• Anonym (Giftas)

    Ni med stor åldersskillnad, vilka problem HAR ni faktiskt ?

    Det finns mängder med par här på familjeliv som har stor åldersskillnad mellan sig och nu vill jag höra från er alla som faktiskt HAR problem med åldern, vilka bekymmer stöter ni på?

    Det talas så mycket om att allt är så rosenskimrande , men nu vänder jag mig till er som INTE har den verkligheten men som ändå kämpar på trots allt.

    Kom in och berätta tack!

    Kanske det här också kan bli en stor pepp och stöttningstråd för oss!

  • Svar på tråden Ni med stor åldersskillnad, vilka problem HAR ni faktiskt ?
  • frökenpiggy
    enny signatur skrev 2010-08-25 13:40:13 följande:
    Varken eller. Jag studerar. Den jag bor med studerar också (gift med fortfarande men inte tillsammans med),  min partner jobbar men vi har inte någon delad ekonomi och bor inte tillsammans (han är äldre än mig, för att återknyta till trådens topic). Det har blivit så att han nog betalat klart mer än jag gjort, jag har bidragit en del (handlat och betalat för vissa saker vi gjort) men det har fallit sig så att han tagit han om det mesta dels för att han bor där och dels för att han anser att han har mycket mer pengar eftersom han jobbar.

    Då förstår jag mer hur du menar. Kan han inte spara med tanke på sin lön för att få till studier?
    Anonym skrev 2010-08-25 13:07:43 följande:
    jag förstår inte riktigt varför folk med så lite som tio års åldersskillnad oroar sig över om den andre ska bli sjuk när ni blri gamla, osv. Det ä'r ju JÄTTESTOR skillnad på hur folk åldras, och två jämnåriga kan det skilja 20 år på "hälsomässigt".
     Inte så irrationellt, det är troligare att den som är 10år äldre blir sjuk och dör före, bara inte att det är hugget i sten.
    Ja, jag håller med.

    Spara - absolut! Problemet är att det är så mycket man behöver spara till. Vi borde spara till att köpa en bostad. Vi bor i England, betalar hög hyra till en privat hyresvärd. Vi borde spara för att kunna skaffa barn innan han blir för gammal. Borde spara för att ha en buffert ifall något händer. Pensionsspara. Studier kommer tyvärr ganska långt ner på listan. I dagsläget hoppas han nästan på att den nya konservativa regeringen ska skära ner så mycket inom sjukvården att han blir erbjuden att sluta frivilligt... han har jobbat såpass länge att han antagligen skulle få en ganska bra summa pengar då. Men då måste han ta risken att han kanske inte får nytt jobb sen, och har man haft en bra lön ett tag kan det vara svårt att ta det steget. Det skulle också innebära att vi i princip inte skulle kunna bilda familj på flera år, eftersom man får så lite pengar här när man är föräldraledig.
  • enny signatur
    frökenpiggy skrev 2010-08-25 14:00:52 följande:
    Ja, jag håller med.

    Spara - absolut! Problemet är att det är så mycket man behöver spara till. Vi borde spara till att köpa en bostad. Vi bor i England, betalar hög hyra till en privat hyresvärd. Vi borde spara för att kunna skaffa barn innan han blir för gammal. Borde spara för att ha en buffert ifall något händer. Pensionsspara. Studier kommer tyvärr ganska långt ner på listan. I dagsläget hoppas han nästan på att den nya konservativa regeringen ska skära ner så mycket inom sjukvården att han blir erbjuden att sluta frivilligt... han har jobbat såpass länge att han antagligen skulle få en ganska bra summa pengar då. Men då måste han ta risken att han kanske inte får nytt jobb sen, och har man haft en bra lön ett tag kan det vara svårt att ta det steget. Det skulle också innebära att vi i princip inte skulle kunna bilda familj på flera år, eftersom man får så lite pengar här när man är föräldraledig.
    Går det inte att ordna på andra sätt? Billigare bostad? Hur låg är föräldrarförsäkringen? 
  • enny signatur
    BillyX skrev 2010-08-25 12:18:16 följande:
    Som min karl sa, +10 år, när vi satt och tittade på en semesterfilm från -95 där jag satt som litet barn och mumsade glass och musik spelades i bakgrunden; "jaha den här låten, då hade jag precis börjat som DJ" var hans kommentar. Vi upplevde 90-talet lite olika han och jag :)
    Det sa min partner om något år med, själv var jag en liten parvel som inte ens hade börjat skolan då...
  • Anonym (dottern)
    frökenpiggy skrev 2010-08-25 13:43:45 följande:
    Jag förstår hur du tänker. Jag var tveksam när jag först träffade min nuvarande pojkvän, men valde att bortse från åldern och se hur det gick. Ångrar mig inte! Min pappa blev sjuk ungefär samtidigt, så det fick mig att tänka på mycket på vad som kan hända i framtiden. Pappa är ett år yngre än mamma. Insåg att det inte finns några garantier... Det enda "säkra" alternativet är väl att hålla sig borta från nära relationer överhuvudtaget.
    Självklart finns det inga garantier, men jag föredrar att spela på låga odds
  • Anonym (14 års skillnad)

