• Anonym

Tycker mitt barn är fult!

Jag mår fruktansvärt dåligt för jag tycker att min pojke är ful. Hur mycket jag än försöker så kan jag inte tycka att han är gullig. Nu har jag börjat anklaga min sambo för att det är hans fel att vår son blivit så ful. Min sambo är inte så snygg men jag tänkte inte på det så mycket innan vi fick vår son och jag då ser en del av sambons drag hos honom. Detta är hemskt jobbigt och det är inte en depression som kommer gå över utan jag tycker verkligen att min son är ful. Jag tycker att alla andra barn är så mycket sötare än min pojke och det känns hemskt. När jag hör att andra vi känner ska få barn så tänker jag direkt att deras barn kommer bli så mycket sötare än mitt.
    Jag vet inte vad jag ska göra åt dessa känslor. Jag känner att jag inte är någon bra mamma och jag är så dum mot min sambo också eftersom jag anklagar honom för att vår son inte är så söt.
    Jag mår så dåligt av detta och vet inte hur jag ska kunna ta mig vidare.

• Svar på tråden Tycker mitt barn är fult!
  • sandreas18

tjena!! Lite synd om din ambo tycker jag.. hihi! nej men jag förstår om du får dåligt samvete för dina tankar. jag tror bara du måste lägga band på dina tankar. Alla barn är inte söta som alla säger... jag har sett många mindre söta, men dom är ju ändå trots allt underbara små oskyldiga liv. Var rädd om din sons hjärta. tänk om han inte skulle finnas att betrakta?

• sugaboo

Tror att du mår dåligt av något annat, någon sort deperssion

• Sussie1975

Många barn är kanske inte dom sötaste när dom är små, men det kan snabbt vända och bli precis tvärtom! Jag tycker ändå att detta är mkt konstigt, att du VERKLIGEN TYCKER att din son är ful!!! Hm....visst man kan tycka att andras barn är gudomligt söta och någonstans inom sig känna att det till viss del är lite sötare än sitt eget, fast man älskar sitt eget mest av allt! Älskar du din son?? det borde ju vara det huvudsakliga, och det gör du säkert Har aldrig hört talas om något sådant...men att i ditt fall gå och tala med någon skulle nog inte skada, och du ta hand om din stackars sambo, som helt måste sakna självförtroende. Lycka till!

• Anonym

Hej TS!

Jag skäms för att säga det men när min son kom så tyckte jag att han var ful de första 3 mån. Efter förlossningen var näsan lite svullen och huvudet lite buckligt, stackarn hade det kämpigt att komma ut. Men nu 3 år senare är han så vacker att jag inte kan sluta titta på honom och jag vet att tjejerna kommer att jaga honom när han blir äldre. När han var nyfödd var det inte precis någon som sa åh vilket fint barn, men nu säger alla mina kompisar, han kommer bli en riktig snygging när han blir stor.

Många fler än du tycker att deras barn inte är så värst supersöt när de är nyfödda.
    Barns utseenden förändras väldigt mycket det första året. När jag visar en bild på mig som nyfödd är det ingen som kan se att det är jag.

Kanske inte någon tröst, men var snäll mot din sambo för tänk om han hade sagt samma sak till dig.
    Kram till dig!

• Anonym (Charmig!)

Jag kan förstå att man kanske inte tycker sitt barn är gulligt eller sött! Alla barn är inte det...
    Men man ser säkert andra saker hos den! Den kanske är jättecharmig å mysig? Är det välskapt,så är det ju vackert på sitt sätt! Det är en liten människan!
    Jag tänkte mycket på det innan jag fick min son,att tänk så är den jätteful! Men jag fick en jättesöt,underbar liten pojk!
    Å det sägs ju att är man ful när man är liten ,så blir man söt när man är stor,å tvärtom...

• Anonym

Viktigt påpekande av anonym ovan! Att du aldrig, ALDRIG antyder detta för sonen på något sätt.

Min mormor tyckte att min mamma var ful. Det gav henne komplex för HELA livet. Och - min mamma var världens skönhet, ni anar inte. Men själv har hon aldrig, aldrig kunnat tycka att hon är söt, för hon fick lära sig att hon var ful som barn. Orsaken - hon liknade sin pappa, mormor var besviken på det.

så gör inte så mot honom!

• Oscarage
    1  gå inte på folk utseende .
    2 du är hemsk person som snackar skit.
    ingen maniska är ful vi är bara byggd olika
    Det viktiga är att han är Snäll och inte blir en mördare som alla barn blir när de mår dålig i deras uppväxt.
    mitt råd är att behandla han lika bra som du behandlar dina vänner och folk i din omgivning 
    Har själv blivit kallas för det jag tänkte ta livet av mig
  • Anonym (Kalle)

Varför skaffar du barn med en person du inte gillar utseendet på ?   Som man bäddar får man ligga...

