• Lo Ammi

    Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?

    Jag trodde in i det längsta att de inte skulle komma in i riksdagen och när jag till slut såg resultaten så grät jag. Jag är så besviken och ledsen. Något som jag inte vågat tänka förrän jag hade det svart på vitt är: hur påverkar detta (blivande) adoptivfamiljer? Vi har ju inte börjat vår process än och nu kommer tankar som "är det rätt att adoptera ett barn till ett land som kanske kommer bli alltmer främlingsfientligt?".

    Min rädsla är att SD kommer ha den effekten på vårt land - att rasism blir lite mer "rumsrent", lite mer ok. Och att vi alla sakta vänjer oss vid det.

    Någon som har funderat kring detta? Hur tänker ni?

  • Svar på tråden Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?
  • Manchester
    maja 81 skrev 2010-10-01 23:11:29 följande:
    en hundring til dig som säger emot, var ju givetvis bara ett antagande, ett hopp om att det som händer i världen inte får fortsätta, Jag har själv ställt inför situationne barnlös/ivf/inget barn/adoption- och jag kände att jag hellre hade tagit mina "mamma"pengar och hjälpt mammorna på plats. ser framför mig en fattig mama i en by i kina som inte klarar av att ta hand om sitt barn... utan adopterar bort det, 20 år senare har vi program där dessa barn söker upp sina föräldrar.. undrar vart dem kommer ifrån, en stak önskan om att veta vilka föräldrarna är? det kanske är så att i de flesta fall av adoption barnen inte bryr sig?!? men om jag hade blivit adopterad så ahde jag undrat, hade inte du?
    Just Kina är ett ypperligt exempel på att ditt resonemang inte fungerar. Där lämnas inte barnen bort pga fattigdom i första hand, utan pga politiska beslut. Den familj som föder sitt andra barn (på vissa håll och i vissa situationer sitt tredje) riskerar hårda straff. De kan bland annat bli av med sina jobb och sin bostad. Det är helt enkelt inte tillåtet med flerbarnsfamiljer. Inga pengar från barnlängtande västerlänningar skulle kunna ändra på det.

    Även på andra håll i världen lämnas barn av andra skäl än fattigdom. I exempelvis Sydkorea och Taiwan är levnadsstandarden ungefär som i Sverige. Varken mor eller barn skulle behöva svälta om en ensamstående mamma behöll sitt barn. Däremot skulle de drabbas av en stor skam och kanske förskjutas av såväl familj som vänner. Troligen skulle varken mamman eller barnet, när det blev vuxet, ha en chans att bli gifta.

    Min egen dotter kommer från ett land i Östeuropa och föddes med hjärtfel och några andra små "skavanker". I det landet anses det självklart att lämna bort sådana barn. Den som behåller ett handikappat eller sjukt barn ses som lite konstig. Sannolikt sa redan läkarna på BB till mamman att lämna ifrån sig barnet. "Ett sådant barn kan man ju inte vilja ha!" Inte heller finns någon större chans att barnet får adoptivföräldrar inom landet. En del unga ogifta kvinnor lämnar ifrån sig helt friska barn och inhemska familjer väljer de barnen om de adopterar. De sjuka barnens enda chans att få familj är en adoption utomlands. Alternativet är att bo kvar på barnhem. Runt fem års ålder anses i så fall loppet vara kört. Ytterst få barn adopteras efter den åldern och därmed får barnen flytta från de förhållandevis väl fungerande småbarnshemmen till riktigt undermåliga barnhem för äldre barn. Pengar utifrån skulle möjligen kunna bekosta bättre barnhem, men de skulle inte få fler familjer att behålla sina handikappade barn. För det behövs en förändring av hela människosynen i landet.

