• Linnea och Hillevi

D dropparna är farliga och cancerframkallande !!!

blir så jävla förbannad!!! läste nu i innehållsförteckningen på ACO D droppar och såg vad det är för skit som vi ger våra barn... står "hjälpämnen" som bla . är butylhydroxianisol.  Rynkar på näsan

Detta ämnet kan ha en rad olika negativa biverkningar, bla. är det cancerframkallande...

·

Livsmedelstillsatserna E 320 (Butylhydroxianisol, BHA) och E 321 (Butylhydroxitoulen,

BHT) är syntetiska antioxidanter, som kan framkalla allergiska reaktioner. De har

bedömts vara potentiellt cancerframkallande eller är inte klassificerbara (enligt WHO:s

internationella center för cancerforskning IARC) och de misstänks kunna orsaka skador

på immunförsvaret, endokrina störningar och hyperaktivitet.

E320: BUTYLHYDROXIANISOL (BHA) 
    leversk
    Lung- mag- och äggstockstumörer.
    Lagras i kroppsvävnader.
    Kronisk urticaria - utslag som kliar och svider.
    Konjunktivit (ögoninfektion).
    Huvudvärk.
    Hudblåsor.
    Hals- och bröstsmärtor.
    Skapar patologiska förändringar i hjärnan och ökar aggressionsmönstren.
    Fortplantningssvårigheter.
    Fosterskador.
    Dermatit
    Cancer.
    Astma.
    Blodförändring.

Läs tex mer

http://www.europarl.europa.eu/meetdocs/2004_2009/documents/am/567/567668/567668sv.pdf

http://hem.passagen.se/enummer/enr03.html

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/5mytertillsats.html

Blir såååå jävla less på vad läkemedlesföretagen vill lura i våra små älskade barn och sjukvårdspersonal o naiva barnmorskor som är blåögda............

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-12-08 00:24
    och ja... hellre benskörhet pga. d vitaminbrist än att drabbas av cancer....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-17 15:22
    YEEEEEEEEES!

D-DROPPAR UTAN CANCERFRAMKALLANDE ÄMNEN FINNS PÅ MARKNADEN *LYCKLIG*

--- DISNEY D-DROPPAR ---

LÄNK; www.lifebutiken.se/life/produkter/Barn3/Disney_D-droppar.ecp

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-17 15:23
    ************** YEEEEEEEEES! ************

D-DROPPAR UTAN CANCERFRAMKALLANDE ÄMNEN FINNS PÅ MARKNADEN *LYCKLIG*

--- DISNEY D-DROPPAR ---

LÄNK; www.lifebutiken.se/life/produkter/Barn3/Disney_D-droppar.ecp

• Svar på tråden D dropparna är farliga och cancerframkallande !!!
  • Madelen

Eller hur, det skulle ju vara en sak om det inte fanns alternativ. Men det FINNS så mycket skadliga ämnen runt omkring oss, så varför inte minimera det man själv kan påverka, utan att bli manisk?

• Linnea och Hillevi
    Madelen skrev 2011-04-07 21:32:47 följande:
    Eller hur, det skulle ju vara en sak om det inte fanns alternativ. Men det FINNS så mycket skadliga ämnen runt omkring oss, så varför inte minimera det man själv kan påverka, utan att bli manisk?
  • Linnea och Hillevi
    Bengt40 skrev 2011-04-07 10:39:48 följande:

Fick tips om att Apoteksgruppen börjat sälja D-vitamin droppar helt utan E320 (BHA).

Var inne igår och köpte Dunmedics D-vitaminolja till våra två killar (och mig själv). Liknande flaska som Acos men det står utan E320 på etiketten. Kanon!

Fick också reda på att de görs i Sverige enligt läkemedelskrav - bra att veta med tanke på hur vissa kosttillskott tillverkas.

Sen fattar jag inte varför BVC fortsätter med att bara dela ut Acos D-droppar som innehåller E320 (BHA) när det finns alternativ som detta!!! 

