• Svar på tråden 35+ och gravid efter IVF, bf sensommar, höst 2011
  • Stella Kardunn

    Här har vi nog kommit in i någon slags rutin nu, Knyttet äter från mig ca 3 ggr per dag (med påfyllning av tillägg efteråt) och det i kombination med luzerntéet verkar hålla produktionen uppe än så länge iaf, hade tom en natt i mitten av veckan (när hon inte hade ätit från mig på kvällen pga stressig omgivning) när ena bröstet blev riktigt hårt och läckte genom nattlinnet.

    I dag har vi varit på "barnloppis" idag och fyndat lite, köpte bland annat en pulka för 30 kr, ett spjälsängsskydd för 40 kr och diverse kläder.

    Jag förstår hur du menar Grönagrisen, försöker njuta av nuet allt jag kan, samtidigt som jag inte kan låta bli att önska att tiden ska gå lite fortare så hon blir mer "med".

    Spattanjansson, jag önskar dig en skön ledighet innan det nya livet börjar!

    Fortsatt trevlig helg på er alla!

  • Catgodess

    Fick njurbäckeninflammation för 3 veckor sedan med höga febertoppar, då gick mjölkproduktionen ner sen har den inte gått upp igen så flickorna lever nu i huvudsak av ersättning med den bröstmjölk ja kan uppbringa som bonus. De har hunnit bli lite över 2 månader nu och nu får man nästan alltid ett leende från dem när man väcker dem om inte de väcker oss först vill säga.
    Kan nog säga att de är ganska mycket med nu och kan lyfta huvudet själva om man håller dem i famnen.
    Retar mig dock lite på doktorn på BVC som jämförde dem på 2-månaderskontrollen,  jag skiter väl i att Idun inte är lika stark i magmusklerna som Freja, visst de är enäggstvillingar men de är fortfarande två individer. Dessutom står det i boken från svenska tvillingklubben att man inte ska jämföra tvillingar utan se dem som enskilda individer.
    Tjejerna har dessutom sovit 7 timmar inatt så jag känner mig ganska utsövd. Funderar på vad jag egentligen gjorde innan de fanns eller innan jag skaffade mina katter och jag och tjejernas pappa skaffade hunden. Jag  vet inte men livet var nog bra mycket tråkigareGlad

    Trevlig helg allihop! 

  • Grönagrisen

    Hur är det med er alla? Vill gärna ha lite lägesrapporter .

    Här har prinsen precis blivit två månader och han gick igenom kontrollen hos doktorn idag. Han "pratade" med doktorn hela tiden när hon ställde frågor och sedan blev han riktigt förbannad när hon la honom på mage ... Men det är ju sånt som händer. Han är otroligt "föräldrig" just nu och måste ha någon av oss nära precis hela tiden. Det går inte att gå mer än någon meter ifrån honom så blir han ledsen, men ibland måste man ju.

    Imorgon blir en hemmadag utan fler aktiviteter än möjligen en promenad med vagnen. Idag var det både doktorn, affären och lite andra ärenden och han fick varken sova eller äta som han brukar och det märks direkt. Han blir trött och ännu mer intresserad av att vara hos oss. Så fredag blir mysdag här hos oss!

    Hoppas att ni alla har det bra!     

  • spattanjansson

    Hej!!
    I lördags kom våra twins :) först en liten kille och sen en liten tjej. Blev ogångsatt eftersom jag fick hf. Förlossningen gick bra men jäääääääklar va ont det gjorde :)
    Nu ligger vi på neo. Jag har tyvärr fortfarande strul med trycket och bebisarna solar mot gulsot som inte vill försvinna. Dånat är rätt orolig just nu Fst alla säger att allt är bra. Jag har enorm hemlängtan men det lär dröja till nästa vecka.....
    Nu är det snart dax flr matning. Amningen jar inte komit igång så det blir mycket pumpning och sondmatning, har precis testat flaskamata idag och det går sådär. Men skam den som ger sig.
    Kram

  • Grönagrisen

    Åh, grattis spattan!! I vilken vecka kom underverken? Lycka till nu med allt och jag håller tummarna för att matningen kommer igång. Och gör den inte det så är det härligt att mata med flaska också. Det sa en kompis till mig och de orden hjälpte mig när min amning fick avbrytas. Huvudsaken är ju att de små liven äter.

