När min dotter var 10-11 år "lånade" hon min och sin mormors mobiler och använde dem till att skaffa sig fler "poäng" i något spel på internet.
Jag fick en mobilräkning på 11.000, mamma en räkning på 1500, min vanliga teleräkning var på 800 mer än vanligt.
Dottern fick betala 1000 till mig och hela mormors räkning. Det var mycket pengar för en tjej i den åldern, men det hade inte varit rimligt att hon skulle betala 11.000 till - då hade det tagit henne flera år att bli skuldfri. Nu fick hon använda nästan alla sina sparpengar. Jag utgick ifrån hennes betalningsförmåga och att det dessutom skulle "svida". Hon hade dessutom tagit mormors mobil efter det att jag fått min mobilräkning och pratat med henne, så hon visste att det var fel.
Hon har sedan dess (6-7 år) inte begått någon kriminell handling vad jag fått reda på i alla fall.
Tror faktiskt inte ens hon skulle våga snatta då hon vet att det blir konsekvenser om hon blir upptäckt.
Obs! Vill inte provocera med mitt inlägg. Är medveten om att jag har ett rätt lugnt barn och att andra har mer "livliga" och "uppfinningsrika" tonåringar.