• Hedebris

Vad är oxfilé??

Har undrat nu ett tag...

Vad är oxfilé?
    Är det bara filé från en oxe?
    Vad kallas kofilé?
    Vad kallas tjurfilé?
    är oxfilé ett samlingsnamn för nötfilé?

• Svar på tråden Vad är oxfilé??
  • mosterYster
    Heureka skrev 2010-09-08 10:56:01 följande:

Ang file, måste bara berätta om en skylt som vi såg utanför en affär. Klockrent!!!
    "fläskfile 59 kr/kg - från gris"

Hahaha! Tur att de skrev ut det. För det vore ju lurigt att sälja bara "fläskfilé", då vet man ju inte om det är fläskfilé från lamm, nöt, gris eller kyckling, typ. Foten i munnen

• Söta Nasse

men är oxfile bättre bit än rostas då? det är ju också en filé

Själv föredrar jag oxfilé. kan aldrig bli fel eller segt.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • 071001

Rostas är helt okej kött, men går sällan att jämföra med oxfilé.

• mosterYster
    Söta Nasse skrev 2010-09-08 12:39:20 följande:

Rostas är en del av rostbiffen så det är ju absolut inte filékvalité.
  • Kjell2
    Söta Nasse skrev 2010-09-08 12:39:20 följande:

Inte segt men feltillagat torrt, smaklöst och tråkigt. Oxfile är magert kött vilket ställer rätt höga krav på tillagning för att det ska smaka något.
  • mosterYster
    Kjell2 skrev 2010-09-08 13:34:50 följande:
    Inte segt men feltillagat torrt, smaklöst och tråkigt. Oxfile är magert kött vilket ställer rätt höga krav på tillagning för att det ska smaka något.
    Nä, vill man ha helt genomstekt kött så ska man helt klart välja en annan styckningsdel. Helst entrecôte.
  • kokulan
    Ellen081227 skrev 2010-09-08 10:45:33 följande:
    oxfile är ett samlingsnamn kan man säga.
    det finns ju oxfile, fläskfile rådjursfile med mera.

vi har bara blivit "lurade" till att oxfile skulle vara finare kött än t.ex fläskfilen fst så inte är fallet.
    det säljer helt enkelt bättre än att säg nötfilé.
    Skillnaden mellan oxfilé och fläskfilé är att oxfilén nötkött (från kort, tjurar, oxar) medan fläskfilé är griskött.
  • Söta Nasse

okej. brukar inte äta rostas.

Jag har då aldrig misslyckats med min oxfilé. Det enda som är neg är att de är så stora. Fast bara krångligt när man köper det fryst.

Och så ska det vara från brasilien eller uruguay. då är det riktigt fint och mört.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • 071001

Vi köper aldrig fryst oxfilé utan färska bitar då får du precis så mycket kött du vill ha och behöver Söta Nasse.

• Söta Nasse

jo, men oftast mycket dyrare. köper hellre fryst då så kan jag äta det lite oftare istället. Ska be butiken såga till det åt mig nästa gång,.

♥ Flyttat till Täby ♥
  • 071001

Lite dyrare, lite bättre helt enkelt

• Fredagstoffeln
    Oxfiléfilén från det vuxna nötkreaturets slaktkropp. Dess tjockaste och ur matlagningssynpunkt finaste del kallas filéns "hjärta", c?ur de filet. Oxfilé anses vara en delikatess i vilken form den än serveras. Det är vanligt att den ugnsbakas eller delas rå i tämligen tjocka skivor som var och en grillas till tournedos. En tjock bit oxfilé som först steks eller grillas och därefter delas i skivor, vanligen två, används för tillagning av chateaubriand, som serveras med persiljesmör. (Fransk stavning châteaubriand, även châteaubriant.) Klassisk är rätten biff Rydberg, som görs av oxfilé skuren i tärningar.
  • Aniiee
    Hedebris skrev 2015-04-04 20:43:33 följande:

Så sammanfattningsvis borde det heta nötfilé

Fredagstoffeln skrev 2015-04-06 20:38:45 följande:
    Oxfilé, filén från det vuxna nötkreaturets slaktkropp. Dess tjockaste och ur matlagningssynpunkt finaste del kallas filéns "hjärta", c?ur de filet. Oxfilé anses vara en delikatess i vilken form den än serveras. Det är vanligt att den ugnsbakas eller delas rå i tämligen tjocka skivor som var och en grillas till tournedos. En tjock bit oxfilé som först steks eller grillas och därefter delas i skivor, vanligen två, används för tillagning av chateaubriand, som serveras med persiljesmör. (Fransk stavning châteaubriand, även châteaubriant.) Klassisk är rätten biff Rydberg, som görs av oxfilé skuren i tärningar.
    Grattis till veckans trådlyft.

The pursuit of truth and beauty is a sphere of activity in which we are permitted to remain children all our lives - A. Einstein
  • Klasde

Ursäkta, men genomstekt nötkött? Då kan ni fasen hoppa på en fläskbit istället. Att skriva att entrecote ska vara genomstekt var ju en rejäl hädelse o.O!

Skämt o sido, finns mycket fint på nötkreaturen. Oxfilé är väl oftast bäst bara

• hissjocke

Det är helt rätt att oxfilé inte alltid kommer från en oxe. Det kan vara både tjur och ko. Det riktiga namnet är då nötfilé men oxfilé är det namn som nyttjas i språkbruk för det mesta.

• klyban
    Klasde skrev 2018-01-09 23:54:19 följande:
    Ursäkta, men genomstekt nötkött? Då kan ni fasen hoppa på en fläskbit istället. Att skriva att entrecote ska vara genomstekt var ju en rejäl hädelse o.O!

Skämt o sido, finns mycket fint på nötkreaturen. Oxfilé är väl oftast bäst bara
    Jag tror man skriver så pga att entrecoten har lite eget fett och klarar en övertillagning bättre än ett rent kött som oxfilé.
    hur många meter var det?
Svar på tråden Vad är oxfilé??