• Kakans

När lär man "aj aj"???

När lär man barn/bebis ajaj?
    Och hur gör man sig förstådd så att säga?

• Svar på tråden När lär man "aj aj"???
  • Smulan87

"nej" säger jag istället för ajaj när dom inte får, "ajaj" säger jag om saker dom kan höra sig illa på! >_

• örtagård
    Kakans skrev 2011-01-26 10:30:36 följande:
    Tjollabolla: Japp, hon är bara 6 månader min dotter och jag förväntar mig inte heller att hon ska förstå. Men jag vill heller inte att hon ska tycka att det är roligt när vi säger "aj aj".. Men jag antar att hon ser "allvaret" i det när hon blir äldre.
    Det där med att avleda har vi ju faktiskt gjort men jag har nog aldrig tänkt på att vi faktiskt gör det och att det fungerar! Så det var ju ett toppen tips! Då visar man ju faktiskt på ett bra sätt att det där är inte okej, men det här är okej! :)
    Men det är ju roligt !!

Jag menar allvarligt, de ler ju och skrattar åt att samspela med sin förälder.

Det kommer gå alldelse utmärkt att kommunicera med ditt barn i framtiden. Hon kommer förstå vad ni säger utan komandoord som nej och ajaj. Hon kommer helt enkelt förstå vad ni säger om nu är tydliga och direkta så klart men i övrigt pratar som man skulle gjort med en vuxen. "Sitt ned" funkar fint när de står farligt i en stol. "Jag vill inte du hoppar i soffan" funkar fint på ett lite större barn, "hjälp mig att stänga diskmaskinen" funkar fint när bebisen drar i den halvöppna luckan osv osv.

Så avleder man bebisar och småbarn så de kommer på andra tankar eller får en alternativ sysslesättning. Större barn försöker man förebygga med sömn och blodsockercheck och så kommunicerar man helt enkelt!
  • k girl
    örtagård skrev 2011-01-26 14:47:07 följande:
    Men det är ju roligt !!

Jag menar allvarligt, de ler ju och skrattar åt att samspela med sin förälder.

Det kommer gå alldelse utmärkt att kommunicera med ditt barn i framtiden. Hon kommer förstå vad ni säger utan komandoord som nej och ajaj. Hon kommer helt enkelt förstå vad ni säger om nu är tydliga och direkta så klart men i övrigt pratar som man skulle gjort med en vuxen. "Sitt ned" funkar fint när de står farligt i en stol. "Jag vill inte du hoppar i soffan" funkar fint på ett lite större barn, "hjälp mig att stänga diskmaskinen" funkar fint när bebisen drar i den halvöppna luckan osv osv.

Så avleder man bebisar och småbarn så de kommer på andra tankar eller får en alternativ sysslesättning. Större barn försöker man förebygga med sömn och blodsockercheck och så kommunicerar man helt enkelt!

För att inte tala om hur kul det blir när man kan härma mamma och pappa. Konversation med sonen, 11,5 månader:
    "Nej Hugo, inte dra i den!"
    "Nejäj!"
    "Aj aj Hugo!"
    "Ajja!"
    Då gav vi upp det. Vi har insett att det är så mycket bättre att låta honom undersöka saker (övervakat) för då är de inte lika intressanta längre. Plus att han faktiskt reagerar med att dra åt sig handen eller sluta med det han håller på med när vi då väl säger nej, vilket kommer väl till pass om man är en bit bort och vill hinna fram och lyfta bort honom.

• Gunnell
    woopie skrev 2011-01-26 14:38:34 följande:
    Jag är helt övertygad om att regler och konsekvencer ska man starta med från dag ETT!

Hur ska ett barn annars lära sig?
    Det kan du väl göra men bebisar kan inte koppla konsekvenser. Inte ens en tonåring har ett färdigutvecklat konsekvenstänkande/riskbedömning.

En bebis vet inte att - om jag gör det här - så händer detta - osv. 

Hjärnan är inte helt klar förens i 25-årsåldern :) 

www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hjarnan-fullvuxen-forst-vid-25_226285.svd
  • Aurora Borealis

Mina barn har varit runt 7-8 månader när de förstått att de inte för göra vissa saker, sen kan de ju inte alltid stoppa impulsen i den åldern, men jag tycker helt klart att man ska börja säga -nej eller -ajaj redan runt halvåret (om de kan ta sig runt och fixa med sånt som de inte ska vill säga)

Många barn börjar ju förskolan som ettåringar och där är det ju rutiner och barnen kan inte bete sig hur som helst, då är det ju lättare för barnet om det har lite grundläggande om vad som är ok. /Förskollärare

