• Ceciliastockholm

AC fick avslag från MIA ang. Vietnam

Pratade med MIA idag och fick beskedet att AC fick avslag avseende adoption av SN-barn från Vietnam Vi får hoppas att dom överklagar igen - men tyvärr ser det nog mörkt ut. Fick ingen motivation - den var för lång för att dom skulle kunna läsa upp den i telefon.

Vet inte om detta påverkar möjligheterna för att Vietnam ska öppna "som vanligt" igen, men tråkigt är det hur som helst.

C

• Svar på tråden AC fick avslag från MIA ang. Vietnam
  • vem vet

Detta innebär nu om jag förstått det rätt att konventionen är underskriven. Dock återstår väl att ratificera avtalet? Jag antar att avtalet måste vara ratificerat för att adoptioner till Sverige ska komma igång igen? Någon som vet? I vilket fall som helst är det ju ett steg i rätt riktning.

• hellokitty1

Konventionen är godkänd av Vietnam, ratificerad, det är det som menas med att skriva under. :) 
    Nu ska konventionens regler implementeras i Vietnams egen lag och tillämpningsföreskrifter utfärdas som motsvarar lagen.
    Här står att en ny adoptionslag kommer i Vietnam från årsskiftet.
    www.adoptionintegrity.com/2010/12/16/vn-adopts-hague-adoption-convention/ 
    Något bilateralt avtal mellan Sverige och Vietnam behövs inte om Haagkonventionen är underskriven.
    Sen får vi hoppas att MIA godkänner Vietnam som adoptionsland så fort som möjligt!   :D

• Ceciliastockholm

Jag tror att organisationerna, och framförallt MIA, avvaktar de nya riktlinjerna om hur allt ska gå till med adoptionerna. Vad jag har förstått så har Vietnam skjutit på detta tills maj. Så därför tror jag att det kommer att dröja ett tag till (vågar ju inte hoppas på för mycket heller). Men går det fortfarande så vore det ju fantastiskt :) funderar och hoppas på ett syskon till min lilla dotter från samma land!

• Ceciliastockholm

Hanya72 - hoppas du har rätt!!!

• Hej och Hopp

Äsch, jag glömde fråga om informationen om maj som var det jag skulle skriva - vad var det som skulle hända då och hur vet du?

• Ceciliastockholm

Jag köar och har sakta men säkert påbörjat min utredning. Jag har turen som anmälde mig dubbelt 05 så jag ligger väldigt bra till hos FFIA. Hur ligger du till hos AC (för visst adopterade du via BFA)? Har inte riktigt bestämt mig än, låter ödet bestämma om det blir ett syskon -m.a.o MIA ;)

Har pratat med både AC och FFIA som berättat att Vietnam ska komma med riktlinjerna för internationell adoption i maj. Dessa borde egentligen ha kommit nu, i och med den nya lagen, men det har dragit ut på tiden. I höstas var åtminstone AC väldigt positiva till att det ska starta upp igen - annars skulle dom nog inte ha sin personal kvar i landet!

• Hej och Hopp

Jag har kötid från januari -06 i AC och det borde ju räcka ganska långt
    Jag har inte heller helt bestämt mig  - men vill!

Det är bara att hålla tummarna då!

• Hej och Hopp

Jag pratade med AC häromdagen och då sa de att om ett år kan de säga mer - men årsperspektivet var utifrån min situation - inte att de sa att det skulle dröja ett år innan de vet mer...

• hellokitty1

Cecilia, var det nyligen du fick det beskedet om maj från AC/FFIA?

• hellokitty1

Hej Hopp, hur menar du om årsperspektivet, förstår inte riktigt. Trodde de att du skulle få adoptera om ett år?

• Ceciliastockholm

@ hellokitty -pratade med dem någon gång i oktober tror jag. AC var rätt positiva, FFIA lite mer avvaktande. Det var FFIA som trodde det skulle dröja, bl.a just för att riktlinjerna hade flyttats fram till maj.

@Hej hopp, du har ett jättebra könr hos AC :) så sätter det igång igen ligger du nog väldigt bra till :))

• Hej och Hopp
    hellokitty1 skrev 2010-12-18 00:05:04 följande:
    Hej Hopp, hur menar du om årsperspektivet, förstår inte riktigt. Trodde de att du skulle få adoptera om ett år?

Hej!
    Nej det var jag som sa att det skulle vara aktuellt för mig att sätta igång processen tidigast om ett år. Min dotter är 2 år och öppnar inte Vietnam så är det minst inte fyllda 3 som gäller för mig som medgivandeålder...

Ja, jag hoppas att jag inte glömmer någon aspekt men jag har nu kollat igenom alla länders kölistor och ingenstans verkar det krävas så lång kötid för par så det borde inte hoppa in en massa före hoppas jag.
    Det skulle vara om det är några som sitter med papper i något land som har stoppat upp - men visst har de som får barn från Kina från vanliga kön senare logindatum än januari -06?

Men jag syns ju inte i några listor  och det kan ju finnas många med mig som är sökande men inte aktiva...

Ha ha, vem försöker jag lura när jag skriver att jag inte vet om jag vill

• Hej och Hopp
    Hej och Hopp skrev 2010-12-18 01:09:25 följande:

Hej!
    Nej det var jag som sa att det skulle vara aktuellt för mig att sätta igång processen tidigast om ett år. Min dotter är 2 år och öppnar inte Vietnam så är det minst inte fyllda 3 som gäller för mig som medgivandeålder...

Och då sa hon som jag pratade med att om ett år så vet vi ju mycket mer...

• hellokitty1

@ Cecilia,  tack för infon, det är så gott att ni delar med er här! Jag pratade med AC efter oktober (november/december) och då sa de inte nånting om majgrejen utan mer att det berodde på MIA när det kommer igång. 
    @ Hejhopp: då förstår jag bättre!  

Svar på tråden AC fick avslag från MIA ang. Vietnam