• Mymemlan

    Höst/Vintermammor 09/10 Luleå! Nu är bebisarna barn!

    Eftersom vi skriver så mycket så blir det en himlans massa sidor, så det blir svårt att gå tillbaka och söka, så jag startar en ny tråd!

    Dom flesta bebisarna har passerat ett år nu och blivit barn (herregud!) så vi tar en ny tråd helt enkelt!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-19 20:10
    Våran träff&fika tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-11-262/m55095043.html

  • Svar på tråden Höst/Vintermammor 09/10 Luleå! Nu är bebisarna barn!
  • herzelid
    sok skrev 2011-09-17 20:58:41 följande:
    Carro, okej! Skönt det går så bra m dagis. Hilda är eg heltid men är typ 8, max 20 timmar i veckan...det blir inte mer då vi jobbar som vi gör. Men det är skönt då de trivs på dagis!
    Okej, ja Neo är bara 15 timmar/vecka eftersom David är sjukskriven och jag typ bara jobbar eftermiddagar. Men då betalar vi för heltid... helt sjukt! Vi ansökte om 15 timmar men barnomsorgen ringde upp och sa att man måste antingen vara föräldraledig eller arbetssökande för att få betala "15 timmars taxan". Och vi VILL ju inte ha honom så mycket mer än 15-20 timmar i veckan.. jag tycker det är helt sjukt att man inte får välja..

    Dock ska vi börja öka Neos tid nu till 20 timmar ist eftersom David eventuellt börjar jobba nu i slutet av sep, lika bra så att man får lite valuta för pengarna, 15 timmar känns nästan lite lite då han trivs så mycket där, han blir ju jätte glad då man säger att vi ska till dagis på mornarna men han hinner som ändå glömma bort rutinerna på tisdagsmornarna. Neo är ju ett sådant barn att han ska ha en leksak i varje hand då han lämnar hemmet, helst bilar! Men då vi ska till dagis så har vi försökt få honom att förstå att leksaker har man inte med sig till dagis och han förstår det onsdagar och torsdagar (för då har vi redan tagit en diskussion tisdagsmorgonen). Han skriker hela vägen till dagis för att man lämnade leksakerna hemma..

    Nä men en mjukstart innan David börjar jobba för då kommer vi lämna honom 9-10 någongång och David hämtar då honom 16.

    Ursäkta novellen!! :p
  • Helena o Mattias

    Ja, Evelyn vart ju färdiginskolad på torsdag, var där mellan 9.30 o 13.30, själv! Hade ätit o sovit 2 timmar där o allt gått jättebra! Så idag så ska hon vara första riktiga dagen, 9-17!

    herzelid: sjukt de där med tiderna! Jag  hörde att de har ändrat för de som är sjukskrivna, då har man bara rätt att ha barnet mellan 9-15. För de fråga om M har jobb o då sa vi att han är ju förtidpensionär så de skulle kolla med rektorn vad som gäller då. Men jag funderar lite, reagerar inte försäkringskassan om sånt där, jag menar om den ena föräldern jobbar heltid o den andra är helt sjukskriven... Undrar hur de tänker?


    Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 dotter Evelyn 090908
  • herzelid

    Ja vad försäkringskassan tycker vette tusan, men David är ju bara sjukskriven pga astma och allergi så han klarar ju både fysiskt och psykiskt ta hand om Neo. Men vad deras regler är vet jag inte.. Men jag jobbar ju nästan bara eftermiddagar så det spelar ju egentligen ingen roll :p

    Vad menar du med "Jag  hörde att de har ändrat för de som är sjukskrivna, då har man bara rätt att ha barnet mellan 9-15"? :)

  • Helena o Mattias

    herzelid: på evelyns dagis sa de att de är nytt att sjukskrivna bara får ha 9-15.

    Bonne:Ja, visst men förut hade de ingen gräns, men tänk de som är sjukskrivna o verkligen inte kan ta hand om sitt barn, hur fasiken gör de?

    Men jag har då inte hört nå mer så vi kör på som vanligt...


    Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 dotter Evelyn 090908
  • sok

    Det visste inte jag att de ändrat reglerna för sjukskrivning att man bara får ha barnen 9-15! Låter konstigt, men inget förvånar en längre. Men tänk om man skulle bryta båda armarna och bli sjukskriven o bara få ha barnen 9-15...my god... haha ok lite inte så teoligt scenario kanske men en del sjukskrivningar GÅR det faktiskt inte att ta and om barnen... jaja.. mysko. :0(

  • sok

    Herzelid, vi har som mål stt lämna barnen 3-4 ggr i veckan, helst fyra för deras skull. Tycker också att det är bra m rutiner för dem. Fast hilda är inte lika rutinig som selma var. Nu idat sa hon hejdå först, alltså före mig. Lätt som en plätt lämna nu. När hon fattat att hennes låtsasgråt spelar ingen roll, hon böir lämnad ändå. ;0) och hon trivs och har kul. Underbart känns det.

  • herzelid

    Helena: Jaha, då måste det vara väldigt nytt eftersom barnomsorgen ringde i slutet av augusti och då sa dom då ingenting om nå speciella tider, dom sa bara att vi betalar full tid men får ha honom där så mycket/lite vi vill..

    Sok: Jo 3-4 gånger i veckan är ju rätt bra om en/båda föäldrarna går hemma, eller om man jobbar skift.. Skönt att hon tycker om dagis så mycket :)

    Nu på måndag är iallafall Davids sjukskrivning slut, då har han varit de i 180 dagar.. Trist att han börjar jobba igen, varannan vecka kommer vi bara gå om varandra eftersom jag börjar jobba 15 och han slutar 15.. :/

  • Bonnevier

    Det lär ju finnas undantag om tiderna beroende på hur allvarlig sjukskrivningen är. Men tror det är väldigt många som utnyttjar å har barnen på dagis fast de kan vara hemma med en, trots sjukskrivning, så det är säkert därför de har börjat med lite striktare regler kring det.

  • Helena o Mattias

    Åsa: Evelyn har då vindbyxor, fleecejacka, en jacka på de, vantar, mössa o springskor.
    Men blir väl snart att ta fram vinterkläder men tycker de är lite tidigt än...


    Mina älsklingar, min man Mattias, sonen Linus 051025 dotter Evelyn 090908
Svar på tråden Höst/Vintermammor 09/10 Luleå! Nu är bebisarna barn!