• Cinza

Hur skydda soffa från klösande katter?

Vi behöver köpa ny soffa och skulle gärna vilja köpa just en ny och inte en begagnad för en gång skull.
    Vi har dock två underbara katter som gärna klöser på soffor. Vi  har försökt med fy-spray, vanligt vatten, citronvatten och ättiksvatten. Ingenting biter på våra små "monster". De har dessutom gott om klösbrädor så det råder ingen brist på alternativ för dem.

Jag börjar misstänka att vår bästa chans att hålla soffan snygg och hel är att sätta något skydd på av något slag. Bara en filt räcker nog inte. Någon som har några kreativa förslag?

• Svar på tråden Hur skydda soffa från klösande katter?
  • 7 små apor
    Cinza skrev 2010-11-17 14:55:14 följande:
    Det har du rätt i, men eteriska oljor finns väl att köpa? Får leta upp en med citrus bara.
    Det gör det säkert och det låter mycket bättre...
    *något mindre upprörd*
  • Cinza
    7 små apor skrev 2010-11-17 14:59:01 följande:
    Det gör det säkert och det låter mycket bättre...
    *något mindre upprörd*
    Åh så bra. Jag vill ju inte uppröra folk så här mitt på en onsdag. Det brukar jag spara till helgen

Tack alla för era tips. Nu skall jag ta en liten matpaus, men fortsätt gärna vara kreativa.
  • Cornellia

Klipp klorna? Vår tjej klöser bara när klorna är långa, så vi klipper dom nångång i veckan.

• 7 små apor
    Cinza skrev 2010-11-17 15:01:08 följande:
    Åh så bra. Jag vill ju inte uppröra folk så här mitt på en onsdag. Det brukar jag spara till helgen
    ASG
  • Hoppfull84

klipper du klorna på dom? våra klöser knappt nåt alls så länge man håller deras klor korta, vi klipper varannan vecka. de får mycket större klösbehov om de har långa klor.

jag skulle nog också köpa nån tålig mattfilt el liknande i en färg som matchar soffan(kolla där dom säljer mattor el tyger) och lägga om armstöden och andra ställen där de klöser som mest.

det finns även  rörelseutlösande sprayer man kan ställa ut på nån strategisk plats så sprayar den vatten el luft när katten kommer för nära. brukar finnas på djuaffären.

• Kinya

Jag tror inte du kan skydda soffan med något överdrag.

Mitt bästa tips är att träna katterna att sluta klösa på soffan innan du köper en ny. Låt katterna endast ha tillgång till rummet med soffan när ni är där och kan korrigera dom. Var sten hårda med att inte låta dom vara därinne obevakade. När en katt klöser på soffan så ska ni lyfta bort katten till närmsta klösmöjlighet (klösträd, klösbräda eller klösvänlig matta) och sen berömma. Ni får aldrig skälla på dom utan bara berömma rätt beteende.

Om ni inte redan har ett stort klösträd så skaffa ett. Golv-till-tak träd är jättebra! Maximalt kul för katterna på en minimal golvyta. Den här ska vi köpa snart: www.swecat.com/katten-no1-rundetorn-klostrad-gra

• mg79

Vår ena katt klöste på soffan dels för att han vet att då får han uppmärksamhet men framförallt för att han ville ha en "stående" klösyta, vilket de vanliga klösbrädorna inte gav honom eftersom de låg på golvet. Vi köpte, lite på vinst och förlust, en köspelare på Rusta för 79 kr, och sedan han fick den har han inte rört sofforna (i mer än uppmärksamhetssyfte när han är riktigt frustrerad). Han älskar sin klöspelare Flört. Enkelt men mycket effektivt...

