• bengke

Vem är barnlitteraturens bästa förälder?

Jag har ett gäng förslag, MEN föreslå flera!! Jag kommer sedan att lägga upp en ny omröstning med de av mina förslag som fick flest röster samt alla andra förslag!

Och såklart vill vi veta varför du röstade som du gjorde ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 15:14
    Tycker ni at jag i nästa lista kanske ska dela upp det och skriva #Madickens mamma# exv istället för at bunta ihop dem?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 17:25
    Kommer att uppdatera med:
    Sunes föräldrar
    Lilla Prinsessans föräldrar
    Ronjas föräldrar
    Babars föräldrar
    Vilda bebins mamma

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-04 17:31
    Och Rons föräldrar i Harry Potter
    Pippi långstrumps pappa
    Tsatsikis mamma
    Masarins pappa Loranga
    Föräldrarna till Per, Ida och Minimus

Samt alla andra förslag som ni kommer med!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-05 20:59
    Bill och Bollas föräldrar
    Jakten på Oskar-pappan

Har bestämt att förslagstråden ska hålla på tills 11 februari, därefter gör jag en ny omröstning så fortsätt föreslå och analysera mera!!Jättekul att läsa alla inlägg :)

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem är barnlitteraturens bästa förälder?
  • esther
    astro skrev 2011-02-06 01:48:35 följande:
    Skrev några bilderböcker i slutet på 80-talet och början på 90-talet. Nog inte helt lätta att få syn på nu

Har tänkt i många år att det vore roligt att börja med bilderböcker igen men så har "livet" kommit i vägen hela tiden, så där som det gärna blir när man har barn  
    Jag skulle också vilja skriva en barnbok! Tyvärr är jag kass på att rita, men man kan ju lösa det på något annat sätt.
  • esther

Och Billy! (som ni kanske gissat håller jag på att skumma igenom bokreakatalogen;)

• astro
    esther skrev 2011-02-08 14:22:45 följande:
    Jag skulle också vilja skriva en barnbok! Tyvärr är jag kass på att rita, men man kan ju lösa det på något annat sätt.
    Jag kan inte ens rita streckgubbar men däremot kan jag skriva manus. Första gången jag fick en bilderbok utgiven kändes det hur konstigt som helst att se "mina" figurer tecknade "helt fel" - jag visste ju hur de såg ut inne i mitt huvud.
    Men man vänjer sig. Även om det är extra roligt när man gillar illustratören och mycket mindre roligt när det inte riktigt klaffar. 
  • esther
    astro skrev 2011-02-09 00:27:09 följande:
    Jag kan inte ens rita streckgubbar men däremot kan jag skriva manus. Första gången jag fick en bilderbok utgiven kändes det hur konstigt som helst att se "mina" figurer tecknade "helt fel" - jag visste ju hur de såg ut inne i mitt huvud.
    Men man vänjer sig. Även om det är extra roligt när man gillar illustratören och mycket mindre roligt när det inte riktigt klaffar. 
    aha! är det så det går till. Jag vet inte om jag är bra på att skriva manus, men jag tror nog att jag skulle kunna med lite övning - har alltid tyckt om att skriva. Det handlar ju lite om att våga ge sig på ett  projekt (och att slutföra det aåklart!)
  • bengke

Glöm inte att rösta i semifinalen!!!

• bengke

Nu finns det en finaltråd där det är väldigt jämt mellan Rons familj och Ronjas mamma. Personligen skulle jag helst vara barn i Rons familj, men det beror mer på att det verkar kallt och jobbigt i Mattisborgen. Roliga synpunkter som har kommit fram tycker jag är att Rons föräldrar är väldigt prestationsinriktade och att Ronjas mamma brister genom att tillåta sin dotter att växa upp med ett gäng alkoholiserade rövare :)

• En Reflektion

Om man skulle välja var man själv ville vara barn blir det annat. Då är Sune given. Rons familj skickar ju iväg barnen på internatskola i alltför tidig ålder. Inget för oss svenskar.

Ronjas uppväxt i en borg full med rövare som anfaller folk och rumlar vore inte lämpligt. Dessutom kidnappar pappan barn. Mamman låter sitt barn leva bland grådvärgar och vildvittror. Så går det helt enkelt inte till i verkligheten.