    Jag har inte läst hela tråden och kanske har du redan berättat om allt du gör att hjälpa fler mödrar att kunna behålla sina barn eller fler barn att kunna stanna i sina ursprungsländer. Men kanske kan du ändå tänka dig en snabbrepetition för mig som missat det? Själv har jag i alla fall ett fadderbarn i en SOS barnby i Mocambique och dessutom stöder jag såväl Adoptionscentrums arbete bland de barn som blir kvar på barnhemmen, som en liten organisation som arbetar med stöd till barnhem och fattiga familjer i min dotters urspungsland. Min erfarenhet är att just adoptivföräldrar brukar engagera sig i sådana projekt.
  • Manchester

    För att svara på frågan i TS: Nej, jag är inte så orolig. Jag tycker att det är jättetråkigt att SD kommit in i riksdagen, men jag tror inte att det kommer att öka främlingsfientligheten eller vi-och-de-tänkandet. Kanske snarare tvärtom.

    Dels kommer många av dem som röstade på SD att se vilka klåpare de placerat i riksdagen. SDs kommunala förtroendevalda har ju inte direkt ingett någon respekt i de kommuner jag känner till. Många av dem har hoppat av i förtid, har helt enkelt tröttnat på uppdragen eller aldrig begripit vad de gick ut på. I den mån de gjort något alls har de ofta lagt förslag som inte är förenliga med kommunallagen eller visat sin dumhet och okunskap på annat sätt. SDs riksdagsmän kommer troligen inte att hoppa av (en riksdagsplats innebär ju ganska hög lön i fyra år), men de lär inte vara så mycket kunnigare än kommunpolitikerna från samma parti.

    Dels tror jag att många röstade SD som en sorts allmän protest mot det etablerade samhället. Nu är de nästan lite förskräckta över att ha medverkat till att få in rasister i parlamentet. Just dessa väljare kommer nog inte att rösta på SD igen.

    Slutligen kan nog SDs intåg i riksdagen ha fungerat som en väckarklocka för många. Vi kan inte längre avfärda den rasism som ändå finns i Sverige. Vi måste ta strid för det vi tror på. Säga till så fort vi hör någon skratta åt ordet "neger" eller prata nedlåtande om "blattar" eller "svartskallar". Kanske kommer det att visa sig att SD i själva verket gjort oss en tjänst genom att göra rasismen mer synlig och därmed lättare att bekämpa?

  • haraldur

    Jag håller med om att SD gör oss en tjänst,låt oss hoppas att de gör det på ett förtjänstfullt sätt.


    Den nya ordningen
  • Hjärtat längtar

    Skönt att se att ni är några här som inte är oroliga.


    Men vi som tänkt adoptera från afrika, så börjar jag bli lite orolig.


    I vår kommun fick SD 10% och på högstadie-skolan fick SD 30%. Det är verkligen oroväckande.


    Vi bor i ett litet samhälle. Det känns som att det är mer accepterat med andra "kulturer" och hudfärger i storstäderna än på små-ställen.


    Fast å andra sidan kommer ju snart alla veta vilka vi och vårt barn är, och sen kommer det väl inte vara nåt konstigt med det. Hoppas det iaf!

  • Yoloj

    Hej hej!

    Tänkte att jag skulle yttra min syn på adoption - från en adopterads synvinkel.

    Jag blev adopterad från Korea vid tre års ålder, jag och min yngre syster. Vi har många vänner som även de är adopterade, så för oss har det aldrig varit något konstigt, främmande eller något att egentligen reflektera speciellt mycket över. Jag vet däremot att adoption kan upplevas mycket olika för oss som är det. För vissa av oss är det av stor betydelse att få svar på frågor och möta sitt ursprung - likväl som det är helt ointressant för en del av oss. Ändå skulle jag vilja påstå att de flesta av dem jag känner som är adopterade är mycket trygga i sin egen identitet. För dem jag känner,  har nog uppsökandet av de biologiska föräldrarna snarare varit ett möte som bygger på att barnet vill visa att de har "förlåtit" sina biologiska föräldrar, och att dessa numera lever ett mycket gott liv. Att vi adopterade barn skulle må sämre än andra barn och tonåringar vet jag inte om jag skulle vilja hålla med om. Vi är nog precis som de flesta barn - med samma identitetssökande - och om det nu är mer eller mindre problematiskt kan nog en bidragande orsak vara icke-tolerans från omgivningen. 

