• FruFilur

    Klippa håret utan tvång

    Hur ska jag bära mig åt för att klippa min 2-åriga son? Han blir nästan hysterisk så fort jag plockar fram saxen och försöker klippa honom. Förra gången tog jag honom till en frisör (som vi dessutom känner väl) för att jag tänkte det kunde gå lättare, att det skulle vara lite spännande att bli klippt på salong. Men det var alldeles fruktansvärt, han borrade in sig i min famn och tokskrek. Vi genomled oss en klippning i turbofart, men det var fullkomligt vidrigt. 

    Nu var han väldigt långhårig igen, så jag bestämde mig för att göra ett försök idag. JAg och maken förberedde honom väl, berättade vad vi skulle göra och klippte maken först för att visa att det inte är farligt och sen var det dags för sonen. Han var med på noterna först och fick titta på film samtidigt. Men så fort jag satte saxen i håret blev han helt förtvivlad. Å jag klarar verkligen inte av att fortsätta när han blir så ledsen. Vi försökte övertala honom, men icke. Vi kom så långt att jag kunde klippa luggen under tiden maken pratade avledande med honom. Men så fort sonen upptäckte vad jag gjorde, blev han ledsen igen och gjorde allt för att komma undan.... 

    Andra föräldrar och bvc skulle säkert säga att det bara är att hålla fast honom och köra loss med trimmern. Men jag kan verkligen inte det, det känns som att jag skadar honom om jag tvingar honom på det sättet, och det går helt emot vad jag tror på. Men hur ska vi göra? Det funkar ju varken att förbereda honom väl, eller avleda uppmärksamheten med film el dyl....  


  • Svar på tråden Klippa håret utan tvång
  • trollmorsan

    Jag tycker inte det funkar med långt hår på mina barn. De är lika ovilliga att tvätta håret som att klippa det.

  • ominte
    enny signatur skrev 2010-12-27 02:26:29 följande:
    Varför får han inte bestämma sin egen hårlängd? Vad gör de tom han har långt hår?
    Undra om man hade tänkt likadant om ts barn hade varit tjej... Det är bara på killar man använder argumentet "det är bli så trassligt"..suck
    Låt barnet ha sitt hår, min dotter hatar också att tvätta håret och ännu mer att borsta det. Hon vill ändå ha långt så vi sparar det och pratar och peppar henne att man ska sköta om det och borsta det så att det inte gör ont senare osv..
  • FruFilur

    För min sons del innebär långt hår att det börjar klia enormt mycket i hårbotten. Precis som sin mor har han fått kombinationen tjockt tjockt hår med otroligt torr och fnasig hårrbotten. Å av egen erfarenhet vet jag hur mycket det kliar när det blir för mycket hår, som barn kliade jag sönder hårbotten fullständigt, och gick ständigt runt med blödande kliande sår för att att mamma envisades med att det var såååå fint med långt hår på mig..... Nuförtiden, som vuxen, går jag regelbundet till frisör och tunnar ut det ordentligt för att slippa klådan....

    Å de här tendenserna finns hos sonen oxå, hårbotten är fnasig och han kliar sig.... Så till slut, efter mycket vånda tog jag fram trimmern iaf och körde loss. Sonen satt tryggt i sin pappas famn, men blev så klart väldigt ledsen. Jag jobbade på så snabbt jag bara kunde, resultatet blev inte så jämt men kort, och efteråt fick han massor av tröst, en liten present och choklad.  Å faktiskt tog det inte så lång stund innan han lugnat ner sig, och kunde glädjas åt presenten istället. Fram för allt slutade det klia på honom...... 


  • cloudberry79

    Min lille unge har långt hår, men ibland växer luggen ner i ögonen, vilket han tycker är mäkta irriterande. Vi har provat spännen och tofsar, men det pillas omedelbart bort, så luggen klipper vi när det behövs. Tycker inte man behöver fundera så mycket på barnens hårlängd oavsett kön, så länge det inte irriterar eller besvärar.


    If you love me - please don't feed me!
  • x karin76

    Är många som tror vår son är en tjej pga det långa håret.. (Drygt axellångt.) Än så länge är han för liten för att ta notis om det dock (3,5 år), och det spelar mig ingen större roll heller. Lite konstigt att de gör det egentligen, för han är väldigt pojkig i klädstilen och till sättet, men han har rätt mjuka drag så jag antar att det spelar in.

    Vill han klippa av det någon dag så får han det, som det är nu säger han att han tycker om sitt hår så då får han ha det så. Vi kammar ca 1 ggn/dag eller vid behov, och försöker reda ut ev knutar då han badar och har då balsam i.


