• h8him

Jag vägrar ge mitt barn grönsaker och frukt!

Det spelar ingen roll vad andra säger, jag äter inte äckliga grönsaker och frukt och kommer inte att tillåta mitt barn att äta det heller. Bara tanken att tugga på något som legat i jord, bland maskar, bakterier och skit (!!!) får det att vända sig i magen på mig. Samma med frukt. Den är så långt från sitt ursprung som den kan vara. All frukt som säljs är manipulerad och saknar värde. Vitaminer finns att köpa på apoteket så det finns ingen anledning att äta skit.

Jag kommer att låta barnet veta precis hur äckligt det är och tror inte att barnet kommer att vilja stoppa bajsmat i munnen. Det enda som oroar mig är omgivningen som säkert kommer försöka stoppa i mitt barn äckliga potatisar och vidriga jordgubbar. Hur ska jag få dem att förstå att det faktiskt är mitt barn och mitt beslut?

• Svar på tråden Jag vägrar ge mitt barn grönsaker och frukt!
  • bonnieloveskim
    h8him skrev 2010-08-08 00:00:16 följande:
    Klart du är anonym. Förstår inte varför vissa alltid ska förstöra och påstå saker som inte stämmer övernens med verkligheten... Glädjedödare är vad de är!!!!!!!! *anonym så klart*
    Du har så rätt så.... synd att jag inte ser vem du är för då hade du fått en klapp på axeln.

Jag tyckte man skulle kunna utesluta de som säger emot i en tråd.. så att de som är vegetarianer och veganer och spåkar för att ge barn grönsaker och frukt kunde förbjudas i denna tråx tex..

samma sak när man pratar tex somhälle eller politik, att de som inte håller med TS får osynliga inlägg, eller om de håller med till hälften så syns bara delar av inläggt.

Man är ju här för att få medhåll och inte mothugg ellerhur.

Jag tycker synd om TS som fått så mycket mothugg i denna tråd.

DU ska veta att du är starkt TS som står för din åsikt och jag slår vad om att du är en toppenmamma och att dina barn mår jättebra av den kost du med denna omsorg valt ut att ge dem.
    Massa styrkekramar

*försöker att synas men är rädd för att jag blev anonym*
  • MissKaos
    Trynträ skrev 2010-08-07 20:15:35 följande:
    Eller jag menar du bör nog se till att fritera chipsen hemma också för att vara på den säkra sidan. Det har ju hittats både det ena och det andra i såna där påsar.
    Kanske ska testa det.
    Idag ska vi äta kebabpizza. Måste se till att få en utan lök och svamp.
    ღVi vill ha dina synpunkter! www.familjeliv.se/Start/1.832024
  • Kyanita
    MissKaos skrev 2010-08-13 19:18:26 följande:
    Kanske ska testa det.
    Idag ska vi äta kebabpizza. Måste se till att få en utan lök och svamp.
    Gläm inte frittera den... Finns ju mjöl i den och vi vet ju alla var det kommer ifrån... *Brrrr*
  • Majsansarne
    Kyanita skrev 2010-08-13 23:45:46 följande:
    Gläm inte frittera den... Finns ju mjöl i den och vi vet ju alla var det kommer ifrån... *Brrrr*

Åh, jag ser paniken i ditt inlägg och känner igen mig själv. precis så där försiktig var jag också i början!

Kollade till och med på kryddburkarna s¨å att de inte skulle tillföra något grönt (extra e-medel i all ära, men när det står "gräslök" ii det finstilta på grillkrydda, då har man rätt att bli förbannad).

Numera tar jag det lugnare med mjöl (om de tär förädlat - läs bullar/friterat) och förlåter även en och annan produkt ur potatisriket, så som pommes frites, chips etc. jag brukar dock se till att "kompensera" md extra tillförda härdade fetter eller något liknande.

Tips!
    Barnen älskar att upptäcka en släng gelatingodis över maten, då äter de desutom inte så mycket av de andra då de blir mätta på godis!

• Dallandra

Vi ger alltid godis innan maten, då vet vi att det äter tills de är mätta. De äter knappt något av maten och det är bra för då kan man spara den till dagen efter och maten räcker mycket längre.....

• JaninaH
    Manchester skrev 2010-08-05 21:23:17 följande:
    Jag förstår problemet. Det finns ju massor med frukt och grönt överallt. Det är ju inte bara dagis och skola. Där har man ju ändå viss kontroll genom att man kan säga till vad ens barn får eller inte får äta. Men ute i samhället i övrigt? Om barnet äter middag hos en kompis? Om grannen står som den elaka drottningen i Snövit och försöker lura på barnet ett äpple?

