• lurv

    Så besviken

    Var idag iväg till minneslunden för att tända ljus för bl a min dotter. Har inte möjlighet att besöka hennes grav då jag har flyttat från staden där hon är begravd. Det har hittills känts OK att iallafall kunna gå till en stillsam och vacker minneslund och tända ett ljus, inte bara under allhelgonahelgen utan även annars.

    Idag när jag kom dit så höll jag på att gå i backen! Hela den vackra minneslunden ser nu ut som en byggarbetsplats! De vackra grusade områden där man tidigare kunnat ställa ljus ska tydligen bli gräsmattor för där var det bara jord utspritt. De håller på med nått ledningsarbete eller liknande så genom en del av lunden går det ett dike och det ligger rördelar runtomkring. De hade röjt den gång på ca en halvmeter som man kunde gå på för att komma in i lunden, resten var ren lervälling.

    Istället för de vackra grusade partierna att ställa ljus i så finns det nu ett gäng metallkonstruktioner som mest påminner om gigantiska fågelbord. Kanske funktionellt men definitivt inte vackert. Jag tog hem mitt ljus och har det nu tänt på balkongen istället.

    Fattar inte att man kan låta en minneslund se ut så här på årets största gravsmyckningshelg!!

  • Svar på tråden Så besviken
  • Ängeln Teo

    Så känslokallt och hemskt. Förstår att du tog hem ljuset!!! Fyyyyyy hur kan de bara göra så???


    Ängeln Teo
  • Caroline

    Gammal tråd men jag skriver ändå... Undefär så såg minneslunden ut idag när jag skulle gratts min dotter på hennes 1 årsdag. Mitt i minneslunden stog en jä*la grävmaskin!!! Den så fina platsen var helt borta... Alla träd var nere, den fina stenen med dikten på var flyttad, alla nallar, änglar, ljus, blommor och Tindras ponny... borta!!
    Blev så grymt ledsen, får man göra så? Det är ju trots allt min dotters viloplats! Hur kan dom få ta bort allt jag har kvar av henne??

    Fick ställa hennes presenter lite vid sidan om på en mur.... hoppas det får stå kvar iaf!
    Det var inte så här jag föreställde mig hennes första fördelsedag.... Gråter

  • PVeraB
    Caroline skrev 2011-02-24 22:15:49 följande:
    Gammal tråd men jag skriver ändå... Undefär så såg minneslunden ut idag när jag skulle gratts min dotter på hennes 1 årsdag. Mitt i minneslunden stog en jä*la grävmaskin!!! Den så fina platsen var helt borta... Alla träd var nere, den fina stenen med dikten på var flyttad, alla nallar, änglar, ljus, blommor och Tindras ponny... borta!!
    Blev så grymt ledsen, får man göra så? Det är ju trots allt min dotters viloplats! Hur kan dom få ta bort allt jag har kvar av henne??

    Fick ställa hennes presenter lite vid sidan om på en mur.... hoppas det får stå kvar iaf!
    Det var inte så här jag föreställde mig hennes första fördelsedag.... Gråter
    jag blir alldeles kall inombords av det jag läser. Hoppas era saker får vara kvar...
  • Caroline

    Ja det hoppas jag med, annars blir det ju näst intill gravplundring eller?
    Jag visste att det skulle göras om vid minneslunden men på lappen stod det att befintlig plats skulle förbi orörd... men det stämde ju inte så bra...

  • PVeraB

    caroline
    tycker det i ärlighetens namn är rätt fult gjort... de kan ju inte bara riva upp nåns grav även fast det är en anonymt gravsätt så är det ju lika fullt en grav för flera själar.
    Är sakerna bort tycker jag du ska prata med vaktmästare och höra om de tagit till vara sakerna.!
    Hoppas inget sånt händer där min son ligger. Han ligger i askgravlund... Nåt slags mellanting

  • Caroline

    Nä det känns så fel! Känns ju lixom som att hon är borta på nåt sätt... Vart har jorden som låg där tagit vägen? Ska den ligga i nåt dike nånstans eller?
    Pappa sa också att dom kanske har tagit in sakerna så länge, hoppas verkligen det.
    Hoppas att din lille ängel får vila ostört.

  • Gyllan
    Caroline skrev 2011-02-24 22:29:04 följande:
    Ja det hoppas jag med, annars blir det ju näst intill gravplundring eller?
    Jag visste att det skulle göras om vid minneslunden men på lappen stod det att befintlig plats skulle förbi orörd... men det stämde ju inte så bra...
    Har ni blivit informerade om hur hur eran minneslund sköts? För jag vet att minneslunden här hos oss sitter det uppe skyltar om att eftersom minneslunden inte är en grav utan just en minneslund för många människor så ser de helst/får man inte placera personliga saker. Så de plockar efter hand bort saker som nallar, brev, osv. 

    Om det annars är ok att lägga dit personliga saker så tycker jag absolut att saken hanterats fel. Och de borde ha informerat tydligare om vad det innebär att de skulle göra om.  
  • Caroline
    Gyllan skrev 2011-02-24 22:42:56 följande:
    Har ni blivit informerade om hur hur eran minneslund sköts? För jag vet att minneslunden här hos oss sitter det uppe skyltar om att eftersom minneslunden inte är en grav utan just en minneslund för många människor så ser de helst/får man inte placera personliga saker. Så de plockar efter hand bort saker som nallar, brev, osv. 

    Om det annars är ok att lägga dit personliga saker så tycker jag absolut att saken hanterats fel. Och de borde ha informerat tydligare om vad det innebär att de skulle göra om.  
    Allt som fanns där har legat i ett år så det borde ju inte vara något problem med att få lägga saker... har inte sett någon sådan skylt faktiskt. Får se sen när minneslunden är klar om några saker kommer tillbaka.
Svar på tråden Så besviken