• Svar på tråden Barnfria flygningar
  • spunge

    åkte på barnfritt förra året. eller iaf var den delen vi åkte i barnfri. det var inte tillåtet att ha barn under tre där, men det fanns  inte en enda unge och det var superskönt!

  • Dripknot

    Även fast jag har ett barn så skulle jag faktiskt kunna tänka mig att boka flygstol på en barnfri flygning. Utan tvekan.

    Precis så kände jag när jag flög med min sambo till Egypten i november förra året. Vi åkte på tu man hand för att njuta av en vecka med bara varandra men flighten dit hade gärna kunnat få vara barnfri. Hade jag velat umgås med barn så hade jag tagit med mig min prinsessa.

    Blir det i framtiden möjligt att boka barnfria flygningar till ett resmål så ska jag faktiskt göra det. Jag åker på semester för att få lite andrum och paus ifrån mitt föräldraskap och då vill jag inte ha med andras barn att göra.


    Det krävs inte mycket av en kille för att bli pappa, men det krävs en riktig man för att vara en far.
  • ulfsas
    Tant Green skrev 2010-08-06 22:22:21 följande:
    På sätt och vis tycker jag att det är bra. Om man har barn hemma 51 veckor om året och sen vill åka på semester utan barnen en vecka så kan det ju vara skönt att slippa höra andras barn hela tiden istället.

    Men samtidigt tycker jag det är väldigt fånigt, det finns så många andra människor som är mycker mer störande på ett flygplan än de flesta barn (de som pratar oavbrutet och för högt, de som fäller ner sitt säte så man inte får någon plats bakom, de som luktar illa, de som brer ut sig över två säten osv...) och det går ju inte att förbjuda alla som man irriterar sig på.
    Sätet går att fälla ner av bekvämlighetsskäl, det kan ju du göra med då. Det kan ju inte räknas som störande när man gör det som är avsett.
    Den som möjligen då är ''störande'' är i så fall du om du skulle klaga.
    Det är så att vid matservering så skall alla räta upp sina stolar så att man kan äta men därefter så är det fritt att fälla ner igen.
    Tänk att behöva sitta rakt upp på en 11 timmars resa till BKK exempelvis.....inte så kul.
    Om du flyger med Ryanair så slipper du problemet då deras stolar inte är fällbara utan man sitter obekvämt hela tiden. Jag har provat.
  • Glad i hågen

    Som barnförälder tycker jagfaktiskt det låter bra. Det är hemskt att höra barn skrika när man inte har barn med sig själv. Och minst lika hemskt att ha skrikande barn när det sitter folk runtomkring som man känner blir irriterade om man ingenting kan göra, i synnerhet på sena flygningar där folk vill sova. Oftast är det ju öronen som trycker och det går ju inte över förrän man är nere.

  • Syndafloden

    Ska jag spendera 15 timmar i en sluten metallcontainer med kraftigt begränsat stimuli vill jag inte dela min vistelse med snorungar som skriker, låter, gråter och springer omkring. Jag bryr mig faktiskt inte om att de bara är barn, jag vill ha lugn och ro ändå.

  • LaLolo

    Ingen skulle bli lyckligare än jag med barnfria flygningar. Skulle med glädje betala ganska mycket extra för att slippa höra någon som skriker. Likväl som många vill åka med barn, så vill jag åka utan. Det gäller även när jag åker tåg, handlar, är på restaurang osv. Jag tycker inte att jag ska behöva lyssna på någons gallskrikande unge när jag ska sova på en långflygning speciellt inte när jag kan betala extra för att slippa. 

  • Lilla Morran

    Visst, varför inte? Många verkar ju tycka att det är en bra idé. Men nånstans kan jag också tycka att barn måste få vara en del av vårt samhälle, lika mycket som vi vuxna. Barn måste få flyga, äta på restaurang eller gå med till mataffären. Det tror jag att man som vuxen får tåla, barnkär eller ej...

