• FruNaftra

    Kan inte behålla min papegoja längre :( Var vänder jag mig?

    Tyvärr så går det inte längre. Har försökt i flera år men det har kommit till den gränsen att jag inte ser någon annan utväg. Gojan förtjänar ett bättre hem och behöver mer stimulans. Känns som jag bara skäller på gojan hela tiden och måste hindra mitt barn från att klappa jämt och ständigt. Tycker så synd om henne. Hon kan inte ens skrika längre som en papegoja bör få kunna göra (fågelns bur är utflyttad till köket eftersom vi har gjort om gojans tidigare rum till barnkammare...). Det skär ju så i våra öron.

    Märker att gojan mår sämre på grund av detta och det ger mig så dåligt samvete. Vill att hon ska må bättre men det kommer aldrig fungera här hemma. Gud vad tråkigt...

    Jag vill vända mig någonstans där det finns seriösa djurintressenter. Det är verkligen inte vem som helst som får ta hand om denna goja. Min kravlista på nästa ägare är lång och därför ska jag inte sälja henne till vem som helst.

    Vart vänder man sig?

  • Svar på tråden Kan inte behålla min papegoja längre :( Var vänder jag mig?
  • pluppfamiljen

    Vars bor du jag skulle älska en goja 


    Blivande 6 barns mamma
  • Önskar Hoppas
    Erase skrev 2011-08-15 22:31:32 följande:
    hahahaa, ursäkta att jag skrattar, men jag anser precis samma sak om dig
    Skrattande Att du VILL ha rätt i allt du skriver, så du kan inte ta till dig andras erfarenheter. Men vet du, jag tycker seriöst att du ska kontakta jordbruksverket med dina kunskaper och vetande. Det vore ju enormt bra om de införde dina burmått som minsta godkända. Undrar bara lite var du fått just den siffran ifrån ? Med tanke på de, förvisso ganska stora burar zooaffärer säljer, men de är långt ifrån 2 METER LÅNGA. ( Det heter dessutom inte långa, det heter breda. Men det visste du säkert.) Kan du inte länka till var du fått dina burmåttsuppgifter ifrån ? Ju större bur, desto bättre, det håller jag med om, men tvivlar på att det är jordbruksverkets mått... (Orkar inte kolla upp det nu, men nyfiken är jag !) Ja, det  är nog bäst att vi inte tar diskussionen vidare med kaniner, för där ligger du garanterat i lä. Jag har varit aktiv kaninuppfödare, engagerad i utställningar och SKAF.  
    Jag länkade till jordbruksverket sida längre upp, och på just den sidan står om dessa mått.
    OCh då bad jag dig läsa på lite, du borde lytt det rådet.
     

    Varför ska du komma och anta saker när du inte vet nånting?!

    Det är det som är problemet, djuraffärer säljer på tok för små burar, vilket det kommit protestlistor i massor om.

    Precis som att det är förbjudet att ha marsvin, kaniner, hamstrar och smådjur med känsliga öron i samma rum (tex i djuraffär OCH hemma) som papegojor som kan komma upp i väldiga deciebel.
    Men det visste du väll redan?

    Nej jag tänker inte ta upp disskussionen om kaniner (även då jag tycker de ska vara flera även om det ej är lag på det) precis lika lite som DU bör ta upp diskussionen om gojjor med mig...      

    Minimimått för fågelburar
     
    Fågelns längd från näbb- spets till stjärt- spets
     
    Minsta tillåtna yta
     
    Minsta yta per fågel vid grupphållning
     
    Minsta mått på längsta sidan
     
    Minsta höjd upp till 15 cm 0,31 m² 0,03 m² 0,7 m 0,6 m 16-20 cm 0,31 m² 0,04 m² 0,7 m 0,6 m 21-25 cm 0,45 m² 0,055 m² 0,9 m 0,6 m 26-35 cm 0,84 m² 0,1 m² 1,2 m 0,8 m 36-45 cm 1,44 m² 0,6 m² 1,6 m 1,0 m 46-55 cm 2,2 m² 1,0 m² 2,0 m 1,2 m 56-65 cm 3,12 m² 1,5 m² 2,4 m 1,5 m 66-75 cm 4,2 m² 2,0 m² 2,8 m 1,8 m mer än 75 cm 6,5 m² 3,0 m² 3,6 m 1,8 m

    KÄLLA: http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/andrasallskapsdjur/burfaglar.4.62af51191240430af4d80002623.html

    Läs!

     

       
  • Jujja

    Har själv haft en morhuvad, underbar goja. Hoppas verkligen det löser sig för er!