• örtagård
    Aurora Borealis skrev 2011-01-26 19:12:09 följande:
    Mina barn har varit runt 7-8 månader när de förstått att de inte för göra vissa saker, sen kan de ju inte alltid stoppa impulsen i den åldern, men jag tycker helt klart att man ska börja säga -nej eller -ajaj redan runt halvåret (om de kan ta sig runt och fixa med sånt som de inte ska vill säga)

Många barn börjar ju förskolan som ettåringar och där är det ju rutiner och barnen kan inte bete sig hur som helst, då är det ju lättare för barnet om det har lite grundläggande om vad som är ok. /Förskollärare
    Men varför kan man inte prata vanligt med barnen istället om de nu inte får göra vissa saker? Jag har inte det minsta behov av kommandon som jag skrev ovan. Vanligt kommunikation med hela meningar funkar jättefint!

Mina bebisar har inte gjort  sådant  "de inte får". Men det är klart en del saker de gör kan vara farliga för dem men då är man ju med dem och visar eller avleder dem!  Bebisar ska ju undersöka omvärlden för att utveckas! I vårt hem finns inget som bebisar inte !får" men ibland får ju mamma eller pappa vara med och styra upp så klart!

7-8-månaders, gos, famn och bröst. Ja, krypit har de gjort, dragit i lite sladdar, rest sig mot bord, gått vid nio månader, stoppat allt mjöligt skit i munnen men  jag kan inte se någon situation där min egen avledning inte räckt!
  • woopie
    Gunnell skrev 2011-01-26 16:24:44 följande:
    Det kan du väl göra men bebisar kan inte koppla konsekvenser. Inte ens en tonåring har ett färdigutvecklat konsekvenstänkande/riskbedömning.

En bebis vet inte att - om jag gör det här - så händer detta - osv. 

Hjärnan är inte helt klar förens i 25-årsåldern :) 

www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/hjarna...
    Just därför man ska börja från början!
    Det blir inte roligare än vad man gör det till!!
  • Kakans

För er som inte gillar orden "ajaj", "nej" osv, använd vilket ord ni vill, det är ju inte själva ordet som är viktigt utan själva innebörden, när man helt enkelt ska lära att dom inte får göra något, sen om man säger "ajaj" eller "nej sådär gör vi inte, den här får du leka med", det spelar ingen roll.. Fast jag själv tror ju på att vara kort och tydlig för att inte krångla till det med en massa ord som inte barn/bebis förstår.. Dom känner ju igen ordet efter att ha hört det några gånger om man t ex säger "nej"..

• örtagård
    Kakans skrev 2011-01-28 06:09:26 följande:

För er som inte gillar orden "ajaj", "nej" osv, använd vilket ord ni vill, det är ju inte själva ordet som är viktigt utan själva innebörden, när man helt enkelt ska lära att dom inte får göra något, sen om man säger "ajaj" eller "nej sådär gör vi inte, den här får du leka med", det spelar ingen roll.. Fast jag själv tror ju på att vara kort och tydlig för att inte krångla till det med en massa ord som inte barn/bebis förstår.. Dom känner ju igen ordet efter att ha hört det några gånger om man t ex säger "nej"..

