• tundra

Nutrilett start 31/1

Nu är det äntligen dags att bli av med de där hatade extrakilona som jag drog på mig under graviditet samt efter när jag var vaken hela nätterna med kolik- och sömnstrulandebebis och bara åt för att hålla mig på fötter!
    Den digitala nålen stannade på 67,9 vilket är exakt 10kg för mycket. För mig känns de där 10 kg som 20kg mentalt. Är bara deppig och trött nu för tiden. Det måste hända något radikalt.

Min plan är att dricka ren kur minst 2 veckor och senare fasa över till nyttig kolhydratsnål diet.
    Hoppas att detta blir en tråd för likasinnade som är lika peppade och som vill stöta och blöta upp och nedgångar.

Detta är min första gång på pulver så nu är det spännande att se hur kroppen/jag reagerar. Men vad som än händer så SKA det gå. Demon Hejja mig och alla andra som kämpar!

• Svar på tråden Nutrilett start 31/1
  • tundra

Tack Lycka1! Tycker att du kämpar på jättebra också! Skäms
    Dag 8, påse 4 gjord. Mår riktigt bra idag. Bästa dagen igen so far. Det har tagit en vecka för kroppen att vänja sig. Så det verkar som att det nu bara är transportsträcka fram till helgen. Pepparpeppar.

• Lycka 1
    tundra skrev 2011-02-07 17:11:20 följande:
    Tack Lycka1! Tycker att du kämpar på jättebra också! Skäms
    Dag 8, påse 4 gjord. Mår riktigt bra idag. Bästa dagen igen so far. Det har tagit en vecka för kroppen att vänja sig. Så det verkar som att det nu bara är transportsträcka fram till helgen. Pepparpeppar.
    När jag gick på ren kur så bara väntade och väntade jag på att jag skulle börja må bra och att kroppen skulle vänja sig. Men det kom aldrig, jag kände mig mer och mer sjuk och orkeslös så till slut kunde jag knappt röra mig utan att det svartnade för ögonen.
    Kommer inte ihåg om det var på dag 12 el 13 som jag gav upp och började äta ett mål om dagen.
  • tundra

Sjukt starkt att orka så långt som dag 12 eller 13 om kroppen åsnesparkar ens ansträngningar.
    Jag tar ju fiskolja + vitamintablett + psylliumfrön för att balansera blodsocker samt att lite olja hjälper ju kroppen att ta upp näring. Tror att det hjälper.

Bli också yr och matt direkt om jag inte dricker konstant. Fyller upp shakern med vatten så fort jag har druckit min påse och dricker ur 3/4 på en gång. Sen fyller jag på med ytterligare vatten/grönt thé.

Sen tror jag nog att 14 dagar är max vad som är bra för kroppen. Därifrån måste man nog bli lite mer tillåtande mot sig själv. Vara snäll mot sig själv. Men inte fuska med snabba kolhydrater även om det är frestande och det man kanske mest längtar efter.

Även om man inte är vid målet än så har man kommit längre nu än när man började. Cheesigt värre. I slutändan förtjänar ens kropp bra mat som gör den frisk och stark även om det tar på tålamodet att skynda långsamt.
    Heja allihopa som jobbar på så bra iaf.

• tundra

Dag 9 ren kur och mår precis som vanligt. Fastnade i en tråd här på FL igår så jag gick och lade mig mkt senare än vanligt. Det resulterade i att magen kurrade lite innan jag skulle somna.
    Drömde inatt att jag hade brutit kuren och ätit fisk och potatis. Vaknade och var jättearg på mig själv, tills det slog mig att det bara var en dröm. Skäms
    Kämpa på idag allihopa!

• tundra

Här rullar det på bra idag. Känner att jag har energi och är glad. Plötsligt verkar det inte alls långt till helgen.
    Tycker mig se att min mage har blivit mindre i spegeln. Plus att maken sa idag att jag hade blivit smal i ansiktet. Hmmm. Tack. Pulver verkar funka även om det är träligt. Tungan ute

• tundra

Gick en rask promenad på 60 minuter med vagn och hundar och kom hem som ett vrak, en rejäl blodsockerdipp. Tog min shake och nu efter snart 2 timmar känner jag att det har stabiliserat sig. Puh. 45 minuters promenad verkar vara max vad min kropp orkar. Det har jag orkat varje dag sen början av kuren utan att landa helt platt vid hemkomst.
    Humöret är väl sådär, men vad kan man vänta sig vid pulversvält? Oskyldig Kämpar på. Fastän dagens matfantasi är ägg med majonäs.

