• donator

Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?

Något som förvånar mig är att så många verkar okunniga om den politiska vinkling som tidningar och nyheter de läser har. Nu är det valtider och det förvånande att så många förväntar sig neutral och oberoende information från tidningar som har en tydlig politisk profil.

Det är inte så märkligt om socialdemokratiska Aftonbladet skriver mer nedsättande om Alliansens partiledare medan man låter bli att upmärksamma rödgröna skandaler. Likadant gör moderata Svenska Dagbladet. Ingen av dem är direkt förtjusta i exempelvis Sverigedemokraterna, inte så konstigt då man i första hand vill lyfta fram den egna ideologin och det egna partiet.

Hur är det egentligen, hur många känner till att den tidning de läser är politisk? Hur många visste om att Aftonbladet kallar sig själva en socialdemokratisk tidning?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-18 17:24
    Frågan lyder alltså:

Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?
  • Mrs Statham

Ja det visste jag.
    Och jag visste också att "littorin-skandalen" bara är en politisk komplott som aftonbladet var med att skapa.

• Anghammarad

Jag läser gärna ledarna i Aftonbladet. Det är viktigt att hålla sig a jour med vad vänstern sysslar med (även om det inte är särskilt mycket nytt) 

Självklart skall vi ha tidningar med politik inriktning. 

• Emeli

Svårt att svara: Självklart visste jag om Aftonbladets anknytning till sossarna. Som läsare måste man alltid väga in det och läsa med de källkritiska glasögonen på näsan.

För min del spelar det inte så stor roll att det är en sossetidning. Om jag någon gång köper Aftonbladet är det för nöjessidorna. De har ofta bra musikrecensioner. En del bilagor kan också vara bra.

• Emeli

Menade alltså att det är svårt att svara eftersom jag visste det men tycker varken att det är bra eller dåligt. Det är som det är. Bara man vet om det och tar med det i beräkningen när man läser är det ok tycker jag.

• donator
    Mrs Statham skrev 2010-08-19 19:42:05 följande:
    Ja det visste jag.
    Och jag visste också att "littorin-skandalen" bara är en politisk komplott som aftonbladet var med att skapa.
    Haha, jag trodde nästan på det ett tag, att han köpt sex och allt det där. Sedan insåg jag att det ju faktiskt är Aftonbladet. Littorin var mitt uppe i en jobbig vårnadstvist, hans fru hade hittat en annan, han hade själv tvingats flytta ifrån villan in i en av regeringens lägenheter och kunde inte träffa sina barn. Och då slår Aftonbladet till med sin story och ett fingerat namn på en "Anna" som påstår sig ha sålt sex.

Nej, jag är ganska säker på att Aftonbladet hittat på alltihop. De visste att Littorin inte skulle orka med en skandal och att han skulle tvingas avgå. I och med det skulle alla AB-läsare tro att tidningen haft rätt hela tiden.
  • Lillsnufflan

Ja, det vet jag. Men jag tycker ingenting om det. Jag tycker visserligen att det är bra om det finns vissa vänstertidningar kvar eftersom en förkrossande majoritet av Sveriges tidningar är blå och jag tror att det är bra med balans. Dock bidrar inte AB med någon sådan balans i större utsträckning. LO har kontroll över ledarsidan så den är ju förvisso röd men annars är den en fristående skvallertidning som har mer gemensamt med Se&Hör än med seriös journalistik. Något som för övrigt även gäller Expressen.

• frökenelisabeth

Håller med många som skrivit: Ja, men det spelar ingen roll för min del. Det finns andra tidningar som har andra politiska inriktningar. Men självklart vet man (?) att de flesta tidningar har en politisk inriktning.

Jag läser mest DN och Sydsvenskan.

• Pipop

Ja klart jag vet det. Hur kan man ha missat att olika tidningar har olika partipolitisk tillhörighet?

• Cacto

Ja, det vet jag om. Och jag känner inte till någon som inte känner till det. Jag tycker det är helt ok att tidningar har politiska inriktingar, så jag antar att jag gillar att Aftonbladet är socialdemokratisk (även fast jag inte är socialdemokrat).

• ladyshady

Japp det har jag vetat väldigt länge.
    Precis som att jag vet att Expressen är en "blå" eller borgerlig tidning.