    Hoppas också att ni snart få komma hem och hitta era egna rutiner! Stor kram!! 

  • Catgodess
    spattanjansson skrev 2011-10-20 23:22:59 följande:
    Hej!!
    I lördags kom våra twins :) först en liten kille och sen en liten tjej. Blev ogångsatt eftersom jag fick hf. Förlossningen gick bra men jäääääääklar va ont det gjorde :)
    Nu ligger vi på neo. Jag har tyvärr fortfarande strul med trycket och bebisarna solar mot gulsot som inte vill försvinna. Dånat är rätt orolig just nu Fst alla säger att allt är bra. Jag har enorm hemlängtan men det lär dröja till nästa vecka.....
    Nu är det snart dax flr matning. Amningen jar inte komit igång så det blir mycket pumpning och sondmatning, har precis testat flaskamata idag och det går sådär. Men skam den som ger sig.
    Kram
    Grattis!
    HF suger, jag fick det jag med. mitt blodtryck gick inte ned på 8 veckor och jag fick med mig medicin hem så bara för att du har struligt bt nu betyder det inte att du kommer ha det för evigt. Enligt den läkare jag träffade på BB så går 95% av fallen ned, dessutom så lär du ju knappast bli mindre stressad av att vara på neo med dina småttingar som har gulsot. Mina tog de blodprover på varenda jäkla dag pga att bilirubinet inte ville gå ned i början på äldsta tvillingen eftersom de prövade att plocka henne med sugklocka men misslyckades vilket gjorde att hon hade ett gigantiskt blåmärke i huvudet.
    Du kommer fixa det här, även om twinsen kanske är trötta i början vilket gör att du mer eller mindre får tvinga dem att äta ur flaskan så lovar jag att tvillingar är jättemysigt när de väl piggnat till och växt lite. Visst man sover kasst många nätter men gud så söta de är när de ler emot en. Det finns föresten en tvillingrupp på FB om du är intresserad.
    Kram!
  • Stella Kardunn

    Stort grattis till underverken SpattanJansson!! Jag hoppas allt kommer flyta på bara ni får lite tid att vänja er vid allt det nya och att bebisarna blir av med den där envisa gulsoten bums!

    Kan inte annat än hålla med dig, att föda barn är det klart ondaste jag upplevt och jag födde inte tvillingar heller, men som tur är glömmer man snabbt Cool

    Här har vi också varit på 8 veckors kontroll nu och lilla tjejen fick ok i rumpan, på fredag är det också 2 veckor sen hon blev av med frejka byxan. I övrigt tror jag hon är ett oerhört snällt barn även om hon precis som du skriver Grönagrisen ibland har perioder när hon bara vill vara nära och bli buren. Men det var som någon sa innan, tänk på att hon varit snart 9 veckor utanför magen och 9 månader i magen där hon alltid var nära. Då är det inte konstigt att det fortfarande känns ensamt ute i stora världen ibland.

    Jag hoppas allt är bra med er alla! Kram Hjärta

  • Ingrid12

    Grttis Spattanjansson!! Hoppas matningen går br. Det är bra med mig, vår flicka blir tre månader imorgon! Hon älskar att vara nära oss och vi njuter hela tiden. Hon gör små och stora ljud och ler ofta. På nätterna vill hon ha mat tre till fyra gånger men vaknar inte utan vi lägger oss vid 22 och vaknar vid åtta-tiden. Jag vaknar knappt heller eftersom hon sover bredvid mig . Det är underbart. Tänk vad snabbt det går... Kram till er alla.

  • Stella Kardunn

    Hej Spattanjansson! Va kul att någon skriver i den här tråden också och va roligt att höra att det verkar gå bra för er!

    Här har vi nog kommit in i någon slags rutin nu, Liten blir 4 månader om en vecka och jag tror det mesta flyter på som det ska, skriver tror, för jag känner mig ändå osäker fortfarande på vad som "bör" hända.

    Nu ser vi fram emot en jul med lite mer sällskap då både sambon och min mor kommer att vara hemma/här.

    Passar på att önska er alla en riktigt god jul och ett gott nytt år Tomte

  • Catgodess

    Tjejerna fyller 5 månader i morgon och det rullar på. Har klarat oss igenom förstoppning och förkylning men annars mår de bra.
    Ska fira julen med släkt som inte bor så långt ifrån oss då tvillingarna visat tydligt att de föredrar att sova hemma i sina egna sängar mot att sova hos släkten plus att det är mycket saker som ska med när det är två bebisar.