Jag skulle aldrig ligga med en mullig/tjock kvinna då det inte attraherar mig och dessutom riskerar att få tjocka barn...

• Anonym (H)

Vad är fint och vad är fult? Är du själv vacker i allas ögon? Vad spelar det för roll om barnet inte är supervackert i dina ögon just nu? Jag ser på kort på några av mina barn när de är små och tycker de ser ganska roliga ut mot idag när de växt till sig. Jag lovar dig, ditt dilemma är ytligt och inte det minsta viktigt på något sätt. Detta vet jag efter att ett av mitt barn fått kronisk hjärntumör. Vill inte på något sätt förminska dina känslor, men sätta dom i perspektiv på vad som är viktigt i livet 

• Fågel Flax

Hej!

Jag tycker att ditt problem verkar bestå av två saker.

Det ena är att du har svårt att innefatta din lille son i ditt hjärta åtminstone vad gäller hans fysiska uppenbarelse.

Det andra är att du psykiskt misshandlar din sambo.

Jag tror inte att du menar något av det, utan att du mår dåligt av det förstnämnda och att det i brist på andra strategier tar sig uttryck i det sistnämnda.

Någonstans känner du dig förfördelad, och att sonens utseende är någon sorts gåva eller stjälp som du drabbats av. Hela premissen är fel. 

Varje varelse är sin egen, så ock våra barn. 

Din son har fått dig tillförordnad sig, att hjälpa och guida honom i livet. 

Det är INTE lätt att vara människa, och hjärtefrågor är det svåraste som finns. Hjärtefrågor omfattar andra varelser och vår omgivning, vår relation till dessa. 

Men det luriga är att på de områden som vi har problem med hjärtefrågorna, så sitter blockeringen i oss själva. 

Det är så pass vanligt att ha blockeringar, att jag skulle vilja säga att alla har det, även om det kan ju finnas någon enhörning till människa därute som har fullt öppna tvåvägs hjärtekanaler och alla nycklar och lösningar på plats.

Men för oss andra dödliga så gäller att vi förlåter oss själva våra skulder gentemot kärleken, såsom den berömda bönen lyder. Och sedan får vi lägga fokus på att hitta produktiva inre lösningar för oss själva.

Ibland är det faktiskt inte så enkelt att vi bara kan öppna hjärtat och ge eller ta emot friskt flödande kärlek på området det gäller. Men då får man se det som att det, iallafall i min erfarenhet, i princip ALLTID finns nycklar och inre operationer som kan omstrukturera eller på andra sätt hjälpa upp situationen.

I fysiska hjärtoperationer kan man sätta stentar för att hjälpa blodflödet genom ådrorna, eller pacemaker som håller igång hjärtat på ett bra sätt, etc. Så det kan vara lite liknelse.

Hursomhelst, närhelst man känner någonting och har en inre sanning så tycker jag att det, iallafall i mitt liv, har varit helt och hållet ineffektivt att försöka slå pannan blodig mot förbudsväggen. Alltså, att man kämpar MOT sina känslor, försöker logiskt övertala sig själv att man inte känner vad man känner, att man inte får ha den inre sanning man har. Det har aldrig hjälpt någon, tror jag.

Däremot betyder det inte att ens inre sanning är den sanning man tvunget ska ha och leva med alltid, eller att de känslor man har alltid är så himla korrekta för att beskriva ens hjärtas sanna kapacitet. 

Jag har lite svårt att förklara hur jag menar, men många gånger så beror ens icke uppbyggeliga känslor och sanningar på icke optimala tankegångar och omedvetna föreställningar, och på tillfälliga begränsningar vad gäller alternativa tankar, föreställningar, attityder.

Det gäller att man är lite kreativ, lite uppfinningsrik, villig att ta en titt på varelser och omvärlden och problemet med kärleksflödet från andra perspektiv.

Oftast är man låst, i älskar älskar inte, svart och vitt i tanken fram och tillbaka, skuldbeläggande av sig själv och andra, grubblande som bara går runt i en liten cirkel och runt runt igen, etc etc. 

Så här är det, att ibland kan man inte hitta lösningarna själv, man är kanske för blockerad. Då behöver man input utifrån, det kan vara samtal med någon som har någonting fiffigt att säga om saken, terapeut eller annan person, det kan vara en insikt man plötsligt får när man tittar in i en genomsnäll hunds ögon, det kan vara någon självhjälpsbok eller en diktsamling där det stod en klok rad, det kan vara en mening i en Star Warsfilm som är den skruv eller mutter man saknade för sitt inre bygge. 

