• Här och nu

Låt barnen slippa er tobaksrök!

Flera trådar om alkohol är igång o det är fritt fram att ropa alkis åt den som njuter detta med måtta. Men inget om tobaksrök. Den utsätter ickerökare oftare än vad alkoholen ställer till problem. Era kommentarer om detta?

• Svar på tråden Låt barnen slippa er tobaksrök!
  • Här och nu

Inga barn ska behöva utsättas för rökande eller drängfulla föräldrar.

• VirrigaVerna
    Här och nu skrev 2010-11-14 10:04:55 följande:

Inga barn ska behöva utsättas för rökande eller drängfulla föräldrar.

Det tror jag många håller med dig om.
    Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • hervor
    Majsan70 skrev 2010-11-12 14:22:24 följande:
    Och jag anser att det fortfarande inte är relevant.
    Poängen är att du har rätt till en rökfri arbetsmiljö. Om du sedan väljer att inte utnyttja den rätten och istället proppa ni dig mediciner, är det ditt problem.

Jag har också jobbat inom hemtjänsten. Vanligen var det bara rökare som gick hem till folk som rökte inne, för ingen annan ville gå dit. Visst kan det blir problem med personalbrist osv. Eller att personer som vägrar sluta röka inomhus, inte får lika mycket hjälp, eftersom man enligt lag inte kan tvinga personalen att vistas där. Det ÄR ett dilemma. Men lagen talar sitt tydliga språk.

Men ja, det är många - särskilt äldre samt i en del invandrargrupper - som fortfarande röker inomhus. Bland yngre etniska svenskar, upplever jag det dock som väldigt ovanligt. De relativt få som röker, gör det inte inne.

Slutligen går det inte att jämföra tobaksrök med alkohol. Det går möjligen att jämföra tobaksrök med fylla. Men att det skulle vara samma sak att tända en cigarett som att dricka ett glas glögg eller två glas vin, är absurt. Självklart skadar ciggen mer. Röken går ju direkt ut i luften som barnet andas!
  • lövet2

Kommentarer? Tja, det går i vågor. En period var det 10 röktrådar i gång samtidigt, och när folk blev less, så skrevs det om alkohol i stället. I mina ögon är alkoholen ett större problem. En cigarett får inte föräldrarna att spöa barnen eller att köra bil totalt omdömeslöst. Rökningen är en hälsorisk på lång sikt medan alkoholen är livshotande redan på kort sikt.

• Här och nu
    lövet2 skrev 2010-11-18 06:12:10 följande:
    Kommentarer? Tja, det går i vågor. En period var det 10 röktrådar i gång samtidigt, och när folk blev less, så skrevs det om alkohol i stället. I mina ögon är alkoholen ett större problem. En cigarett får inte föräldrarna att spöa barnen eller att köra bil totalt omdömeslöst. Rökningen är en hälsorisk på lång sikt medan alkoholen är livshotande redan på kort sikt.
    För mig som kan hantera alkohol men är hyperallergisk mot rök är det inte så. Och rökning är farligare än att dricka måttligt.
  • Filoso Fisken

Instämmer.
    Det är det vidrigaste jag vet att se föräldrar ute och gå med sina småbarn och samtidigt bolma rök - som blåser i ansiktet på ungarna. Fuck att vara en bra förebild liksom.
    Att dricka ETT glas vin till middagen framför ungarna kan jag inte säga att jag tycker är helt fel heller, sålänge man dricker med måtta. Men bäst av allt är väl förstås att varken dricka eller röka.

• Här och nu
    Det är tvärtom. Rökning skadar direkt. Inte alkohol.
  • Dr Mupp
    Ett glas vi fr inte heller färlödrarna att spöa ungaran och köra omdömeeslöst.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • lövet2
    Här och nu skrev 2010-11-18 16:13:04 följande:
    Det är tvärtom. Rökning skadar direkt. Inte alkohol.
    Hmmm ...
    Där kan jag ge många exempel på att du har fel, men jag nöjer mig med ett: En pappa dricker några öl framför hockeyn och sedan ska han bära babyn till sängen. Han missbedömer avståndet till dörrposten och smäller babyns huvud rakt in i den. Typisk alkoholrelaterad olycka.
  • hervor

Rökning skadar barnen oavsett ålder. Alkohol skadar bara om föräldrarna blir onyktra.

Dessutom dricker de flesta inte alkohol varje dag. Många dricker kanske några öl eller några glas vin på helgen, men inte mer.

Rökare däremot, röker oftast varje dag och gör därmed sina barn till passiva rökare. Jämförbart med måttligt intag av alkohol, vore att bara feströka (när barnen inte är med) och aldrig "andas rök" på barnen...

Det är så sjukt att det klagas på föräldrar som tar en glögg på julafton eller delar en flaska vin på helgen, samtidigt som man ser småbarnsmorsor som röker medan de drar barnvagnen... Eller under fläkten...
    VARJE DAG! Man behöver ju liksom inte vara Einstein för att räkna ut vilket som är skadligast för barnet.
    Även om några gärna vill tro att några droppar alkohol är livsfarligt, medan rökning är helt OK (?)

• KlasKristian
    lövet2 skrev 2010-11-18 17:51:11 följande:
    Hmmm ...
    Där kan jag ge många exempel på att du har fel, men jag nöjer mig med ett: En pappa dricker några öl framför hockeyn och sedan ska han bära babyn till sängen. Han missbedömer avståndet till dörrposten och smäller babyns huvud rakt in i den. Typisk alkoholrelaterad olycka.
    Jaha, det är sådana scenarier vi målar upp alltså.

Ok, morsan och hennes två barn sitter i bilen och ska åka hem från köpcentret. På vägen tänder mamma en cigarett som hon tänkt röka medan hon kör. Dessvärre är hon just när hon lirkar fram ciggen ur paketet lite ouppmärksam och kommer över i motsatt körfält. Där kommer just då en stor lastbil och det smäller. Typisk tobaksrelaterad olycka. 
  • Här och nu
    Hmmm ...
    Väldigt få som blir så fulla att sånt händer. Motsatt exempel: En person röker bredvid mig. Jag måste ta astmamedicin. Kan hända av ett enda bloss.
  • Dr Mupp
    Hmmm ...
    Har hänt mig utan att jag drukit en droppe.
    If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
  • Här och nu
    Dr Mupp skrev 2010-11-19 08:22:39 följande:
    Har hänt mig utan att jag drukit en droppe.
    Precis. När barnen var bebisar hade jag skötbordet på ena sidan köket o bänkdiskmaskinen på andra. Höll på att stoppa in ungen i diskmaskinen flera ggr.
  • Pyris

Hua mig.. är det verkligen någon som vågar starta trådar om föräldar som dricker alkohol? Oj, det var modigt.

Svar på tråden Låt barnen slippa er tobaksrök!