• Eisa

    Hur länge kan man köra utan fläktrem utan att bilen börjar koka?

    Ja, nån som vet? Om man kör typ 60 km/h

  • Svar på tråden Hur länge kan man köra utan fläktrem utan att bilen börjar koka?
  • Jezamine

    Varför sätter du inte dit en ny?


    Jag är INTE avstängd
  • Eisa
    Jezamine skrev 2011-01-24 18:10:43 följande:
    Varför sätter du inte dit en ny?
    Har gjort det men jag körde några kilometer innan jag upptäckte att remmen var borta. Batteriet dog nämligen. Bilen kokade inte vad jag märkte. Tänkte om den kokade utan att jag fattade det eller om sådant märks tydligt.
  • Filemon Syklon

    Om batteriet dog så var det inte fläktremmen, snarare generatorremmen som gick av.
    Det är väl inte så många moderna bilar som har fläktrem eftersom de har elektriska fläktar med egen motor.

    Om motorn kokar så ser du ju på vattentemperaturmätaren att den visar på onormalt hög temperatur.
    Vad är det för bil?


    God's away on business
  • Eisa
    Filemon Syklon skrev 2011-01-24 23:44:26 följande:
    Om batteriet dog så var det inte fläktremmen, snarare generatorremmen som gick av.
    Det är väl inte så många moderna bilar som har fläktrem eftersom de har elektriska fläktar med egen motor.

    Om motorn kokar så ser du ju på vattentemperaturmätaren att den visar på onormalt hög temperatur.
    Vad är det för bil?
    Jag har ej kollat på tempmätaren, ty jag visste inte att en sådan fanns. Bra va?

    Verkstadskillarna kallade det fläktrem. Bilen är 20 år gammal. WV Jetta 1,8
  • sverker11
    Eisa skrev 2011-01-25 06:41:15 följande:
    Jag har ej kollat på tempmätaren, ty jag visste inte att en sådan fanns. Bra va?

    Verkstadskillarna kallade det fläktrem. Bilen är 20 år gammal. WV Jetta 1,8
    Du har sannolikt elfläkt i bilen. Att de på verkstan använde ordet fläktrem är nog för att remmen ofta kallas så även om den inte längre driver fläkten. I normalfall är det vid vanlig lansvägskörning ingen större fara att köra utan fläkt.

    "Tänkte om den kokade utan att jag fattade det eller om sådant märks tydligt."
    Om du inte märkte något så behöver du nog inte oroa dig. Kokning brukar ge upphov till en så kraftig ångutveckling under huven att det inte går missa även om huven är stängd.
  • Eisa
    sverker11 skrev 2011-01-25 08:03:10 följande:
    Du har sannolikt elfläkt i bilen. Att de på verkstan använde ordet fläktrem är nog för att remmen ofta kallas så även om den inte längre driver fläkten. I normalfall är det vid vanlig lansvägskörning ingen större fara att köra utan fläkt.

    "Tänkte om den kokade utan att jag fattade det eller om sådant märks tydligt."
    Om du inte märkte något så behöver du nog inte oroa dig. Kokning brukar ge upphov till en så kraftig ångutveckling under huven att det inte går missa även om huven är stängd.
    Jag fattar verkligen ingenting nu. Fläktrem? Generatorrem? Drivrem? Vad är skillnaden?

    Fläkten var icke fungerande när detta skedde i alla fall men det kanske berodde på att batteriet typ var dead.
  • Filemon Syklon
    Eisa skrev 2011-01-25 12:26:28 följande:
    Jag fattar verkligen ingenting nu. Fläktrem? Generatorrem? Drivrem? Vad är skillnaden?

    Fläkten var icke fungerande när detta skedde i alla fall men det kanske berodde på att batteriet typ var dead.
    Fläkten på en någorlunda modern bil går inte om den inte behövs och på vintern behövs den sällan.
    Förr hade kylfläkten ingen egen motor utan drevs av en rem som var kopplad till vevaxeln och det gjorde att fläkten gick när motorn gick.
    Idag har kylfläkten egen elmotor och är termostatstyrd, vilket betyder att den bara körs när motorn behöver extra kylning, t ex vid köbildning eller om man kör långsamt när det är varmt.

    Generatorn drivs däremot av en likadan rem som tidigare drev fläkten eftersom generatorn behöver ladda batteriet hela tiden . Den remmen heter egentligen generatorrem men många säger fläktrem av gammal vana.

    Går den remmen av så laddas batteriet ur och då går inte heller fläkten eftersom det inte finns någon el.
    Så här på vintern är det ingen fara att köra utan kylfläkt, speciellt inte i landsvägsfart och som sverker11 sa... hade bilen kokat så hade du märkt det.

    Vattentemeraturmätaren brukar ha som symbol en stiliserad termometer som är nedsänkt i vatten.
    Alla bilar har inte tempmätare men hade motorn kokat så hade det troligtvis tänts en röd varningslampa innan den blev så varm att den kokade.
    God's away on business
  • Tazzme

    Du har ju fått så bra svar redan, så det finns ju egentligen inget att tillägga.

    Dock ska jag säga att även om man kan köra ett bra tag utan fungerande fläkt (då breoende på temp osv.) så skulle jag ine chansa. Se till att fläkten fungerar. För om motorn börjar koka så kan det ge upphov till skador som kan bli väldigt dyra att reparera på verkstad.

  • Giftskåneman

    Ofta drar remmen generator och vattenpump, ibland även servostyrningen.
    Stannar vattenpumpen kyls inte motorn genom att varma vattnet cirkulerar genom kylaren. Vilka bilar som har vilka remmar kan jag inte utantill, men av gammal vana kallas alla för fläktrem, även om det är fel, dukan även ha rem till kamaxeln, och den MÅSTE bytas efter visst antal mil.

Svar på tråden Hur länge kan man köra utan fläktrem utan att bilen börjar koka?