• vanna

nyss fått hypertyreos - kan ej bli gravid

Nån fler som har överproduktion i sköldkörteln som leder till tillfällig infertilitet.
    väntar och väntar på att kunna bli gravid .. fått diagnosen hypertyreos eller struma. Detta har medfört att min mens uteblivit och därav också ägglossning. Ska nu behandlas

går igenom ett känslomässigt helvete .. nån fler som kämpar?! Kanske kan vi stötta varann?!

• Svar på tråden nyss fått hypertyreos - kan ej bli gravid
  • Lino83
    miss85 skrev 2012-08-23 10:16:02 följande:
    Lino- Ingen fara, det här är ett forum som ska kännas givande och inte som ett stressmoment, det är viktigt att göra sunda prioriteringar i livet. Skönt att du fått en tid på gyn. Vad fick dig att ta den kontakten (förlåt om jag missat att du redan skrivit varför)? Är det för att det inte tar sig?
    Ja, vi (min gynläkare och jag) bestämde att jag skulle höra av mig när mina värden blivit bra efter op och det är de ju nu... Jag gissar väl iof att hon kommer säga att vi ska försöka på egen hand nu under en tid och sen får vi väl ta ny kontakt om vi inte lyckats inom en viss tid. Totalt sett så har jag och min sambo nu försökt att bli gravida i över två år.. och det känns lite extra tungt..
    På lördag åker vi till Turkiet med hela tjocka släkten, så då får vi iallafall annat att tänka på! :)

För övrigt så låg mitt TSH på 0,22 sist jag kollade och det tyckte min kirurg var bra. Ska lämna nya prover igen v 37.

Bra att du kollar Pixi! Dela gärna med dig av ditt svar från endokrinologen sen :)

Kram på er, tjejer!
  • miss85

Lino- härligt med semester! Alltid skönt att komma bort ett tag :) Hoppas ni blir gravida snart och skönt att värdena är bra. All lycka!

Jag käkade sista pergotabletten igår.. På torsdag ska jag både till endokrin och till gyn..till endokrin för att kolla värdena på proverna jag lämnade förrförra veckan och Gyn för att se hur jag svarat på pergotime..tänk om vi får till en ÄL!!!

• miss85

Cykeldag 13, var hos gyn idag, inget ägg som vuxit till sig.. Ska tillbaka på måndag cykeldag 17 alltså. Då får vi se..
    Mitt TSH hade sjunkit från 9 till 2,5 om jag inte minns fel.. så det är bra. Kommer troligtvis inget ägg med enkelkur, blir säkert en dubbelkur snart. Så knäppt hur mkt blåsor jag såg.. massvis.

Hur går det för er andra?

• kraffs

Sköterskan ringde idag efter min provtagning i måndags. Mitt T3 låg på normalvärde nu (6,0 - det högsta inom normal) och mitt T4 låg lite över - 23,2 och max är 22. De sänkte min Levaxindos till 75 från 100 och det ska nog få ner T4:at på normalt också. Mitt enda "symtom" som jag har kvar är att mensen fortfarande är väldigt sparsam. I övrigt mår jag som tidigare sagt jättebra :)
    Jag ska lämna nya prover om en månad igen och strax därefter är det läkarbesök.
    Det känns lustigt att jag ska käka medicin i 16 månader till nu, enligt läkaren, om värdena redan är i princip normala?!

miss85: Vad bra att ditt TSH hade sjunkit!
    Blir det dubbelkur efter nästa mens då om det inte finns något bra ägg på måndag?

• kraffs

....är det bara jag som tycker att "kan ej bli gravid" slår mot ansiktet varje gång man ser rubriken?! Jag kanske är tramsig, men det känns som om det blir en självuppfyllande profetia ;)......
    Klart vi kan :) Fast kanske inte exakt nu.

• pixipixi

Har tänkt på att det borde skapas en ny tråd. Själva trådstarten handlar ju inte om där vi är nu. Och TS verkar inte vara kvar heller.. Det borde handla om att försöka bli gravid efter sköldkörteloperation.. typ..

• miss85

Ni har helt rätt fina tjejer.. Trådrubriken är inte särskilt uppmuntrande, vi borde heta "på väg mot graviditet- vi som har strul med sköldkörteln"

Stämmer bra Kraffs, om det inte tar sig till på måndag så blir det dubbelkur efter nästa mens. Har påtalat att jag vägrar vänta i 60 dagar innan jag börjar nästa kur. Då sa hon att det går att lösa med medicin för att "framkalla" mens.
    Skönt att värdena är bra, jag hade t4 17, t3 3 och TSH 2,5. Känns bra. Förstår att det känns konstigt att du ska äta medicin så länge trots att det är bra nu.. Undrar varför det är så? :-/

• pixipixi

Anledningen till att man äter medicinen länge om man har hyper, är att sköldkörteln ska vara stabil 1-2 år för att den ska fatta att vädena ska stanna där sen. (tror jag) Den ska liksom "vila".. Det är så jag har fattat det som i alla fall. Därför ska man inte bli för ivrig och tänka att det är ju bra nu. Ju längre man äter medicinen desto bättre..

När jag åt thacapzol gjorde jag bara det i lite drygt ett år tror jag. Läkaren sa att det räckte så. Men sen fick jag ju tillbaka sjukdomen och den läkaren som opererade mig sa att jag åt Thacapzolen alldeles för kort tid..

• pixipixi

miss85 - Låter bra. Skapa en sån tråd och länka här!

• miss85

Pixi- ja det låter logiskt.. Kan mkt väl vara så..

Vill ni ha en ny tråd? Då byter vi då ;)

• miss85

Fixar ny tråd imorgon när jag sitter vid datorn.. Krångligt med iPhone..

• kraffs
    pixipixi skrev 2012-08-30 21:29:18 följande:
    Anledningen till att man äter medicinen länge om man har hyper, är att sköldkörteln ska vara stabil 1-2 år för att den ska fatta att vädena ska stanna där sen. (tror jag) Den ska liksom "vila".. Det är så jag har fattat det som i alla fall. Därför ska man inte bli för ivrig och tänka att det är ju bra nu. Ju längre man äter medicinen desto bättre..

Ja, jag antar att det också är så. Men jag har ändå en förhoppning om att få sluta med det tidigare, oavsett hur länge jag äter medicin så är ju risken stor att jag får tillbaka det om (när!) jag blir gravid/efter förlossning, så då känns det lite skitsamma om jag la 18 månader eller 12 på medicinerna....
    Har också en förhoppning om att jag kan vara en undantagspatient som inte får tillbaka det och även blir frisk snabbare eftersom det troligtvis var en yttre sak som kontastvätskan som orsakade det...
    Jag ska försöka vara positiv och se på behandlingen som avsevärt mycket kortare än vad doktorn sa, då är det lättare att hålla sig glad :)
  • miss85

Håller alla tummar och tår Kraffs! Härligt att se din positiva anda :) Tror inte heller att du behöver traggla i all oändlighet. Har de sagt medicin till dig så är det för att de tror att det är det bästa alternativet i ditt fall..

Nu tjejer har jag skapat en ny tråd.. länkar här:

www.familjeliv.se/Forum-1-336/m66451452.html

• Dreamingbig

Hej. Tror ja också lider ha hypertyrous:(( ska ja vända mig tull vårdcentralen i första hand då dem på utredning vill att jag ska ringa dem i mars april igen

• hishka

Hur går det för alla? Har läst alla inlägg nu under kvällen..

Svar på tråden nyss fått hypertyreos - kan ej bli gravid