• Här och nu

Stanna hemma när ni är sjuka!

Ju mer man läser om folks uppfattning om sjukdom i kombination med jobb, desto mer förfasad blir man. Nu pratar jag om sjukdom som smittar i vardaglig kontakt; förkylning, magsjuka mm. Har själv gått sjuk till jobbet o skyllt på ekonomi, men gör det inte längre. För det första får man lösa ekonomin på annat sätt i så fall o gå till soc om så behövs. Men det behövs i regel inte. Så länge man inte lever på kronan o då har man i regel rätt till soc, har man ett ansvar för att lägga undan till sjukdom. För många är det bara karensdagen som kostar. Sen har man 80% o om man kör bil till jobbet o dessutom betalar lunch på jobbet som är dyrare än hemma, går det i stort sett jämnt upp. Höjden var när jag läste att folk som jobbar i kök går till jobbet genomförkylda. Det är t.o.m ett arbetsmiljöbrott. Dessutom blir man ofta frisk fortare, om man är hemma. Att jobbet inte klarar sig utan en finns det inte heller mycket sanning i. Man smittar ner andra, får stanna hemma igen o ofta längre o det är upp till ledningen att ha en plan B vid sjukdom. Efterlyser kommentarer o undringar om ni själva går till jobbet, när ni är smittsamt sjuka eller så sjuka att ni ändå inte gör ett fullgott jobb.

• Svar på tråden Stanna hemma när ni är sjuka!
  • Här och nu
    ragatan skrev 2010-12-09 11:21:13 följande:

Förkylning är inte sjukdom, det är en viros som orsakar symptom, som visserligen kan vara besvärliga men de är ingen orsak till att stanna hemma. Snuva, hosta och rinnande ögon är inget man dör av. Har man feber däremot är det en annan sak.

Det finns en anledning till att människor som jobbar i yrken där man träffar många andra människor är mindre sjuka. De skaffar sej motståndskraft. För varje genomgången viros, för varje smitta man träffat på och kroppen bekämpat ökar motståndskraften.

Människor som kräks ska stanna hemma. Men i övrigt är det alldeles tilräckligt med god handhygien (man behöver inte sprita om man tvättar händerna) för att klara sej.

Dessutom smittar man även innan ex virosen brutit ut. Ska man stanna hemma i förebyggande syfte också?

Virus är sjukdom. Vad som är orsak att va hemma avgör lagar o chefe o inte du. Feber dör man inte av i Sverige. Hosta kan man dö av i u-länder. Motsåndskraft får man genom att ta emot måttligt med sjukdom i viss mängd. Men för mycket kan istället leda till ökad känslighet. Du vet inte mycket om smittspridning. Förkylning smittar trots hygien. För övrigt läs tidigare inlägg.
  • Här och nu
    Stinky skrev 2010-12-08 22:57:09 följande:
    Aha. Då är det ju enkelt att ha den resonemang som du har. Jag antar då att du stannar hemma när du är sjuk, även fast du egentligen ska sitta på högskolan och plugga? För du vill väl inte smitta dina klasskompisar?

Förresten, hur kan du peka ut vem som smittar dig med virusar? Det är inte automatiskt den som är förkyld i din närhet som gör det, nämligen. 
    Klart jag är hemma när jag är sjuk under studier. För övrigt läs tidigare inlägg.
  • Här och nu
    annbom skrev 2010-12-08 16:00:26 följande:
    Man dör inte av lite förkylning, tvärtom. Det är bra att ha lite förkylning lite då och då eftersom det stärker imunförsvaret.
    Läs tidigare inlägg.
  • Här och nu
    FannyGioia skrev 2010-12-08 16:17:48 följande:
    Fast jag har hört att man har smittat färdigt när symptomen visar sig. Vid förkylning alltså. Stämmer det? I så fall är det ju ändå för sent.

