• MissCM

Är du rädd för Pitbull/Amstaff hundar?

Är du rädd för pitbull eller amstaff hundar ? eller bara om dom går runt med fel "ägare" =)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är du rädd för Pitbull/Amstaff hundar?
  • AnaMaria

Jag är aldrig rädd om de är hållna i koppel, av en ägare som är ute och går med hunden, inte tvärtom (dvs när hunden drar och är jobbig så anser jag att ägaren inte har någon kontroll). Jag blir "rädd" för alla hundar som inte är i koppel (nja inte valpar kanske), det är så otroligt respektlöst att inte ha de kopplade. Det är klart man blir rädd när man möts av en stor pitbull, rottweiler eller schäfer som lätt kan bita en om den vill.

• Anna o Leia
    Add3 skrev 2010-10-09 21:52:13 följande:
    Att säga att 'Allt handlar om rätt uppfostran' är helt fel jo. Inser du inte det skall du nog vara väldigt ödmjuk och försiktig i dina uttalanden i trådar som handlar om hundar. Obestämd
    Vet inte riktigt hur du tänker.. Men om du hellre vill höra att MYCKET handlar om uppfostran så hänger jag med. För visst kan annat än uppfostran spela in. det vet jag.
    Min poäng är ju att vilken hund somhelst kan ju bli aggresiv och farlig oavsett om det är en gullipluttig golden eller en pitbull. förstår du hur jag menar?
  • Annika i Gbg

Jag kan inte svara på två frågor samtidigt så jag kan inte rösta... Men jag är inte generellt rädd för Amstaff eller Pitbull.

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • MammaG

Jag går helt på ägarens framtoning. Är det någon uppenbart påtänd pundare spelar det ingen roll vad det är för hundras, jag undviker den i vilket fall som helst. Jag är inte rädd för "kamphundar" bara för att hunden tillhör någon av de raserna

• BeniusPappa

Jag är inte rädd för hundarna, men undviker att klappa dessa om det var det du syftade på, Vill inte bli biten.

• Oreos
    BeniusPappa skrev 2011-01-12 12:03:13 följande:
    Jag är inte rädd för hundarna, men undviker att klappa dessa om det var det du syftade på, Vill inte bli biten.
    Fast då undviker jag att klappa alla hundar jag ej känner.
    Vad får dig att tro att just de hundarna biter?
  • BeniusPappa
    Oreos skrev 2011-01-12 12:44:38 följande:
    Fast då undviker jag att klappa alla hundar jag ej känner.
    Vad får dig att tro att just de hundarna biter?
    Ja, precis.

Dåliga ägare
  • delirium

nää, jag tycker de är bland de sötare hundraserna med sina breda leenden och mandelögon.. De ser ju ut som stora valpar. Bland de snällaste raserna jag träffat också, speciellt rottisar.

• delirium

edit; såg nu att det bara gällde pitbull och amstaffs i rubriken (men rottisar brukar ju ha samma fördomar emot sig)

• Oudin

Hej allihopa.

Ägare av Eng/Am staffis mix på 5 år.

Jag måste säga att av min erfarenhet så är oftast staffis/pitbull ägare betydligt kunnigare om hundar än t.ex nån som har en lite bichon frise/papillon/maltese/etc etc. Baserat på min erfarenhet så är de ägare av småhundar som man möter på då man är ute, otroligt nonchalanta mot sin hunds beteende mot andra hundar.

Rädsla bland äldre människor skapar oftare än något annat konflikt mellan deras hundar och min. Inte nu för att jag låter min gå fram till dem. Jag byter ofta sida när jag möter andra hundägare för att de oftast glömmer att korrigera sina hundar då de möter oss. Låter sina hundar dra i kopplet mot min hund och skälla fritt. Har så klart mycket att göra med att jag är en skinskalle på 1.90 och att min hund har mer muskelmassa än en OS sprinter. Jag förstår att det kan se skrämmande ut. Men om du inte kan hantera din hund i skrämmande situationer så skall du inte ha en hund. Oavsett ras.

De som oftast vill komma fram och hälsa på min hund är barn och speciellt små flickor. De dömer varken mig eller min hund efter utseende utan efter hur vi agerar för stunden. Vilket alltid är uppfriskande :D

Tack för mig!
    /O

(Ingen ide att skicka svar, jag kommer inte läsa dem eller svara er)

• Oudin

PS!

Har man "kamphundar" bör man ju vara medveten om andra människor obehags känslor mot just den typ av hundar.

Kommer det en förälder med ett litet bara gående mot er så undvik dem om ni kan för att föräldern inte skall behöva känna stress och att dess barn är hotat.

Jag har fått flera leenden och tacksamma blickar just för att jag tydligt visar att nu aktar jag på mig för er.

• Fennyxx
    Anna o Leia skrev 2010-10-11 22:07:46 följande:

Vet inte riktigt hur du tänker.. Men om du hellre vill höra att MYCKET handlar om uppfostran så hänger jag med. För visst kan annat än uppfostran spela in. det vet jag.

Min poäng är ju att vilken hund somhelst kan ju bli aggresiv och farlig oavsett om det är en gullipluttig golden eller en pitbull. förstår du hur jag menar?

Jovisst, men om den lilla gulleplutte handväskhunden bestämmer sig för att ta en tugga ur mitt barn är det lätt att sparka undan den och skadorna blir i värsta fall några mindre sticksår. Gäller det en kampblandras på typ 40 kg enbart käkmuskler blir skadorna riktigt otäcka innan någon lyckas få stopp på hunden, så det är en högst påtaglig skillnad.
  • LFF

Nej, men jag är sällan rädd för någon hund. Men, oavsett vilken hundras jag än möter så kollar jag av ägaren. Ser den ut att ha kontroll på sin hund. Om inte så är jag alltid vaksam, oavsett ras.

Är själv fd terrierägare och gillar både de små och de stora pansarpaddorna Kyss

• Nandez
    LFF skrev 2017-10-05 12:24:52 följande:
    Nej, men jag är sällan rädd för någon hund. Men, oavsett vilken hundras jag än möter så kollar jag av ägaren. Ser den ut att ha kontroll på sin hund. Om inte så är jag alltid vaksam, oavsett ras.

Är själv fd terrierägare och gillar både de små och de stora pansarpaddorna Kyss
    Samma här.
  • Laina

jo, om hunden ser ut att väga över 10 kilo och då är jag lite nojig kring "kamphundar" och en del vanligare raser som schäfer/boxer. Jag är orolig att min hund ska bli attackerad.

Nästan årligen blir andra (oftast mindre) hundar attackerade och dödade av lösspringande större hundar i mitt närområde och det verkar inte får några som helst konsekvenser när en hund biter en annan hund.

-No Lollygagging HeHehuehuHuaHuehuehe
Svar på tråden Är du rädd för Pitbull/Amstaff hundar?