• astro

Vi som dricker hallonbladste

Tänkte försöka samla oss som dricker hallonbladste, så vi kan diskutera effekterna och göra en BF-lista för att se om bebisarna verkligen kommer tidigare än normalt tack vare teet.

För den nyfikne finns här ett par länkar om bladen:

http://www.re-fresh.se/catalog/product_info.php?products_id=168

http://se.babycenter.com/pregnancy/labourandbirth/planningyourbabysbirth/raspberryteaeaselabourexpert/

http://www.askbaby.com/raspberry-leaf-tea.htm (på engelska)

Här är en enkel instruktion för dig som vill testa:

Hallonbladen ska vara 100% hallonblad, inte blandat med vanligt te.
    En msk blad passar för en vanlig tekopp. Häll kokhett vatten över, låt stå tio minuter under lock, sila.
    Eller: använd tekula, så slipper du sila. "Lock" kan man då göra av t ex ugnsfolie.
    Häll inte i mjölk men söta om du vill. Lönnsirap passar utmärkt i teet. 

Man kan också brygga en rejäl kanna och förvara sitt te i kylen (efter att ha silat det). Många tycker att det smakar bättre kallt. 

Glöm inte kopiera BF-listan och skriva in dig själv i den om du tillhör tedrickarna! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-15 09:30
    Du som redan fått barn och som drack hallonbladste under graviditeten är välkommen in på denna tråd: www.familjeliv.se/Forum-3-149/m59505731.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-01 09:36
    Liten FAQ:

Åsikterna går isär om när man ska börja dricka teet, men den vanligaste uppgiften är från v 35. Andra säger v 32. Det finns inga uppgifter om att hallonblad någonsin skulle ha startat en förlossning.

Det finns te med mindre än 100% hallon. Det bör man försöka undvika, det ska vara hallonblad och inget annat i.

Den allmänna meningen är att man ska börja med en kopp om dagen och sedan stegvis öka till ett max av fyra koppar. Det är inte farligt att dricka mer (även om man kan bli mycket lös i magen).

Hallonbladen är framför allt kända för att snabba på förlossningen, göra värkarna effektivare, minska avslaget och underlätta amningen.

Det är fullt möjligt att plocka egna blad, varsamt torka dem och använda dem som te. Man kan också brygga teet av färska blad.

Det verksamma ämnet i teet är oxytocin.

Övrig information finns i länkarna ovan.
  • Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste
  • Strawberry Mum
    Bullen i ugnen skrev 2012-02-17 19:34:19 följande:
    Nej då, det är för liten halt oxytocin i hallonbladen för att sätta igång en förlossning.
    Ok, såg bara att astro skrivit det (läs högst upp).
    Så vet nu ändå inte om jag vågar....våran bebbe ligger nämligen på minus som det är så vill inte riskera att sätta igång ngt.
    Fast ev.så måste jag bli igångsatt i v.37...det beror på om den blivit för mkt minus under vårat nästa ul.
  • kickangosa

Har idag ökat från en till två koppar te. Blir nog tre koppar/dag i mitten av veckan tror jag. Jag läste på förpackningen att det även kan drickas vid amning. Är det någon som vet vad det har för verkan då?

• Bullen i ugnen
    kickangosa skrev 2012-02-18 14:17:05 följande:
    Har idag ökat från en till två koppar te. Blir nog tre koppar/dag i mitten av veckan tror jag. Jag läste på förpackningen att det även kan drickas vid amning. Är det någon som vet vad det har för verkan då?

Oxytocin är ju det hormon som utsöndras under amning, det påverkar utdrivningsreflexen.
  • kickangosa
    Bullen i ugnen skrev 2012-02-18 14:22:27 följande:
    Oxytocin är ju det hormon som utsöndras under amning, det påverkar utdrivningsreflexen.
    Tack för svaret!! Skrattande
  • EeMe

Hmm.. Hann med typ tre veckor men var inte jätteduktig med kontinuiteten...

• Silee

Åh vad sur jag blir på det dumma teet!
    Jag var en av dem, som verkligen trodde på att det skulle underlätta förlossningsarbetet samt läkandet efteråt.
    Istället gick jag övertiden och fick akut kejsarsnitt. Livmodern har fortfarande inte dragit tillbaka sig lika snabbt som alla andra har skrivit att deras har gjort och avslaget har knappt minskat, suck...

Och ändå drack jag teet från vecka 32! Kräks

Silee.blogg.se BF 010212 i England
  • jungfrun84

Jag tror att detta the har en läkande effekt men definitivt att det inte sätter igång någon förlossning. Kanske gör att man "rensar" magen lite.... men har hört flera som druckit detta och det hjälpt till med avslaget så det hoppas man ju på och även mjölkproduktionen.

• Patrizia

Jag har druckit hallonbladste sedan ca 2 veckor tillbaks i hopp om att slippa gå över tiden.
    Med endast 10 dagar kvar till BF börjar jag nu bli otålig! Önskar att bebisen kanske vill kika ut liiite tidigare!
    Ni kan följa slutspurten på www.patriziatrygg.blogg.se om ni är intresserade!
    Kram & Lycka till! 

• Satiin

Blev lite nostalgisk när jag såg denna tråd, för 1 år sedan var jag med i början av den. Drack hallonbladste från v. 32. Hon kom i v. 42 efter igångsättning med en fresh moderkaka som inte ville släppa taget alls!
    1 år sen! Galet!
    Hoppas era bäbisar kommer snart och att allt går bra :)
    Mitt avslag slutade btw efter 2 veckor :)

• SysterBus

Hänger på här.
    Drack hallonbladste förra graviditeten. Blev igångsatt i v 40+3 pga komplikationer. Men förlossningen gick ändå snabbt för att vara en igångsättning. Sattes igång med hinnsprängning. Tog totalt 10 timmar, varav 8 tim med värkar och behövde inget värkstimulerande. Hade tyvärr avslag i 10 veckor! Drack visserligen inget te efter förlossningen och det kanske man borde för att ha effekt?

Har iaf inte gett upp hoppet om mindre avslag och en smidig förlossning så jag har börjat dricka teet nu med. Började i förra veckan, i v 35. Återstå att se om det har effekt. Kankse borde dricka det efteråt också för amningens skull, för den biten funkade inte så bra förra gången...   

• Wielkip

Puffar lite!

Jag beställde precis hem hallonbladste, hoppas jag får det imorgon!
    Är i vecka 38+5 så det kanske är lite sent att börja nu?
    Är mest ute efter effekterna efteråt, mindre blödning osv.

Men eftersom jag är såpass långt gången, måste jag också trappa upp drickandet då?
    Eller kan jag hälla i mig en liter från början? Det gör ju verkligen inget om barnet kommer nu menar jag, haha.

Väntar en flicka med BF: 8 mars 2012 Http://Minifohlinis.blogg.se
  • Ulk

Tänkte sparka igång tråden igen. Synd att den gått och dött.

Går in i v 35 på söndag och tog min första kopp idag. Jag beställde från Re-fresh och det tog två dagar, tur det kom innan helgen :)

Smakade helt okej, nästan gott. Då är jag ändå inte en som gillar att dricka utan mjölk. Blandade med citrondroppar och honung. Det enda jag märkte var att bebisen blev lite mer livlig en kort stund. Min främsta anledning till att jag dricker är de påstådda positiva effekterna efter förlossningen. Sedan skulle jag inte gråta floder om det hjälpte till att starta den tidigare. Skönt dock att veta att jag inte kommer gå över BF, då jag inte får det.

Någon annan som dricker eller som ska börja snart?

Svar på tråden Vi som dricker hallonbladste