• Anonym (ensamst. mor)

Min DOTTER 7 år ska troligtvis få familjehem, tips&råd önskas!!!!

För att göra en lång historia kort:

Jag är medelålders ensamstående mor till en dotter på 7 år. Hon träffar dock sin far varannan helg.
    Jag är sjuk och är förtidspensionerad till 50% och just nu också sjukskriven resterande tid. Detta för blandannat ME, Kronisk trötthetssyndrom, men har sista året gått genom en posttraumatisk stressyndrom (pga av att dottern misstänktes vara sex. utnyttjad av sin far, vilket utreddes, men man kom inte fram till varken eller). Denna oro och ovisshet har inneburit en så exeptionell inre stress för mig att jag hållt på att gå sönder - bokstavligt - fysiskt och psykiskt!

Men, min dotter är det viktigaste av allt för mig! Verkligen och utan tvekan! Jag har under alla år aldrig träffat en ny man, utan levt själv - för min dotter kommer verkligen som så hör prio för mig att jag aldrig hittat på saker som är "bara för mig" sas.

Nu - i min rehab - så kommer dock vikten av vuxentid, egentid och att jag gör andra aktiviteter fram som en viktig bit. Jag bor dock själv, långt från släkt och vänner i en stuga på landet - så jag har aldrig barnvakt eller avlastning på det viset.

Nu har jag blivit erbjuden att kanske min dotter kan få familjehem ngn dag varannan vecka eller så, så jag antingen bara får vila, alt. kunna göra "vuxensaker", som att ev. kunna börja titta mig om efter en ny man (?)..

MEN - jag är såå orolig - och vill ha tips & råd!!  Mötet med socialen är imorgonbitti!

Jag vet inte vad jag kan "begära" MEN jag kommer vara supernoga med var/vad för "familj" min dotter isf "hamnar"! Jag har så mkt "krav" att jag känner mig lite orolig om jag alls kan lägga fram allt?  MEN:

1. Det får EJ finnas ngn man i familjen! Vågar ALDRIG sen dessa misstankar kom fram (för två år sedan) samt har aldrig innan dess heller, någonsinn vågat lämna henne ensam, ens för ngn minut, med en man! För mig är män potensiella förövare, och jag skulle ALDRIG utsätta henne för det. Jag tänker att män som anmäler intresse för att ta hand om barn är det större risk det är något lurt med (därmed drar jag absolut INTE alla män över en kam, de flesta är naturligtvis reko, men om risken alls finns, om så för 1%, så kommer jag aldrig förlåta mig själv!
    Jag önskar därför att hon kommer till en s.k. "extramormor". Hon har knappt någon egen sådan, då min egen mor bor på andra sidan atlanten! Jag tänker en äldre ensamstående pensionerad kvinna, som kanske ej har egna barn / barnbarn, alt. bor långt ifrån dem. En kvinna som har all tid i världen, som kan se HENNE, inte med konkurrens av en massa andra barn, och som gör det med genuin glädje och inte för pengar!

Ja, egentligen är ovan min önskan. Men för mig är det också otänkbart att hon kommer till ett s.k.  "white trash"hem, där det är fullt av massa barn och med lågutbildade föräldrar. Som hyser in ett extra barn för o få lite extra pengar..  som inte kan föra vidare bra värderingar till mitt barn!  Kanske låter jag fördomsfull, och det är jag nog, men när det kommer till vad/hur mitt barn kommer att präglas, då ÄR min krav faktiskt höga!

Men om man har dessa "krav" eller önskemål, låter det orimligt hos soc??  Ja, faktum är att jag är helt beredd att avstå om det är svårt att hitta ett bra hem! För mig är det oerhört viktigt med utbildning, läsning, kost, hälsa, etik och moral. MEN ett frikyrkligt hem eller inskänkt av någon snäv religionstillhörighet är också otänkbart. För mig är det viktigt att överföra bred acceptans för olika religioner etc, och jag vill absolut ej min dotter skall komma till ett hem där hon kan tänkas bli indockrinerad och förlora det "fria och kritiska" tänkandet som jag uppfostrar henne till att få/ha!