• tundra

Dag 10 ren kur. Två såna där helvetiska lådor snart avklarade. Mår helt normalt.
    Idag ska jag ner till stan och handla. Kommer väl hem med hela affären eftersom allt kommer att se så gott ut. Satt och skrev en lista långsamt, långsamt och tänkte igenom alla gångar, alla hyllor. Fast det blev bara nyttiga grejer som skrevs på listan. Massa grönsaker och proteiner. Hupp,hupp.
    Maken efterlyste chips eftersom vi ska börja med lchf på måndag. Jaja, det kan han väl få då. Men chips är väl en grönsak så inte helt främmande på listan... Flört haha, nejdå. Jag ska sköta mig så duktigt.

• Lycka 1

Ska du äta ren kur fram till måndag? Och då köra lchf?

Jag har bestämt mig för att sluta helt med pulver nu. Eller jag bestämde mig igår. Vill inte fortsätta må så dåligt som jag gjort.
    På måndag ska jag börja med gi rivstart. Tror det nästan är exakt lika som lchf.
    Men jag äter enligt gi redan nu, har lite introduktion på några dagar . Ska försöka läsa på så mycket som möjligt fram till måndag och köra strikt då.

Igårmorse var jag ute på min morgonpromenad. Det är en runda på 45min men jag mådde så dåligt, var helt matt och yr så rundan tog 55min. Efter det sov jag i två timmar!
    Igårkväll åt jag sallad med räkor, fetaost m.m och idag gick promenaden galant. Gick 45 min och mådde fortfarande bra när jag kom hem.
    När jag kom hem åt jag frukost som bestod av kesogröt och hallon. Så gott! Och så mätt jag blev! Lite skillnad motför en pulvershake .

Nu ska jag inte fresta dig för mycket, haha. Du är superduktig och kommer klara sista dagarna galant!

• tundra

Tjoho!
    Heja Lycka1, tror att du gör helt rätt som hoppar av pulverdieten. Du har ju gått ner 10kg det är ju ett jättejobb! Tror som sagt att det bäst att bara chocka kroppen lite och sen byta till mera "loch ångvariga" kostförändringar.
    Jag tänkte gå ner de sista mamma-kilona med lchf. Spänd på hur det ska gå - men åt ofrivillig lchf för 10 år sedan och gick då ner 6 kg (bodde utomlands som au pair och gick ner från 52 till 46 eftersom man bara åt grönsaker och kött i familjen, det slutade med att jag fick smygkoka potatis och gå upp till en hälsosam vikt.)

Vägde när jag var i tidig tonår alldeles för mkt, 76 - 80kg till mina 166 cm. Lade om mina kostvanor och höll sedan 50-55 fram till jag var 25. (ergo inga "smala gener")
    Har fluktuerat 56-58 kg mellan 25-29. På inskrivningen på mvc var vikten 57 prick.

Jag älskar GI tänket och har pre-graviditet ätit det och hållit vikten fastän det varit mkt slarv mellan varven, men har man en hälsosam grund att stå på så är det ju ingen fara. Stått still i vikt fram till graviditet fastän det har blivit mkt mer mys framför TVn sen jag träffade min man för 6½ år sedan.

Jag ska pulvra 14 dagar och sen fasa in lchf. Känner att jag inte behöver vara så extrem. Har egentligen ingen deadline förutom åldersnoja. Den 15e mars fyller jag 30 så jag ville känna mig på g tills dess.

Kram alla som kämpar!

• tundra

Påse nr 50 åker snart ner i shakern. Kräks
    Hehe, nej inte så farligt faktiskt men det var skönt att säga hej då till ännu en låda.
    Mår fortfarande bra, så fort jag tar min shake får jag mättnadskänsla nu.
    Enda problemet är väl att jag är tankspridd och att humöret kanske skulle kunna vara soligare MEN jag var ju så deppig och nedstämd bara för nån vecka sen eftersom jag gick kände mig så obekväm i alla kläder och mer eller mindre grinade när jag såg kort från i julas.
    Jag kämpar vidare. Heja alla andra som jobbar stenhårt på att bli lättare och gladare!

Svar på tråden Nutrilett start 31/1