• ylva88

Choroid plexus-cystor i hjärnan på RUL i v 18

Hej! Tänkte höra om det finns ngn mer som varit med om detta, att man på RUL har sett cystor i hjärnan?

På ultraljudet så såg bm en liten markör, choroid plexus-cystor, i hjärnan, är det ngn mer här som har varit med om detta? Allt annat såg bara fint ut,men hon sa att risken att barnet har DS är ngt högre än om hon inte hade sett det.. Men fortfarande väldigt låg då jag bara är 22 år.
    Hon frågade om jag ville ha bebis bedömt av en läkare för att se hur risken såg ut. Men cystorna kommer i vilket fall försvinna runt v 24 har jag läst och jag får ju bara en siffra på hur stor chansen är att få ett barn med DS. Eftersom allt annat såg bra ut så sa barnmorskan att risken bara ökat lite så tyckte inte vi att det var ngn mening. Men jag har inte hittat ngn information om vad dom här cystorna har för betydelse, att dom ökar risken för DS. Någon som vet? Hon sa att allt annat såg bra ut. Men man börjar ju reflektera över allt som hon sa under undersökningen.. Någon med erfarenhet?

• Svar på tråden Choroid plexus-cystor i hjärnan på RUL i v 18
  • Samtam

Hej
    Mitt barn har multipla cystor, kanske 8 stycken. Enligt den info jag fick av läkaren så är det inget samband mellan de här systorna och DS, däremot finns ett samband mellan cystorna och en avvikelse på kromosom 18. Denna avvikelse gör att barnet dör antingen i magen eller strax efter födseln.

Vi blev rekommenderade ett fostervattensprov och väntar just nu på resultat. Läkaren sa att de erbjöd fostervattensprov just därför att det var multipla cystor. om barnet bara har någon enstaka cysta så gör man inte alltid fostervattensprov eftersom sannolikheten ändå är så liten att barnet är sjukt.

Cystorna i sig är inte farliga, de växer bort av sig själva. Det som är farligt är att det finns ett statistiskt samband mellan barn med cystor och barn med avvikelse på kromosom 18.

• ylva88
    Samtam skrev 2010-10-08 13:15:07 följande:
    Hej
    Mitt barn har multipla cystor, kanske 8 stycken. Enligt den info jag fick av läkaren så är det inget samband mellan de här systorna och DS, däremot finns ett samband mellan cystorna och en avvikelse på kromosom 18. Denna avvikelse gör att barnet dör antingen i magen eller strax efter födseln.

Vi blev rekommenderade ett fostervattensprov och väntar just nu på resultat. Läkaren sa att de erbjöd fostervattensprov just därför att det var multipla cystor. om barnet bara har någon enstaka cysta så gör man inte alltid fostervattensprov eftersom sannolikheten ändå är så liten att barnet är sjukt.

Cystorna i sig är inte farliga, de växer bort av sig själva. Det som är farligt är att det finns ett statistiskt samband mellan barn med cystor och barn med avvikelse på kromosom 18.
    Hej! Tack för ditt svar. Hoppas ni får ett bra resultat.
    Jag vet inte hur många cystor bebis har men eftersom allt annat såg bra ut så tyckte inte hon som gjorde ultraljudet att ngt fostervattenprov behövdes. Däremot så är det konstigt att hon sa att det finns en koppling mellan DS och cystorna som jag inte har hittat ngn info om..
    Nu ska iaf min barnmorska skicka en remiss så en läkare kollar igenom barnet ordentligt så att jag slipper oroa mig. Men om det finns en avvikelse på kromosom 18, som är mkt ovanligt vad jag vet, så borde dom väl ha sett ngt mer? Hoppas det går bra för er!
  • Vårflickan

Våran lilla tjej hade en cysta i huvudet vid rutin UL och då fick vi kännedom om Trisomi 18 vilket är en grav missbildning och ej förknippat med liv.
      Självklart blev vi oroliga och erbjudna fvp men vi tackade nej. Idag är jag så lycklig att vi ej gjorde fvp med tanke på riskerna. feb 09 föddes våran andra dotter frisk som en nötkärna.

