När lär man "aj aj"???
När lär man barn/bebis ajaj?
Och hur gör man sig förstådd så att säga?
När lär man barn/bebis ajaj?
Och hur gör man sig förstådd så att säga?
"nej" säger jag istället för ajaj när dom inte får, "ajaj" säger jag om saker dom kan höra sig illa på! >_
För att inte tala om hur kul det blir när man kan härma mamma och pappa. Konversation med sonen, 11,5 månader:
"Nej Hugo, inte dra i den!"
"Nejäj!"
"Aj aj Hugo!"
"Ajja!"
Då gav vi upp det. Vi har insett att det är så mycket bättre att låta honom undersöka saker (övervakat) för då är de inte lika intressanta längre. Plus att han faktiskt reagerar med att dra åt sig handen eller sluta med det han håller på med när vi då väl säger nej, vilket kommer väl till pass om man är en bit bort och vill hinna fram och lyfta bort honom.
Mina barn har varit runt 7-8 månader när de förstått att de inte för göra vissa saker, sen kan de ju inte alltid stoppa impulsen i den åldern, men jag tycker helt klart att man ska börja säga -nej eller -ajaj redan runt halvåret (om de kan ta sig runt och fixa med sånt som de inte ska vill säga)
Många barn börjar ju förskolan som ettåringar och där är det ju rutiner och barnen kan inte bete sig hur som helst, då är det ju lättare för barnet om det har lite grundläggande om vad som är ok. /Förskollärare
För er som inte gillar orden "ajaj", "nej" osv, använd vilket ord ni vill, det är ju inte själva ordet som är viktigt utan själva innebörden, när man helt enkelt ska lära att dom inte får göra något, sen om man säger "ajaj" eller "nej sådär gör vi inte, den här får du leka med", det spelar ingen roll.. Fast jag själv tror ju på att vara kort och tydlig för att inte krångla till det med en massa ord som inte barn/bebis förstår.. Dom känner ju igen ordet efter att ha hört det några gånger om man t ex säger "nej"..
För er som inte gillar orden "ajaj", "nej" osv, använd vilket ord ni vill, det är ju inte själva ordet som är viktigt utan själva innebörden, när man helt enkelt ska lära att dom inte får göra något, sen om man säger "ajaj" eller "nej sådär gör vi inte, den här får du leka med", det spelar ingen roll.. Fast jag själv tror ju på att vara kort och tydlig för att inte krångla till det med en massa ord som inte barn/bebis förstår.. Dom känner ju igen ordet efter att ha hört det några gånger om man t ex säger "nej"..
Haha ja! :)
Ja vi pratar ju alltså med vår dotter hela tiden, men som du säger så förstår jag väl inte varför man just säger "ajaj" utan att det kommer nog bara per automatik! (och att jag fått för mig att det är lättare att förstå)
Jag ska börja prata mera med henne då hon gör fel också.. inte bara säga "ajaj" utan förklara vad som är ajaj och vad hon istället kan göra! :)
Haha! Roligt med trotts! :D
Funderar vidare...
Dessutom är det ju så att om man säger "nej!" eller "sluta!" eller "ajaj", t ex när barnet är halvvägs på bordet flr att undersöka sockerskålen, vad ska barnet tro egewntligen - vad är fel? Att resa sig upp? Att krypa? Att krypa på bordet? Att ta i sockerskålen, eller är det ajaj att vara nyfiken? Man har nog aööt att vinna på att konkretisera istället för att använda kommandoord. Vi använder det som sagt när vi vill att han ska reagera och avvakta - för det gör han - så att man hinner fram t ex.