• esther

Finns det dåliga barnböcker?

Finns det finkultur vad det gäller barnböcker? Finns det skadliga barnböcker? Är läsa-lätt-böcker som massproduceras något som man bör undanhålla barnen, och hur är det med serietidningar och liknande?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Finns det dåliga barnböcker?
  • augustisten
    Tiro skrev 2011-02-10 16:31:44 följande:
    Ja... speciellt kan man prata om att det är helt ok att bitas.....
    Nja... Jag brukar prata om att man inte ska göra det även om man blir rädd (men det är ju jag det). Om varför lilla nallen tycker att fågeln är otäck. Om vad fågel vill (hjälpa till). Om varför stora nallen blir så rädd. Om att stora kan bli arga för att de blir så rädda (och barn med) osv... Det brukar bli bra samtal.
  • Lingonflickan
    0811 skrev 2011-02-10 16:48:40 följande:
    De barnböcker som ofta anses "dålig litteratur" är väl "disneyfierade" sagor och liknande med dåligt språk, grälla färger osv. Jag tror det finns (fanns?) någon slags barnboksklubb där man får sådana böcker hemskickade.

Sedan anses väl även fem-böcker och kitty-böcker som sämre litteratur av bibliotekarier (liksom Harlekin-romaner för vuxna) och annat folk.

Sedan är det en annan sak att alla kan tycka olika böcker är olika bra att läsa utefter tycke och smak.

Men jag tror det är bättre att läsa en bok som anses som dålig litteratur än ingen alls.
    De finns väl fortfarande. Mina barn har några och det är sagor. Jag ser inget dåligt i dem, vad skulle det vara?
    Bara döda fiskar flyter medströms
  • Åsa

Det döljer sig många författare bakom pseudonymen som skrivit Kitty-böckerna och de skiljer sig faktiskt en hel del i originalitet. Jag märkte skillnaden som barn (läst de flesta tror jag ) men kände då inte till bakgrunden.

• Åsa

Det beror väl också om man talar om litterär kvalitet, om det är något som ger resonansbotten för många eller om värderingar. Twilight-serien till exempel - som väl iofs går under "unga vuxna" ; själv är jag periodare vad gäller fantasy etc som sorteras in under den etiketten. Den har ett driv i berättelsen och särskilt för yngre som utforskar sin känslovärd har kan den säkert spegla många känslor. (Och vampyrer är spännande om man har den smaken.) Men den har, särskilt längre fram i serien, en tämligen rutten moral. Om jag hittar den ska jag länka till en underbar recension.

• Lady Namárië

Ja, det finns böcker jag inte vill läsa för mina barn. Böcker som är illa översatta eller har torftigt språk, och böcker som förmedlar värderingar jag inte är beredd att stå för.

So say we all
  • Lingonflickan

Jag har inte stött på så många illa översatta och vad gäller torftigt språk är det väl mest sånt som kan klassas som ofullständigt som jag inte gillar. Jag har själv ett mycket rikt naturligt ordförråd vilket mina barn " ärvt" så mer komplicerade ord behöver det inte nödvändigtvis finnas i men ofullständigt eller rent bebisspråk vänder jag mig emot.

Det viktiga är ändå att barnen gillar böckerna. Vi kör mycket Astrid Lindgren och Disney-sagor här. Gärna lite gamla klassiska barnböcker när man hittar dem.

De är ju inte så stora ännu. Vi går till biblioteket ibland och det gillar de.

• lokisse
    Tygtiiger skrev 2011-02-09 20:24:04 följande:
    Klart det finns dåliga barnböcker! Riktigt skräp! Dels finns det böcker som jag tycker har hemska värderingar, men ffa finns det böcker som är så ohemult tråkiga att de kan avskräcka vem som helst från läsning.

En bok som är rolig att läsa, som har en engagerande historia, är per definition en bra bok för den lockar en att läsa mer.

Serietidningar är kanonbra. Då får man hjälp att följa handlingen med bilder om man är en ovan läsare, och det är tydligt avgränsat var man ska läsa - inte en stor textmassa på en sida.

