• tundra

Nutrilett start 31/1

Nu är det äntligen dags att bli av med de där hatade extrakilona som jag drog på mig under graviditet samt efter när jag var vaken hela nätterna med kolik- och sömnstrulandebebis och bara åt för att hålla mig på fötter!
    Den digitala nålen stannade på 67,9 vilket är exakt 10kg för mycket. För mig känns de där 10 kg som 20kg mentalt. Är bara deppig och trött nu för tiden. Det måste hända något radikalt.

Min plan är att dricka ren kur minst 2 veckor och senare fasa över till nyttig kolhydratsnål diet.
    Hoppas att detta blir en tråd för likasinnade som är lika peppade och som vill stöta och blöta upp och nedgångar.

Detta är min första gång på pulver så nu är det spännande att se hur kroppen/jag reagerar. Men vad som än händer så SKA det gå. Demon Hejja mig och alla andra som kämpar!

• Svar på tråden Nutrilett start 31/1
  • incahe

Idag går jag in på min sjunde vecka med Nutrilett. Ja, ni läste rätt: Sjunde veckan.

Jag har tidigare ätit Nutrilett en längre tid, 10 månader för att vara exakt. Till detta har jag en del dagar, inte alla, ätit 1 skiva delikatessesam med bregott på.

Naturligtvis är det rent vansinne. Det inser jag också. Den gången jag åt enbart Nutrilett i 10 månader slutade med 6 månader på ett behandlingshem för anorexia. De sista månaderna då åt jag bara 2 påsar om dagen. Det tyckte jag räckte,222 kcal per dag.

Nu fem år senare så har jag alltså trillat dit igen.
    Vet inte varför jag skriver detta. Kanske för att varna de som liksom mig har en anorexia som ligger och lurar, var försiktiga snälla ni så det inte går så långt som det gjorde för mig. Och som det håller på att gå för mig nu.

Kram på er
    /incahe

• tundra
    Incahe:
    Hoppas du finner mod och ber om hjälp den här gången också. Våra kroppar förtjänar att vara starka och friska och meningen med livet ska inte börja och sluta med numret på vågen. Incahe, du förtjänar att vara frisk och må bra. Det förtjänar varje människa. Jag håller tummarna för dig.

Jag ser min kur endast som en språngbräda mot sunda matvanor och inte som en "lösning" för att bli smal.
    Det är inte bra på andra sidan av spektrumet heller med stressad snabbmat och mkt socker/godis för att hålla sig flytande. Men det är inte bra när det slår över åt något håll.

Jag tycker att 14 dagar på nutrilett är tillräckligt vansinnigt för att jag aldrig ska vilja göra det igen. Men nu har jag gjort det så då får jag rakryggat stå för att jag anslutit mig till vikthetsen.
    Hur man än gör för att banta måste man leva på ett kaloriunderskott. Det är ju ren fysik. Men det är tragiskt om nutriletts snabba viktnedgång för vissa kan vara inkörsporten till mat-skräck. Bra att du då ringer varningens klocka.

Alla förtjänar att leva balanserade liv med riktig mat som mättar, mat som bygger en frisk, stark och sund kropp.

Sista dagen på den här vansinnesfärden. Men det här är min resa, så jag avslutar den så som jag har bestämt. Men såklart får det här mig att tänka extra mycket på de som tappat balansen och fallit... Rynkar på näsan
  • tundra

Nedräkning! Glad

2 pulver påsar avklarade. 3 kvar!
    Mår jättebra idag. Har städat och fejjat med ett leende på läpparna. Helt otroligt!
    Nutriletten har dock ingen smak längre. Smakar ingenting när man dricker den. Förvånad
    Undrar varför det blir så.

Tänk att jag snart klarat två veckor. I mitt mini-universum har det verkligen varit en utmaning. Så många gånger jag har tvivlat och nu är jag snart i mål

Hurra!

Heja alla som kämpar i helgen mot all helgmat.
    Maken satt med chips, nötter etc igår så jag vet hur jobbigt det kan vara. Men jag tänker att chips etc blir det inte för min del på ett braaaaa tag. Ska koncentrera mig på att äta nyttigt och hitta tillbaka till min trivselvikt.
    Jag vill inte ha det där extra fluffet jag får av allt raffinerat socker och stärkelse.

• tundra

Min mycket genomtänkta och efterlängtade måndagsmeny:

Frukost: Äggröra och makrill i tomatsås

Lunch: Haricots vertes i olivolja med kycklingfilé

Middag: Entrecote med stekt zuchini (bea valfritt, maken älskar - jag = inte lika mkt)

Mmmmm. Smaskens.
    Måste ta mina mått och se hur lchf påverkar.
    Antar att vågen kommer att så still ett bra tag inledningsvis.

• incahe
    tundra skrev 2011-02-13 08:23:14 följande:
    Incahe:
    Hoppas du finner mod och ber om hjälp den här gången också. Våra kroppar förtjänar att vara starka och friska och meningen med livet ska inte börja och sluta med numret på vågen. Incahe, du förtjänar att vara frisk och må bra. Det förtjänar varje människa. Jag håller tummarna för dig.

Jag ser min kur endast som en språngbräda mot sunda matvanor och inte som en "lösning" för att bli smal.
    Det är inte bra på andra sidan av spektrumet heller med stressad snabbmat och mkt socker/godis för att hålla sig flytande. Men det är inte bra när det slår över åt något håll.