    Det är egentligen först i dag - med Sverigedemokraterna, REVA och de alltmer förekommande främlingsfientliga uttryck som florerar på nätet - som gör att just jag blivit mer uppmärksammad på frågan. Det är såklart av eget intresse att bejaka hur andra ser på mig och vilka tänkbara egenskaper som tillskrivs mig på grund av mitt yttre.  Speciellt intressant blir väl detta då det är de främlingsfientliga som tar upp identitetsproblematiken utan att själva se att de säkerligen är roten till den i de fall då det förekommer mer än vad de anser "normalt". 

    Men jag förstår din oro och att den växer i och med de samhällsförändringar som just nu pågår. Jag känner detsamma nämligen, och funderar för första gången i mitt liv på hur min framtid kommer att se ut i detta land. Vilket plats kommer jag att få i det "svenska"/"rasrena" Sverige? Hur kommer mina "rasblandade" barn att uppleva sitt liv och sin uppväxt om främlingsfientligheten växer? Kommer de, såsom jag, kunna växa till trygga individer som känner ett likavärde och ett egenvärde? Lo Ammi, jag hoppas innerligt att mina barn kommer att göra det - såsom ditt/dina  barn kommer att få göra det. Vi ska inte välja bort det vackra med att få vara mamma åt ett barn därför att vi är oroliga för framtiden - nej, snarare tvärtom. Det är nu vi som vill se en annan framtid måste kämpa vidare för den. 

    För mig finns det inga frågetecken kring vilka som är mina föräldrar. Jag går inte heller runt och är tacksam över att vara adopterad - inte mer tacksam än vad vilka barn som helst är över att leva/ha sina föräldrar. Det gör mig näst intill arg över att läsa om adoption som om det vore en välgörenhetsorganisation - likställd med att ge bistånd till u-länder. Som min käre far brukar säga - vi har inte adopterat er för att "rädda" er, utan endast för att vi så innerligt ville få vara föräldrar och få älska er.

    Med de orden vill jag avsluta min långa utläggning och önska dig Lo Ammi all lycka till som bara går med din adoption. 

  • Klotjohan
    Lo Ammi skrev 2010-09-21 07:11:24 följande:
    Jag trodde in i det längsta att de inte skulle komma in i riksdagen och när jag till slut såg resultaten så grät jag. Jag är så besviken och ledsen. Något som jag inte vågat tänka förrän jag hade det svart på vitt är: hur påverkar detta (blivande) adoptivfamiljer? Vi har ju inte börjat vår process än och nu kommer tankar som "är det rätt att adoptera ett barn till ett land som kanske kommer bli alltmer främlingsfientligt?".

    Min rädsla är att SD kommer ha den effekten på vårt land - att rasism blir lite mer "rumsrent", lite mer ok. Och att vi alla sakta vänjer oss vid det.

    Någon som har funderat kring detta? Hur tänker ni?
    Jag skäms mest över att bo i ett land med dessa pajasar i riksdagen. Men jag är politiskt aktiv och ska ge järnet i valet 2014 för att SDs inflytande inte ökar. 
  • vänat

    Sen har sd verkat glömt bort att de felsta som invandra till sverige är så kallde utlandsvenskar. Det är född i sverige och bott i sverige och sedan flytta från sverige. Under ett antal år och så återvänder de tillbaka i gen till sverige. och det är majoritete av invandringen är utlandsvenskar!!

    och sd vill ju stoppa massinvandringen hum stoppa sitt eget folk från att få åttervända till sverige?!

