Lära barn kroppslig integritet
Jag tycker att det är oerhört viktigt att barn får lära sig att sätta gränser för sin egen kropp. Jag tycker att det är oerhört viktigt att respektera barnets gränser och gillar inte när, exempelvis, någon plockar upp min son när han tydligt har visat att han inte vill vara hos personen ifråga. Jag vill inte att min son ska behöva krama någon han inte vill krama, jag vill inte att någon ska "spela ledsen" för att han ska krama dem etc.
Min son är snart fjorton månader och han förstår vad "nej" betyder. Han ammar fortfarande och har dessutom blivit väldigt intresserad av sin egen och andras kroppar. Det händer allt oftare att han vill ner i min urringning och titta och känna, jag tar då bort hans hand och säger "nej". Tycker ni att man kan be andra säga ifrån på samma sätt? De flesta tar ju undan hans hand och gör precis som jag, men det finns en och annan som bara skrattar och låter honom hållas för att det är "sött". Jag tycker inte att det är okej. Det skulle antagligen inte vara okej och man skulle markera om det rörde sig om en sjuåring, eller en femtioåring, så varför en ettåring? Jag vill inte att han håller på så, och jag vill att han även ska respektera andras gränser, även om de själva tycker att det är "gulligt" och "mysigt" (och jag tycker väl dessutom att det är lite för gränslöst att låta en ettåring tafsa på sina tuttar för att det är "gulligt").
Hur tänker ni kring det här ämnet?