Som student är det inte alls roligt att bli sjuk. Att stanna hemma några dagar kan innebära att hamna efter rejält. De senaste gångerna jag har varit sjuk har jag varit riktigt förkyld, med hosta och hela skiten, i två veckor. Det går inte att stanna hemma så länge, hur mycket jag än skulle vilja. Orken finns knappt där men man får släpa sig upp i alla fall. Tyvärr.
    Nej, det stämmer inte. Nej, det är inte ROLIGT att bli sjuk. Men man får ta sitt ansvar ändå. Jo, det går att stanna hemma om man det är en fungerande skola.
  • FannyGioia
    Här och nu skrev 2010-12-09 16:51:45 följande:
    Nej, det stämmer inte. Nej, det är inte ROLIGT att bli sjuk. Men man får ta sitt ansvar ändå. Jo, det går att stanna hemma om man det är en fungerande skola.
    Det är klart att det går, men det är svårt att ta igen två veckors föreläsningar och uppgifter.
  • Här och nu
    FannyGioia skrev 2010-12-09 17:03:31 följande:
    Det är klart att det går, men det är svårt att ta igen två veckors föreläsningar och uppgifter.
    På min skola lägger de ut alla föreläsningar på nätet. Svårt att tag igen annars ja, men inte omöjligt o de flesta uppgifter kan göras hemma.
  • FannyGioia
    Här och nu skrev 2010-12-09 19:12:50 följande:
    På min skola lägger de ut alla föreläsningar på nätet. Svårt att tag igen annars ja, men inte omöjligt o de flesta uppgifter kan göras hemma.
    Det är ju toppen, men så är det inte här. Jag vet att det inte är omöjligt, men det är inget jag skulle välja. Tycker att vardagen är tillräckligt tuff som den är så jag vill inte ha något släpande.
  • annbom
    Här och nu skrev 2010-12-09 16:48:21 följande:
    Virus är sjukdom. Vad som är orsak att va hemma avgör lagar o chefe o inte du. Feber dör man inte av i Sverige. Hosta kan man dö av i u-länder. Motsåndskraft får man genom att ta emot måttligt med sjukdom i viss mängd. Men för mycket kan istället leda till ökad känslighet. Du vet inte mycket om smittspridning. Förkylning smittar trots hygien. För övrigt läs tidigare inlägg.
    Hon vet en hel del, du däremot inser inte att du är ute och cyklar. Men du är ju bäde psykolog, jurist och nu smittskyddsläkare så du måste ju naturligtvis veta bäst.
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • Oneesan
    Här och nu skrev 2010-12-07 09:36:35 följande:
    Jag hoppas jag inte ätit på den restaurangen. Om du nu inte fick jobb där kan du ju anmäla dem.
    Sannolikt har du nog gjort det, vilket de flesta i Sverige har.
    Arigato
  • ragatan

"Hosta kan man dö av i u-länder".... =)
     Men det beror på varför man hostar. Hosta är ett symptom på sjukdom, ingen sjukdom i sej.  

Där det finns människor finns det smittor. De allra flesta smittorna vi utsätts för orsakar ingen sjukdom, knappt ens några besvär. I Sverige äter vi förhållandevis bra, bor bra, har rent vatten och sover gott i våra ombonade hem.  Det är alla faktorer som gör att vi kan motstå och hantera vanliga smittor.
    Vill man försäkra sej ytterligare är god handhygien bra. Vill man minimera risken för att smitta andra är det trevligt om man snyter sej i pappersnäsdukar, kastar dem i papperskorgar och tvättar händerna efteråt. Det är också trevligt om man håller för munnen när man hostar, och tvättar händerna efteråt. Men om man bara är snorig och hostig finns det ingen anledning att stanna hemma. Det finns nässprejer och det finns host mediciner om man vill dämpa symptomen.

Feber däremot är en orsak att stanna hemma, inte på grund av smittspridning, men för att kroppen ska vila om man har feber.

Eftersom jag förutsätter att diskussionen rör sej om vanliga smittor som förkylningaroch magsjukor orsakade av virus (inte bakteriella smittor) hävdar jag fortfarande att lagoma doser av smittämnen stärker stimulerar och stärker immunförsvaret. 

Att jämföra Sverige med ett u-land för väl inte diskussionen framåt eftersom det knappast är möjligt att vara sjukledig från jobbet (om man ens har ett jobb) i ett u-land.

• annbom
    ragatan skrev 2010-12-10 11:27:43 följande:
    "Hosta kan man dö av i u-länder".... =)
     Men det beror på varför man hostar. Hosta är ett symptom på sjukdom, ingen sjukdom i sej.  

Där det finns människor finns det smittor. De allra flesta smittorna vi utsätts för orsakar ingen sjukdom, knappt ens några besvär. I Sverige äter vi förhållandevis bra, bor bra, har rent vatten och sover gott i våra ombonade hem.  Det är alla faktorer som gör att vi kan motstå och hantera vanliga smittor.
    Vill man försäkra sej ytterligare är god handhygien bra. Vill man minimera risken för att smitta andra är det trevligt om man snyter sej i pappersnäsdukar, kastar dem i papperskorgar och tvättar händerna efteråt. Det är också trevligt om man håller för munnen när man hostar, och tvättar händerna efteråt. Men om man bara är snorig och hostig finns det ingen anledning att stanna hemma. Det finns nässprejer och det finns host mediciner om man vill dämpa symptomen.