  • vänat

    Anser att oavsett orsak anledning till att folk lever,bor kommit till sverige gennom invandring elelr är födda i sverige. Bör alla ha samma skyldigheter och Rättigheter också ska inte ha någon som helst betydelse för var i från man kommer.

    Alla männsikor har väl samma värde oavsett etnisktillhörighet,relgion land etc etc

  • Herr Alfabet

    Nu är det ju inte så att SD driver en politik för att utrota adoptivbarn, utan SD är en reaktion på övriga partiers komplett vansinniga massinvandringspolitik. Lär dig förstå din omvärld bättre så blir du mindre fördomsfull, mindre hatisk och framförallt mindre rädd. Då kommer du också bättre kunna hanterade dina barn en dag kommer ut som sverigedemokrater.


    Lo Ammi skrev 2010-09-21 07:11:24 följande:
    Jag trodde in i det längsta att de inte skulle komma in i riksdagen och när jag till slut såg resultaten så grät jag. Jag är så besviken och ledsen. Något som jag inte vågat tänka förrän jag hade det svart på vitt är: hur påverkar detta (blivande) adoptivfamiljer? Vi har ju inte börjat vår process än och nu kommer tankar som "är det rätt att adoptera ett barn till ett land som kanske kommer bli alltmer främlingsfientligt?".

    Min rädsla är att SD kommer ha den effekten på vårt land - att rasism blir lite mer "rumsrent", lite mer ok. Och att vi alla sakta vänjer oss vid det.

    Någon som har funderat kring detta? Hur tänker ni?

  • Mita1973
    Lo Ammi skrev 2010-09-21 07:11:24 följande:
    Jag trodde in i det längsta att de inte skulle komma in i riksdagen och när jag till slut såg resultaten så grät jag. Jag är så besviken och ledsen. Något som jag inte vågat tänka förrän jag hade det svart på vitt är: hur påverkar detta (blivande) adoptivfamiljer? Vi har ju inte börjat vår process än och nu kommer tankar som "är det rätt att adoptera ett barn till ett land som kanske kommer bli alltmer främlingsfientligt?".

    Min rädsla är att SD kommer ha den effekten på vårt land - att rasism blir lite mer "rumsrent", lite mer ok. Och att vi alla sakta vänjer oss vid det.

    Någon som har funderat kring detta? Hur tänker ni?

    Som sagt vadå rasism det finns inget rasistiskt i deras politik bara vissa som läser in sådant som inte finns..
  • Tuffen
    Mita1973 skrev 2013-06-29 14:59:58 följande:

    Som sagt vadå rasism det finns inget rasistiskt i deras politik bara vissa som läser in sådant som inte finns..
    Ingen rasism i deras politik? Va? 
  • Selma1966

    Herr Alfabet: möjligt att SD inte för en aktiv politik mot adoption. Men många av deras anhängare är rasistiska och gör ingen skillnad på gatan mellan en adopterad, flykting, invandrad från Afrika.

    Dessutom träffade jag som ung flera av de aktiva i partiet redan innan SD bildades. När de fortfarande kämpade för att organisera sig och bli rumsrena. De talade om skinheadsen (ja det var länge sedan) som sina fotsoldater - men jobbade redan då på att avskilja sig från dem offentligt, för att inte skrämma omgivningen. I vilda diskussioner när jag försökte visa min vän (som umgicks med dem) hur ihåliga deras argument var så var de väldigt bestämda och ansåg att när de ville utvisa alla invandrare så ingick adopterade och andra/tredjegenerationers invandrare också... Kvinnor som hade utländska pojkvänner var äckliga horor etc. Så de må vara lena i munnen nu men jag har hört hatet och föraktet från flera av dem.

    Nu tror jag visserligen inte att de kommer bli så stora att de kan stoppa/ändra adoptionsprocessen i framtiden. Men det är helt klart en skrämmande tendens och visar på hur många smygrasister det gömmer sig i stugorna.