    # Jack 2007 # Cleo 2009 # Länk, se min sida.
  • Border
    FruFilur skrev 2010-11-14 21:08:28 följande:
    Hur ska jag bära mig åt för att klippa min 2-åriga son? Han blir nästan hysterisk så fort jag plockar fram saxen och försöker klippa honom. Förra gången tog jag honom till en frisör (som vi dessutom känner väl) för att jag tänkte det kunde gå lättare, att det skulle vara lite spännande att bli klippt på salong. Men det var alldeles fruktansvärt, han borrade in sig i min famn och tokskrek. Vi genomled oss en klippning i turbofart, men det var fullkomligt vidrigt. 

    Nu var han väldigt långhårig igen, så jag bestämde mig för att göra ett försök idag. JAg och maken förberedde honom väl, berättade vad vi skulle göra och klippte maken först för att visa att det inte är farligt och sen var det dags för sonen. Han var med på noterna först och fick titta på film samtidigt. Men så fort jag satte saxen i håret blev han helt förtvivlad. Å jag klarar verkligen inte av att fortsätta när han blir så ledsen. Vi försökte övertala honom, men icke. Vi kom så långt att jag kunde klippa luggen under tiden maken pratade avledande med honom. Men så fort sonen upptäckte vad jag gjorde, blev han ledsen igen och gjorde allt för att komma undan.... 

    Andra föräldrar och bvc skulle säkert säga att det bara är att hålla fast honom och köra loss med trimmern. Men jag kan verkligen inte det, det känns som att jag skadar honom om jag tvingar honom på det sättet, och det går helt emot vad jag tror på. Men hur ska vi göra? Det funkar ju varken att förbereda honom väl, eller avleda uppmärksamheten med film el dyl....  
    Jag brukar muta min son. Medan jag klipper honom får han en klubba att suga på. Funkar jättebra!
  • bullen07

    Vi kör också på muta. Ahlgrens bilar funkar bra, då får han välja färg. En kör med trimmern och en sitter med en godis i varje färg och säger "Oj, vilken färg ska du välja NU" osv... Får något annat att tänka på samtidigt också. Det kan göras till en stor grej att välja färg och vilken man ska ta sen.

    Klippa naglar funkade inte alls här heller. Tills vi gjorde så att jag (mamma) även skulle klippa pappas naglar samtidigt och pappa tjatade och tjatade att "JAG först, klipp MINA först" "JAG vill vara först"  Rusade fram för att bli klippt först osv.... Då fick jag säga "Nej, nu är det hans tur förs, du får vänta lite" osv.... så att sonen tyckte att ha, han fick minsann klippas först.   Några gånger så och sen var det inga problem längre.

  • Malena C

    Klippte håret för första gången på min 20 månaders pojk i helgen och det gick förvånandsvärt bra. Han fick sitta i barnstolen med en stor sockervåffla och jag försökte få håret på lagom avstånd huvudet med en kam och sedan hinna klippa innan han rörde huvudet. Det var inte enkelt men det gick och han blev jättefin.
    Han har så tunt hår att det tovar sig så att det gör ont att kamma och delarna han sover på blir nästan kala. Dessutom växer håret så att han får testar som är längre än resten som står rakt ut. Han är konstigt nog jättekrullig, som pappa, i bakhuvudet  men resten är spikrakt.

  • skånegås

    MIna killar vill heller inte klippa sig. De är 4,5 och 6,5 år... Yngsta killen fick jag dock klippa i helgen då han fick välja på hårspännen och klippning för att inte få hår i ögonen, vilket han själv började inse inte var skönt. Fram och bak var ok att klippa, inte på sidorna. Ungefär 5 min har jag på mig och det ska gudarna veta att det KLIAR att klippa håret!!!  Och blir det inte lika runt om spelar ju inte så stor roll, de sitter ju aldrig stilla så någon hinner se det...

    Låt dem föra sin egen talan. Barn går ju att diskutera med. Man får helt enkelt förklara varför det är viktigt att klippa sig. Har man inga bra argument är det nog inte så viktigt och passa på omedelbart då de vill....

  • canmamma

    Klipp det värsta när han sover. Åtminstone så att luggen inte hänger ner i ögonen. Såpbubblor är annars mitt bästa distraktionstips. Eller tv. Tvn blir särskilt effektiv om du svältföder honom på det under en tid först. Och använd inte spegel som han kan titta i medans du klipper.

    Ja just det: förklara att det inte gör ont att klippa av hår. Min kompis lillebror trodde att det skulle komma blod. Stackarn var livrädd, men mycket modig, innan han förstod att det inte skulle blöda. 

Svar på tråden Klippa håret utan tvång