Feber däremot är en orsak att stanna hemma, inte på grund av smittspridning, men för att kroppen ska vila om man har feber.

Eftersom jag förutsätter att diskussionen rör sej om vanliga smittor som förkylningaroch magsjukor orsakade av virus (inte bakteriella smittor) hävdar jag fortfarande att lagoma doser av smittämnen stärker stimulerar och stärker immunförsvaret. 

Att jämföra Sverige med ett u-land för väl inte diskussionen framåt eftersom det knappast är möjligt att vara sjukledig från jobbet (om man ens har ett jobb) i ett u-land.
    Precis som fler av oss hävdar
    Tygblöjeblogg annbom.blogspot.com/
  • bodimit
    Här och nu skrev 2010-12-09 16:48:21 följande:
    Vanlig hosta dör man INTE av i U-länder men däremot tuberkulos som orsakar hosta. Det vaccineras vi mot.
    Du vet tydligen inte heller nåt om smittspridning.
  • 12324765767

Här får jag minsann inte vara hemma endast med feber eller förkylning.
    Varför? P.g.a. kontrakt samt chefen! Dessutom är jag extraanställd vilket betyder
    NOLL pengar ut de dagar jag inte jobbar..

• bodimit

oj. vi vaccineras inte mot tuberkulos här. (tänte lite knasigt)  men det är iallafall i princip utrotat här så inget man behöver oroa sig över! (om man inte ska resa utomlands förstås)

• ragatan

TBC kan orsaka hosta, men det är långt ifrån alla som hostar av TBC. Man kan även få TBC tex i  blodet,  i njurar, samt hjärnhinneinflammation orsakad av TBC-bakterier, samt TBC milliaris som i princip finns i hela kroppen. Det är en bakterie som orsakar tuberkulos, inte ett virus.
    Bakterier och virusar är skilda saker.

Här vaccineras man bara om man arbetar inom såna yrken (vården/omsorgen) där man förväntas kunna träffa på människor med smittsam (öppen) TBC. Eller om ens föräldrar propsar på det, alternativt att man som vuxen väljer att göra det för sin egen skull.

Jag tänker inte diskutera vem som vet mest om mikrobiologi, smittspridning, diagnostik eller sjukdomsförlopp. Jag bara konstaterade att snuva och hosta i sej inte är en sjukdom, det är enbart symptom. Och inget man måste ligga tilll sängs för.

• vcent

Jag förstår att man ska stanna hemma för att man kan smitta andra, det är självklart. Men jag skulle inte kunna jobba någonstans om jag skulle stanna hema varje gång när jag är genomförkyld för då skulle jag vara hemma minste två hela veckor i månaden. Och dessutom så skulle jag inte kunna vara hemma vid migränanfallen då jag faktiskt inte kan jobba till skillnad från förkylningen. Förkylning gör en trött ja, man jobbar sämre än när man är frisk men man kan jobba. Har man migrän så kan man inte jobba, man lämnar inte sängen.

Likadant med att stanna hemma ett dygn eller två efter man kräkits. De flesta jag pratat med tycker man ska stanna hemma oavsett orsaken till kråkningen. Alltså om kräkningen kom av att jag är åksjuk eller har migrän eller varit full också. Men då ska man för helvete inte stanna hemma, i så fall skulle jag aldrig kunna gå till jobbet!! Jag kräks vart tredje dag av migrän.

Folk måste fatta att en del människor inte kan stanna hemma vid förkylning eller något mindre sjuksamt eftersom dom är det extremt ofta! Om vi ska stanna hemma vid förkylning så kommer ni få dras med oss på jobbet när vi har maginfluensa!

Något annat som spelar in är vad man har för jobb också. En lärare kan inte stanna hemma för lite lätt huvudvärk eller lite snuva som någon på ett kontor kan. Läraren blir smittav av barnen hela tiden och därför blir den lätt förkyld och skulle den stanna hemma varje förkylning så skulle barnen inte ha nån lärare utan bara vikarier!

Ni måste fatta att det inte går att stanna hemma varje jävla gång man är sjuk! En del är sjuka väldigt sällan, kanske inte ens en dag om året medan andra är ?sjuka? 300 dagar om året.

Svar på tråden Stanna hemma när ni är sjuka!