• EmilieC

    Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?

    Startar den här tråden efter att ha kollat på Debatt på Svt igår.

    Enligt en undersökning så vill 50% av svenska folket veta om det bor en pedofil i deras område.
    Så nu är jag lite nyfiken på hur ni här på FL tycker.

    Motivera gärna ditt svar!

    Jag börjar: Ja, jag skulle vilja veta om det bor en dömd pedofil nära mig för att kunna skydda mina barn. Inte för att på något sätt trakassera eller vara taskig mot personen, utan bara för mina barns säkerhet. 
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-01-23 08:07
    Vill bara försöka påminna alla om att gärna hålla sig till ämnet som heter: "Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?"

    Så att det inte spårar ur, som det redan har gjort, någon som skriver om homosexuella, muslimer, KKK, rökare. En annan om folk som låter bilen stå på tomgång, skattefuskare o.s.v.

    Som sagt, håll er till ämnet allihopa! Eller starta en annan tråd om ni vill diskutera saker som inte har med detta att göra.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?
  • jovisst
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-25 01:22:31 följande:
    Så charmigt. Och hur vet du att inte någon sätter upp sin ovän eller en irriterande meningsmotståndare där, och hoppas att denne blir mördad av fanatiska vigilantes?
    Men är du inte klok eller,det krävs att en dom skickas in för att man ska hamna på listan,vilken film lever du i?
  • jovisst
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-25 01:24:59 följande:
    Nu säger du i princip att handikappade och fula människor automagiskt våldtar också. Grattis!
    ?????????????
  • jovisst
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-25 01:43:18 följande:
    Varför bara de som begår övergrepp på barn? Varför inte de som kört på ett barn? Eller som kör rattfulla och KAN komma att köra på ett barn? Eller de som är seriemördare, och kanske mördar eller kan tänkas mörda barn?

    Och varför just bara barn? Är det mer OK att våldta en vuxen? Är det liksom mer OK om en våldtäktsman som förgriper sig på vuxna kan "få återfall"? Är den vuxne som utsätts för denne mindre värd än ett barn som kan riskera hamna i klorna på en som "får återfall"?

    Jag förstår verkligen inte hur ni tänker här, faktiskt. Jag förstår att man värnar om sitt barn mer än om andra, det kan jag begripa, men hur ni tar steget från det till att helt kasta logiken överbord är för mig litet av en gåta faktiskt.
    Nu handlar ju tråden om pedofiler,kan du samla ihop dig och hålla dig till det,utan att dra in handikappade,poteniella rattfyllerister osv osv!

    Jag skriver inte om allt jag tänker,utan om just pedofiler som begår brott!
  • jovisst
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-22 03:18:19 följande:
    Aha. Så logiken är alltså att så många som möjligt ska lida maximalt tänkbart? Engla är död. Vad hon kände är irrelevant faktiskt. Hennes föräldrar lider, onekligen, men hur kommer deras liv bli bättre av att Englas mördare riskerar att bli mördad av en arg lynchmobb? Eller att han aldrig får jobb? Att han är ensam och förstörd? Och om han inte får en chans att arbeta i samhället, att försöka göra rätt för sig, hur stora är oddsen att han lyckas hålla sig på den raka vägen tror du?

    Tänk själv - ett barn som gjort fel i skolan, men som inte blir förlåten, som aldrig får komma in i gänget igen, tror du att det barnet kommer att vara snäll framöver, eller tror du att det kommer bli argt och bittert och bli ännu elakare?
    Irrelevant att hon är död.....jaha men nu var det ju AE som tog livet av henne,som bestämde att hon inte skulle få leva en dag till,som dessutom tyckte att han hade rätten att våldta och misshandla henne,göra hennes sista stund til en skräck som ingen kan föreställa sig,en liten 10 årig flicka!!

    Honom jämför du med ett litet barn som har gjort en "dum" grej i skolan och inte få vara med.

    AE ska aldrig ut igen,han får bli hur elak han vill in i buren,för det är i en bur man har odjur som inte går att avliva!

    Och ja jag tror att Englas mamma skulle må mycket ättre om hon visste att han skulle få samma benådan som han visade hennes dotter den där sista kvarten!