ÄR jag helt omöjlig - eller ska jag släppa tanken på avlasningshem ngn gång i månaden eller två??????

Mvh
    från en mkt villråd mor
    :/  :S   :(

• Svar på tråden Min DOTTER 7 år ska troligtvis få familjehem, tips&råd önskas!!!!
  • morochmer

Hej TS.

Jag förstår att du mår avskyvärt just nu men du måste gå vidare. Livet ska levas. Du måste våga lita för både din egen och dotterns skull. Ja, livet är fullt av risker men alternativet att inte leva livet fullt ut är mycket värre.

Vi är kontaktfamilj/familjehem/jourhem och jag tror att det absolut bästa för din dotter (och dig) är att hon får träffa en "vanlig" familj med en vanlig pappa som kan visa henne hur en frisk papparelation ska fungera. Du måste våga lita!

Och du måste ta hand om dig! Det gynnar även ditt barn.

kram och lycka till.

• jagvetbäst

Din dotter måste ju få en uppfattning om män &pappor. En dag ska ju även hon bilda familj och då vore det ju toppen om hon har en vettig förebild att leta efter. Hur ska det annars gå för henne i sina reltioner? både till kompisar och kommande pojkvänner?
    En pappa i famljehem är ju utredd och "okejad" av soc, så den om någon bör du ju kunna lita på! Och uppstår en misstanke så kan man ju byta, men du borde verkligen ge henne chansen att få en vettig relation till män!
    Alla är inte svin och det är din uppgift att visa det för henne.

• Anonym

Prakt exempel på hur en förälder för över sina egna problem och sin egna psykiska ohälsa på sitt barn!
    Skrämmande att det får ske! När ska vi verkligen börja se "till barns bästa", när ska vi sätta barnen i centrum, när ska fokus runt barnet vara viktigare än runt barnets förälder? 

• morochmer
    Anonym skrev 2011-03-01 11:12:43 följande:
    Prakt exempel på hur en förälder för över sina egna problem och sin egna psykiska ohälsa på sitt barn!
    Skrämmande att det får ske! När ska vi verkligen börja se "till barns bästa", när ska vi sätta barnen i centrum, när ska fokus runt barnet vara viktigare än runt barnets förälder? 
    Saknar du förmågan att känna empati?
  • Anonym
    morochmer skrev 2011-03-01 11:17:10 följande:
    Saknar du förmågan att känna empati?
    Känner massor av empati för alla dessa barn som far illa!
  • Anonym (Inna)

Är helt ensamstående på heltid och gått igenom/går igenom hemska saker. Är också sjuskriven. Jag kommer att ha mitt barn hos en kontakt familj var 3:e helg framöver som jobbar på samma förskola som mitt barn går på. Men det är för mitt barns skull. Jag har vissa psykiska svårigheter som gör att jag blir hindrad ifrån att klara vissa saker som att åka kommunalt tex.körkort får jag inte ta då jag har en ögonsjukdom. Har inget nätverk så jag vill att min dotter ska få umgås med andra barn, vuxna osv. Jag jobbar med dom "handikapp" jag har så att jag en dag ska klara av allt jag vill. Mitt barn är det bästa jag har precis som du säger. Men familjhem är ju något annat, då måste ju barnet stå skriven på den adressen.
    Jag vill flytta egentligen, är social liksom mitt barn. Men blir tyvärr dömd i denna förort så mitt barn får inte leka med sina kompisar pga att hon är svensk...och det gör henne och mig ledsen....
    Jag vet hur det är att må dåligt, med ångest och allt skit, det är ett dygnet runt arbete utan några semesterdagar att ta ut. Men man kämpar verkligen för sitt barn....känner med dig. oroa dig inte för soc, ta imot den hjälp du behöver. Jag själv har varit sexuellt utnytjjad under hela min uppväxt så jag känner med dig, rädslan för att det skulle hända mitt barn är enorm stor så att gå med vetskap om att det kanske har hänt ditt barn måste vara förfärligt. *kram*

