• Hervor 1

Tips på plockmat?

Som rubriken lyder.. jag vill gärna ha tips på bra plockmat till min 7 månaders bebis. Vi började nyligen med smakportioner (plockmat) och de få pureér vi testat tycker hon är pest (inklusive gröt). Hon äter och älskar morotsstavar, broccolibuketter, palsternacksstavar och majskrokar. Potatisstavar var väl ok, avocado uppskattades icke..Nu har den lilla fantasi jag hade närmast försvunnit och jag skulle uppskatta lite tips om vad jag mer kan erbjuda min lilla bebis

Tack på förhand

• Svar på tråden Tips på plockmat?
  • Pie de limon

Puff för den här tråden!

Laxkuber
    Hemgjorda frikadeller av kalv eller kycklingfärs med örter i
    Potatis
    Grillad paprika utan ska (i bitar förstås) 

• santana01
    lillabebben skrev 2011-02-13 21:38:24 följande:
    En liten fråga till er som då ger plockmat- hur stora/små bitar vågar man ge bebisen? Introducerade mat för en månad sen för min tjej på 7 månader och hon äter rätt så bra men har nu börjat spotta ut puréad mat så jag har gått över mer till att ge bitar för det tycker hon ju är kul också ,så även om hon inte är så intresserad av själva maten så gillar hon att pilla med den. Och allt hon pillar med hamnar ju i munnen förr eller senare Är dock lite orolig att hon ska sätta i halsen. Får hon för små bitar lyckas hon ju inte plocka upp dem själv.
    Också nyfiken på detta!

Min dotter är bara fem månader men funderar på att köra med främst plockmat när det är dags att börja äta mat. Har ni något tips på plockmat som innehåller gluten?

Tänkte att jag kan börja lite smått med sådant i skydd av amningen. 
  • L86

Vilka bra tips! Har en snart 9 månaders sim börjat vägra att bli matad. Smörgåsrån med leverpastej eller mjukost på gillar han!

• jessica1981
    Mysanochmimer skrev 2012-05-03 12:55:08 följande:

det är mindre risk att dom sätter i halsen när dom får äta själv än när dom blir matade eftersom dom då styr själva.

Jag tänkte prova detta nu, då hon inte alld gillar pureer, hon bara kniper fast munne och vägrar att äta. Men jag är så rädd, idag köpte jag hem ärtor men det hela slutade med att jag körde dom i mixern och fryste ner sörjan, för det blev inte så fint pureat. Jag vågar helt enkelt inte. Just nu kokar jag potatis som jag tänkte mosa ganska grovt men få se om jag vågar ge det :(
  • Mysanochmimer
    jessica1981 skrev 2012-05-03 12:59:09 följande:

Jag tänkte prova detta nu, då hon inte alld gillar pureer, hon bara kniper fast munne och vägrar att äta. Men jag är så rädd, idag köpte jag hem ärtor men det hela slutade med att jag körde dom i mixern och fryste ner sörjan, för det blev inte så fint pureat. Jag vågar helt enkelt inte. Just nu kokar jag potatis som jag tänkte mosa ganska grovt men få se om jag vågar ge det :(

Oj, ja är man så orolig förstår jag att det är svårt

Försök tänka på att hon mosar/tuggar maten med tungan och gommen.

Ge stora bitar, som ett vuxenfinger, dom är greppvänliga och så måste hon "jobba" för att få av en bit.

• jessica1981
    Mysanochmimer skrev 2012-05-03 13:03:31 följande:

Oj, ja är man så orolig förstår jag att det är svårt

Försök tänka på att hon mosar/tuggar maten med tungan och gommen.

Ge stora bitar, som ett vuxenfinger, dom är greppvänliga och så måste hon "jobba" för att få av en bit.