Elin 040907 Malin 070809 BF 101107
  • Mrs Statham
    donator skrev 2010-08-19 21:58:34 följande:
    Haha, jag trodde nästan på det ett tag, att han köpt sex och allt det där. Sedan insåg jag att det ju faktiskt är Aftonbladet. Littorin var mitt uppe i en jobbig vårnadstvist, hans fru hade hittat en annan, han hade själv tvingats flytta ifrån villan in i en av regeringens lägenheter och kunde inte träffa sina barn. Och då slår Aftonbladet till med sin story och ett fingerat namn på en "Anna" som påstår sig ha sålt sex.

Nej, jag är ganska säker på att Aftonbladet hittat på alltihop. De visste att Littorin inte skulle orka med en skandal och att han skulle tvingas avgå. I och med det skulle alla AB-läsare tro att tidningen haft rätt hela tiden.
    För att inte tala om att det är någon som försökt sälja historian till AB under två år, men det publiceras lagom till valet.
    Att ssu gjorde något liknande vid förra valet.
    De riktiga prostituerade instämde att han hade fått typ en 70% rabatt om man räknar med prislistan som var då.
    Och det viktigaste, att littorin faktiskt hade dementerat ryktena för AB dagen efter, men de vägrade publicera det.
    Hummm, det luktar skummt.... 
  • Plutteli

Jag vet att Aftonbladet från början var en socialdemokratisk tidning, att den hävdar att den är det fortfarande samt att expressen är en liberal tidning, märkligt nog har båda tidningarna dock samma styrelse....

• Arne W

Du som har skapat tråden, vet du att över 70% av dagstidningarna i Sverige ägs av högerintressen? - däribland Aftonbladet, som ägs av norska Schibstedt som även äger Liberala DN. SvD är obunden moderat mm

Hela redaktionen på Aftonbladet styrs av ägarintressen, det är endast ledaren och en liten politisk redaktion som är socialdemokratisk.

Jag följer all politisk debatt i media, och skulle inte kalla hela tidningen för socialdemokratisk. Det enda som är socialdemokratiskt är ledaren. Resten av tidningen, vinklar ofta till högerpolitiska intressen. Denna udda konstellation är mkt vilseledande och högerintressen verkar ha skräddarsytt detta koncept. Vad vore det bästa sättet att misskreditera socialdemokratisk politik, om inte en tidning som utger sig för att vara socialdemokratisk men som i smyg verkar för att lyfta fram alliansens politik.

Jag slås av okunnigheten i många kommentarsfält, där man anklagar t ex Lena Melin för att vara sosse. Under de två förra valen, vinklade hon kraftigt till moderaternas/Alliansens fördel. Att folk inte kan tolka detta är oroväckande. Lena Melin är politisk skribent men jobbar inte för den politiska redaktionen. Hon går ägarnas intressen och är en ulv i fårakläder.

Nästa gång du läser Aftonbladet, speciellt på nätet, lägg märke till hur svårt det är att hitta de artiklar som är skrivna av den lilla politiska redaktionen. Och när det är negativa nyheter om socialdemokraterna, så lyfts dessa artiklar fram och är omöjliga att missa. Smart politisk manipulation eller rent utav vidrig politisk vinkling, ja det kan man fråga sig.

• Alexi

Ja så klart vet jag det men varför ska jag ha en värdering om det? Det är väl helt upp till ägarna och jag kan inte tycka det är bra eller dåligt. Märklig frågeställning...

• EnGladPingvin

Det är väl rätt uppenbart? Fast Anders Lindberg hävdade i en intervju nyligen att de numera är mer vänster än sossarna. Själv anser jag det vara ett hot mot demokratin när nyheter används som kampanjorgan för ett parti. Tyvärr är det alldeles för många som inte läser med kritisk blick utan köper allt som står.

• K Markatta

Socialdemokratiska Aftonblaskan slår idag nytt rekord i hyckleri. På ledarplats angriper de Zlatan för att han gjort reklam för något spelbolag. Det är elakt mot de spelberoende menar man.

Samtidigt gäller följande:

* Aftonblaskan gör själv dagligen reklam för massvis av spelbolag.

* Socialdemokraterna säljer lotter på kredit till skuldsatta fattigpensionärer.

S har sedan tidigare ett undantag i lagen för just sina egna lotterier och nu senast när reglerna för telefonförsäljning skulle skärpas begärde S undantag även där så att de också fortsättningsvis kan ringa upp fattigpensionärerna och hetsa dem till att satsa på S spel och dobbel.

Svar på tråden Visste du om att Aftonbladet är en socialdemokratisk tidning?