det är en engångskontakt.
    Det naturliga mötet människor emellan har jag däremot inget emot

• Sixxty

Jag förväntar mig inte att personalen ska sitta ner och prata med mig om jag söker för "småsaker". Tvärt om tycker jag det bara är besvärligt om personalen ska prata en massa. Självklart ska de vara trevliga men mer än så kräver jag inte. De har viktigare saker att göra än att prata med mig om jag har ryggskott eller UVI.

• Victoria84

Jag förväntar mig inget personligt samtal utan helt enkelt ett proffisionellt bemötande. Hjälp mig med problemet och låt mig gå hem

• Mariohn

jag förväntar mig att bli bemött med respekt. Jag vet inte hur du definierar "tycker synd om". Jag har aldrig varit med om att någon sjukvårdspersonal uttrycker hur synd det är om mig och då låg jag nyligen svårt sjuk på sjukhus. Jag validerar alla patienter jag möter och deras känslor. 

• Probably the best    in the
    Mariohn skrev 2010-08-03 13:12:38 följande:
    jag förväntar mig att bli bemött med respekt. Jag vet inte hur du definierar "tycker synd om". Jag har aldrig varit med om att någon sjukvårdspersonal uttrycker hur synd det är om mig och då låg jag nyligen svårt sjuk på sjukhus. Jag validerar alla patienter jag möter och deras känslor. 
    Visa sina djupaste sympatier ung...tror det var så det var uttryckt, att doktorn inte hade visat någon sympati (empati är väl annars ett vanligt ord i vården, vi har empati men kan visa det på olika sätt) och lidit med patienten....
    Jag menar på att ska man hela tiden uttrycka sin empati för patienterna kommer man ju vara utbränd inom några veckor.
    Man kan också visa empati genom att ge ett korrekt bemötande, lyssna noga på patientens besvär och behandla och undersöka enl gällande rutiner och säga hoppas du blir bättre nu när dom går!
  • Shadilly

Jag tycker att en märkbart upprörd och orolig patient bör få information om sitt tillstånd och bli lugnad så att inte en relativt okomplicerad kroppslig sjukdom orsakar en massa psykiskt lidande i onödan. Om en läkare inte har den tiden kan man säkert hitta ett par minuter med en ssk.

Men något koppel av gråterskor känns ju inte aktuellt...

Jag skriker inte. FL:s teknik tolkar gemener och versaler fel när inlägg postas med Symbian.
  • lokisse

jag förväntar mig inte att nagon tycker synd om mig.

att bli mött pa ett profisionelt sätt av perssonalen är självklart. men det ska inte behövas smapratas med mig eller diskuteras väder och vind.

Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Mariohn
    Probably the best in the skrev 2010-08-03 13:15:32 följande:
    Visa sina djupaste sympatier ung...tror det var så det var uttryckt, att doktorn inte hade visat någon sympati (empati är väl annars ett vanligt ord i vården, vi har empati men kan visa det på olika sätt) och lidit med patienten....
    Jag menar på att ska man hela tiden uttrycka sin empati för patienterna kommer man ju vara utbränd inom några veckor.
    Man kan också visa empati genom att ge ett korrekt bemötande, lyssna noga på patientens besvär och behandla och undersöka enl gällande rutiner och säga hoppas du blir bättre nu när dom går!
    Fast det gäller ju att kunna göra en bedömning av patienten i helhet. En del människor hade tagit det som en förolämpning om man kom in för att göra en undersökning och sade "oj oj oj vad svårt du har det jag känner verkligen med dig" och känt sig omyndigförklarade. Medan en del verkligen vill höra det och mår bra av det. Många äldre har t ex ett större behov av det enligt min erfarenhet. 
Svar på tråden När du går till doktorn