Jag ska göra ett försök :)
  • jessica1981
    Mysanochmimer skrev 2012-05-03 13:06:04 följande:

Försök tänka på alla positiva grejer med att hon äter själv också

Tränar motoriken osv  

Jag har t.o.m fått panik när hon har fått kväljningar av fruktpuren och trott att nu dör hon :) Jag kommer inte ihåg att jag skulla ha känt så här när min äldre dotter började äta, vet inte hur jag helt plötsligt är så rädd för detta. Jag tror att jag börjar med att ge mosad mat och successivt ökar storleken på bitarna.
  • Mysanochmimer
    jessica1981 skrev 2012-05-03 13:10:17 följande:

Jag har t.o.m fått panik när hon har fått kväljningar av fruktpuren och trott att nu dör hon :) Jag kommer inte ihåg att jag skulla ha känt så här när min äldre dotter började äta, vet inte hur jag helt plötsligt är så rädd för detta. Jag tror att jag börjar med att ge mosad mat och successivt ökar storleken på bitarna.

Gör det som känns bäst för dig
  • Smillas82

Har era småbarn som äter plockmat börjat få tänder? Jag har en 8-månaders som inte fått sin första tand ännu och jag har funderat på den infon som finns lite varstans att det är bra att börja med smörgås och plockmat vid denna ålder, men förutsätter det att barnet börjat få tänder, eller räcker det med att dom mosar maten mot gommen? Jag är också livrädd att han ska sätta i halsen...
    Fast man ser att när han äter mat med lite större bitar i så verkar han "tugga" så jag måste nog testa ändå...
    Är majskrokar och rån det bästa börja med? Ger ni en större bit rån som barnet får tugga från eller bryter ni småbitar?

• Mysanochmimer
    Smillas82 skrev 2012-05-06 22:08:25 följande:
    Har era småbarn som äter plockmat börjat få tänder? Jag har en 8-månaders som inte fått sin första tand ännu och jag har funderat på den infon som finns lite varstans att det är bra att börja med smörgås och plockmat vid denna ålder, men förutsätter det att barnet börjat få tänder, eller räcker det med att dom mosar maten mot gommen? Jag är också livrädd att han ska sätta i halsen...

Fast man ser att när han äter mat med lite större bitar i så verkar han "tugga" så jag måste nog testa ändå...

Är majskrokar och rån det bästa börja med? Ger ni en större bit rån som barnet får tugga från eller bryter ni småbitar?

Dom tuggar med tandkötttet.

Min son var över nio månader hänt han ffick sin första tand och dom första är ju fram tänder och dom tuggar man ju inre med utan biter av med. Tuggar gör man med kind tänderna och det fick sonen g första vid 20 månader.
  • Extrapris
    jessica1981 skrev 2012-05-03 13:10:17 följande:
    Hej!

Vår dotter är lite petig med maten men har sedan hon var runt halvåret fått plocka med mat i olika former. Hon är nu vid tio månader en riktig fena på att plocka i sig både ärtor och riskakor och annat som hon tycker om och puttar ut det som hon inte gillar med tungan. I början var jag också orolig och höll på att få hjärtat i halsgropen både en och två gånger men vi försökte ge henne sådant som hon kunde hålla i handen och undersöka själv (broccoli exempelvis). Jag tänker att det måste vara lättare för barnen att hantera det de själva stoppar i munnen än en sked med puré som någon annan stoppar in?

• JonnaLF

Jag försöker plocka upp denna tråden , så jag inte behöver starta en ny för min fråga. Jag tänkte börja ge min dotter på dryga 6 månader lite mat att pilla med själv. Jag är jätte rädd (som många andra) att hon ska sätta i halsen och inte kunna andas. Hon gillar att plocka upp saker och suga på dom, problemet är att hon enda sedan hon var någon månad gammal, alltid har bitit på saker. Hon suger t ex på gurka men då råkar hon bita av en bit som jag genast måste fånga upp och plocka ur munnen. HUR stora bitar kan jag ge och vad? Dom pratar om mjuka mackor med typ leverpastej, men exakt hur stora bitar? Är som sagt väldigt rädd att hon ska bli lite för modig och försöka svälja fort utan att försöka tugga. 

Hon äter barnmatsburkar med bitar i (typ pasta, ris) utan problem. Kan man koka snabbmakaroner och kanske spola dom i lite kallvatten efter så dom blir hala? Eller är det för stora bitar?

Tacksam om någon orkar svara :)

• Annelie 76

Googla BLW för mer råd och tips. Det finns många bra sidor med info på svenska och ännu mer på engelska. Det finns även grupper på Facebook där du kan få hjälp.

Svar på tråden Tips på plockmat?