    Men det kanske är irrelevant om ditt barn blir hans nästa offer.
  • Dorian Ertymexx
    jovisst skrev 2011-01-25 18:08:15 följande:
    Men är du inte klok eller,det krävs att en dom skickas in för att man ska hamna på listan,vilken film lever du i?
    Nej, du skrev att ALLMÄNHETEN fyller på listan. Inte att någon juridisk instans gjorde det. Och om allmänheten fyller på måste man vara JÄKLIGT naiv att inte tro att något pucko lägger uppen polare "på skoj" eller en fiende på pur illvilja. Det är en tidsfråga snarare än annat. Rena rykten, vanföreställningar, missförstånd och barns fantasier (eller elakhet) kan förstöra folks liv om man låter allmänheten fylla på listan. För visst, vissa kanske kollar om snubben de kollar efter i deras område faktiskt har en dom mot sig - men hur många tror du verkligen kommer dubbelkolla?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    jovisst skrev 2011-01-25 18:12:46 följande:
    Nu handlar ju tråden om pedofiler,kan du samla ihop dig och hålla dig till det,utan att dra in handikappade,poteniella rattfyllerister osv osv!

    Jag skriver inte om allt jag tänker,utan om just pedofiler som begår brott!
    Vad skönt det vore för dig om man inte fick dra paralleller och jämförelser med annat va! Tyvärr fungerar det inte så. Världen är komplex. Vänj dig ivd det.
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    jovisst skrev 2011-01-25 18:26:29 följande:
    Irrelevant att hon är död.....jaha men nu var det ju AE som tog livet av henne,som bestämde att hon inte skulle få leva en dag till,som dessutom tyckte att han hade rätten att våldta och misshandla henne,göra hennes sista stund til en skräck som ingen kan föreställa sig,en liten 10 årig flicka!!

    Honom jämför du med ett litet barn som har gjort en "dum" grej i skolan och inte få vara med.

    AE ska aldrig ut igen,han får bli hur elak han vill in i buren,för det är i en bur man har odjur som inte går att avliva!

    Och ja jag tror att Englas mamma skulle må mycket ättre om hon visste att han skulle få samma benådan som han visade hennes dotter den där sista kvarten!

    Men det kanske är irrelevant om ditt barn blir hans nästa offer.
    Med tanke på hur många som tar livet av sig av mobbing varje år, så ja, jag jämför det med AEs handlingar mot Engla. Hon fick lida enormt i några timmar. Mobbingutsatta lider i åratal eller tiotals år.

    Och ja, Engla är irrelevant. För hon är, som du också erkänner, död. Hon tycker inget längre. Och det är sorgligt, men också ett irreversibelt faktum.

    Oh please, get you debate tactics out of the gutter! Jag kan ju köra exakt samma taktik. "jaha, så du tycker att mobbing är löjligt, men du kanske tycker annorlunda om du hittar ditt barn, död efter att ha hängt sig efter åttar år av mobbing i skolan!!!!!!"
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • bustjejen
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-25 13:43:28 följande:
    Och återigen, statistiken talar emot det. Det är sällan det är en främling som förgriper sig på ett barn, det är oftare en familjemedlem, släkting eller vän som visar sig vara förövaren. Att veta att en främling har begått övergrepp på barn tidigare är alltså milt sagt ett dåligt skydd.

    Dessutom ska du som förälder vara uppmärksam mot ALLA, oavsett vad du vet om dem eller inte. För precis vem som helst kan vara pedofil och/eller okynnesförövare. Precis vem som helst!
    Nej, det behöver inte vara en främling. Det kan ju vara någon av de grannar som du träffar lite då och då, som även är jättetrevlig mot dina barn, eller hur? Jag är glad att de tycker om mina barn och att mina barn tycker om dem, men jag vill veta att det är av rätt anledning.
    Man kan inte gå och misstänka precis alla, men man är ju dum om man är precis blåögd också. Även om det är sällan som du skriver att en främling förgriper sig på barn, så är det väl betydelsefullt om det bara är ett barn som slipper antastas för att man vet var pedofiler bor.
  • puss
    I have a kid skrev 2011-01-23 17:30:32 följande:
     För att han utnytjat mina små sysstrar + ofredade mig ,

     och blivit dömd för det!

    Ofredade sambons döttrar sexuellt
    LULEÅ.

    En 47-årig man döms till två månaders fängelse av Luleå tingsrätt för sexuellt ofredande av sin dåvarande sambos tre döttrar.

     


    Förutom fängelsestraffet ska mannen betala ett skadestånd på totalt 42.000 kronor.
    Mannen från de södra delarna av länet har enligt domen ofredat de tre flickorna, alla under 15 år gamla, vid ett tillfälle vardera någon gång under 2003-04. En av flickorna har han berört genom att smeka hennes skinkor under trosorna. Han döms också för att ha haft sexuellt umgänge med en av flickorna genom att smeka hennes könsorgan i mellan 15 och 20 minuter. Flickan var då tolv år gammal.