Jag vill inte att min son ska läsa tex sex eller våldsskildringar eftersom han faktiskt inte ens har fyllt sex år ännu, och inte heller böcker som propagerar för rasism eller sexism. Men jag vill att han ska läsa - och om det innebär att han plöjer kalle anka och bamse i parti och minut så är det helt ok med mig. Likaså att han sträckläser sina star-wars-bildlexikon och liknande. För det är så han lär sig att läsa! Och han kommer att kunna läsa och glädjas åt det resten av livet - han kan läsa skräp och finlitteratur, porr och gamla deckare, serier och religiösa texter och faktaböcker och skönlitteratur, klassiker och poesi.
    det finns ju böcker som istort sätt saknar slut. man märker tydligt att det inte orkades mer och da avslutar man mit i händelsen.
    Nej det tror jag inte!
  • annca

Bättre och sämre innehållsmässigt och språkligt finns ju, men *allt* som främjar barnens läslust och språkutveckling är bra, hur illa man som vuxen än tycker on historian.

Själv lärde jag mig att läsa mha Kalle Anka-tidningar. :) Och den första *bok* jag själv stavade mig igenom var Kajsa Kavat.

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Squirrel Nutkin

Jag væljer att svara endast på frågan i TS øverskrift, alltså finns det dåliga barnbøcker, och jag tycker att de barnbøcker som inte stimulerar till fortsatt læsning och/eller inte stimulerar fantasin och tankeverksamheten ær dåliga barnbøcker.

Life's a journey, not a destination!
  • teambe
    Squirrel Nutkin skrev 2011-02-11 23:05:39 följande:
    Jag væljer att svara endast på frågan i TS øverskrift, alltså finns det dåliga barnbøcker, och jag tycker att de barnbøcker som inte stimulerar till fortsatt læsning och/eller inte stimulerar fantasin och tankeverksamheten ær dåliga barnbøcker.
    Fast det tror ja är individuellt. Jag tycker exv älv-böckerna av Daisy Meadows är riktigt aptrista böcker, men vår 6-åring älskar att läsa dem. Det är nog helt olika vilka böcker som stimulerar till läsning, alla har säkert sin egen nisch,
  • Mamma till tre kottar

Klart att det finns dåliga barnböcker - fast alla i familjen är inte överens om vilka böcker som är bra och vilka som är dåliga - det är ju så det ÄR med böcker!

För läsutvecklings skull finns 1 parameter - boken ska uppmuntra till mer läsning.

Sen finns det ju böcker där man gärna kan diskutera innehållet med barnen (fem-böckerna och könsroller eller Max bil och våld.), men det behöver ju inte vara negativt i sig. Som förälder får man vara med barnen och hitta olika typer av böcker för att bredda och diskutera ämnen som dyker upp.

• bengke
    Mamma till tre kottar skrev 2011-02-15 09:47:05 följande:
    Klart att det finns dåliga barnböcker - fast alla i familjen är inte överens om vilka böcker som är bra och vilka som är dåliga - det är ju så det ÄR med böcker!

För läsutvecklings skull finns 1 parameter - boken ska uppmuntra till mer läsning.

Sen finns det ju böcker där man gärna kan diskutera innehållet med barnen (fem-böckerna och könsroller eller Max bil och våld.), men det behöver ju inte vara negativt i sig. Som förälder får man vara med barnen och hitta olika typer av böcker för att bredda och diskutera ämnen som dyker upp.
    Men en bok är ju inte objektivt dålig bara för att någon inte gillar den. Jag undrar om det verkligen finns en enda bok i hela världen som inte skulle stimulera någon endaste människa till mer läsning.  
  • Mamma till tre kottar
    bengke skrev 2011-02-16 20:59:18 följande:
    Men en bok är ju inte objektivt dålig bara för att någon inte gillar den. Jag undrar om det verkligen finns en enda bok i hela världen som inte skulle stimulera någon endaste människa till mer läsning.  
    inga böcker kan vara OBJEKTIVT dåliga.
  • bengke
    Mamma till tre kottar skrev 2011-02-16 22:01:38 följande:
    inga böcker kan vara OBJEKTIVT dåliga.
    Det är väl det råden handlar om? Att det finns böcker som man själv inte gillar är väl inget snack om.
  • Lingonflickan

Jag har som vuxen reflekterat över att Alfons-böckerna måste varit något av banbrytande, de handlar om en ensamståeende pappa.

Svar på tråden Finns det dåliga barnböcker?