Läkarna hittade endast en avvikelse, vi fick statistik med oss hem att det var ca.1/300 att vårat barn hade Trisomi 18, jag var då 29 år.

• 7småtroll

När jag väntade vår minsting blev jag erbjuden kub-test då jag var i den åldern.

Jag fick en förhöjd risk för trisomi 21 (DS) och blev erbjuden fvp som jag tackade nej till. Felet i mitt test var att ena hormonvärdet avvek, bara det ena dock och det i sig innebär ingen förhöjd risk för DS. Men eftersom denna avvikelse också kan bero på ngt annat fel såsom hjärtfel (och vi har hjärtfel i släkten) så blev jag erbjuden organscreening...som jag tackade ja till. Denna gjordes två veckor efter rutin-ul.

Rutin-ul gick ua, inga avvikelser hittades. På organscreeeningen upptäckte man två sådana här cystor; en i hjärnan och en liten intill hjärtat. Blev såklart återigen erbjuden fvp men tackade nej. Jag ville bara veta risken för DS. Bm jag var hos på spec mvc, där kub-test och organscreeningen görs, sa att en sådan här cysta är helt normalt. Men har barnet flera finns en viss förhöjd risk att barnet har ds. Ds-barn har dock oftare runt 8-10 cystor sa hon också.

Jag födde i maj 2009 en helt frisk liten flicka. Inga kromosomavvikelser eller hjärtfel eller annat. Hon är dock ganska aktiv...kan inte hjälpa att jag funderar på om hon kan ha adhd eller liknande. Hon lär sig dock snabbt vilket sonen som man misstänker add på inte gör. Men detta får framtiden utvisa.

Nu är jag gravid igen. Är 9 fulla veckor gången idag enligt sm. Tvekade länge över att göra kub den här gången men har tackat ja. Ska göra blodprovet om 1,5 vecka och en vecka senare ul. Men jag är nog mest spänd på att få veta hur många det är. Flera personer har känslan av att det är två.

• Danijella

hejsan, jag var på rul igår (v.19+1) och det visade sig att bebisen hade en sådan "blåsa"... Tänkte bara höra hur det har gått för dig Ylva. Min bebis hade lik som din inga andra konstigheter. Tacksam för svar!

• hena

Hej!
    Jag var också på RUL i dag 18+1 och bebisen hade också en cysta i hjärnan. Blev informerade om den förhöjda risken för trisomi 18. Allt annat såg bra ut vad BM kunde se sa hon. Fick en läkartid på måndag morgon för fortsatt bedömning.
    Har du fått läkartid Danijella?
    Är så nervös!!!
    Vill bara att den här helgen ska försvinna så man kan få det gjort.

• Danijella

Ja precis , fick en ny läkartid på onsdag , vet inte heller hur jag ska klara av dom här dagarna. Men hon förklarade att det var mycket liten risk att det ska bli några missbildningar eftersom att allt annat såg bra ut och för att jag är ung , är ju bara 17 år.. Men är självklart jätteorolig ändå. Har också läst att om fostret bara har en cysta så är risken mycket mindre än om det skulle vara fler i hjärnan . Sa din BM något annat ? Min var egentligen inte så informativ...

• hena

Nej, min BM var inte heller så informativ sa inget om antalet hade betydelse. Hon berättade om cystan precis i slutet av undersökningen och tryckte också på att risken var väldigt liten. Men man är ju ganska nojig och den här graviditeten har jag oroat mig mycket (hade ett missfall i v13 i aug förra året) och tyckt att det känns som att något är fel så när vi fick detta besked är jag väldigt rädd att min magkänsla är rätt.

Oj vad ung!!! Kul att bli ung mamma om man känner sig redo. Och då har du ju verkligen oddsen på din sida gällande trisomier. Själv är jag 32 och väntar nr 3.

Hoppas verkligen att det går bra för oss!

