• Storslagen

Hur hade ni straffat er 13-15 åring?

Om ert barn hade stulit er bil tillsammans med ett gäng kompisar och sedan dessutom krockat den .
    Hur hade ni reagerat som förälder ?
    Hade ni straffat ert barn ? Varför / varför inte?
    Hur hade ni straffat honom/henne om ni hade straffat ?

Ska bli intrtressant med svar så tveka inte att svara .

• Svar på tråden Hur hade ni straffat er 13-15 åring?
  • Storslagen

Hihi , så busigt :) Klokt av dina föräldrar att tolka det som környfikenhet & faktriskt "stilla" den ..

• Suri

Indraget barn bidr på obest tid. Inget umgänge med cdessa personer, inte ute kvällarna. Inget straff utan en konsekvens. Vi kan ju inte lita på barnet längre... Hårdare tyglar helt enkelt tills vi känner att förtroendet kommer tillbaka. Vi gjorde så med vår 13 årige dotter som hamnade snett. Hon var skitsur, men följde reglerna och idag när hon är 16 tycker hon att vi gjorde helt rätt. Hennes två kompisar vars föräldrar inte "brydde" sig strular fortfarande och kommer inte att komma in på gymnasiet.

• Storslagen

Ja man får ju på något vis ta ansvar för sina barns handlingar & se det lite som en skyldighet att försöka göra något åt det & förebygga framtida problem , just för barnets skull . Man vinner ju på det i framtiden även om man slåss med både näbbar och klor under tiden tonåringen är sur eller så ..

hu , jag får hoppas jag har en lugn son när han kommer upp i tonåren ! ;)

• Pyrro_b
    cocacola skrev 2011-02-26 00:39:34 följande:
    prata skulle jag göra tror inte på straff och utegångsförbud och sånt jag tror att  h*n mår bara dåligt utav det och man vill ju inte att ens son/dotter ska må dåligt
    Nu har jag inte tonåringar (än), men straff eller inte.....gör man fel måste det få konsekvenser anser jag!
  • Storslagen
    Pyrro_b skrev 2011-02-26 08:53:25 följande:
    Nu har jag inte tonåringar (än), men straff eller inte.....gör man fel måste det få konsekvenser anser jag!
    håller helt o hållet med
  • bonnieloveskim
    tii skrev 2010-09-09 12:32:53 följande:
    Jag vet en som snodde en bil och krashade den när han var tonåring. Vet inte vad hans föräldrar gav honom för straff, men jag tror att det som sved mest för honom var att hans körkortstillstånd blev indraget och att han inte fick ta körkort förrän han var över 20. Så han stod där utan körkort när alla kompisarna tog när de var 18.

Vet inte om det är samma regler idag, det är ca 10 år sen.
    jag tror samma sak gäller fortfarande...

att barnet straffas även om det inte är straffbart när handlinge utförs.

det är dessutom ett bra straff som liggeri fas med brottet.
  • annniel

Jag håller med den personen som sa att det är NU man måste göra en "stor affär" av sådana saker. Tonåringars hjärnor är inte färdigutvecklade vad det gäller att tänka på och förutse konsekvenserna av sina handlingar. Att bara ha ett samtal tror jag inte ett dugg på. Dom flesta tonåringar tycker att föräldrarna är ganska clueless och kommer förmodligen säga det dom tror att föräldrarna vill höra för att sedan fortsätta göra som dom vill. 

Om man inte tar tag på riktigt så kommer dom ju bara lära sig att tro att folk kommer se mellan fingrarna när dom gör fel...nästa gång som snor en bil av tex en granne eller kollega kommer det inte räcka med en ursäkt och att dom säger att dom ångrar sig...då blir det polis och rättegång. Förmodligen bättre att ta tag i problemet innan det går så långt. Jag hade en klasskompis som var med och stal en bil, ägaren polisanmälde och när polisen fick syn på bilen blev grabbarna så skraja att dom försökte köra ifrån polisen, dom körde in i ett träd och dog. Det var inget fel på grabbarna (inte kriminella eller påverkade), helt vanliga killar som ville "roa" sig lite....

• Storslagen

Det är så sant att man ska göra en stor affär utav det hela just för att det ska kännas & att de tänker en gång extra innan de gör en liknande sak . Här vart det ju ingen polis inblandad så något lämplighetsintyg gick ju inte att dra in .

Men anledningen till att jag tror detta hände var för att denna pojken har så gott som gjort precis som han vill . För hans mamma straffar honom inte alls & blir arg på de som kanske säger ifrån istället , vilket definitivt inte hjälper pojken om man visar att det är okej genom att försvara dumma handlingar . När exempelvis syskon eller någon annan tycker att det inte är okej , går hans morsa i taket så att säga .

