• Anonym

Tycker mitt barn är fult!

Jag mår fruktansvärt dåligt för jag tycker att min pojke är ful. Hur mycket jag än försöker så kan jag inte tycka att han är gullig. Nu har jag börjat anklaga min sambo för att det är hans fel att vår son blivit så ful. Min sambo är inte så snygg men jag tänkte inte på det så mycket innan vi fick vår son och jag då ser en del av sambons drag hos honom. Detta är hemskt jobbigt och det är inte en depression som kommer gå över utan jag tycker verkligen att min son är ful. Jag tycker att alla andra barn är så mycket sötare än min pojke och det känns hemskt. När jag hör att andra vi känner ska få barn så tänker jag direkt att deras barn kommer bli så mycket sötare än mitt.
    Jag vet inte vad jag ska göra åt dessa känslor. Jag känner att jag inte är någon bra mamma och jag är så dum mot min sambo också eftersom jag anklagar honom för att vår son inte är så söt.
    Jag mår så dåligt av detta och vet inte hur jag ska kunna ta mig vidare.

• Svar på tråden Tycker mitt barn är fult!
  • Dramaonline

Är barnet alldeles nytt?

Vår lilla pojke såg mest ut som Yoda när föddes, tyckte jag.
    Det tog några månader innan kärleken utvecklades.
    Nu är han sötast-i-hela-världen i våra ögon, och vad andra tycker rör mig inte i ryggen.

• Leeloo

Jag tror att du behöver hjälp. Sök proffessionell hjälp, antingen på bvc eller din husläkarmottagning. Alla barn är vackra. Speciellt sitt eget.

• kornelia

TS Tänk på att det finns ett ordspråk som säger att fula barn---> vackra vuxna...Emma Sjöberg, modellen tex blev nästan mobbad för sin spinkighet...Se hur det gick för henne

Sen måste vi försöka släppa denna utseende fixering i dagens samhälle, om din pojke nu inte blir modellsnygg men supercharmig kommer det gå kalasbra för honom...är han däremot osäker på sig själv, sur tvär etc fast snygg blir hans live inte hälften så kul...

• sisådär

Kan dina känslor till barnets pappa påverka din inställning till barnet? Tycker du inte om pappan? Om någon är ful eller snygg ligger ju i betraktarens ögon säger man men egentligen ligger det ju i hjärtat. Jag har svårt att se mina barn objektivt. Tycker att de är otroligt, gudomligt vackra, men naturligtvis så ser de nog inte så annorlunda ut.
    Om man inte begåvats med bildsköna anletsdrag kan man ju istället ha en fantastisk charm och insida. Ser du den i din son? Försök! Det är han nog värd. Ju mer du ser i honom, ju mer kommer han att stråla från insidan och charma folk runtomkring!

• Malibecka

Min ena dotter såg ut precis som Krister Wickman (folkpartistisk riksbanksgubbe) hela första året - alltså objektivt sett en "ful" dotter.
    Som vuxen är hon av Miss Universumklass så det rättar nog till sig för dig också.
    Det är klart att det finns fula ungar - bara märkligt att så få vågar erkänna det.
    Som många skriver är insidan viktigast ;
    för många av våra allra mest älskade offentliga personer
    är egentligen inte ett dugg "vackra" men vi älskar dom för det dom är !

(Självär jag snygg men jag skulle nog vinna på att vara trevligare...)

• Anonym (mamma)

Din son kanske blir miss Universum när han blir stor! Och hur kul är det, bara bli känd för sitt utseendes skull? Om han tidigt får lära sig att utseendet inte har någon betydelse blir han nog fin som vuxen också!

• isisisis

Det kan ändra sig! Lugn.......:) Jag tror att det gamla talesättet stämmer....alla är mest vackra i en viss ålder.....ibland när man är liten, ibland som tonåring ,och ibland som vuxen....sen finns det de som bara blir vackrare ju äldre de blir....så än är det inte försent! Jag har vart med om att träffa gamla skolkamrater....som ändrats totalt!
    Både negativt och positivt! Den sötaste tjejen man avundades har blivit ful och tjock och killen som man inte såg åt alls har blivit värsta 10 poängaren!!! Så upp med humöret! :)

• Anonym (mamma)

Men hallå, det spelar väl ingen roll om killen blir vacker enligt normen när han är vuxen? Det viktigaste är väl att han blir en varm och sympatisk människa!

Se bara på lasermannen! Han har ju ett såkallat snyggt yttre, men saknar fullständigt empati.

• sandra084

Håller med om att alla barn är vackra,och underbara speciellt sitt eget.Tycker du ska söka hjälp omgående på BVC.

Jag förälskade mig i min dotter direkt när hon föddes,hon var den finaste jag sett.
    Jag älskade henne och gör det jätte mycket än,ska alltid göra det,och har sen hon föddes tyckt att hon var den sötast i världen.Men visst,alla tycker o känner inte som jag när de små föds.

• Åsa

Jag håller inte med om att man automatiskt tycker ens eget barn är jättevackert från början och andras ännu mindre. Men TS problem verkar ligga djupare än så; hon beskriver ständigt grubblande om inte tvångstankar runt det här. Med risk att låta som en gottköpsterapeut tror jag att problemen är helt andra och grubblandet runt sonens utseende "bara" ett sätt de yttrar sig på. Rekommenderar varmt samtalskontakt.

Svar på tråden Tycker mitt barn är fult!