Jag förstår det kan verka som om jag nästan vill provocera när jag säger att jag inte gillar ordet ajaj men det är faktískt så att jag tycker det är en milsvidd skillnad i att säga "sitt ner" och "ajaj". Bebisar förstår massor av ord och meningar och språket utvecklas ju i samspel med föräldrarna. Man behöver inte ha ett särskilt spårk innan de själva kan tala. De har en enorm ordförståeelse och behöver verkligen inte tränas på "lättare" uttryck. Egentligen är det myckt svårare och väldigt abstrakt för barnen om man säger något som ska användas i så  många olika situationern. Det handlar om språkutvecklig och kommunikation. Jag frågar min ettåring var pottan är och hon springer dit. När hon vill upp i knät och jag är "upptagen" frågar jag var är pappa, gå till pappa och det kan hon. Man behöver verkligen inte lära dem något speciellt bebisuttryck. Ajaj är ju ett läte och nej en negation. Jag tror faktiskt det försvårar kommunikationen att lära in en negation för alla möjliga situationer där barnet ska gränsättas iställer för att använda det vanliga språket. Visst har bebisar hört ordet sitt och sett vad man för när man sitter Just en fras "du får inte göra så där" är ju också rysligt abstrakt för en bebis. Min sexåring vet vilken situation man menar om man säger så då hon vet som är rätt och fel i hög utsträckning.
  • Kakans
    örtagård skrev 2011-01-28 07:28:12 följande:
    Jag förstår det kan verka som om jag nästan vill provocera när jag säger att jag inte gillar ordet ajaj men det är faktískt så att jag tycker det är en milsvidd skillnad i att säga "sitt ner" och "ajaj". Bebisar förstår massor av ord och meningar och språket utvecklas ju i samspel med föräldrarna. Man behöver inte ha ett särskilt spårk innan de själva kan tala. De har en enorm ordförståeelse och behöver verkligen inte tränas på "lättare" uttryck. Egentligen är det myckt svårare och väldigt abstrakt för barnen om man säger något som ska användas i så  många olika situationern. Det handlar om språkutvecklig och kommunikation. Jag frågar min ettåring var pottan är och hon springer dit. När hon vill upp i knät och jag är "upptagen" frågar jag var är pappa, gå till pappa och det kan hon. Man behöver verkligen inte lära dem något speciellt bebisuttryck. Ajaj är ju ett läte och nej en negation. Jag tror faktiskt det försvårar kommunikationen att lära in en negation för alla möjliga situationer där barnet ska gränsättas iställer för att använda det vanliga språket. Visst har bebisar hört ordet sitt och sett vad man för när man sitter Just en fras "du får inte göra så där" är ju också rysligt abstrakt för en bebis. Min sexåring vet vilken situation man menar om man säger så då hon vet som är rätt och fel i hög utsträckning.
    Nej nej jag kände mig åtminstonde inte provocerad.. :) Ville bara få min åsikt sagd om just varför jag säger "ajaj".. Men nu fick jag ju en helt annan synvinkel på saken...! :) Det säger är så rätt!  Men känns som om man utvecklar "ajaj" för varje gång man säger det.. För för min 6 månaders blir det nog bara en massa babbel om jag säger "nej Rebecka sådär får du inte göra, kom så leker vi här istället".. Men om jag sakta men säkert tar mig dit så känns det som att hon förstår bättre... Nu blir jag nästan förvirrad av mig själv här! haha.. :S
  • örtagård
    Kakans skrev 2011-01-28 07:36:38 följande:
    Nej nej jag kände mig åtminstonde inte provocerad.. :) Ville bara få min åsikt sagd om just varför jag säger "ajaj".. Men nu fick jag ju en helt annan synvinkel på saken...! :) Det säger är så rätt!  Men känns som om man utvecklar "ajaj" för varje gång man säger det.. För för min 6 månaders blir det nog bara en massa babbel om jag säger "nej Rebecka sådär får du inte göra, kom så leker vi här istället".. Men om jag sakta men säkert tar mig dit så känns det som att hon förstår bättre... Nu blir jag nästan förvirrad av mig själv här! haha.. :S
    Det är ju det man är tillför som förälder, att utveckas och blir förvirrad .

Ja, inlägget var verkligen menat som en infallsvinkel!

Herregud, som jag skrev innnan ropar ju jag ajajajajajajjaaaaj när lillan står och slår på tv per automatik och så tar jag henne i handen och ger henne duplot och vänder henne mot andra sidan och säger här kan du leka. Jag har bara ingen tanke om att ajjjajajaj ska betyda något för henne - det är ju mer ett utryck för min reaktion. Det lär hon sig nog  -  att mamma blir tokig ibland och hojtar och tjoar !

De har en explosiv språkutveckling faktiskt och man ska inte gör misstaget att tro de inte förstår för att de inte talar än . Vår äldsta talade meningar när hon var 18 mån och vi hade en stor vana att kommunicera med henne ¨på ett bra sätt. Så kom lillebror och var bra mycket senare i språkutvecklingen och vi gjorde som  man ofta gör, glömde att han förstod fast han inte talade själv. Inte helt så klart men vi talade mycket över hans huvud tex för att vi helt enkelt glömde oss. Men att ständigt prata med sitt barn, även i gränssättande situationen, är ju ett plus för spåkutvecklingen och bättrar på ens kommunikation!

Lycka till!

Nu har jag en begåvad sexåring som förstår nästan allt men som inte vill lyssna !
  • Kakans

Haha ja! :)
    Ja vi pratar ju alltså med vår dotter hela tiden, men som du säger så förstår jag väl inte varför man just säger "ajaj" utan att det kommer nog bara per automatik! (och att jag fått för mig att det är lättare att förstå)
    Jag ska börja prata mera med henne då hon gör fel också.. inte bara säga "ajaj" utan förklara vad som är ajaj och vad hon istället kan göra! :)

Haha! Roligt med trotts! :D

• örtagård
    Kakans skrev 2011-01-28 07:57:59 följande:
    Haha ja! :)
    Ja vi pratar ju alltså med vår dotter hela tiden, men som du säger så förstår jag väl inte varför man just säger "ajaj" utan att det kommer nog bara per automatik! (och att jag fått för mig att det är lättare att förstå)
    Jag ska börja prata mera med henne då hon gör fel också.. inte bara säga "ajaj" utan förklara vad som är ajaj och vad hon istället kan göra! :)

Haha! Roligt med trotts! :D
    Utvecklingsperioder heter det visst . Det är utveckling för både förälder och barn och kallas visst lilla tonåren....men utåt är hon exmplarisk så jag får ställa upp på smällarna!