• Anonym (Inna)

Kan tillägga att det inte finns någon man med i bilden i kontaktfamiljen, så det känns jättebra. Sen känner jag ju denna förskole personal så väl så det känns skönt att inte vara orolig. Hon har 2 barn själv. Jag litar på henne fullt ut och hennes barn är toppen gulliga och fina på alla sätt. Jag vill inte lägga över rädslan på mitt barn som jag har för män, så det är bra om hon träffar män med tex förskole personalen / hennes släkt osv ) då jag litar på henne fullt ut. Du har rätt att framföra dina önskemål och var inte rädd för att prata på mötet.

• morochmer
    Anonym skrev 2011-03-01 11:40:02 följande:
    Känner massor av empati för alla dessa barn som far illa!
    Jag känner empati för alla levande varelser. Jag känner empati för ts OCH hennes barn.
  • morochmer

ts- även en kvinna kan vara pedofil. En sexförbrytare kan göma sig vart som helst tex i en tonårstjej.
    Så man ska lära sina barn att berätta allat och inte ha några obehagliga hemligheter oavsätt vad. Men man ska inte vara rädd eller låta bli att leva pga rädslan.

• MrC
    jagvetbäst skrev 2011-03-01 08:33:15 följande:
    Din dotter måste ju få en uppfattning om män &pappor. En dag ska ju även hon bilda familj och då vore det ju toppen om hon har en vettig förebild att leta efter. Hur ska det annars gå för henne i sina reltioner? både till kompisar och kommande pojkvänner?
    En pappa i famljehem är ju utredd och "okejad" av soc, så den om någon bör du ju kunna lita på! Och uppstår en misstanke så kan man ju byta, men du borde verkligen ge henne chansen att få en vettig relation till män!
    Alla är inte svin och det är din uppgift att visa det för henne.
    qft
  • Anonym (soc.)

TS, du resonerar inte sunt omkring din dotter. Din dotter BEHÖVER få sunda manliga kontakter, vare sig hon har varit utsatt eller inte. Du gör henne en enorm björntjänst om du berövar henne den möjligheten, och hon kommer att få svårt i framtiden. Försök att inte överföra dina egna rädslor och svårigheter på ditt barn även om du själv mår dåligt.

• iii

Håller med övriga. Du för över mer rädsla för män än vad din dotter kanske redan har efter övergreppet. Det hjälper inte henne att bearbeta utan kommer bara göra att hon går igenom livet och är rädd, för samhället är fullt av män. Vill du beröva henne möjligheten att hitta en kärlek? Att bilda familj? För så riskerar det att bli om du ska tänka så här. Jag förstår din oro, men den är irrationell och det måste du inse. Ta ditt ansvar och för inte över dina känslor på din dotter.

• Anonym (?!)

"Hon träffar dock sin far varannan helg."

Men det är inte ok att en stödfamilj har en man i hushållet ?
    Men att lämna henne till pappan som misstänks för sex.utnyttjande känns ok ?

Det är ju viktigt att du ger henne rätt bild av hur en man ska vara , att män inte är svin &
    det är nog väldigt avgörande för hur hon kommer få det som äldre & relationer till män ! 

• Anonym (frw)
    Anonym (?!) skrev 2011-03-20 03:18:25 följande:
    "Hon träffar dock sin far varannan helg."

Men det är inte ok att en stödfamilj har en man i hushållet ?
    Men att lämna henne till pappan som misstänks för sex.utnyttjande känns ok ?

Det är ju viktigt att du ger henne rätt bild av hur en man ska vara , att män inte är svin &
    det är nog väldigt avgörande för hur hon kommer få det som äldre & relationer till män ! 
    Reagerade också på det!
    Och är det meningen att man ska kunna ha barn placerade för att man själv ska kunna få chansen att träffa en ny karl? Så står det i TSFörvånad
    Och vaddå vuxensaker? Är det inte vuxensaker att ta hand om sitt eget barn???????Förvånad
Svar på tråden Min DOTTER 7 år ska troligtvis få familjehem, tips&råd önskas!!!!