  • Voluptuous Shalimar
    Lilla Morran skrev 2012-10-02 04:44:00 följande:
    Visst, varför inte? Många verkar ju tycka att det är en bra idé. Men nånstans kan jag också tycka att barn måste få vara en del av vårt samhälle, lika mycket som vi vuxna. Barn måste få flyga, äta på restaurang eller gå med till mataffären. Det tror jag att man som vuxen får tåla, barnkär eller ej...
    Problemet, som jag ser det, är ju egentligen inte att barnet finns där. Problemet är att många föräldrar låter barnen härja fritt utan att hindra dem från att sparka på framförvarande säte, sjunga högt och gällt, gapskrika eller bara allmänt springa runt och störa andra.  Detta gäller f.ö. på flyg, restauranger, biografer, sjukhus och andra allmänna platser.  
  • Flaminia
    Voluptuous Shalimar skrev 2012-10-02 11:22:51 följande:
    Problemet, som jag ser det, är ju egentligen inte att barnet finns där. Problemet är att många föräldrar låter barnen härja fritt utan att hindra dem från att sparka på framförvarande säte, sjunga högt och gällt, gapskrika eller bara allmänt springa runt och störa andra.  Detta gäller f.ö. på flyg, restauranger, biografer, sjukhus och andra allmänna platser.  

    Kunde inte skrivit det bättre själv! Om föräldrarna hade bättre pli på sina barn skulle det inte behövas några barnfria flygningar alls. Men nu kommer någon antagligen att skriva något i stil med "men mitt barn har faktiskt en diagnooos, så därför är det diskriminering om barn inte får bete sig hur som helst var som helst och jag känner mig krääänkt om någon någonsin klagar på mitt barns beteende".

    Till dessa vill jag säga att det inte är en mänsklig rättighet för din unge att störa precis var som helst, lika lite som det är en mänsklig rättighet för män med prostatasjukdomar att kissa var som helst.
  • Voluptuous Shalimar
    ulfsas skrev 2012-10-02 11:35:34 följande:
    Då är det ju fel på föräldrarna och deras uppfostran tycker jag.
    Precis det jag menade. 
    Flaminia skrev 2012-10-02 11:40:24 följande:

    Kunde inte skrivit det bättre själv! Om föräldrarna hade bättre pli på sina barn skulle det inte behövas några barnfria flygningar alls. Men nu kommer någon antagligen att skriva något i stil med "men mitt barn har faktiskt en diagnooos, så därför är det diskriminering om barn inte får bete sig hur som helst var som helst och jag känner mig krääänkt om någon någonsin klagar på mitt barns beteende".

    Till dessa vill jag säga att det inte är en mänsklig rättighet för din unge att störa precis var som helst, lika lite som det är en mänsklig rättighet för män med prostatasjukdomar att kissa var som helst.
    Jag tycker faktiskt att det är toppen att föräldrar tar med barn till restaurang osv tidigt, då lär sig barnen hur man ska bete sig i offentligheten - MEN de måste givetvis ha guidning för att lära sig detta. Barn är väldigt kapabla och förstår snabbt att det är OK att leka och springa och gapa på en lekplats, men inte i ett flygplan/på en restaurang/ hemma hos folk man är på besök hos osv. 

    Barn med diagnoser av olika slag bör få stanna hemma tills de är mogna nog att inte förpesta för omkringvarande. Bara att hacka i sig för föräldrarna. 


     
  • ChildOfRagnarok

    På ett flyg från Arlanda till Östersund var det en unge som tjöt HELA vägen. Resten av omvärlden var så toleranta mot ungen (en tant frågade "naw, är hon lite tröttis?"), medan jag började höra Hammer Smashed Face med Cannibal Corpse på repeat i skallen. Och det var bara en timme. Jag skulle inte stå ut i tio timmar med skrikande ungar.

    Så jag håller fullkomligt med om den här idén. Visst, barn är också människor, men de får väl bete sig lite de också? Eller får man ens säga så här i mellanmjölkens politiskt korrekta land?

  • kudden12

    Fan va skönt det låter! Kan dom ha sina underbara barn i ett och samma plan, och jämföra varandras ungar, med blöjor och sovrutiner! Tänk, va fort flygresan kommer gå för er, ni har ju samma intressen allihop!
    Själv tar jag en drink i mitt plan, och påbörjar min semester!