Mitt förslag är att barnen kan få någon sorts märke på kläderna, eller ännu hellre en tatuering, som visar vad de inte ska äta. Har man valt bort väldigt många saker är det kanske bättre att tatuera in en hamburgare och en påse ostbågar och sedan lägga till ett budskap om att allt annat är förbjudet. Gärna på flera språk, så funkar det även på semestern. Sedan får man väl lagstifta - för säkerhets skull gärna på FN-nivå - och lägga in en tillräckligt avskräckande straffsats för den som väljer att ignorera tatueringen och ge ungen en banan. Jag tror att det skulle funka.
    hahahha

jag har inga barn, men blir jag gravid så ska jag fortsätta mina partaj, kedjeröka och dricka öl varför sluta, sedan mcdonalds (utan alla grönsaker såklart) och coca cola varje dag, då hoppas jag bara att ungen kommer ut som mig, helt fet och frodig, för väl här hemma när ungen har kommit så blir det inte en dag i solsken, (med tanke på att solen är bra för grönsaker) det blir inte en dag utanför dörren iofs.. mat fin h*n ju i magen??? och om jag iofs måste iväg och köpa lite mera mc donalds till mig själv så får ungen vara kvar hemma och vänta på mig själv, det är bara att acceptera.
    Den dagen som jag får hålla dig i min famn, den dagen kommer mitt liv vara fullbordat!
  • Ninken
    h8him skrev 2010-08-05 22:25:11 följande:
    Det är en jäkla skillnad ska du veta! Det är nyttigt med kött! Det är ju inte så att det finns instoppat broccoli och morötter i köttet! Vad kossan äter använder den för att växa sig stor och stark, och resterna bajsar den ut! Vi äter inte bajsmat för det. Varför skulle det skada barnen att låta dem äta kött och inte grönsaker när det är okej att inte äta kött (vara vegetarian) och bara äta grönsaker? Det finns massor med bevis på att kroppen behöver kött och fisk och sen kan man äta vitaminer från apoteket!
    Jag sade aldrig att det är fel att äta kött. Man skall äta en varierad kost som innehåller både grönsaker med alla dess vitaminer och antioxidanter och äta kött för all dess protein. Men att låta sitt barn vara utan grönsaker & frukt är som att välkomna näringsbrist innan den ens knackat på.
  • Majsansarne
    Ninken skrev 2010-08-21 03:01:10 följande:
    Jag sade aldrig att det är fel att äta kött. Man skall äta en varierad kost som innehåller både grönsaker med alla dess vitaminer och antioxidanter och äta kött för all dess protein. Men att låta sitt barn vara utan grönsaker & frukt är som att välkomna näringsbrist innan den ens knackat på.
    Källa på det, tack! Mina barn lider ingen näringsbrist, de är trindare än de flesta barn i deras ålder. De får i sig allt de behöver. Jag tänker inte ge mina barn grönsaker, om jag klarat mig utan, varför skulle det då vara nödvändigt för dom? Ska jag traumatisera hela deras barndom genom att tvinga i dom äcklig sallad istället för att njuta av en trevlig familjemiddag baserad på pizza med extra ketchup och friterad ost framför Criminal minds eller något annat trevlig famlijeprogram?
  • h8him
    Majsansarne skrev 2010-08-21 23:16:22 följande:
    Källa på det, tack! Mina barn lider ingen näringsbrist, de är trindare än de flesta barn i deras ålder. De får i sig allt de behöver. Jag tänker inte ge mina barn grönsaker, om jag klarat mig utan, varför skulle det då vara nödvändigt för dom? Ska jag traumatisera hela deras barndom genom att tvinga i dom äcklig sallad istället för att njuta av en trevlig familjemiddag baserad på pizza med extra ketchup och friterad ost framför Criminal minds eller något annat trevlig famlijeprogram?
    Jag är inne på precis samma linje. Hur f.n tänker man när man vill tvinga i ungarna äckliga grönsaker??? På något sätt så inbillar jag mig att de här "pretto" föräldrarna som låtsas ge ungarna "näringsriktig" kost är lika traumatiserade själva som deras barn blir. Stackars ungar!!

Det är inget fel att käka korv i stora lass och ha extra ketchup till maten. Avskyr de som ska försöka tvinga barn att äta vidriga grönsaker!

