• Probably the best    in the

När du går till doktorn

för säg urinvägsinfektion, ryggskott, sårskada el dylikt småakut problem som det kommer att bli ett besök av och ingen annan utredning eller så, du kommer dessutom på jourtid och det är lite halvfullt i väntrummet.

Självklart förväntar du dig ett trevligt bemötande från all personal, men förväntar du dig också att de ska tycka synd om dig? Beklaga det som inträffat och helst sitta ner och prata en stund om ditt problem?

Eller är du nöjd om du får ämna ett urinprov, konstatera att du har fått en uvi, du får medicin, råd om egenvård om det kommer åter, råd om hur du ska göra om det blir sämre trots behandling och sen är det tack och hej? Alt att du undersöks i ryggen, snabb anamens, du får smärtlindrande, råd om egenvård, ev remiss sjukgymnast/rtg och sen tack och hej?

Förväntar du dig att doktorn/sjuksköterska är korrekta i sitt bemötande men inte lägger ner hela sin själ i just dig? Eller nåt annat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-03 12:47
    Frågan ställs pga typ en händelse, jag undrar om den allmänna uppfattningen pga detta....

• Svar på tråden När du går till doktorn
    pingstlilja skrev 2010-08-03 14:21:07 följande:

Nej, jag förväntar mig inte det men måste säga att när jag någongång varit på ex akuten har de varit mycket sympatiska.

Man känner sig lite extra omhändertagen, men det är inget du förväntar dig? Så länge du får hjälp och ingen är otrevlig.
  • Mariohn
    Probably the best in the skrev 2010-08-03 14:21:24 följande:
    Ja, sen 11 år...
    Då vet du ju absolut hur det är  Har du jobbat på olika ställen? 
  • mamlan

Jag förväntar mig nog ett ganska snabbt och effektivt men ändå trevligt bemötande. Men mest ta prov, få recept, gör så här. Jag skulle inte förvänta mig att de sitter ned och pratar om hur jag mår anars och lägger ned speciellt mycket tid. De gör det som måste göras men är artiga och trevliga.

• Revelations

Det jag förväntar mig är ett trevligt bemötande, en undersökning, en diagnos samt råd/ medicin. Är väldigt sällan sjuk och dom få gånger jag sökt akut läkarvård har det inte direkt varit några livshotande tillstånd, men sånt jag inte kunnat behandla själv ( t ex uvi...). Jag ogillar sjukhusmiljöer och svimmar typ så fort nån säger "vårdcentral", så jag håller mig borta därifrån så länge det går. Flört

Skulle jag däremot söka för nåt allvarligare, där jag själv inte vet vad felet är, skulle jag nog vilja att nån lyssnade mer och lugnade, just för att jag tycker att det är otäckt med sjukhus och känner mig rädd.

Mariohn skrev 2010-08-03 14:22:58 följande:
    Då vet du ju absolut hur det är  Har du jobbat på olika ställen? 
    Vårdavdelning, iva, akuten, jourcentral, telefonrådgivning, hemsjukvård, ambulans, vårdcentral.
  • Mariohn
    Probably the best in the skrev 2010-08-03 14:35:32 följande:
    Vårdavdelning, iva, akuten, jourcentral, telefonrådgivning, hemsjukvård, ambulans, vårdcentral.
    Du är med andra ord väldigt välutbildad  (eftersom jag anser att utbildningen inte avslutas och är konstant efter examen)  Ambulans måste vara ett fruktansvärt frustrerande arbete. Om man är jag alltså. Jag hade aldrig fixat det. 
    Mariohn skrev 2010-08-03 14:37:26 följande:
    Du är med andra ord väldigt välutbildad  (eftersom jag anser att utbildningen inte avslutas och är konstant efter examen)  Ambulans måste vara ett fruktansvärt frustrerande arbete. Om man är jag alltså. Jag hade aldrig fixat det. 
    Jag har ganska mkt utbildning efter grundutbildningen också, utöver praktiskt erfarenhet
    Ambulansen är frustrerande samtidigt som det ger en otrolig kick och kan vara alldeles underbart kul!
  • Mariohn
    Probably the best in the skrev 2010-08-03 14:41:53 följande:
    Jag har ganska mkt utbildning efter grundutbildningen också, utöver praktiskt erfarenhet
    Ambulansen är frustrerande samtidigt som det ger en otrolig kick och kan vara alldeles underbart kul!
    Jag förstår det. 
  • Eisa
    Probably the best in the skrev 2010-08-03 14:02:53 följande:
    Men man funderar ju ibland, när någon ringer för dom är så förkylda och det är såååå jobbigt och vi stänger om 3 minuter. Men som den trevliga syster jag är erbjuder jag tid nästa dag...men då kan inte patienten komma för då ska dom åka bort....inte undra på att man ibland funderar hur vissa tänker...
    Jag gillar dig. Men här förstår jag inte hur DU tänker.
    Patienten är förkyld och upplever det uppenbarligen väldigt jobbigt, och vill ha hjälp. Detta ska du inte tycka är konstigt utan acceptera och kunna vara trevlig mot utan att anstränga dig. Du ska erbjuda tid dagen efter precis som du gjorde, och detta med vänlig ton.
    Men sen skulle patienten resa bort dagen efter. Då är det ju ännu större anledning att förstå varför patienten är så angelägen om tid just idag, fast ni stänger om 3 minuter. En resa är väl inte bara att ställa in liksom.
  • Mariohn
    Eisa skrev 2010-08-03 14:46:33 följande:
    Jag gillar dig. Men här förstår jag inte hur DU tänker.
    Patienten är förkyld och upplever det uppenbarligen väldigt jobbigt, och vill ha hjälp. Detta ska du inte tycka är konstigt utan acceptera och kunna vara trevlig mot utan att anstränga dig. Du ska erbjuda tid dagen efter precis som du gjorde, och detta med vänlig ton.
    Men sen skulle patienten resa bort dagen efter. Då är det ju ännu större anledning att förstå varför patienten är så angelägen om tid just idag, fast ni stänger om 3 minuter. En resa är väl inte bara att ställa in liksom.
    Men hon sa inte att hon var otrevlig? Hon kan väl inte se till att  VC håller öppet längre för att folk ringer? 
Svar på tråden När du går till doktorn