• Danijella

okej, jag tror inte man ska oroa sig för mycket, men det är svårt ... skriv sen hur det gick på måndag , önskar dej all lycka !! :)

• hena
    Danijella skrev 2011-02-05 09:07:36 följande:
    okej, jag tror inte man ska oroa sig för mycket, men det är svårt ... skriv sen hur det gick på måndag , önskar dej all lycka !! :)
    Nu är det gjort. Läkaren kollade igenom alla organ och delar på bebisen där de brukar kunna se fler sådana här sk markörer. Allt såg fint ut men cystan fanns fortfarande kvar förstås.

Enligt hans tabeller så var risken att jag som är 32 skulle få ett barn med trisomi 18 om inte cystan skulle funnits där 1 på 7500. Nu när den finns där ökar risken tiofaldigt så alltså 1 på 750. Så för dig skulle jag tro att risken är väldigt väldigt liten.
    Jag fick välja om jag ville göra fostervattensprov för att få veta säkert, men vi avböjde det eftersom det finns en viss risk för missfall vid fvp.

Han pratade även om att det kanske fanns en ökad risk för trisomi 21 alltså Downs Syndrom. Men de hade inte funnit något starkt samband mellan cystorna och barn som föds med Down i de studier som gjorts. Men i alla fall om det nu fanns något samband så var risken för mig att få ett barn med DS 1 på 450.
    Kommer att tänka på det hela graviditeten men jag är absolut lugnare nu.
    Hoppas du känner samma sak efter ditt besök. Skriv hur det gick!!!
  • Danijella

okej , men det låter ju bra , nu har jag vart på mitt också. Han kollade igenom allt och uteslöt down syndrom direkt efter att ha kollat på näsbenet osv. Han förklarade dock den förhöjda risken med trisomi 18. Men sa att inget annat sjukhus i Sverige hade berättat detta för mig eftersom att det bara är 1 cysta och för att jag är ung, men Akademiska sjukhuset gjorde just nu en studie om dessa cystor, därför kallade dom in mig på extrakoll, vilket jag är tacksam över. Han sa ingen risksiffra, men han sa till min pojkvän att det var mycket större risk att han skulle få bröstcancer nu änn att mitt barn skulle ha trisomi 18. Fick göra ultraljudet i 3D , det var supercoolt, fick också reda på att det är en tjej. Nu känner jag att jag kan andas ut.. Men det blir ändå 20 veckors lite mer oro än vad det hade vart om dom inte hade sett cystan. Lycka till med allt :) !

• hena

Vad skönt att allt var bra! Ja jag har aldrig hört talas om en kille med bröstcanser så risken är nog super liten. Jag bor också i Uppsala men till mig sa de inget om någon studie och fick inget 3d ultraljud. Fuskigt!
    Lycka till du också!!!

• ylva88

Jag var också i Uppsala och gjorde ultraljud där dom såg cystan, sen var vi in på ett till i v 26 där allt såg bra ut. Vanlig cysta och om dom inte hittar ngt annat så är risken liten att ngt annat skulle vara fel.

Tyvärr så somnade min lilla kille in i magen i v 42+0, den 11 februari. Att han dog har inget att göra med cystan. Många tester togs och dom hittade inget fel alls nån stans. Plötslig spädbarnsdöd fick vi som diagnos då alla prover var bra, han var fullt frisk. Ville inte oroa någon annan, att det här hände oss har inget att göra med att dom hittade cystan på RUL. Lycka till ni andra.
    silverspira.xpy.se

• Elinaballerina

Hej,

mina cystor växte aldrig bort. Jag är idag 42 år och mina cystor i plexus som borde vuxit bort gjorde aldrig det. 

Jag har inga syndrom, har kollat detta hos läkare, men alla mina barn har autism och adhd. 

Jag däremot har fruktansvärd huvudvärk, är kortare än vad som är normalt och överkänslig. Har extremt hög empati HSP-Empath är diagnosen utomland, och små händer (som en i mellanstadiet). 

Vill bara att ni ska veta att barnen kan leva normalt även om cystorna inte försvinner.

kärlek ❤️

Svar på tråden Choroid plexus-cystor i hjärnan på RUL i v 18