• MHK

Vad är max ålder för att skaffa barn?

Vad är max ålder för att skaffa barn?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad är max ålder för att skaffa barn?
  • Majken
    superelin skrev 2010-09-14 12:38:04 följande:
    Alla ni som svarar 50 +, hur tänker ni egentligen? Är det rätt mot barnet att ha en mamma på 70 år när den é 20 år gammal? Jag är mest nyfiken på svar,  tacksam om någon vill svara mig på denna frågan.
    Det finns pigga 70-åringar och detf inns trötta 30-åringar - det handlar ju inte om åldern i sig utan om hur man förvaltar sitt eget liv. Hellre en pigg/sund 40-åring som blir mor än en sjuk/trött osund 30-åring...
    Love my M-girls
  • GakkenLive
    Alla ni som svarar 50 +, hur tänker ni egentligen? Är det rätt mot barnet att ha en mamma på 70 år när den é 20 år gammal? Jag är mest nyfiken på svar,  tacksam om någon vill svara mig på denna frågan.
    ....kanske motsatt då...om pappan är äldre? är det med fel?
    Jag menar, en man kan bli pappa LÅNGT efter en kvinna slutar vara fertil.
    Så hur gamma kan man då vara som man o bli pappa??

Min pappa var 51 år, min mamma 34 ....

Jag tycker nog att man ska nog ta det helt inviduellt, beronde på fom, fysik och om man vill ha barn ,eller inte.
    Jag skulle gärna vilja ha haft barn tidigare, är ju 36.5 nu....men det blev inte av , pga mannen inte har velat...o man kan ju inte tvinga på någon ett barn ,eller....
    Men kanske inte vara för gammal, vet att jag fick många kommentarer ang min pappa....men det var MIN pappa....så det så.
  • jådåsåatt
    MHK skrev 2010-09-14 12:42:02 följande:
    Hej Elin.
    Jag tycker det é upp till var å en men visst jag kan hålla med.
    Min syster försökte få barn i över 7 år och till sist gjorde hon provrörsbefruktning och fick tvillingar. De é 1 år och hon fyller 40 år i oktober. Har man inte kunnat få barn så tror jag att man provar in i det sista. Därför tror jag att några har svarat 50 +.  
    Fat det är väl ändå ganska stor skillnad på att vara 40 och att vara 50?
    Att aktivt försöka få barn när man är över 50 känns inte som en hit direkt.
  • MHK
    jådåsåatt skrev 2010-09-14 12:47:39 följande:
    Fat det är väl ändå ganska stor skillnad på att vara 40 och att vara 50?
    Att aktivt försöka få barn när man är över 50 känns inte som en hit direkt.
    Oj jag menade 40 + när jag skrev svaret till Elin. 
  • UntilTheDark

45+ enligt mig. Men alla gör som de vill.

• superelin
    GakkenLive skrev 2010-09-14 12:46:34 följande:
    ....kanske motsatt då...om pappan är äldre? är det med fel?
    Jag menar, en man kan bli pappa LÅNGT efter en kvinna slutar vara fertil.
    Så hur gamma kan man då vara som man o bli pappa??

Min pappa var 51 år, min mamma 34 ....

Jag tycker nog att man ska nog ta det helt inviduellt, beronde på fom, fysik och om man vill ha barn ,eller inte.
    Jag skulle gärna vilja ha haft barn tidigare, är ju 36.5 nu....men det blev inte av , pga mannen inte har velat...o man kan ju inte tvinga på någon ett barn ,eller....
    Men kanske inte vara för gammal, vet att jag fick många kommentarer ang min pappa....men det var MIN pappa....så det så.
    Förstår absolut vad du menar men som jag skrev innan, é man inte rädd att barnet drabbas av något som down symdrom när man skaffar den så sent som 40 och 50+?
  • MHK
    superelin skrev 2010-09-14 14:59:10 följande:
    Förstår absolut vad du menar men som jag skrev innan, é man inte rädd att barnet drabbas av något som down symdrom när man skaffar den så sent som 40 och 50+?
    Visst Elin, det é väl inte kul att barnet får större chans att drabbas med down syndom, men man kan vara 20 och då ett barn med DS. Kul att du står vid din åsikt men tänk att det kanske kan såra andra. Precis som jag nämde innan så é min syster snart 40 och har barn i 1 års åldern. Hon önskar att hon kunde fått dem tidigare men ibland så é det inte lätt. 
  • Helene70
    Varför utgår du automatiskt ifrån att tråden handlar om mammor?
  • superelin
    Helene70 skrev 2010-09-14 15:06:44 följande:
    Varför utgår du automatiskt ifrån att tråden handlar om mammor?
    Jag skulle inte vilja att min pappa skulle skaffat mig när han é 50 +. Då é han ju pensionär när jag é 20. Tala om att man får höra det livet ut av sina klasskamrater: Va gamla dina föräldrar é. Det har jag redan hört av en klasskamrat när hon har beklagat sig till mig, att alla säger det om hennes föräldrar. Hon skäms när det é något speciellt i skolan så som lucia, hon vill verkligen inte att hennes föräldrar ska komma. 
  • MariaHBG2010