Pojken har tidigare kört någon bil ut i skogen & har ännu inte talat om VART den är . Det var förvisso en skrotbil men det är fortfarande inte okej . När han inte får som han vill kan han gå ut & slå sönder diverse saker på bilar , så som lyktor & backspeglar . UTAN att någon får skälla på honom , för då försvarar mamman honom in i döden . Det är väl inget fel egentligen att försvara sitt barn , men jag tycker inte man kan försvara vad som helst . Försvara ALLA saker ett barn gör är INTE samma sak som att ÄLSKA de och vilja deras bästa .

Jag tycker detta är så sjukt ärligt talat ..

• tantgredelin01
    Miss Cee skrev 2010-09-09 12:02:45 följande:
    Ja jag hade reagerat en hel del.

* Som 2underbara skrev så hade vi gjort upp någon form av avbetalningsplan för de skador som uppstod. Något jag anser är viktigt för att tonåringen ska fatta effekterna av sitt handlande.

* Om de krockat bilen IN i något som tillhör någon granne eller liknande så hade det gjort en avbetalningsplan för det också, och tonåringen hade tvingats dit för att be om ursäkt.

* För ett bra tag framåt så hade allt umgänge med de kompisarna varit uteslutet. Antingen för att kompisarna är dåligt umgänge, eller så är det ju isf MIN tonåring som har dålig inverkan på dem. Och isf vill jag inte att andra föräldrar ska behöva lida för att deras barn får umgås med min tonåring. Så det umgänget är totalt indraget tills han/hon visat att de kan uppföra sig på ett mera ansvarsfullt sätt.

* En väldig massa prat om vad följerna kunde ha blivit vad det gäller fysiska skador när man krockar, att de kunde ha kört på ett barn som dött osv. Även att en sån här sak utan tvivel kan påverka att de inte får lämp och därför inte får ta körtkort, och att det är rätt trist att inte få köra när alla kompisarna får.

Det är helt enkelt mitt ansvar att på alla sätt visa på de effekter ett sådan vansinnigt beslut kan få. En tonåring är fortfarande långt ifrån färdig i sitt tänkande, och det är NU det är viktigt att faktiskt göra en "stor affär" av sådana här saker. Nästa gång och gången efter kan det vara för sent...
    *tummen upp*
  • Rorschach

En lavett utan att tveka.
    Utegångsförbud, alla privilegier indragna samt jobb på hemmaplan.

• Waldo

Hade dottern crashat bilen och polisen tagit henne hade dom fått behålla henne tills jag funnit det bäst att hämta henne

Efter det hade det bara varit att jobba av reparationen.
    Eftersom hon har ett sommarjobb så hade hon fått kolla om hon kunde börja lite tidigare med det.
    Alla andra privilegier som datorer, mobiler, vänner hade det inte varit läge att fråga om detta året

• Linda5
    Waldo skrev 2011-04-11 11:14:34 följande:
    Hade dottern crashat bilen och polisen tagit henne hade dom fått behålla henne tills jag funnit det bäst att hämta henne

Efter det hade det bara varit att jobba av reparationen.
    Eftersom hon har ett sommarjobb så hade hon fått kolla om hon kunde börja lite tidigare med det.
    Alla andra privilegier som datorer, mobiler, vänner hade det inte varit läge att fråga om detta året
    helt rätt enligt min åsikt.
  • RainMan1x7x

Vaffan, smisk såklart! Älskar ni inte erat barn eller!? Är smisk olagligt i Sverige sp kan jag förstå. Men om jag hade bott i Sverige då hade jag nog ändå haft samma uppfattning.

• enny signatur
    Storslagen skrev 2010-09-01 23:00:20 följande:
    Om ert barn hade stulit er bil tillsammans med ett gäng kompisar och sedan dessutom krockat den .
    Hur hade ni reagerat som förälder ?
    Hade ni straffat ert barn ? Varför / varför inte?
    Hur hade ni straffat honom/henne om ni hade straffat ?

Ska bli intrtressant med svar så tveka inte att svara .
    Blivit väldigt orolig först och främst.
    Straffat? Är det inte nog straff att de krockat? Och om barnet var 15 så gissar jag att en rättegång fanns att vänta eller liknande? Hur som så finns det ett naturligt straff och det hade redan skett. Att straffa barnet extra finns det ingen orsak till, barnet lär sig av hur livet är. Människor blir rädda, besvikna, arga, det räcker. 

• Jizzie

Betalning för bil och skador är ett bra straff tycker jag, samt att be vännens föräldrar om ursäkt ansikte mot ansikte under ett möte med alla inblandade. Sedan utegångsförbud som heter duga.

Hade jag gjort detta när jag var 13 år hade jag fått ungefär det här straffet av mina föräldrar.

Svar på tråden Hur hade ni straffat er 13-15 åring?