• Eva13

Ett bra tips att skydda sina möbler är att köpa s k trappstegsmattor med självhäftande baksida. De finns i många färger så det är inget problem med färgpassning. De finns att köpa hos flera men jag brukar köpa 2 st 10-pack för under 400,- per set hos t ex Cellbes så räcker det till hela min grupp på 2 fåtöljer och en soffa, några blir över i reserv. Jag fäster dem i varje hörn och resten av möbeln brukar jag skydda med snygga plädar. Fördelen med detta är att katterna då får klösa eftersom mattorna är så tåliga och klorna inte går igenom. Mina har även klöstunna/koja och ett fullstort klösträd men det verkar som sofforna är favoriter.. kanske för att det är förbjudet, de är ju inte dumma de små rackarna :)
    Beroende på materialet i möblerna så kan man även spika fast med småspik på ett par extra ställen så sitter de för alltid.
    Jag har även provat klibbig klöstejp men det håller inte lika länge och tejpen är inte så fräsch efter ett tag då den drar åt sig damm m m. 
    Tänk bara på att mattorna kan lämna tejp efter sig så det passar inte på vilket tyg som helst. Det tyg jag har är ganska grovt så det funkar och det syns inte att jag spikat. Alternativt kan man bara spika.

• Sannive

Hur ser era klösbrädor ut? Är det tillräckligt höga? Katterna måste kunna "sträcka ut" när de klöser, precis som vi behöver göra när vi stretchar. Prova också att ställa en klöspelare bredvid soffan så katten har ett "ja" alternativ till "nej" soffan  :)

• Capt Janeway
    skorpionen80 skrev 2010-11-17 14:21:50 följande:
    Testa skinnsoffa. Skinn är inte alls skönt att klösa på.
    Säg det till mina fem katter.  Min skinnsoffa är helt sönderklöst. Flört
  • Liil

Har tyvärr ingen kisse längre... men under hennes 16,5 år så kloade hon bara lite på soffan när hon var liten kattunge. Som flera har skrivit att få fort katten kloar på soffan så ska man bära bort katten till sitt klösställe! Om och om och om ingen. Till slut så går nog kissen hellre dit :) 
    Även som flera har skrivit så brukar katter inte gilla skinnsoffor, de år jag hade låg kissen bara i sin lilla bädd som jag hade i soffan, hon ville inte ens ligga direkt på skinnet. :)
    Sen så beror det naturligtvis på hur envis katten är om den fortsätter att kloa på soffan :) 

• Akua

Jag har ett fenomenalt tips!!!!

Dubbelhäftande tejp!!!!!!

Jag har själv en katt som har klöst på soffan och särskilt på ett ställe så jag provade och det funkar! Visst satte jag kanske mycket tejp från början och det var inte särskilt snyggt men nu har jag bara ett par remsor kvar. Ibland ser jag hur hon kommer skuttandes och tänker klösa men tvärstannar när hon kommer på hur obehagligt det är att sätta tassarna på detta!

På jula finn dessutom transparent dubbelhäftande tejp så det syns inte så mycket nu. Så klöser dina katter på sidorna av soffan så funkar det perfekt och efter ett litet tag så behövs inte tejpen då vanan att klösa på soffan är borta :)

• wonderwoman1

Vår katt hoppade upp på TV-bänken heeeeeela tiden innan. Och där får hon inte vara. En gång blev jag så sablans trött på henne eftersom hon hoppar upp på den bara för att irritera mig. Säkert en gång varannan minut, och det hjälpte liksom inte att säga nej. Så jag hämtade ett par grytlock. När hon hoppade upp där igen så slog jag ihop grytlocken så det blev ett obehagligt ljud. En gång räckte, och efter det har hon inte varit där mer eftersom hon kopplade TV-bänken med det obehagliga ljudet. Det kanske funkar när dom klöser på soffan med. Självklart är det väl inte förstavalet att skrämma katten, men kan säga att det var en nödlösning som fungerade utmärkt. :) Och så måste katten självklart ha ett (gärna flera) rejäla klösträd där den kan vara istället.

För mig funkar det att flytta om klösgrejerna lite också, det kan vara att du har dom på fel ställe. Köp gärna flera och placera ut en i hallen (de gillar att klösa när man kommer hem), en i köket, i sovrummet, vardagsrummet osv. När min katt klöste på soffan så ställde jag en klösmöbel precis där hon brukade klösa, då gick hon inte på soffan mer. :)

• Tigrie

Funkar inte Feliway bra mot soffklös också? Har jag för mig? Haha ;)
    Har för mig att det står nåt sånt på flaskan, att katterna gärna inte klöser där man sprayat feliway...
    Och det lämnar ju inte heller fläckar så ;)

Svar på tråden Hur skydda soffa från klösande katter?