Min DOTTER 7 år ska troligtvis få familjehem, tips&råd önskas!!!!
För att göra en lång historia kort:
Jag är medelålders ensamstående mor till en dotter på 7 år. Hon träffar dock sin far varannan helg.
Jag är sjuk och är förtidspensionerad till 50% och just nu också sjukskriven resterande tid. Detta för blandannat ME, Kronisk trötthetssyndrom, men har sista året gått genom en posttraumatisk stressyndrom (pga av att dottern misstänktes vara sex. utnyttjad av sin far, vilket utreddes, men man kom inte fram till varken eller). Denna oro och ovisshet har inneburit en så exeptionell inre stress för mig att jag hållt på att gå sönder - bokstavligt - fysiskt och psykiskt!
Men, min dotter är det viktigaste av allt för mig! Verkligen och utan tvekan! Jag har under alla år aldrig träffat en ny man, utan levt själv - för min dotter kommer verkligen som så hör prio för mig att jag aldrig hittat på saker som är "bara för mig" sas.
Nu - i min rehab - så kommer dock vikten av vuxentid, egentid och att jag gör andra aktiviteter fram som en viktig bit. Jag bor dock själv, långt från släkt och vänner i en stuga på landet - så jag har aldrig barnvakt eller avlastning på det viset.
Nu har jag blivit erbjuden att kanske min dotter kan få familjehem ngn dag varannan vecka eller så, så jag antingen bara får vila, alt. kunna göra "vuxensaker", som att ev. kunna börja titta mig om efter en ny man (?)..
MEN - jag är såå orolig - och vill ha tips & råd!! Mötet med socialen är imorgonbitti!
Jag vet inte vad jag kan "begära" MEN jag kommer vara supernoga med var/vad för "familj" min dotter isf "hamnar"! Jag har så mkt "krav" att jag känner mig lite orolig om jag alls kan lägga fram allt? MEN:
1. Det får EJ finnas ngn man i familjen! Vågar ALDRIG sen dessa misstankar kom fram (för två år sedan) samt har aldrig innan dess heller, någonsinn vågat lämna henne ensam, ens för ngn minut, med en man! För mig är män potensiella förövare, och jag skulle ALDRIG utsätta henne för det. Jag tänker att män som anmäler intresse för att ta hand om barn är det större risk det är något lurt med (därmed drar jag absolut INTE alla män över en kam, de flesta är naturligtvis reko, men om risken alls finns, om så för 1%, så kommer jag aldrig förlåta mig själv!
Jag önskar därför att hon kommer till en s.k. "extramormor". Hon har knappt någon egen sådan, då min egen mor bor på andra sidan atlanten! Jag tänker en äldre ensamstående pensionerad kvinna, som kanske ej har egna barn / barnbarn, alt. bor långt ifrån dem. En kvinna som har all tid i världen, som kan se HENNE, inte med konkurrens av en massa andra barn, och som gör det med genuin glädje och inte för pengar!
Ja, egentligen är ovan min önskan. Men för mig är det också otänkbart att hon kommer till ett s.k. "white trash"hem, där det är fullt av massa barn och med lågutbildade föräldrar. Som hyser in ett extra barn för o få lite extra pengar.. som inte kan föra vidare bra värderingar till mitt barn! Kanske låter jag fördomsfull, och det är jag nog, men när det kommer till vad/hur mitt barn kommer att präglas, då ÄR min krav faktiskt höga!
Men om man har dessa "krav" eller önskemål, låter det orimligt hos soc?? Ja, faktum är att jag är helt beredd att avstå om det är svårt att hitta ett bra hem! För mig är det oerhört viktigt med utbildning, läsning, kost, hälsa, etik och moral. MEN ett frikyrkligt hem eller inskänkt av någon snäv religionstillhörighet är också otänkbart. För mig är det viktigt att överföra bred acceptans för olika religioner etc, och jag vill absolut ej min dotter skall komma till ett hem där hon kan tänkas bli indockrinerad och förlora det "fria och kritiska" tänkandet som jag uppfostrar henne till att få/ha!
ÄR jag helt omöjlig - eller ska jag släppa tanken på avlasningshem ngn gång i månaden eller två??????
Mvh
från en mkt villråd mor
:/ :S :(