    God jul och gott nytt årTomte 

  • Grönagrisen

    Så kul att se nya inlägg här! Och så roligt att höra att allt verkar gå bra för de små!

    Vår lille kille är nu fyra månader och tio dagar och det händer massor hela tiden... Nu har han lärt sig att ställa sig upp om vi håller i hans  händer och han vill göra det heeeela tiden. Till och med när de små benen inte orkar mer. Envis krabat! Dessutom testar han ett morrande ljud, så han låter som en arg hund. Just nu ligger han och sover nästan under granen på en madrass, en liten julklapp!

    Ha nu ett skönt nyår och så hoppas vi att 2012 blir ett helt fantastiskt år!   


    Alvin 2011-08-17
  • Stella Kardunn

    Hej tjejer, Miss Star med nytt nick här Tungan ute såg att det var någon mer som slagit till och bytt också Flört

    Hur är det för alla?

    Här går tiden fort känns det som, Liten börjar närma sig 6 månader och har börjat med smakportioner av både gröt och grönsakspuréer och verkar gilla det. Gav mig på att prova pipmugg förra veckan också, men det fick vi skjuta upp ett tag till, hon förstod inte alls vad det var meningen att hon skulle göra och försökte "äta" på den som med skeden och det rann överallt när vätskan kom.

    Hur klarade era smås magarna när ni började med smakportioner? Vi har ju varit vana vid att det varit en nr 2 blöja varannan dag sen jag gav upp delamningen, men nu är det flera gånger per dag och (ursäkta detaljerna) oftast väldigt löst och gult...bör man oroa sig, eller är det bara naturligt att det blir så i början? Tänkte jag skulle slå en signal till BVC och fråga också för säkerhets skull.

  • Catgodess
    Stella Kardunn skrev 2012-02-13 09:42:16 följande:
    Hej tjejer, Miss Star med nytt nick här Tungan ute såg att det var någon mer som slagit till och bytt också Flört

    Hur är det för alla?

    Här går tiden fort känns det som, Liten börjar närma sig 6 månader och har börjat med smakportioner av både gröt och grönsakspuréer och verkar gilla det. Gav mig på att prova pipmugg förra veckan också, men det fick vi skjuta upp ett tag till, hon förstod inte alls vad det var meningen att hon skulle göra och försökte "äta" på den som med skeden och det rann överallt när vätskan kom.

    Hur klarade era smås magarna när ni började med smakportioner? Vi har ju varit vana vid att det varit en nr 2 blöja varannan dag sen jag gav upp delamningen, men nu är det flera gånger per dag och (ursäkta detaljerna) oftast väldigt löst och gult...bör man oroa sig, eller är det bara naturligt att det blir så i början? Tänkte jag skulle slå en signal till BVC och fråga också för säkerhets skull.
    Har bytt nick jag också efter hackerattacken :)
    Idun och Freja är snart 7 månader och äter numera mer puré och gröt än ersättning, tänkte köpa dem en varsin pipmugg vid tillfälle eftersom de nu ska få en barnstol var vid matbordet och det vore enklare att mata dem med pipmugg än flaska då eftersom de fortfarande har ersättningen som måltidsdryck.

    Mina tjejer har alltid haft lätt för att bli hårda i magen och har därför alltid fått en skvätt lactulos på morgnarna enligt inrådan från BVC för att förhindra detta. Numera har de dessutom börjat få hemmagjord plommon eller aprikospuré på gröten på morgnarna. Kan tillägga att när de började med smaksar blev de inte lösa utan hårda i magen och dessutom luktar det ju betydligt mycket mera nu än när de bara åt sin ersättning. Kan tillägga att mina tjejer får mestadels hemlagad mat, är så jäkla dyrt med burkmat och dessutom är det rätt enkelt att laga mat på förmiddagen när de sover. Enligt BVC växer de och utvecklas som de ska så uppenbarligen fungerar mitt käk bra :)
  • Grönagrisen

    Så kul att höra av er!

