VNmamma skrev 2010-10-05 15:02:39 följande:
Visst kan man raljera över idiotiska kommentarer som "slappna av ska du se att ni blir gravida" eller "nu när ni adopterat kommer ni säkert få egna barn".
MEN, en del av er får det att låta som om psyket inte har något öht med hälsa att göra. Vi människor är sammansatta varelser och jag är övertygad om att känslor KAN ha ett finger med i spelet vid sjukdomar, infertiltet, etc. Jag är övertygad om att man, om man mår bra, ökar möjligheterna att bli gravid. Det är naturligtvis ingen garanti för att bli med barn.
Jag ser inget kränkande eller skuldbeläggande i det. Vi gör alla så gott vi kan.
Visst kan psyket påverka en del. Den som tror att den ska blir frisk har större möjlighet att bli av med en sjukdom än den som gett upp och allt det där. Men jag tror nog ändå att det var operationen som tog bort skiljeväggen i min livmoder, och inte något positivt tänkande eller allmän avslappning. Att det var levaxinet som fick min ämnesomsättning att bli bättre, inte någon psykisk reaktion på att jag blivit mamma genom adoption.
På precis samma sätt som jag tror att min kompis fru dog av sin cancer för att hon helt enkelt var för sjuk, inte för att hon tyckte att det var OK att lämna honom ensam med en tvååring. Hon var nog den mest optimistiska sjuka människa jag någonsin träffat, men det gick ändå inte vägen. Psyket har en viss inverkan, men är nog sällan avgörande. Det känns bra att få tro att man kan påverka, men alltför ofta kan man inte det.
Som redan sagts flera gånger i tråden, om nu det psykiska måendet och stress spelar så stor roll, hur kommer det sig då att kvinnor i krig, på flykt och med svåra missbruksproblem blir gravida? Hur kan en självmordsbenägen kvinna bli med barn? Hur kan en svårt psykiskt sjuk kvinna föda det ena barnet efter det andra? Hur kommer det sig att den omskrivna kvinnan i Österrike (eller var det Schweiz?), hon som hölls fången och våldtogs av sin far i en bunker i årtionden, blev gravid gång på gång?