  • Jeneral
    FruNaftra skrev 2010-10-17 16:01:36 följande:
    Detta är en morhuvad papegoja och det finns inga restriktioner för den arten
    EXAKT samma sits som jag är i! Jag har 2st morhuvade, bröder, och jag vet att den dagen ett barn kommer in i bilden så måste jag göra mig av med dom, det finns helt enkelt ingen plats. Jag har redan nu sån himla ångest över att bli "ytterligare en av alla dåliga ägare" som gör sig av med sina gojjor. Jag vill absolut inte heller lägga ut på blocket då det känns som merparten där är oseriösa. Ringde uppfödaren och frågade om han kunde ta tillbaka dom, men han hade ingen plats.
    Har till och med funderat på att avliva dom om jag inte hittar ett jättebra hem till dom. Vill inte att dom ska hamna hos någon som sen tröttnar på dom och låter dom sitta i en bur i källarn resten av livet eller säljer dom vidare till någon ännu mer oseriös.
    Bästa vore om någon uppfödare tog dom, eller någon som haft fåglar i massvis med år så man vet att dom inte bara tröttnar en dag plus att man vet att dom får det bra där dom hamnar om personen i fråga är väldigt kunnig.
    Är bara så rädd att man ska bli totalt häcklad på fågelforum om få massa skit för att dom tycker att man är dålig och oansvarig.

    Men det är i ju i sådana forum det "seriösa folket" hänger, så det får väl bli att man hör sig för där när den dagen kommer iallafall och så hoppas jag att det löser sig för oss båda! Det är ingen rolig situation att vara i.
  • Erase
    Önskar Hoppas skrev 2011-08-16 07:52:15 följande:
    Och eftersom du säger så, så antar jag att du har alldeles för liten bur.
    Hoppas nån anmäler det, så gojjan får en dräglig tillvaro.  
    Du kan ju för fan inte vara riktigt klok människa. Skaffa dig ett liv istället för att sitta och anta en massa saker om sådant du absolut inte vet ett dugg om. Läsa innantill kan väl vem som helst, sitta och kopiera text klarar en idiot. Men ta hand om djur, det klarar inte alla.  MINA djur kunde inte få det bättre någon annanstans. MIN PAPEGOJA SITTER INTE INLÅST I NÅN BUR ÖVERHUVUDTAGET. Finns inget att ANMÄLA. Jo möjligtvis dig då, för förtal.
    (Googla på det också, när du ändå håller på !)
    LÄGG NER NU , DU FÖRSTÖR HELA TRÅDEN MED DITT TJAFS
  • Erase
    Önskar Hoppas skrev 2011-08-16 16:10:17 följande:
    Ett hål i mitt hjärta - Hahahah *asg* Jo vi säger så!!
    Som sagt, du kan ju inte vara riktigt frisk nånstans. Förstår att du inte har bättre för dig , därför bryr jag mig inte ett skit i vad du TROR dig veta.
  • Erase
    Jujja skrev 2011-08-17 08:49:37 följande:
    Men sluta tjafsa nu o hjälp TS ist!!
    Mer än gärna Skrattande
  • FruNaftra

    Hej allihopa.
    Vad glad jag blir för alla svar. Tack för det.

    Jeneral. Tack för att du delade med dig av din historia. Jag blir lättad av att höra att jag inte är ensam. Man känner sig så dum som hamnat i denna situationen från början. Men man får försöka så gott det går för att se till att pippisarna får en bra tillvaro...även om det innebär att ni måste skiljas åt. Hör gärna av dig till mig och berätta hur det går för er.

    Vår lilla goja är kvar hos oss. Vi har hört runt med fågelälskare för att hitta en eventuell omplaceringsfamilj, men inte fått napp. Skulle vi få napp vill vi inte bara kasta iväg henne...det måste kännas rätt för oss också.

    Jag såg två annonser på nätet. En kille i Göteborg och en tjej i Skåne som gärna tog emot fåglar. Vi ska ringa i morgon och prata lite med dom så får vi se hur det känns. Vi är helt ointresserade av pengar. Huvudsaken är att hon får ett fint hem där hon kan må bra resten av livet.

  • FruNaftra

    Vill bara uppdatera tråden en sista gång, för er som undrar. Vi har hittat en fantastisk familj som vill ta gojan. I morgon kommer dom och hälsar på. Känns jättebra det här :) tack för allt engagemang!

Svar på tråden Kan inte behålla min papegoja längre :( Var vänder jag mig?