Jag tycker att 14 dagar på nutrilett är tillräckligt vansinnigt för att jag aldrig ska vilja göra det igen. Men nu har jag gjort det så då får jag rakryggat stå för att jag anslutit mig till vikthetsen.
    Hur man än gör för att banta måste man leva på ett kaloriunderskott. Det är ju ren fysik. Men det är tragiskt om nutriletts snabba viktnedgång för vissa kan vara inkörsporten till mat-skräck. Bra att du då ringer varningens klocka.

Alla förtjänar att leva balanserade liv med riktig mat som mättar, mat som bygger en frisk, stark och sund kropp.

Sista dagen på den här vansinnesfärden. Men det här är min resa, så jag avslutar den så som jag har bestämt. Men såklart får det här mig att tänka extra mycket på de som tappat balansen och fallit... Rynkar på näsan
    Tundra, jag är så glad att du tog mitt inlägg på rätt sätt. Det var som du förstod menat som en liten varning. En varning till de andra som börjar med Nutrilett och kanske får en tanke på att köra vidare några, veckor som blir till månader, till. Det är så lätt gjort.
  • tundra

Sista pulverpåsen i shakern. Skål och godnatt.
    Imorgon är det vägning.Tungan ute

• tundra
    Fenkol skrev 2011-02-13 20:33:07 följande:
    Jisses, vad du är bra!
    Haha! Tack. Tror jag. Flört
    Jaha. Då var vi här. Resultatdag.
    Vågen visade.... trumvirvel = 61,5kg.
    Woho!

MINUS
    6,5 kg TOTALT!
    På 14 dagar.

Sjukt nöjd, men lika nöjd med att äta frukost imorse.
    Lade upp lite före och efter bilder på min blogg:
    lisajacobsfamilj.blogg.se

Ska bli så spännande och se ifall man håller vikten nu eller sväller upp som en ballong igen. Flört
    Ska skriva min måndagsvikt här några veckor framöver så får vi se hur "bäraktig" en pulverdiet är i kombination med lchf-avfasning. Jag har ju aldrig pulvrat tidigare så jag vet inte. Hihi känns läskigt.

Såg på nyhetsmorgon igår om pulverdieter och de påstod att man la på sig all vikt igen inom 2 veckor efter avslutad kur. Skrikandes Skrämselpropaganda.

Men bäst av allt med avslutad kur är att slippa bälja i sig allt vatten... Det kan jag säga redan nu efter 5 minuter.
  • Fenkol

Jag såg också på nyhetsmorgon... Tycker testet är något fel genomfört. Alla testpersoner bör ju ha samma kroppssammansäöttning före dietandet, dvs samma mängd muskler, vätska och fett i kroppen. Och samma vikt. Sedan bör de dieta lika länge, och sedan gå över till exakt samma kost som de åt innan dieten.

Jag tror, att om man skärper sig efteråt (det är ju då det gälller) så kan man absolut fortsätta gå ner i vikt. Drar man på med cheeseburgare och chokladglass till kvällsmat dagen efter avslutad diet, så är det väl klart att man går uppåt igen och då inte bara de två-tre kilon i vätska som man får räkna med.

Jaja,,, fyra dagar kvar :) Ser fram emot att lära hur det går för dig  med LCHF efer pulvret. Lycka till!

• tundra

Jag ställde mig på vågen idag efter en veckas lchf och kunde knappt tro mina ögon!

+ 0,2 kg!!!

Har ju i princip hållit vikten.
    Detta trots att jag har börjat äta igen (mkt mat, mmm gott) samt att jag fuskat med lchf:en 1 dag och ätit paj och sockrig chokladmousse.
    Ingen uppgång av vattenvikt! Jag är chockad!
    LCHF fungerar jättebra; jag är aldrig hungrig längre. Jag som alltid ätit drivor med mat och hundra mellanmål.

Så avfasning från nutrilett till LCHF har gått jättebra. Hejar på alla som kämpar därute!
    Jag hör av mig nästa vecka med vidare vågresultat.

Annars finns jag på

lisajacobsfamilj.blogg.se

• Hoppas03

Hej Thundra!

Håller själv på med en nutrilett diet och är inne på dag 16 med enbart pulver. Hittade din tråd av en slump. Kul att läsa och att få lite pepp. Blir lite nyfiken på hur det är med vikten så här ca ett år efter. Håller du den fortfarande med hjälp av LCHF? Jag funderar mycket på vad jag ska gå över till när mina 21 dagar är över. Såg att tråden är gammal men har du lust, svara gärna.  

• tundra

Hej! Kul att du hittat hit! Grattis att du klarat 16 dagar!

Jag fortsatte gå ner med LCHF - så på 2 mån gick jag ner tot 9 kg. Sen kom sommaren 2011 och då var jag mer liberal, gick tillbaka till det normala och höll vikten ända till jag blev gravid.

Juni 2012 tittade lilla sonen ut som nu är 10 mån.

Började projekt gå ner gravkilon nu för 3 mån sedan och har gått ner från 68,2 till 59. Mitt mål var 58 till sommaren. Denna gång ätit efter GI. Så då tar det lite mer tid och tålamod men är ju lite "snällare". Men med 2 barn går det inte (för mig iaf) att göra ren kur.

Lycka till! Det värsta är ju redan gjort för dig och jag rekommenderar verkligen LCHF eftersom du redan är i ketos var det supersmidigt och vågen fortsatte ticka stadigt nedåt.

• tundra

Btw.
    Min version på LCHF var hyfsat strikt. Inte så mkt mjölkprodukter. Bara hårdost och ingen grädde.

Choklad mörk i måttlig mängd.

• Hoppas03

Hej Thundra!

Vad gulligt av dig att svara. Glädjande att höra att det går att hålla vikten efter en nutrilettkur. Då kanske det är värt allt slit ändå. 

Svar på tråden Nutrilett start 31/1