• Anonym (rådlös)

Julklapp till trotsig 14åring?

vad i hela friden ska man göra, när bonusdottern vägrar att acceptera ngn julklapp som kostar mindre än 3-4000?
    Hon är inne i en väldigt trotsig period och utreds även för adhd. hon påstår sig hata både mig (bonusmamma) och sin pappa, samt alla vuxna omkring henne.
    Vi har frågat lite om vad hon önskar sig i julklapp, och på önskelistan står : Digital systemkamera, laptop, platt tv minst 20 tum !!?
    Varken hennes mammas eller vår familj har några ekonomiska förutsättningar för detta, men hon säger att om hon inte kan få något hon önskar sig är hon hellre utan, hon vill inte ha en massa skitgrejjer som hon uttrycker det. hjälp vad gör man? det känns hjärtlöst att inte ge henne något men vi har som sagt var inte råd.
    väljer att vara anonym för att vi känner många härinne .

• Svar på tråden Julklapp till trotsig 14åring?
  • iti

Tanken i sig är inte fel - hon önskar sig EN bra sak istället för många skitsaker.
    Och jag förstår om ekonomin inte är bra så kan man inte få allt.

Jag skulle nog ge i så fall ett litet paket (mjukt, något mysigt)

och pengar- så att hon har en chans att samla ihop själv till ngt större-

Trots det så har ju många tonåringar oftast önskningar då deras kompisar kanske äger sådana dyra prylar-

det skulle ju vara grymt att säga att -du minsann kommer aldrig att få ngn av dessa saker för vi har inte råd. 

Ge henne hopp ¨
    o en liten chans till att kunna börja samla ihop pengar till en laptop eller tv.

Desvärre tror jag inte att det är ngt att göra med trots eller ADHD -- alla tonåringar 12 o uppåt önskar sig saker som tyvärr kostar en hel del.

En av mina bonusar brukar komma med minst en A4 lista redan i oktober - allt vad h*n önskar sig till jul. Det känns mer än irriterande! Numera har listan krympt något men  slutsumman hamnar desto högre - oftast runt 50 000. Snacka om bortskämt barn! Bara så att du vet, det finns värre bonusar/tonåringar. :(

• Anonym (Mia)

Har ni inte råd så har ni inte råd. Varför ska en 14-åring få en familjs ekonomi på fall?
    ADHD eller inte. Att köpa julklappar för pengar man inte har är idiotiskt.

• Mammisen

Kanske kan ge pengar så får hon ju bidrag till sina önskeprylar och kan spara ihop resten själv.

• Anonym (snorunge)

Jag hade låtit bli att ge henne något isf, om det nu är så hon vill ha det. Så hon lär sig att inte vara så uppkäftig.

• Aniiee
    Anonym (snorunge) skrev 2015-11-22 22:06:32 följande:

Jag hade låtit bli att ge henne något isf, om det nu är så hon vill ha det. Så hon lär sig att inte vara så uppkäftig.

Grattis till veckans trådlyft.
    Will you be forgiven when the cold grave has come?
  • Anonym (qwerty)

en beg. tv kostar inte många hundralappar. Kolla upp det!
    Finns massor med beg. sidor på FB och liknande, även blocket kan vara en guldgruva.
    Många ångrar sig och vill köpa större, trots att det inte är något fel på den gamla.

• Anonym (qwerty)

Och jag har varit med om allt i julklappsväg...
    Hört 12-13-åringar som listar vad de fått:
    tv, tv-spel, ny mobil, systemkamera, 10 000 kr i cash, kläder, träningsläger bokat, flygresa till släkting osv.

samtidigt sitter andra bredvid och har fått en vinterjacka och en bok...

• Anonym (Hmm)

Frågade vad min 10-åriga son önskade sig
    -jag har ju allt jag behöver, svarade han..
    Häpp!! Jahaja ..vad ger man då ...

• LaLola
    Aniiee skrev 2015-11-22 22:10:49 följande:
    Grattis till veckans trådlyft.
    Ja det är riktigt imponerande att hitta en så gammal tråd.
  • Anonym (qwerty)
    LaLola skrev 2015-11-22 22:29:41 följande:
    Ja det är riktigt imponerande att hitta en så gammal tråd.
    missade detta!!!

men julklappar är ju aktuellt just nu, så det kanske inte spelar så stor roll att det är en gammal tråd?
  • Anonym (snorunge)

Den låg på första sidan så visste inte att det var en gammal tråd. Grattis till att du är en surkuk

• Vanja

Kanske en slant som början på sparandet till den dyra presenten? Har man inte råd att ge så ska man inte

• Vanja

Tror inte man gör henne en tjänst genom att ge henne nånting bara för att hon är "trotsig" och kanske blir sur. Tvärtom, lär henne inte att hon får vad hon vill genom sitt tråkiga sätt! Bara min tanke.

• LaLola
    Anonym (snorunge) skrev 2015-11-23 09:36:41 följande:

Den låg på första sidan så visste inte att det var en gammal tråd. Grattis till att du är en surkuk

Det står ju datum o år i inläggen.
Svar på tråden Julklapp till trotsig 14åring?