  • frökenelisabeth
    ChildOfRagnarok skrev 2013-03-23 15:38:44 följande:
    På ett flyg från Arlanda till Östersund var det en unge som tjöt HELA vägen. Resten av omvärlden var så toleranta mot ungen (en tant frågade "naw, är hon lite tröttis?"), medan jag började höra Hammer Smashed Face med Cannibal Corpse på repeat i skallen. Och det var bara en timme. Jag skulle inte stå ut i tio timmar med skrikande ungar.

    Så jag håller fullkomligt med om den här idén. Visst, barn är också människor, men de får väl bete sig lite de också? Eller får man ens säga så här i mellanmjölkens politiskt korrekta land?
    Nu vet jag att detta är en gammal tråd, men att små barn skriker på en flygresa går inte alltid att göra något åt. Det beror förstås på barnets ålder, men ett spädbarn kan du inte bara uppfostra till att vara tyst, lika lite som du kan be blinda om att läsa. 

    Ni som skriver om att det är så vanligt med ouppfostrade barn som får härja fritt och göra vad de vill - överdriver ni inte en liten smula? Jag tycker nog att de allra flesta barn man stöter på beter sig rätt normalt, och att föräldrarna gör vad de kan för att visa hänsyn. Har aldrig på en flygresa upplevt barn som härjar och skriker nonstop och föräldrarna sitter och småler och säger "ja visst är de hääärliga, våra ungar!!"

    För övrigt är det en jättebra idé med barnfria flygningar, tycker jag. 
  • KarinIngrid

    Det låter väl som en bra idé.
    Och det blir säkert inga problem för barnfamiljer att anpassa sina flygtider som någon sa, det blir nog snarare så att om det går 10 flyg till en destinaion så kanske 1 eller 2 av dem är barnfria och då är det ju dem som vill resa barnfritt som får anpassa sig och välja just de flygen. Då finns det alternativ för alla menar jag.


    När jag åkte hem från kanarieöarna sist 5,5 timmes flygresa, hade jag en 2-3 åring bakom mig,
    han skrek och grät inte utan var glad och lekfull, men även glada utrop i höga C blir lite jobbigt efter ett par timmar..sen sparkades det HELA tiden i mitt säte.. det är inte trevligt när man försöker sitta och koppla av , att ständigt ha någon som sparkar en i ryggen! När det pågått ett tag så vände jag mig om och sa mycket vänligt till föräldrarna att de gärna fick förklara för sonen att det inte är trevligt nrä han sparka på mitt säte Jag var absolut inte otrevlig.
    Men blev bemött mycket surt och otrevligt. Och inte brydde de sig om att ungen satt o sparkade. Och sen reste han sig och stod upp i sitt säte och lyckades naturligtvis flertalet gånger dra mig i håret då han skulle hålla i sig i överkanten av mitt säte. Då vände jag mig om och sa AJ, du får vara försiktig så du inte drar mig i håret för det gör ont. Då muttrade föräldrarna att "nu ska du sitta stilla annars blir tanten arg"..
    Så ja jag skulle uppskatta om alternativet fanns att välja på.

  • EnGladPingvin

    Skulle vara underbart! Reagerade i vintras när vi skulle till Aruba. När vi skulle boka platser på flyget (vilket vi betalade extra för) var varannan rad märkt med en symbol för barn. Varför sprida ut dem över hela planet? Det var ett gigantiskt plan, de kunde ha haft alla barn i en sektion. Resan hem var nattflyg på 11 timmar. Började bra men så snart middagen var avklarad började några småbarn skrika och jag överdriver inte om jag säger att de gjorde det 7-8 timmar i sträck. Ingen i närheten sov på hela natten. Det var hemskt. Jag hade öronproppar och tryckte en kudde över öronen, men det hjälpte inte. Hur tänker man när man tar ett så litet barn på en så lång flygning? Stackars barn och hemskt för alla medpassagerare som tvingades vara vakna hela natten och lyssna på detta. Jag var gråtfärdig av trötthet när vi landade på morgonen. Skulle mer än gärna betala för barnfritt flyg efter den upplevelsen. Sen att vissa föräldrar anser att deras barn ska ha rätt att sparka de framför i stolsryggen oavbrutet och till och med protesterar om den framför vill fälla stolen för deras barn måste ha massa saker på bordet gör inte saken bättre.

Svar på tråden Barnfria flygningar