    Jag träffade min sambo när jag var 29 år och han var då 43 år. Han hade två tonårsbarn och jag inga barn....problemet är väl egentligen att han kände sig jäkligt klar med barn och hade ingen lust ALLS  att starta om på ny kula.
    För mig var barn jäkligt viktigt och vi har nu en underbar son tillsammans, men det kommer inte bli några syskon ( till min sorg ).
    Han förstod att barn var viktigt för mig och därför blev det ett barn, men det var en uppoffring från hans sida....nu gör jag samma uppoffring för honom...inga mer barn för mig.

    Det kan vara svårt när man ligger på olika faser i livet men vi vill ju fortfarande ha varandra så för oss blev det så här.

  • Anonym (Anna)

    Jag är 21 och min pojkvän är 41. Vi har inga problem i förhållandet mellan oss. Däremot är det många av mina vänner (som snarare har kommit att bli väldigt avlägsna just pga detta), som har synpunkter, tycker det är äckligt och säger att "han skulle kunna vara din pappa!". Många kan skämta i timmar om det. Jag blir så klart jättearg och kan inte begripa varför någon annan ens ska lägga energi på vårt förhållande och vår kärlek när det är det utan tvekan finaste jag någonsin varit med om. 

    Men utöver det kan jag inte säga att det är några problem alls. De oenigheter och annat som uppstår har snarare med  att vi har olika intressen att göra.

  • Anonym (Rosie)

    8 år yngre man, barnfrågan blev väldigt forcerad för honom. Jag var 37 med ett barn, han 29 utan barn och utan att ha börjat tänka på barn. Jag öppen för att försöka få fler, eller beredd att avstå, men inte satsa på ett förhållande där "jag tror jag kommer vilja ha barn om några år". 

    Men när vi redde ut det har det funkat bra (ett gemensamt barn blev det). 

  • Anonym (Anna2)

    *En handfull killar i min ålder blängde surt på oss eller fällde kommentarer när vi just hade träffats (det gick över när vi fick vårt första barn, eller åtminstone slutade jag notera det då)

    *Hade han varit yngre så hade jag nog velat ha ett tredje barn. Jag blev sugen på ett till vid 35 men då var han 53 vilket vi båda tycker är för gammalt. 


    Det är det jag kan komma på hittills

  • Anonym (8år)

    Min fru är åtta år yngre. Det har gjort det struligare att hitta ?rätt tid? att skaffa barn. 


    Pensionering är ett annat problem. Jag måste spara mycket mer för att vi skall kunna pensioneras samtidigt. Jag måste också ha en massa extra sparat så att hon kan ha en bra ålderdom om/när jag dör innan henne. 

  • Anonym (Frun)

    Maken är 16 år äldre och vi har levt ihop i mer än 20 år. En stor nackdel jag känner av som kommer med tiden är att jag känner att jag lever som och uppfattas som äldre än vad jag är. Självklart har han under åren också påverkats åt andra hållet. Men när vi gör saker som vi tycker är lite wild and crazy så kan jag komma på att det för någon som inte är 50 än är helt normalt. Nu blir det som ett statement, att vi kan minsann fortfarande. Att vara lite över 20 och hoppa in i riktigt vuxenliv för att inte säga medelåldersliv med koll var helt ok. Men pigg pensionär tiden, dit vill jag faktiskt inte än.

  • Anonym (Terve)

    Hade en kollega som gick i pension, han var gift med en yngre. Vet att det uppstod problem när han gick i pension. Mina egna teorier var väl att hon kanske attraherades av att han var äldre och kanske lite mer "papparoll" nu blev han helt plötsligt mer beroende av henne. dvs deras roller förändrades.

    De hade en äldre son som satt hemma och bara spelade tv-spel utan att vilja gå vidare med livet, så det bidrog säkert till krisen.

Svar på tråden Ni med stor åldersskillnad, vilka problem HAR ni faktiskt ?