Även jag vill se källa på att varierad kost är nyttigt!
  • gyllenetider
    h8him skrev 2010-08-05 14:44:15 följande:
    Det spelar ingen roll vad andra säger, jag äter inte äckliga grönsaker och frukt och kommer inte att tillåta mitt barn att äta det heller. Bara tanken att tugga på något som legat i jord, bland maskar, bakterier och skit (!!!) får det att vända sig i magen på mig. Samma med frukt. Den är så långt från sitt ursprung som den kan vara. All frukt som säljs är manipulerad och saknar värde. Vitaminer finns att köpa på apoteket så det finns ingen anledning att äta skit.

Jag kommer att låta barnet veta precis hur äckligt det är och tror inte att barnet kommer att vilja stoppa bajsmat i munnen. Det enda som oroar mig är omgivningen som säkert kommer försöka stoppa i mitt barn äckliga potatisar och vidriga jordgubbar. Hur ska jag få dem att förstå att det faktiskt är mitt barn och mitt beslut?
    Haha jisses du skriver att "bara tanken på att tugga på något som legat i jord, bland maskar, bakterier och skit (!!!) får det att vända sig i magen på mig." Då kan jag säga att bara tanken på hur ditt barn/dina barn kommer se ut om dom får en sådan uppväxt utan sådana nyttigheter som frukt & grönt faktiskt ger I NATURLIG VÄG får det att vända sig i magen på MIG! Jag struntar ju självklart i vilket, jag har inga band till varken dig eller ditt barn och ja, jag respekterar din åsikt även om det verkar som att du mest skrev detta för att skapa reaktioner (säger inte att du gjorde det men man får den känslan när man läser, iaf jag) men jag tycker att det är djupt tragiskt att du ska tuta i ditt barn att frukt och grönt är skit. Hoppas verkligen att ditt barn växer upp och kan ta självständiga beslut om just denna frågan. Och inser att det är nyttigt. Sen att det är långt från sitt ursprung som den kan vara kan du ha en poäng i. Men ALL frukt som säljs ÄR INTE manipulerad och saknar värde. Där får du nog läsa på lite mer.
  • h8him
    gyllenetider skrev 2010-09-08 21:32:33 följande:
    Haha jisses du skriver att "bara tanken på att tugga på något som legat i jord, bland maskar, bakterier och skit (!!!) får det att vända sig i magen på mig." Då kan jag säga att bara tanken på hur ditt barn/dina barn kommer se ut om dom får en sådan uppväxt utan sådana nyttigheter som frukt & grönt faktiskt ger I NATURLIG VÄG får det att vända sig i magen på MIG! Jag struntar ju självklart i vilket, jag har inga band till varken dig eller ditt barn och ja, jag respekterar din åsikt även om det verkar som att du mest skrev detta för att skapa reaktioner (säger inte att du gjorde det men man får den känslan när man läser, iaf jag) men jag tycker att det är djupt tragiskt att du ska tuta i ditt barn att frukt och grönt är skit. Hoppas verkligen att ditt barn växer upp och kan ta självständiga beslut om just denna frågan. Och inser att det är nyttigt. Sen att det är långt från sitt ursprung som den kan vara kan du ha en poäng i. Men ALL frukt som säljs ÄR INTE manipulerad och saknar värde. Där får du nog läsa på lite mer.
    Jag har inte skrivit för att skapa reaktioner!!! Vad tror du om mig??? Jag tycker att det är vidrigt med äckliga slemmiga saker som legat i jorden. Får jag inte tycka det?

Varför skulle det vara mer fel av mig att lära mina arn att frukt och grönt är äckligt, än vad det är av en vegetarian att lära barnet att kött, fisk och är äckligt?

Mina barn ska få den sanna läran och inte är det vegetarisk föda! Den behöver kroppen inte alls!

Jag har läst tillräckligt, men tack för dina obildade synpunkter.
  • h8him
    Ängla09 skrev 2014-09-16 17:40:45 följande:

Hellre frukt än lik...

Underbart svar i en vägra våga vara utan frukt och grönttråd! Kul att du hittade den här gamla tråden. Solig
  • Majsansarne

Jag funderar på om jag kan ersätta frukt med tuggummi? Det finns ju frukt-tuggummi, borde det inte bli samma sak i magen?

Sen tänkte jag ge saft till. Inget skit, utan riktig saft tillverkad av koncentrerad fruktjuice om minst 2 procent, så att det också tillför viktiga kolhydrater (brukar ligga på runt 98 procent, om jag inte minns fel, varav flera kommer ifrån sockerarter!! de ni). Så oroa er inte, mina barn kommer att få tillräckligt med frukt i sig till frukost!

Svar på tråden Jag vägrar ge mitt barn grönsaker och frukt!