Oavsett vad man tror om BHA är valet enkelt -
    jag vill aldrig ge mina barn något som kan ge dem cancer, allergier, astma m.m.
    Varför chansa när det finns alternativ?!

Bra att de också har börjar sälja d-droppar utan detta skadliga ämnet, tack för tipset!!
  • mojäng

Min son får ont i magen av Acos d-droppar, så nu har jag läst på om vad de innehåller, verkligen dåligt att BVC ger ut de droppar som innehåller BHA när det faktiskt finns alternativ! Jag ska iväg i dag och köpa Dunmedics droppar utan BHA, hoppas de är snällare mot magen..

• Mamma0911

Det ända jag inte köper är vanlig mjölk, köper bara ekologisk för i vanlig som har dom A-vitamin & för mycke av det slår ut D-vitaminet. Både mina barn å får D-droppar & är inte rädd att dom ska få cancer. Skulle risken vara stor så skulle barn inte få det av BVC tyck man

• Mamma0911
    Madelen skrev 2011-01-10 13:27:11 följande:
    Har hört att Matas d-droppar i danmark inte innehåller. Så om du bor nära gränsen så kanske du kan åka över?

Ger d-droppar från aco tillfälligt just nu, håller på att försöka skaffa andra på något sätt. Kommer inte ge de här någon längre tid, absolut inte 2 år! Men d-vitamin är viktigt och som andra skrivit, förebygger cancer.
    D-vitamin kan man ge till barn fast dom är över 2 år. Dom på BVC sa att jag ska ge min dotter D-vita min nu på vintern, men det är inget jag måste ge henne.
  • kariba

Jag bad om oljan från bvc istället för de vanliga dropparna eftersom mina barn får allergisk reaktion av e-medlet. Oljan fungerar bra.

• 3 barns mor

Dunmedics D-vitaminolja innehåller den samma mängd D som acos.

• Nybygge

TACK!!!

Hade inte en ANING, slänger skiten så fort jag kommer hem och kommer köpa nya droppar till grabbarna redan idag.

Tack snälla underbara TS<3

• Faile
    Mamma0911 skrev 2012-02-12 11:32:45 följande:
    Skönt att höra att det inte va sant om D-dropparna Glad

Beror ju på hur man ser på saken.
    Margarin som innehåller allt möjligt kemiskt skit är tom rekommenderat av slv, glutamat som de flesta idag är överens om inte är nyttigt finns i massor av livsmedel osv.

Eftersom jag har en valmöjlighet att välja bort BHA som kanske, eller kanske inte, är skadligt, så väljer jag bort det. Precis som jag väljer bort både aromat som krydda, och margarin som matfett.   
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • abzinthe

Hej och tack för ditt inlägg.
    Är väldigt tacksam och enormt upprörd att läkemedelsverken är sådana blodiglar och okunnig personal som hänger på ,på BVC.
    Skulle kunna gå att anmäla sådant här för försök till allvarlig kroppsskada tycker jag.
    Ve o fy.
    Ha det bra och tack igen för din information.
    Ha en bra dag!

• FörälderX

Jag tycker det är förkastligt att man måste använda sig av ämne som är hälsofarliga i produkter avsedda för barn. 

Värt att notera att D-droppar som Dunmedic D-vitamin olja 80 IE/droppe 25 ml
    innehåller palmkärnolja som kommer långväga ifrån. Palmolja finns även i ACO droppar. Palmkärnolja i sig är inte skadligt, men det är transporten och utviningen som är förkastlig.

Information om palmolja.
    www.kostdemokrati.se/nyheter/2012/10/30/forskare-becel-ar-farligt-for-ditt-hjarta/
    www.shenet.se/ravaror/palmkarnolja.html
    www.livsmedelsforetagen.se/medlem/faktabank/fragor-och-svar-om-palmolja/
    sv.wikipedia.org/wiki/Palmolja
    hallbardestination.se/wp-content/uploads/2013/05/Fragor-och-svar-kring-Palmolja-.pdf

Svar på tråden D dropparna är farliga och cancerframkallande !!!