Majsan70 skrev 2010-11-12 14:22:24 följande:
Och jag anser att det fortfarande inte är relevant.
Poängen är att du har rätt till en rökfri arbetsmiljö. Om du sedan väljer att inte utnyttja den rätten och istället proppa ni dig mediciner, är det ditt problem.
Jag har också jobbat inom hemtjänsten. Vanligen var det bara rökare som gick hem till folk som rökte inne, för ingen annan ville gå dit. Visst kan det blir problem med personalbrist osv. Eller att personer som vägrar sluta röka inomhus, inte får lika mycket hjälp, eftersom man enligt lag inte kan tvinga personalen att vistas där. Det ÄR ett dilemma. Men lagen talar sitt tydliga språk.
Men ja, det är många - särskilt äldre samt i en del invandrargrupper - som fortfarande röker inomhus. Bland yngre etniska svenskar, upplever jag det dock som väldigt ovanligt. De relativt få som röker, gör det inte inne.
Slutligen går det inte att jämföra tobaksrök med alkohol. Det går möjligen att jämföra tobaksrök med fylla. Men att det skulle vara samma sak att tända en cigarett som att dricka ett glas glögg eller två glas vin, är absurt. Självklart skadar ciggen mer. Röken går ju direkt ut i luften som barnet andas!