     


    I det fallet, där 47-åringen var åtalad för sexuellt utnyttjande av underårig, konstaterar Luleå tingsrätt att det får anser som styrkt att han haft sexuellt umgänge med flickan men att det enligt rättspraxis på området bör rubriceras som sexuellt ofredande.

     


    47-åringen döms också för att han ofredat en tredje syster som inte har bott under samma tak som honom, genom att "under en längre tidsrymd hålla om henne och trycka sitt könsorgan mot hennes bakdel, samtidigt som han smekt henne på kroppen".

     


    Luleå tingsrätt anser att flickornas berättelser är trovärdiga och kan läggas till grund för bedömningen.
    du måste skriva vad du citerar ifrån. vilken tidning?
    up yours
  • jovisst
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-25 22:47:09 följande:
    Nej, du skrev att ALLMÄNHETEN fyller på listan. Inte att någon juridisk instans gjorde det. Och om allmänheten fyller på måste man vara JÄKLIGT naiv att inte tro att något pucko lägger uppen polare "på skoj" eller en fiende på pur illvilja. Det är en tidsfråga snarare än annat. Rena rykten, vanföreställningar, missförstånd och barns fantasier (eller elakhet) kan förstöra folks liv om man låter allmänheten fylla på listan. För visst, vissa kanske kollar om snubben de kollar efter i deras område faktiskt har en dom mot sig - men hur många tror du verkligen kommer dubbelkolla?
    Allmänheten skickar in domar...förstår du!!!

    Alla har tillgång till alla domar eftersom en dom är offentlig...bara att leta upp!

    Dom som har denna sidan läser sen domen och lägger ut den!
  • jovisst
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-25 22:47:59 följande:
    Vad skönt det vore för dig om man inte fick dra paralleller och jämförelser med annat va! Tyvärr fungerar det inte så. Världen är komplex. Vänj dig ivd det.
    Men denna tråden handlar om pedofiler....vare sig du vill eller inte!
  • jovisst
    Dorian Ertymexx skrev 2011-01-25 22:50:48 följande:
    Med tanke på hur många som tar livet av sig av mobbing varje år, så ja, jag jämför det med AEs handlingar mot Engla. Hon fick lida enormt i några timmar. Mobbingutsatta lider i åratal eller tiotals år.

    Och ja, Engla är irrelevant. För hon är, som du också erkänner, död. Hon tycker inget längre. Och det är sorgligt, men också ett irreversibelt faktum.

    Oh please, get you debate tactics out of the gutter! Jag kan ju köra exakt samma taktik. "jaha, så du tycker att mobbing är löjligt, men du kanske tycker annorlunda om du hittar ditt barn, död efter att ha hängt sig efter åttar år av mobbing i skolan!!!!!!"
    Du har så svårt att hålla dig till ämnet!

    Förstår det eftersom du har så taskiga och dåliga argument för att pedofiler ska svansa runt bland vanligt folk!
  • lord sybb

    Ni har inte tänkt på att de flesta pedofiler inte är dömda, utan lever i hemlighetsmakeri? Man kommer aldrig kunna skydda sig helt.

  • poirot

    Det känns ärligt talat rätt meningslöst, vad är det man skulle göra annorlunda isåfall?

  • Hot Mamma Mu
    Bolid skrev 2013-05-29 07:37:23 följande:
    Detta är tyvärr en hemsk lögn som någon hittat på. Ta reda på fakta innan du skriver ut namn på oskylda människor.
    /Sonja
    En hämd från kvinnan som är otrogen alla män hon träffar.
  • Hot Mamma Mu
    FREJAS mamma skrev 2014-06-19 09:02:49 följande:
    Ons 29 maj 2013 07:37#605
    Detta är tyvärr en hemsk lögn som någon hittat på. Ta reda på fakta innan du skriver ut namn på oskylda människor. 
    /Sonja

    **********************************************************************
    Önskar jag hade domen här men tyvärr inte!!!

     Vem fan är du och sitta å säga att jag hittar på??

       DET ÄR 10000% sant  SONJA 
    Den domen finns inte. Bara i din dröm. Han är inte dömd för någonting överhuvudtaget!
Svar på tråden Vill du veta om det bor en pedofil nära dig?