    Vi har testat pipmugg men A tuggar på den eller försöker använda den som nappflaskan, så antingen kommer det inget alls eller så suger han så att det rinner överallt ... men övning ger färdighet  . Här har det gått snabbt från smakportioner till att A nästan inte vill ha någon ersättning alls. Från att ha ätit ca 1000 ml ersättning per dag är han nu nere i ca 200-300 ml och sedan resten "riktig" mat. Just nu är det gröt två gånger per dag och en rejäl lunch med kött/fisk, grönsaker och fruktpuré. Vi gör än så länge all mat själva, och när det "bara" är detta så funkar det bra. Som tur är verkar han gilla allt.

    Magen är bra nu, men det där lösa gula kommer med jämna mellanrum. Det luktar riktigt läskigt också så där brukar vi slåss om att slippa byta just den blöjan . Ska vi gå in på detaljer så är det just nu oftast väldigt mångfärgat   och det kan komma allt från 1 gång till 6 gånger per dag.

    Annars är det krypövning som pågår här. Mest frustration just nu över att han inte kan, men ibland kan han komma några decimeter framåt och blir mest förvånad själv. Och den första tanden har börjat titta upp. Känns som om det är mycket utveckling på gång hela tiden. Det allra bästa är att skratten har kommit. När A skrattar stannar nästan hjärtat!   


    A 2011-08-17
  • Ingrid12

    Hej igen! En lägesrapport från mig och Siri. Hon är nu 8 månader! Vi har det så bra, det är ju fantastiskt att få följa en liten persons utveckling från dag till dag, jag njuter varje sekund. Ni nämner smakportioner... Siri har inte velat bli matad alls, vi fick in några få skeda puréer i början där vid ca 4-5 månader men nu äter hon enbart om hon får hålla i maten helt själv. Hon plockar upp små gröna ärter och bitar av fisk, smörgåsrån är okej med smör och kanske leverpastej. Majskrokar verkar hon ha tröttnat på nu så de delar hon baa på och leker med. Nappflaska och napp har vi aldrig lyckats med, så det är jag som är hennes napp . Vi njuter verkligen av vår lilla dotter, hon sover i sin lilla spjälsäng nu, den har sin långsida öppen mot vår säng (på golvet) men ofta sover hon intill oss, det är ljuvligt. Och vi har tankar på lillasyskon så småningom. Ska/orkar/kan ni försöka igen tror ni och i så fall när? Kram till er alla.

  • Stella Kardunn

    Hej på er,

    Såg att det var ett år sen jag uppdaterade här sist, så jag tänkte jag måste se om ni fortfarande är kvar här....

    Här har Liten numera utvecklats till en Bus, som blir 1,5 år nästa vecka. Hon går på förskola 3 dagar i veckan och har en mycket stark egen vilja. Pratar mycket fast det är en hel del rappakalja, älskar att dansa till musik och har för ett par veckor sen kommit på det här med att pussas, men verkar tack och lov i dessa RS tider inte intresserad av att pussa vem som helst, utan det är jag och sambon som får en ibland. Äter det mesta men man får inte mata längre, dricker ur hård pipmugg på egen hand,  men klarar glas med assistans.

  • Grönagrisen

    Så kul att någon är i tråden! Vår lille kille är också precis 1½ år och jag känner igen mycket av det du skriver, fast det är inte mycket prat här. Men "Nej" kan han säga . Vi har precis skolat in på förskolan och det har gått bra, än så länge. Men han är trött när han kommer hem.

    Vi är också förväntansfulla eftersom, om altl går bra, ska han få ett syskon i början av juni. Det kom spontant och vi var lite i chock när det hände så vi har knappt vågat tro på det själva. Var tvungna att få ett extra ultraljud i början för att bli säkra . Känns jättekul, även om jag har svårt att förstå hur man hinner/kan ta hand om två barn! Men de som har flera säger att det ordnar sig.

    Jättekul om fler vill kika in och berätta hur ni har det! Må väl!   

  • Stella Kardunn

    Nu kanske jag tog i lite när jag skrev att hon pratar, för det är så klart inga meningar och inga sammansatta ord heller, utan bara enstaka ord blandat med rappakalja och en hel del kroppsspråk.

    Just nu är det däremot magsjukt här hemma, hittills bara Bus och jag håller tummar och tår att jag slipper det, för jag har haft min beskärda del av förkylningar och feber så det bör kvalificera mig för att slippa magsjuka också...

    Oj oj, va roligt med ett syskon! Jag hoppas allt går jättebra!

Svar på tråden 35+ och gravid efter IVF, bf sensommar, höst 2011