• hervor

Är det tragiskt att "sprängaren" dog?

Terror-snubben i Stockholm? Han misslyckades ju som sjutton, så han lär kanske inte få så många oskulder i paradiset ändå.

Inte en enda - förutom han själv - blev ens skadad.

Är det "synd" om honom? Alltså synd att han dog? Eller ska vi vara glada över att vi trots allt har en galning mindre att göra med?

• Svar på tråden Är det tragiskt att "sprängaren" dog?
  • hervor

Själv lider jag med hans anhöriga. Men jag har svårt att lida med honom. Faktiskt.

Han visste uppenbarligen vad han gjorde och hans plan var att skada eller döda så många som möjligt. Nej, jag önskar INTE att han brinner i helvetet för det (tror inte på sånt), men jag kan INTE tycka synd om honom, INGEN tvingade honom att lämna sina barn faderlösa samt att utsätta Sverige (eller något annat land) för en sån sak.

• Mandel

Om man enbart ser till förövaren så var det ett för milt straff att han dog av sitt dåd.
    Han skulle ha fått känna sina barns föraktande blickar, sin familjs förakt, samhällets förakt osv för det vansinne han planerade skulle ha drabbat en massa människor om han hade lyckats med sitt dåd.

Jag är ledsen, men döden är en alldeles för enkel utväg!

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • TantMy

Tragiskt....något måste ha gått fel när man väljer att göra en sådan här sak!
    Måste ha blivit hjärntvättad....stackars alla anhörig som måste stå ut med vad han ställt till med.
    Det var en väldans tur förstås att det bara var han själv det drabbade...nästa person kanske lyckas bättre med sitt uppdrag...otäckt...

• Tygtiiger

Det är tragiskt att det finns människor som hatar så mycket att de vill ta livet av andra, och som är beredda att göra sina egna barn föräldralösa för att uppnå sina onda mål. Det är sorgligt att hans familj måste stå ut med vetskapen om att han gjorde som han gjorde.

Jag vet inte om det är synd om honom, personligen - han valde ju själv och just nu är han i vilket fall som helst inte i skick att känna något, men jag hade ju föredragit en värld utan självmordsbombare.

En evig tur att han inte lyckades döda någon annan.

Krupke, we've got problems of our own!
  • sherlock

Tragiskt att han blev hjärntvättad som så många andra unga män i Luton området. Tragiskt att hans fru och barn blir kvar med skammen.

Han vart ju förvisad ifrån mosken  i Luton pga sina extrema ideér och kan även tycka att det rätt tragiskt att inte de i kvarteret eller i hans umgängeskretsar inte märket något eller valde att inte anmäla honom till myndigheterna.

Tur att han inte lyckades med sitt försök, huh det hade kunnat sluta illa!

• snillis

Det  är väl alltid jättetragiskt när psykiskt sjuka människor inte får hjälp utan i stället väljer att avsluta sitt liv.
    Ett enormt misslyckande för ett modernt samhälle. 

• Mira01

Jag tycker det är mycket tragiskt att han tog det är beslutet som kunde lett till många människors död, kanske våra eller våra barns liv? Genom sin handling har han också gett redan prövade muslimer, mer hat emot sig. Självklart är det även mycket tragiskt att han dog. Känns alltid så tragiskt när människor väljer att avsluta sina liv.

• Jennie med ie

Det är tragiskt ur många synvinklar, det är ett tragiskt människoöde och det är tragiskt att planen var att skada en massa andra folk... Att tycka synd om killen hjälper ju inget till nu, han är ju död, men han har anhöriga som antagligen tampas med både sorg, frustration och en massa frågetecken. Kanske skuldkänslor... Killen var inte bara "en dåre", han var en människa.

• Skogsflickan

tycker jag inte..Som man bäddar får man ligga...

Det med 72 oskulder, hur vet dom att det bara är kvinnliga oskulder? kan ju lika gärna vara både och... (bästa jag hört av Jeff dunham)

• Suck och suck

Jo, det är ju tragiskt att han dog, fast det hade varit mer tragiskt om fler dött.
    Stor tragik att sekteristerna lyckas hjärntvätta sina anhängare så.
    Han är ett offer för hjärntvätt.
    Tragiskt är det att Sverige inte sätter nolltolerans för sekterism, fundamentalism och inte ingår i något nätverk för att stoppa sekterismen.
    Det är inga länder som går på Saudiarabien för att ställa de till svars. VARFÖR INTE???
    Skulle inte fn kunna gå in gemensamt och styra upp vanstyre?
    Eller som i Somalia tillexempel.
    HUR kan omvärlden lämna Somalia i sticket och låta det vara total anarki och de kriminella som styr allt?
    Fattar man inte att man inte kan ta ovärldens svåra områden med silkeshandskar? Man MÅSTE gå in, för gör man inget åt saken, så kan vansinniga galningar ta över mer och mer, och styra över alla till slut.

• Weird One

"Terroristen från Tranås"

Så löd Aftonh*rans förstasida igår.
    Det mest tragiska är att han inte åstakommer något mera än att ge SD vatten på sin kvarn och förmodligen stärkte det partiet med fler nya medlemmar just pga denna "terrorist"

Han misslyckades tack  o lov med sitt "uppdrag" och dog inte ens som martyr.
    Lite skrattretande är det ju, snacka om misslyckat. Undrar just vad han har för plats i martyrhimlen nu?

Den enda han uppnådde var att föda mera fördomar mot islam, och att göda hatet.
    Grattis ditt jävla pucko!

• yodi

på vilket vis är det synd om honom?
    han valde att spränga sig själv och han ville dessutom ta livet av fler mäniskor på köpet.

• I Blackrose I
    Mandel skrev 2010-12-13 20:08:51 följande:
    Om man enbart ser till förövaren så var det ett för milt straff att han dog av sitt dåd.
    Han skulle ha fått känna sina barns föraktande blickar, sin familjs förakt, samhällets förakt osv för det vansinne han planerade skulle ha drabbat en massa människor om han hade lyckats med sitt dåd.

Jag är ledsen, men döden är en alldeles för enkel utväg!
    Den som uppvaktar rosen må känna till dess törne (persiskt ordspråk)
Svar på tråden Är det tragiskt att "sprängaren" dog?