30+ tycker jag i alla fall. 

• Elli47
    superelin skrev 2010-09-14 15:13:37 följande:
    Jag skulle inte vilja att min pappa skulle skaffat mig när han é 50 +. Då é han ju pensionär när jag é 20. Tala om att man får höra det livet ut av sina klasskamrater: Va gamla dina föräldrar é. Det har jag redan hört av en klasskamrat när hon har beklagat sig till mig, att alla säger det om hennes föräldrar. Hon skäms när det é något speciellt i skolan så som lucia, hon vill verkligen inte att hennes föräldrar ska komma. 
    Jag måste då säga att när jag gick skola så reflekterade inte vi iallafall över föräldrarnas ålder, föräldrar var föräldrar oavsett ålder liksom... mina var äldre än kompisens föräldrar men det var inget som varken jag eller kompisen tänkte på då iallafall. Det beror nog lite på hur man är själv också, intalar man sig själv och sina barn och sin närmaste omgivning att alla över 30 är i princip döda så...
  • GakkenLive
    superelin skrev 2010-09-14 15:13:37 följande:
    ...hm, då jag var liten var det många yngre mammor och pappor, då mina ansågs inte som
    de yngsta nej (ska tillägga att jag har äldre halvsyskon).Men om man ser på dagens läge...bodde i sthlm ett par år innan jag flyttade utomlands, och många av förstföderskorna där är ju klart ¨voer 30 år.Tiderna ändras, så jag tror inte det gör så stor skillnad numera.
    Kanske också beroende lite på var man kommer i från....Ni vet,  lite fördomsfullt nu men....Mindra städer , kanske mer tendenser till att få barn väldigt ungt .
    Så jag tycker ju då att man måste få besluta sånt själv, och som någon skrev att man kan känna sig skitgammal som 20-30 år o ung som 30-40...eller äldre...beroende på fysisk form.

Ok, kan medge att för gamla föräldrar ställer till det lite, på det sättet att jag inte fick ha min pappa i mitt liv så länge som jag kanske hade velat, medger, inget skoj.Men å andra sidan så kan sånt även drabba en ung förälders barn med...
  • Majken
    MariaHBG2010 skrev 2010-09-14 15:21:03 följande:
    30+ tycker jag i alla fall. 
    Ooops, då är vi MÅNGA som skaffat barn alldeles för sent i livet enligt dig alltså?

Fick min yngsta dotter nära min 38-årsdag och jag känner mig som världens bästa förälder till henne, är lugn & stabil, har en stabil ekonomi, ett långvarigt( och även det stabilt) förhållande/äktenskap, lång erfarenhet av att vara mamma osv...

Skulle vilja veta vad exakt det är som gör att det hade varit bättre om jag fått henne 8 år tidigare för jag förstår verkligen inte det??
    Love my M-girls
  • LyckligtSlut

Beror väl på klimakteriet. Man får barn när man får dem. Alla är inte likadana.

PMS året runt :(
  • Majken
    Majken skrev 2010-09-16 11:19:02 följande:
    Ooops, då är vi MÅNGA som skaffat barn alldeles för sent i livet enligt dig alltså?

Fick min yngsta dotter nära min 38-årsdag och jag känner mig som världens bästa förälder till henne, är lugn & stabil, har en stabil ekonomi, ett långvarigt( och även det stabilt) förhållande/äktenskap, lång erfarenhet av att vara mamma osv...

Skulle vilja veta vad exakt det är som gör att det hade varit bättre om jag fått henne 8 år tidigare för jag förstår verkligen inte det??
    Puffar tråden och hoppas få svar på min fundering ovan...
    Love my M-girls
Svar på tråden Vad är max ålder för att skaffa barn?