Det kan också vara att man frigör sig själv och sitt flöde på ett helt annat sätt. Kanske genom ett skumbad, en rejäl dans genom huset till radions pampiga låt en morgon, att riva av ett stort papper och lägga det på golvet och stjäla barnets fingerfärg när ingen annan är hemma, och bara måla ut eländet inombords i färg, form eller motiv. Man kan ut och springa i löpspåret eller skramla med gjutjärnskastruller. Man kan göra huvud axlar knän och tår och skaka på kroppen och faktiskt morra rakt ut. Man kan krama nallebjörnar och man kan skrika i snöstormar och man kan skriva brev till Gud eller till vem man vill, som man sedan hoppar på innan man skriver ett KÄRLEKSFULLT OCH KLOKT SVAR RIKTAT TILL SIG SJÄLV.

För, säga vad man vill om Gud, men ordentliga brev med svenska bokstäver och meningar det får man ju inte om man inte skriver dem själv. Och VEM vet bättre vad du behöver få höra och känna och få till ditt hjärta exakt där och då, annat än du själv?

Så jag kan inte råda dig mer, annat än att din lille son ÄR fin, han är jättefin och det vet jag med säkerhet. Även din sambo var en underbar unik liten pojk när han var barn. Och du var precis lika fin när du föddes och växte upp.

Men det är inte som jag skuldbelägger att du just nu inte kan känna det! 

Och är det så att du känner dig fångad, kanske i en relation eller ett familjeupplägg hur er vardag ser ut som du inte vill, och som du kanske revolterar mot inombords och det tar sig detta uttryck, så ska du veta att du ÄR inte fångad, mer än du kan kasta din egen frihetssfär runt dig, hur vid du vill. 

Det kan vara att ni behöver ändra något därhemma, att du upplever för stor börda på din varelse, din själ och ditt hjärta? 

Du är kanske arg på din sambo för annat än hans utseende, men stör dig på utseendet för att något annat djupare mellan er är fel? 

Det är lite idéer, egentligen inte ens förslag, för jag vet ju inte. Men jag önskar dig kärlek och lycka till, och ännu mer till sonen, såklart. Att man har ett problem idag, betyder ju inte heller att du inte kommer att lösa det, du är säkert en stark och klok mamma, så ge dig själv kärlek och svängrum, alla behöver vi bli påminda om hur mycket kraft vi har i våra egna hjärtan, särskilt som du skriver när det är blockerat och vi inte alltid känner det!

Men du, du får inte vara elak mot dem! Som du ju vet, och det vill jag bekräfta, att så får du inte göra mot dem! Utan gör ditt bästa att lösa det på annat sätt!

KRAM

• Anonym (Niklas)

Jag var ganska ful som barn men som vuxen blev jag 10/10

• Haniel

Tror att ditt grundproblem är nåt annat än din pojk. Min dotter var inte den finaste när hon var liten, men det såg jag inte. För mig var hon den vackraste som fanns!!! Jag ser ju det på foton idag. Hon är otroligt vacker idag -24år och hon säger själv att: Du mamma, jag var inte så söt när jag var liten?ha, ha?  Tror att du inte knutit an till din son känslomässig, därför blir det nog så? 

• RaYzLeR

Om ni pratar om spädbarn så är alla barn fula. Röda och skrynkliga! Skrattande

• Mimosa86

Ok. Du har ett fult barn. So what??!! 

utseendet är väl ändå sekundärt? Hur är han som person? Är det en rar liten kille? ta fasta på VIKTIGA egenskaper och inte ett utseende (som dessutom kan förändras åt olika håll med åldern).

Vad spelar det för roll om andra ha sötare barn när man själv har världens goaste unge??

• Anonym (g)

Barnet är 18 år , vem fan bryr sig

• Anonym (K)

Hur gammal är han? Många nyfödda / små bebisar kan ju se ganska lustiga ut.. 
    Man är förresten väldigt känslig när man nyss har fått barn , och fastnar lätt på saker , iallafall jag.. har väldigt lätt att oroa mig för saker , t.ex födelsemärken, huvudform , vad som helst..blir orolig för att nått är fel och så googlar man och hittar 100 livsfarliga saker som det kan vara.  Min sambo som är pappa till min yngsta blev arg och tyckte att jag ?letar fel?. 
    Nu är min yngsta 1 år och det har blivit lite bättre med det. Tror du inte det kan vara något sånt för dig också? 

Förresten ändras ju utseendet jättemycket från att man är barn tills man blir äldre även om han inte är nyfödd och så är ju inte utseendet allt heller. Tycker du kanske ska försöka prata med nån om hur du känner. 

• Anonym (Blir nog lätt sådär)

Det blir lätt sådär när man väljer far till barn efter andra kvaliteer än utseende, att man får fula barn. Usch, ser fula trollungar i min framtid. Hans utseende stör inte mig, jag älskar ju honom men det är jäkligt taskigt mot barnen.

Svar på tråden Tycker mitt barn är fult!