Det beror på HUR man ser på det hela. Det ligger väldigt mkt undet ytan. Det är väl mer känslan som räknas. Det mänskliga. Alla omständigheter blir som symboler på ngt sätt.

Sunes föräldrar är ju så helt vanliga svenska föräldrar som det bara går och det blir ju också lite trist. På sitt sätt......

• esther
    En Reflektion skrev 2011-02-15 09:02:43 följande:
    Om man skulle välja var man själv ville vara barn blir det annat. Då är Sune given. Rons familj skickar ju iväg barnen på internatskola i alltför tidig ålder. Inget för oss svenskar.

Ronjas uppväxt i en borg full med rövare som anfaller folk och rumlar vore inte lämpligt. Dessutom kidnappar pappan barn. Mamman låter sitt barn leva bland grådvärgar och vildvittror. Så går det helt enkelt inte till i verkligheten.

Det beror på HUR man ser på det hela. Det ligger väldigt mkt undet ytan. Det är väl mer känslan som räknas. Det mänskliga. Alla omständigheter blir som symboler på ngt sätt.

Sunes föräldrar är ju så helt vanliga svenska föräldrar som det bara går och det blir ju också lite trist. På sitt sätt......
    Skulle nog iofs kunna tänka mig den internatskolan, och de är ju  ganska stora när de börjar :) Men jag håller med, Sunes familj är trivsam. Och Bullerbyn är svårt att motstå.
  • En Reflektion
    esther skrev 2011-02-15 19:45:35 följande:
    Skulle nog iofs kunna tänka mig den internatskolan, och de är ju  ganska stora när de börjar :) Men jag håller med, Sunes familj är trivsam. Och Bullerbyn är svårt att motstå.
    Ja, bullerbybarnen lever som i en nostalgisk dröm. Idel idyll.

Jo, Hogwards verkar ju rätt OK. Första filmen är en av mina absoluta favoriter.
  • bengke
    En Reflektion skrev 2011-02-15 20:25:54 följande:
    Ja, bullerbybarnen lever som i en nostalgisk dröm. Idel idyll.

Jo, Hogwards verkar ju rätt OK. Första filmen är en av mina absoluta favoriter.
    Bullerbyidyllen är på gott och ont kan jag tycka, det är en fantastisk saga men man fr ju lite prestationsångest om man inbillar sig att familjer har det sådär!
  • En Reflektion
    bengke skrev 2011-02-16 20:56:18 följande:
    Bullerbyidyllen är på gott och ont kan jag tycka, det är en fantastisk saga men man fr ju lite prestationsångest om man inbillar sig att familjer har det sådär!
    Ja, det utspelar sig för längesedan. På landet. Med föräldrar ständigt närvarande om barnet har behov. Det jag önskar föra med mig i mitt föräldraskap är att låta barnen få vara fria att vara barn. Att ge de fria tyglar att utforska själva. Inte så lätt alla gånger i vardagen i storstad med bilar runt varje knut och två arbetande föräldrar. Men något att tänka på på semestrar osv. Att vara närvarande lagom. Utifrån barnets behov. Och att erbjuda miljöer som ger utrymme för barnen att upptäcka själva, med varandra.
  • esther
    En Reflektion skrev 2011-02-16 22:49:45 följande:
    Ja, det utspelar sig för längesedan. På landet. Med föräldrar ständigt närvarande om barnet har behov. Det jag önskar föra med mig i mitt föräldraskap är att låta barnen få vara fria att vara barn. Att ge de fria tyglar att utforska själva. Inte så lätt alla gånger i vardagen i storstad med bilar runt varje knut och två arbetande föräldrar. Men något att tänka på på semestrar osv. Att vara närvarande lagom. Utifrån barnets behov. Och att erbjuda miljöer som ger utrymme för barnen att upptäcka själva, med varandra.
    Vilket sympatiskt inlägg! Håller helt med
  • bengke

Fortsätt rösta, det är alldeles för jämt!

Svar på tråden Vem är barnlitteraturens bästa förälder?