Du kommer få en härlig resa med språkutecklingen när du är så intresserad. Nu är hon liten men om några månader kommer kanske hennes första ord
  • Kakans
    örtagård skrev 2011-01-28 08:05:00 följande:
    Utvecklingsperioder heter det visst . Det är utveckling för både förälder och barn och kallas visst lilla tonåren....men utåt är hon exmplarisk så jag får ställa upp på smällarna!

Du kommer få en härlig resa med språkutecklingen när du är så intresserad. Nu är hon liten men om några månader kommer kanske hennes första ord
    Haha! Ja utveckling åt båda hållen är det verkligen!! Men ibland känns det som om bebisen hänger med mer än vad en själv gör! Haha!

Ja gud det kommer bli underbart när dom lär sig prata när man får höra allt konstigt och smart som dom har att berätta! =)
  • k girl
    Kakans skrev 2011-01-28 07:36:38 följande:
    Min son är fjorton månader och stod vid diskbänken med mig när jag stod och diskade. Jag fyllde en plåt med varmt vatten, vatten som han tycker är så kul, och han ville känna och sträckte fram handen. Jag sade: "Det där är varmt Hugo, du kan göra illa dig!" varpå han drog undan sin hand. Han har bränt sig vid något tillfälle och tycker att det är obehagligt om något är lite varmt (dock ej så att man bränner sig) och vet mycket väl vad varmt betyder vid det här laget. Och vi säger "Vi vill inte att du ska peta i uttagen Hugo" eller (i lugnt tonfall) "Nej Hugo, där vill inte mamma att du pillar" (varpå sonen skrattar och pillar lite till, för det är ju så oemotståndligt) och lyfter bort honom eller ger honom något annat. Gör man det tillräckligt många gånger så lär de sig ju att mamma och pappa inte vill att jag ska pilla där liksom om man visar hur man ska göra istället för. Och, som sagt, är något jättejätteintressant och helt omöjligt att motstå kan det vara nog så bra att låta dem känna (med hjälp) och förklara att man ska vara försiktig.
  • lövet2
    woopie skrev 2011-01-26 14:38:34 följande:
    Jag är helt övertygad om att regler och konsekvencer ska man starta med från dag ETT!

Hur ska ett barn annars lära sig?
    Hur ska ett barn kunna lära sig läsa om man inte tränar från dag 1?    *är jäkligt ironisk nu*

Jag kan väl säga så här: I vår familj har barnen inte haft några regler överhuvudtaget före 2 års ålder, utan det är vi vuxna som har haft regler för oss själva; vad vi kan lämna framme, vad som måste övervakas osv. Och tänk att alla ungarna blev väluppfostrade ändå (eller tack vare, kanske?) ...
  • k girl

Funderar vidare...
    Dessutom är det ju så att om man säger "nej!" eller "sluta!" eller "ajaj", t ex när barnet är halvvägs på bordet flr att undersöka sockerskålen, vad ska barnet tro egewntligen - vad är fel? Att resa sig upp? Att krypa? Att krypa på bordet? Att ta i sockerskålen, eller är det ajaj att vara nyfiken? Man har nog aööt att vinna på att konkretisera istället för att använda kommandoord. Vi använder det som sagt när vi vill att han ska reagera och avvakta - för det gör han - så att man hinner fram t ex.

• Kakans
    k girl skrev 2011-01-28 09:41:57 följande:
    Funderar vidare...
    Dessutom är det ju så att om man säger "nej!" eller "sluta!" eller "ajaj", t ex när barnet är halvvägs på bordet flr att undersöka sockerskålen, vad ska barnet tro egewntligen - vad är fel? Att resa sig upp? Att krypa? Att krypa på bordet? Att ta i sockerskålen, eller är det ajaj att vara nyfiken? Man har nog aööt att vinna på att konkretisera istället för att använda kommandoord. Vi använder det som sagt när vi vill att han ska reagera och avvakta - för det gör han - så att man hinner fram t ex.
    Ja det där var ju verkligen en sak att tänka på!!! Så har jag aldrig tänkt.. smart! Dags att börja tänka lite  nu! :P
Svar på tråden När lär man "aj aj"???