  • Anal fabet
    vänat skrev 2013-03-21 14:59:05 följande:
    Sen har sd verkat glömt bort att de felsta som invandra till sverige är så kallde utlandsvenskar. Det är född i sverige och bott i sverige och sedan flytta från sverige. Under ett antal år och så återvänder de tillbaka i gen till sverige. och det är majoritete av invandringen är utlandsvenskar!!

    och sd vill ju stoppa massinvandringen hum stoppa sitt eget folk från att få åttervända till sverige?!
    Smart tänkt.
    Varför skulle man inte vilja utbilda människor som sedan lever utomlands hela livet och inte bidrar med skatt till sin pension som dom känner att dom har rätt till?
    Samma med "besöksinvandringen", varför skulle man inte vilja ha besök av folk som kommer för att föda barn och utnyttja föräldrapenningen ett par år för att sedan återvända?
    Det är väl hela världens rätt att utnyttja Sveriges välfärdssystem? Annars är det ju orättvist!
    Du betalar ca 55% skatt på din inkomst, (som anställd ser du bara kommunalskatten), sedan handlar du mat och skattar 12% till, du köper en video och betalar först 25% på varans värde och på det kommer en tullavgift på 10%, Dvs 37.5% utöver varans egentliga värde. Vidare får du skatta 100% på el, 10kr/litern på bensin, 500kr/litern alkoholskatt på ren alkohol, marginalskatt, vinstskatt, vägtullar, p-avgifter, lagfarter och andra stämpelavgifter.

    Vi har världens högsta skattetryck, så det räcker med välfärd åt alla!!!

    Jag vill inte ha med SD att göra, MEN de är de ända som vågar ta i frågorna ovan, och det är PATETISKT gjort av alla andra partier!
    Lika lite som Judar eller Muslimer är SD anhängare kackerlackor, så hur försvarar man dessa demokratiskt inbjudna regeringsmedlemmar? Jo, som ett gäng politiskt korrekta mobbare. Regeringen spottar alltså 10,6% av Sveriges medborgare i ansiktet. Vilken sida man än står på kan man klura ut hur det kommer gå...

    Salaam aleikum, shalom, hasta luego, tjenare.

  • Anderrrrrs
    Superstefan skrev 2013-07-27 21:46:14 följande:
    Ni fattar ju ingenting, Sverigedemokraterna är ju det bästa som har hänt sedan Palmemordet.
    Att få sin stadsminister mördad är väl knappast en fjäder i hatten för ett land. Det var Palme och Björn Borg folk utomlands kände till av Svenskarna på -80 talet, och "the Swedish brick".

    Däremot kan man ju fråga sig vem som verkligen avrättade honom och vem som såg till att polisen tappade byxorna som cirkus-pajasar? Sveriges ledning agerar pro-arabiskt i en Soviet-sattelitstat och blir mördad av ett fyllo. Låter väldigt likt Assange-affären tycker jag. En kille avslöjar globala företags skandaler och blir fälld av två svartsjuka kvinnor.
    Soviet/ProArab kontra fyllo eller Förhindrande av multinationella miljardaffärer kontra svartsjuka.
  • Anderrrrrs

    SD är endast en produkt av att M slutat vara konservativa.
    Det är alltså det ända återstående konservativa alternativet som finns i Sverige idag. 
    Att SD har Sveriges skarpaste retoriker (Jimmy) gör inte saken sämre för SD.
    Men det som skrämmer mig är de andra i partiet som verkar ligga på samma IQ som resten av de nötter som regerar landet. Att de nötterna fått sina platser helt utan demokratisk grund är också en morot för SD-väljarna.

    SD lär vinna nästa val om ingen vänder kappan efter den nordanvind som råder och vågar stå upp mot pressens vänsterinkvisitorer.
    Inte min melodi men framtidens...
    Jag flyttar direkt när jag får ett bra jobb i något annat land eller första dagen som pensionär.

Svar på tråden Sverigedemokraterna - vad innebär det för våra familjer?